Procesní řízení 1 Zlepšování procesů Procesní řízení 2 Úvaha - ideální model • Každý proces něco stojí. • Každý proces trvá nějakou dobu. • Některý proces něco vydělá. • Každý výdaj podniku musí odpovídat nějaké instanci činnosti nějakého podnikového procesu. • Každý příjem podniku je příjmem z nějaké instance procesu. • Všechny příjmy a výdaje se musí rozpočítat na instance procesů. • Každý příjem a výdaj se započítává právě jednou. Procesní řízení 3 Příklad „Služební cesta“ Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC Uskutečnění služební cesty se v podniku realizuje pomocí tří procesů: • Schválení SC • Vykonání SC • Vyúčtování SC 1 2 3 Procesní řízení 4 Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 Činnost 1.1 vykonává zaměstnanec. Činnosti 1.2, 1.3 a 1.4 vykonává odpovědná osoba Vše se vyplňuje ručně v papírové formě. Procesní řízení 5 Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(1.1) = 1,2 t(1.1) = 10 min c(1.1) = 20 Kč p(1.2) = 1,2 t(1.2) = 10 min c(1.2) = 25 Kč p(1.3) = 0,2 t(1.3) = 10 min c(1.3) = 25 Kč p(1.4) = 0,8 t(1.4) = 5 min c(1.4) = 10 Kč Procesní řízení 6 Schválení služební cesty Vyplnění CP Kontrola odp. osobou Vydání zamítnutí Vydání povolení 1.1 1.2 1.3 1.4 T = 30 min (1,2 x 10 + 1,2 x 10 + 0,2 x 10 + 0,8 x 5) C = 67 Kč (1,2 x 20 + 1,2 x 25 + 0,2 x 25 + 0,8 x 10) Procesní řízení 7 Schválení služební cesty CPI – Continuous Process Improvement Stávající struktura procesů i činností zůstává, nemění se ani uživatelé, zdokonalují se pouze zbylé zdroje. Možná zlepšení metodou CPI: Zavede se IS do kterého se budou zadávat cestovní příkazy, což znemožní jejich chybné vyplnění. Zároveň se zrychlí proces schvalování i vydávání povolení, resp. zamítnutí. Je však třeba připočítat náklady za pořízení IS, což však je (v tomto případě) částečně kompenzováno menšími výdaji na mzdy. Procesní řízení 8 Schválení služební cestySchválení služební cesty T = 20 min (1 x 10 + 1 x 5 + 0,2 x 5 + 0,8 x 5) C = 65 Kč (1 x 30 + 1 x 25 + 0,2 x 10 + 0,8 x 10) Nové hodnoty: pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(1.1) = 1 t(1.1) = 10 min c(1.1) = 30 Kč p(1.2) = 1 t(1.2) = 5 min c(1.2) = 25 Kč p(1.3) = 0,2 t(1.3) = 5 min c(1.3) = 10 Kč p(1.4) = 0,8 t(1.4) = 5 min c(1.4) = 10 Kč Pozn.: Úplné vyplnění CP hlídá IS, nevracejí se neúplně vyplněné CP. Procesní řízení 9 Vykonání služební cesty Vykonání SC 2.1 Jedná se unikátní, málo opakovatelný a neautomatizovaný (ad hoc) proces, který je tudíž nevhodný pro optimalizaci. Procesní řízení 10 Vyúčtování služební cesty Doplnění CP Kontrola odp. osobou Předání komisi Proplacení 3.1 3.2 3..3 3.5 Kontrola účtárnou 3.4 Činnost 3.1 vykonává zaměstnanec. Činnosti 3.2 a 3.3 vykonává odpovědná osoba. Činnost 3.4 vykonává odpovědná osoba účtárny. Činnost 3.5 vykonává účetní. Procesní řízení 11 Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 15 Kč p(3.2) = 1,4 t(3.2) = 10 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 15 min c(3.3) = 35 Kč p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 51 min (1,1 x 10 + 1,4 x 10 + 0,1 x 15 + 1,1 x 10 + 0,9 x 15) C = 105 Kč (1,1 x 15 + 1,4 x 25 + 0,1 x 35 + 1,1 x 25 + 0,9 x 25) Procesní řízení 12 Vyúčtování služební cesty BPR – Business Process Reengineering Stávající hranice procesů zůstávají. Mění se definice a uspořádání jednotlivých činností uvnitř procesu. Možná zlepšení metodou BPR: Předávání komisi bude vykonávat řadový referent a ne odp. osoba. O předání komisi může zároveň rozhodnout rovnou i odp. osoba v účtárně. Procesní řízení 13 Vyúčtování služební cesty Doplnění CP Kontrola odp. osobou Předání komisi Proplacení 3.1 3.2 3..3 3.5 Kontrola účtárnou 3.4 Po BPR: Procesní řízení 14 Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 15 Kč p(3.2) = 1,2 t(3.2) = 10 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 15 min c(3.3) = 25 Kč p(3.4) = 1,1 t(3.4) = 10 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 49 min (1,1 x 10 + 1,2 x 10 + 0,1 x 15 + 1,1 x 10 + 0,9 x 15) C = 99 Kč (1,1 x 15 + 1,2 x 25 + 0,1 x 25 + 1,1 x 25 + 0,9 x 25) Procesní řízení 15 Vyúčtování služební cesty Doplnění CP Kontrola odp. osobou Předání komisi Proplacení 3.1 3.2 3..3 3.5 Kontrola účtárnou 3.4 Následné zavedení IS umožní automatickou formální kontrolu doplněného CP a urychlí i ostatní činnosti (zvláště rozhodování). Po kontrole účtárnou již nebude třeba dokumenty vracet odpovědné osobě (BPR). Procesní řízení 16 Vyúčtování služební cesty pr. počet instancí pr. čas pr. cena p(3.1) = 1,1 t(3.1) = 10 min c(3.1) = 25 Kč p(3.2) = 1,1 t(3.2) = 5 min c(3.2) = 25 Kč p(3.3) = 0,1 t(3.3) = 10 min c(3.3) = 25 Kč p(3.4) = 0,95 t(3.4) = 5 min c(3.4) = 25 Kč p(3.5) = 0,9 t(3.5) = 15 min c(3.5) = 25 Kč T = 35,75 min (1,1 x 10 + 1,1 x 5 + 0,1 x 10 + 0,95 x 5 + 0,9 x 15) C = 92,75 Kč (1,1 x 15 + 1,1 x 25 + 0,1 x 25 + 0,95 x 25 + 0,9 x 25) Procesní řízení 17 Služební cesty Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC 1 2 3 Schválení SC Vykonání SC Vyúčtování SC 1 2 3 BPRD - Business Process Redesign Změna uspořádání a hranic procesů na nejvyšší úrovni Není-li včas předložen doplněný CP, proces vyúčtování se automaticky spustí (… a ukončí). Procesní řízení 18 Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to je Je zboží na skladě? Objednané zboží odesláno? Ne Ano Ne Ano Ne Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyÚvěr OK OK? Ověření úvěruObdržení objednávky Úvěry a fakturace Vyplnění objednávky Předložení objednávky OK? Ověření úvěru Zastavení objednávky Platba za proces Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobje dnávek Sestavení a uskladnění balíků Plánování výroby Ano Procesní řízení 19 Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to je Je zboží na skladě? Objednané zboží odesláno? Ne Ano Ne Ano Ne Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyÚvěr OK OK? Ověření úvěruObdržení objednávky Úvěry a fakturace Vyplnění objednávky Předložení objednávky OK? Ověření úvěru Zastavení objednávky Platba za proces Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobje dnávek Sestavení a uskladnění balíků Plánování výroby Ano Procesní řízení 20 Příklad „Vyřízení zakázky“ - jak to má být Je zboží na skladě? Objednané zboží odesláno? Ne Ano Zákazník Prodej Zadání objednávky Odeslání faktury ? Vystavení fakturyOvěření úvěruÚvěry a fakturace Předložení objednávky Platba za proces Řízení výroby Výroba Montáž a expedice ? Přijetí objednávky k výrobě Odeslání objednaného zboží Shromážděníobjedn ávek Plánování výroby Výroba Procesní řízení 21 Doba trvání 20% 80% 30 min. 45 min. 60 min. 10 min. Průměrný čas = 30 + 0,2 . 45 + 0,8 . 60 + 0,8 . 10 = 95 min. Průměrná doba trvaní = 30 + 0,2 . 45 + 0,8 . 60 = 87 min. Procesní řízení 22 Doba trvání 20% 80% 30 min. 45 min. 60 min. 10 min. Minimální doba trvaní = 30 + 45 = 75 min. Maximální doba trvaní = 30 + 60 = 90 min. Procesní řízení 23 Doba trvání 50% 50% 10% 90% 20 min. 40 min. 20 min. 10 min. 30 min. Minimální doba trvání: 10 + 20 Maximální doba trvání: 10 + 40 Průměrná doba trvání: 10 + 0,5 (0,1 . 40 + 0,9 . 20) + 0,5 . 30 Procesní řízení 24 Simulace Metoda generování diskrétních událostí na základě definovaných četností, pravděpodobnostních rozložení a disponibility zdrojů s možností začlenění sezónních fluktuací. Současné simulátory umožňují provádět animaci toku produktů, dynamicky zobrazovat časové průběhy různých charakteristik spojených se zatížením zdrojů nebo s náklady. Výsledkem simulace jsou statistická data, která lze dále analyzovat, porovnávat a tím zkoumat nejvhodnější variantu procesu. Při CPI, BPR i BPRD dochází často k narušení „rovnováhy“ mezi procesy. Ze „silných“ míst WFMS se stávají „slabiny“ a naopak. Pouhé výpočty výkonu jednotlivých procesů nejsou na globální úrovni dostatečné. Oproti tomu globální výpočty jsou příliš složité. Možné řešení nabízí simulace. Procesní řízení 25 Simulace Simulace upozorňuje na kritické cesty procesu, umožňuje testovat alternativní procesy. Dále poskytuje údaje o úzkých místech procesů a způsobu užití zdrojů. Na základě provedení (dynamické) simulace lze proniknout do chování firmy a identifikovat příležitosti zlepšení procesu. Lze například revidovat zdroje, vyvodit závěry o přiměřenosti stavu zaměstnanců a přiměřenosti distribuce práce. Výsledek této analýzy může vést k racionalizaci nebo identifikaci problémů, případně sloužit ke zdůraznění schopnosti firmy zvládnout větší objemy práce, což může vyústit revizí cenové politiky upřednostňující konkurenční výhodu. Procesní řízení 26 Cvičení Navrhněte zlepšení primárního procesu Vaší firmy a výsledek vyjádřete číselně.