Základy odborného stylu D. Hlaváčková, K. Pala hlavack@fi.muni.cz, pala@fi.muni.cz Centrum zpracování přirozeného jazyka, laboratoř B206, pracovna A212 FI MU Základní informace •bakalářský stupeň, 2. a 3. ročník •VB000 nedoporučujeme pro studenty 1. ročníku •10 seminárních skupin (Hlaváčková, Pala, Nevěřilová, Peňáz) •kapacita seminárních skupin – max. 25 studentů •je potřeba řídit se termíny skupiny, ve které je student zapsán, pro psaní eseje a odevzdávání prací •studijní poradce a vyučující – RNDr. Zuzana Nevěřilová, Ph.D. (xpopelk@mail.muni.cz), •studenti se specifickými nároky – Teiresiás – Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (potvrzení nesmí být starší 2 let, dyslexie, machacova@teiresias.muni.cz) Cíl předmětu •Pozitivní komunikace – smysl, úspěšnost •Nelze nekomunikovat •Komunikační situace •Ks = {m, p, t, l, o1, …, on} •Komunikační záměry a jejich splňování •Cíl komunikace předpokládá vhodné komunikační prostředky •Prostředkem je přirozený jazyk - zvládnutí Další informace … •studenti z jiných fakult – téma úvodu k bakalářské práci musí být z informatiky •kdo opakuje – nové téma nebo potvrzení vedoucího o již zadané bc. práci, lze odevzdat už během semestru •studenti ze Slovenské republiky – mohou psát slovensky •studijní materiály v ISu – základní informace, prezentace, vzory, odevzdávárna •omluva při neúčasti u psaní eseje, při odevzdání úvodu k bakalářské práci – omluvenky v ISu •Netoleruje se nedodržování termínů odevzdání prací, za pozdě odevzdané práce se srážejí body, což vede k hodnocení N Organizace semestru •účast na semináři je povinná, ne na přednášce, ne vše je v Isu •semestr – 13 týdnů •odborný styl, jazyková správnost, stylové rozvrstvení češtiny, typografie, základy pozitivní komunikace, písemná cvičení •povinnost vypracovat, odevzdat a opravit 2 písemné práce •esej, výběr ze 4-5 témat, píše se klauzurně 10. 3. 2015 •Úvod k bakalářské práci – odevzdat do 7. a 14. 4. 2015 •odevzdávání do ISu (odevzdávárna, datum, hodina) •odevzdávání vytištěné práce (esej i úvod ) – v hodině, ev. u do mé přihrádky v kuchyňce budovy A, 2. patro •práce nesmí obsahovat ani jednu pravopisnou hrubou chybu •ústní prezentace s videonahrávkou – získání chybějících bodů Hodnocení – poznámkový blok •poznámkový blok – esej, úvod k bakalářské práci, celkové hodnocení •celkem – 14–16 bodů •klíčové je odevzdání obou verzí práce včas – 2 body •odevzdání pozdě (do 24 hodin) – sráží se 1 bod •neodevzdání finální verze práce – sráží se 2 body •neodevzdání žádné verze – 0 bodů •max. počet bodů za 1 práci – lze rozepsat podrobněji, ale nepoužívám to •důvodem k hodnocení N je také nedostatečná docházka Hodnocení učitele •V ostatních skupinách kolegyně používají: •6 bodů – není nutné práci opravovat •5 bodů – není nutné práci dále opravovat, zůstaly drobné chyby, student může po domluvě opravit a získat další bod •1–2 body – práci je nutno opravit •po opravě je možné získat další 1–3 body •celkem 4 body – práce (oprava) je uznána •prezentace – 1–2 body •podrobnější hodnocení bude doplněno •tento rozpis nepoužívám •obsahuje-li finální oprava jen 1 hrubou chybu, je v některých případech povolit třetí opravu Opravy •pro studenta je jedna možnost opravy u každé práce, učitel opravuje dvakrát •respektovat opravy učitele, při nejasnostech konzultace •neudělat více chyb než v původním textu (dochází k tomu zpravidla při větším přeformulování textu) •vyvinout při opravách vlastní úsilí, opravit i chyby, které učitel přehlédl, neopravené ch. se počítají ve výsledném hodnocení •použít korektor chyb v editorech, nenechávat hloupé překlepy •kontrolovat (číst) po sobě, při kontrole tisku na papír •nechat přečíst jinou osobou, která dovede mé chyby odhalit •korektorské čtení – slova jako obrázky (prgram, počitač) •pomůcky – Internetová jazyková příručka, Pravidla českého pravopisu, Debdict (slovníky), korektor překlepů a gramat.kor. Psaní eseje •4-5 témat, finální výběr až při psaní •Témata jsou pro studenty FI zvládnutelná v daném čase (2 x 50 min., 600 +/- 30 slov) •Píše se rukou v hodině, tzv. klauzurní psaní •Text napsaný rukou vám okopírujeme, kopii dostanete hned nebo následující den •Kopii přepíšete do elektronické podoby bez jakýchkoli oprav, vytisknete a odevzdáte mi ji •El. verze se současně dává do odevzdávárny •Papírovou verzi opravím: dostanete ji k fin.opr. Prezentace •Pokud student nezvládne jednu ze dvou písemných prací: •Může se pokusit získat chybějící 2 body prezentací •4:30 min. - mluvená prezentace – téma z Úvodu k bc. práci •Nahrává se na video se zpětným promítnutím (4-5 slidů) •Hodnotí se: - verbální (ústní) projev, dikce, srozumitelnost, rychlost řeči - neverbální chování, pohyb, komunikace s posluchači - obsah textu, jeho jasnost, srozumitelnost, logická struktura výkladu, jazyková správnost (ani jedna hrubá chyba) - grafická podoba slidů, volba barev, fontů, hustota textu - nedodržení časového limitu má za následek hodnocení N •prezentace – obvykle v (před)posledním týdnu výuky • • Úvod k bakalářské práci – formální požadavky •titulní list, text úvodu, seznam použité literatury (min. 3 položky, nejen Wikipedie) •v textu odkazy na literaturu (citace použitých pramenů) •proporcionální patkové písmo, velikost 12 • čitelný výtisk („camera ready“, 600 dpi) •řádkování 1,5 •formátování odstavců •odborný text, 600 (+/- 30) slov •seznam literatury podle citační normy a instrukcí v semináři •sešité listy •formáty – OpenDocument (.odt), Microsoft Word (.doc), zdrojový LaTeX (.tex + .pdf), zdrojový DocBook (.xml + .pdf) • • Úvod k bakalářské práci – téma •výběr z ISu nebo po dohodě s vedoucím práce •jasné, stručné, srozumitelné, bez chyb, množství zkratek a anglicismů (bastardizace) •téma z informatiky •téma reálné bakalářské práce nebo výběr tématu na základě dosavadních zkušeností a znalostí •práce kompilační – shrnutí, srovnání, analýza •práce navazující – vlastní přínos •práce originální – vlastní nápady Struktura úvodu k bc. práci •uvedení do širšího kontextu •uvedení do užšího kontextu, aktuální stav zpracování v dané oblasti, zdroje informací, odkazy na literaturu •formulace problematiky, kterou se práce zabývá, cíl práce •postup řešení, použitá metodologie •shrnutí výsledků •závěr, využití výsledků práce, cíle do budoucna •přehled kapitol •seznam citované literatury – nejméně 3 citace Ústní prezentace I •Pro ty, kdo nezískali 2 body za esej nebo za Úvod k bc. práci je možnost ústní prezentace •Student připraví na dané téma (použité v Úvodu k bc. práci) slidy, ty prezentuje •Čas prezentace je 4:30, překročení má za následek negativní hodnocení pokusu •Prezentace se snímají videokamerou a zpětně se studentům přehrávají •Přehrávka se využívá pro hodnocení a zpětnou vazbu Prezentace II - hodnocení Kritéria hodnocení: •Verbální projev – dikce, srozumitelnost •Neverbální projev – pohyb, gestikulace •Kontakt s publikem •Slidy – grafická podoba (fonty, barvy, hustota) •Jazyková správnost textu na slidech – hrubá chyba znamená negativní hodnocení •Obsahová stránka slidů – struktura a logika výkladu – přehlednost, jasnost Prezentace III •Ukázky •Prezentační nástroje a formáty: Word – ppt •OO - odp •Nástroj Beamer (LaTeX): pdf •Volba barev ovlivňuje čitelnost a srozumitelnost •Velikost fontů – čitelnost, ne více než 2 fonty •Pro daný účel postačí 4-5 slidů, na víc není čas •Doporučuji nahrát si prezentaci předem na chytrý telefon, stopnout si čas Prezentace IV Nejčastější chyby: •Špatná srozumitelnost, „drmolení“, nedbalá výslovnost, rychlost •Nevhodná gestikulace, postoje jako „urugvajec“ •Upřené zírání na plátno nebo monitor, nekontakt s publikem •Jazykové chyby v textu •Typografické chyby na slidech Prezentace V Bodové hodnocení: •2 body – bezchybný výkon •1 bod – dobrý výkon •0 bodů – prezentace obsahuje kritické chyby: •překročení času •hrubé jazykové a typografické chyby •Nízká srozumitelnost •Velmi nevhodná gestikulace