Tvorba uživatelských rozhraní a hodnocení použitelnosti Martin Dostál Honeywell International - Aerospace Advanced Technology Europe Masarykova Univerzita v Brně, Fakulta informatiky PV252 6. přednáška METODY HODNOCENÍ POUŽITELNOSTI Použitelnost (Usability) 2 "The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specified context of use." • Learnability: How easy is it for users to accomplish basic tasks the first time they encounter the design? • Efficiency: Once users have learned the design, how quickly can they perform tasks? • Memorability: When users return to the design after a period of not using it, how easily can they re establish proficiency? • Errors: How many errors do users make, how severe are these errors, and how easily can they recover from the errors? • Satisfaction: How pleasant is it to use the design? B. Shneidermann: použitelnost patři pod užitečnost a skládá se z: ISO: K definicím použitelnosti • Užitečnost (Usefulness) • Efektivita (Effectiveness), lze chápat také jako produktivita • Pozitivní dopad učení (Learnability) • Obliba (Attitude, Likability) 3 P. Booth: definice použitelnosti typicky zahrnují alespoň jednu z následující oblastí Možžný úhel pohledu: systém nebo užživatel Cíle zjišťování použitelnosti • zjistit stav a jeho vývoj • získat konkurenční výhodu • racionalizovat náklady • zvýšit obrat a zisk • minimalizace rizik • porozumět trhu skrze uživatele 4 proèč programovat „SPrávnìě” ? proèč testovat „správnìě”? Omezení a rizika • zmíníme zatím jen velmi zběžně... • omezení mají však i funkční význam • testování se zpravidla děje za ne zcela reálných podmínek • úspěch testu neznamená automaticky úspěch v produktu • špatná volba cílů, metod, indikátorů, metrik, špatný design experimentu • špatná volba subjektů, nepopsané, nereprezentativní skupiny • interpretace • validita • různá míra rizik a omezení pro různé metody 5 Poslání metod a technik použitelnosti • metody a techniky pro dosažení použitelnosti • metody a techniky pro hodnocení použitelnosti 6 nás zajímá primárnìě druhá SKUPINA Testování použitelnosti • co chci zjistit • na kom to chci zjistit • na čem to chci zjistit • k čemu to bude • jak se to bude zjišťovat • jak se to bude vyhodnocovat • jak budu prezentovat výsledky 7 Hlavní otázky Typy metod pro zjišťování použitelnosti • Explorační (Exploratory) • Hodnotící (Assessment) • Ověřovací (Validation) • Ex-post studie 8 Typy metod z hlediska úèčelu testování použžitelnosti Explorační metody • typicky ve vývojové fázi projektu • často v ranných fázích • situace: prozkoumat, vybrat z možností, nasměrovat • cíl: předcházení chybám • málo formalismu, jednoduchost, rychlost • subjektivita, minimální validita • “Quick-and-Dirty” • typicky kvalitativní data • obvykle se aplikuje na makety (mock-up) či prototypy - tzv. ploché prototypy (horizontal prototype) • metody: průchod (walk-through), interview, focus-group, pen-and-pencil 9 Vzpomeòňte na persony maketa versus prototyp Explorační metody: typické otázky • Jsou zřejmé vztahy mezi objekty ? • Jsou dobře prezentovány informace? • Je koncept interakce srozumitelný? • funguje navigace ? • Je struktura rozhraní srozumitelná ? • Dokáže uživatel snadno zjistit, co zde může dělat ? 10 na aplikaci se díváme z nadhledu koncepty, myšlenky, nápady, struktura Explorační metody: jak na to • potřebujeme plochý prototyp • důraz na koncepci a strukturu • stanovíme oblasti zájmu, typicky hlavní funkce • je možné se zaměřit i na malý počet funkcí, u kterých půjdeme hlouběji (prototyp toto musí umožňovat) • explorační metody jsou typicky buď založené na interview nebo plnění úkolů subjetkem - think aloud protokol • experimentátor a subjekt prostě sedí vedle sebe 11 Hodnotící metody • zřejmě nejfrekventovanější typ • typicky v průběhu vývoje projektu • nastupují po tzv. high-level fázi • zaměřeno na části • zaměřeno zejména relativní srovnání • hodnocení na prototypech • důraz plnění úloh uživateli, • omezená interakce s experimentátorem • měla by převažovat kvantitativní data (sic!) • metody: A/B testování, dotazníky (standardizované, individuální), různé observační metody 12 interakce užživatele, design rozhraní, návrh úloh Validační metody • typicky v pozdní fázi projektu, též po nasazení, mezi verzemi a podobně • zejména komplexní přísup s důrazem na formální provedení • důraz na proces, metody, metodiku, zpracování výstupů • validita • cílem je oveření a to zejména v kontextu celku • porovnávání • zaměřeno na části i celek • zpravidla minimální interakce s experimentátorem • mnoho vhodných metod • experimentální výzkum (v principu stejné či podobné metody i oblastech mimo použitelnost) 13 Trénink vs. zápas Validační metody • zde je řídícím prvkem plánování • důsledné, komplexní (obvykle) • drahé, časově náročné • podrobné studie, reporty 14 Ex-post studie • Studie po uvedení produktu • Follow-up studie • Provozní studie (Field Study) 15 Kategorizace • laboratorní vs reálné (field-studie) • subjektivní vs objektivní • kvalitativní vs kvantitativní • design vs implementace • formální vs neformální 16 Hewlett-Packard HF Activities 17 zdroj: J. Rubin: Handbook of usability testing typický prùůbìěh human factors AKTIVIT U TRADIÈČNÍHO Pøřístupu (vodopád) Hewlett-Packard HF Activities 18 zdroj: J. Rubin: Handbook of usability testing Hewlett-Packard HF Activities 19 zdroj: J. Rubin: Handbook of usability testing Přehled typů technik • Inspekční (Inspectional) • Pozorovací (Observational) • Dotazovací (Query) • Experimentální (Experimental) 20 pozor, toto dìělení je z podstaty neostré