1 Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML Obsah Grafika, GUI ..................................................................................................................... 1 SVG (Scalable Vector Graphics) ................................................................................... 1 Ukázka SVG obrázku .................................................................................................. 2 Struktura SVG ........................................................................................................... 2 SVG - Ukázka animace 2 (DOM + JavaScript) ................................................................ 2 Struktura SVG animace (DOM + JavaScript) ................................................................... 2 SVG - Ukázka animace (SMIL) .................................................................................... 4 Práce s SVG .............................................................................................................. 4 Použití SVG ve webových stránkách ............................................................................. 5 Základní značky ......................................................................................................... 5 Základní značky II. ..................................................................................................... 6 Materiály k SVG ........................................................................................................ 6 W3C Voice Browser Activity ............................................................................................... 6 VoiceBrowser Activity ................................................................................................. 6 VoiceXML ................................................................................................................ 7 VoiceXML - zpracování ............................................................................................... 7 VoiceXML - příklad .................................................................................................... 7 VoiceXML příklad - pokračování .................................................................................. 8 SRGS (Speech Recognition Grammar Specification) ......................................................... 8 SRGS - příklad .......................................................................................................... 8 SISR (Semantic Interpretation for Speech Recognition) ..................................................... 9 SSML ....................................................................................................................... 9 SSML - ukázka hlasitosti a pauz ................................................................................. 10 SSML ukázka modelování intonace .............................................................................. 10 PLS ........................................................................................................................ 10 PLS Struktura .......................................................................................................... 10 PLS - ukázka ........................................................................................................... 11 Grafika, GUI SVG (Scalable Vector Graphics) • Standard W3C (SVG 1.2, listopad 2008) • Jazyk pro popis 2D grafiky a grafických aplikací v XML • Primárně práce s vektorovou grafikou • Lze vkládat i bitmapovou grafiku • Podpora animací (po propojení s jazykem SMIL, resp. pomocí JavaScriptu a DOM) • SMIL - Synchronized Multimedia Integration Language (http://www.w3.org/TR/2005/REC- SMIL2-20051213/) • XML jazyk pro psaní interaktivních multimediálních prezentací Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 2 Ukázka SVG obrázku Obrázek 1. SVG Obrázek ke zdrojovému kódu na následujícím slidu Struktura SVG ]> SVG - Ukázka animace 2 (DOM + JavaScript) Obrázek 2. SVG Animace (DOM + JavaScript) Struktura SVG animace (DOM + JavaScript) A16.3 - Fyzika - fáze 3 Realistické řízení rychlosti a zrychlení pomocí JavaScriptu vč. postupného zmenš Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 3 SVG - Ukázka animace (SMIL) Obrázek 3. Ukázka animovaného SVG (nutno použít prohlížeč s podporou jazyka SMIL; převzato z Kurz SVG animace na serveru interval.cz) Práce s SVG • API - např. knihovna Batik (http://xmlgraphics.apache.org/batik/) Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 5 • Export/Import různé grafické editory (Adobe Ilustrator, Inkscape, OpenOffice Draw, ...) • Ruční vytvoření zdrojového souboru Použití SVG ve webových stránkách • XHTML, HTML5: • pomocí jmenných prostrorů • HTML5 • lze vkládat přímo značky jazyka SVG • Vždy • pomocí značky img • Výhody použití SVG ve webových stránkách • při kombinaci SVG s např. RDF, resp. vhodně okomentovaným SVG - lepší přístupnost pro uživatele s postižením zraku • jedná se otevřený standard • snadno strojově zpracovatelné • Nevýhody použití SVG ve webových stránkách • u některých prohlížečů chybí podpora pro SVG - nutno řešit pomocí zásuvných modulů • Nekorektní/neúplná/chybějící podpora pro práci se jmennými prostory u některých prohlížečů - nutno vkládat externí soubory pomocí značky img Základní značky • svg - kořenový element, má atributy: • xmlns - povinný, http://www.w3.org/2000/svg • version - nepovinný, verze SVG (1.0, 1.1,1.2) • baseProfile - nepovinný, profil použitého svg (none, tiny, basic, full) • width, height - nepovinné • viewBox - nepovinný, omezení velikosti obrázku • title, desc - slovní popis obsahu obrázku nebo jeho části • g - slouží pro seskupování více grafických primitiv do logických celků • defs - slouží k definici uživatelem definovaných značek • image - slouží k vložení bitmapového obrázku • grafická primitiva: Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 6 • cesta - popisuje lomenou čáru, křivku, element path • rect • circle • ellipse • ... Základní značky II. • grafická primitiva: • cesta - popisuje obecný tah, element path • rect • circle • ellipse • line • polyline • ... • text • text • tspan • textArea • ... • ... Materiály k SVG • W3C - http://www.w3.org/TR/SVG11/ • W3Schools - http://www.w3schools.com/svg/default.asp • Průvodce SVG (interval.cz) - http://interval.cz/clanky/pruvodce-svg-scalable-vector-graphics-v- polovine-roku-2006/ W3C Voice Browser Activity VoiceBrowser Activity • Sada standardů pro hlasové a dialogové aplikace: Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 7 • VoiceXML • SRGS • SISR • SSML • PLS • ... • Standardy W3C VoiceXML • Jazyk pro popis dialogových rozhraní • Primárně zaměřen na použití v telefonních aplikacích • automatizace telefonní podpory • informace o spojeních • Rezervace lístků • ... • Standard W3C (aktuální verze 2.1, dokončuje se verze 3.0) VoiceXML - zpracování • Zapotřebí VoiceXML platformu/interpreter • OptimTalk, publicVoiceXML, JVoiceXML • Asterisk+VoiceGlue, Asterisk+OpenVXI • Vkládání VoiceXML formulářů do XHTML • využití jmenných prostorů (dříve W3C submission XHTML+Voice profile 1.0) • Podpora v prohlížečích Opera a Firefox VoiceXML - příklad
Welcome to FI pizzeria Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 8 What kind of pizza do you want? We have salami, mozzarela and appolo pizza We have salami, mozzarela and appolo pizza What topping do you want? We offer ketchup and chilli. We offer ketchup and chilli. VoiceXML příklad - pokračování What do you want to drink? Select one of coke, sprite and watter Select one of coke, sprite and watter Did you ordered pizza with and ? Order submited
SRGS (Speech Recognition Grammar Specification) • XML formát pro popis bezkontextových gramatik pro popis vstupů, které má akceptovat dané vstupní pole • Součást W3C Voice Browser Activity • Standard - aktuální verze 1.0 SRGS - příklad Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 9 pizza { $.kind=$kind; $.topping=$topping; $.drink=$drink; } salami mozzarela appolo ... SISR (Semantic Interpretation for Speech Recognition) • Jazyk sloužící k interpretaci rozpoznaných vstupů. • Syntaxe vychází z jazyka ECMAScript. • Využívá se např. v SRGS gramatikách (viz. předchozí slide) SSML • Speech Synthesis Markup Language • Standard W3C • aktuální verze 1.1 [http://www.w3.org/TR/speech-synthesis11/] (září 2010) • Slouží k popisu řečových charakteristik u textu určeného pro syntézu řeči • hlasitost • prozodie • zdůraznění • rychlost • hlas (muž, žena, neutrální) • ... • Obsahuje i prostředky k popisu výslovnosti slov z různých jazyků Aplikace XML: SVG, XForms, VoiceXML 10 • proslov lze např. zapsat pomocí mezinárodní fonetické abecedy (IPA) SSML - ukázka hlasitosti a pauz