IV128 Online komunikace perspektivou sociálních věd Vyučující: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. ( davs@mail.muni.cz ) Lenka Dědková, Ph.D. Formát a kredity: 1/1/0, 4 kredity Cílem předmětu je představit základní teorie a výzkumy online komunikace, což umožní studentům informatiky si více uvědomovat, jaká má online komunikace specifika. Tyto znalosti mohou využít při tvorbě vlastních systémů, či online komunikačních nástrojů. Z praktického hlediska tyto znalosti umožní studentům pochopit některá úskalí online komunikace, což jim umožní lépe a efektivněji komunikovat, například v rámci virtuálních týmů či jiných pracovních skupin. Po absolvování tohoto předmětu budou rozumět termínům synchronní a asynchronní komunikace, absence neverbálních nápovědí, znát teorie zabývající se online komunikací, experimentováním s online identitou a důvěrou v online informace. Budou také schopni popsat, jak kontext, vnímání a osobnostní charakteristiky ovlivňují chování uživatelů internetu v různých kontextech, například v oblasti bezpečnosti. Ukončení předmětu: zápočet Požadavky na zápočet: 1. 75% účast na hodinách (účast na min 8 hodinách z 11). 2. Prezentace vybraného tématu – skupinová práce. Témata určí vyučující na začátku kurzu. Dané téma studenti na základě odborné literatury zpracují do cca 20min prezentace (+čas na diskuzi s ostatními studenty) – viz dále detailní informace k formátu prezentace. 3. Seminární práce – individuální práce, min. rozsah 4NS (1 NS = 1800 znaků včetně mezer). Student vypracuje seminární práci o vybraném tématu z celého kurzu, zaměří se především na porovnání vlastních zkušeností s odbornou literaturou (alespoň 5 zdrojů). Pokyny k prezentaci: - Pro každou hodinu je určeno jedno téma související s tématem přednášky – viz níže. - Prezentace vybraného tématu probíhá ve skupině 2-3 studentů. - Délka prezentace je 20 minut + 10 minut diskuze. Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny. - Prezentaci je nutné odevzdat do odevzdávány v ISe nejpozději 2 dny před samotnou prezentací. Nevložení je důvodem k neudělení zápočtu (s výjimkou u prvého tématu, kdy je možné prezentaci odevzdat den předem). - Termín prezentace není možné měnit a přesouvat, pouze z velmi závažných důvodů. - Najděte minimálně 4 kvalitní zahraniční odborné (ne české ani slovenské!) zdroje k danému tématu, na základě nichž zpracujete syntézu informací pro vaši prezentaci. - Prezentace musí naplnit všechny náležitosti uvedené níže. Při nevyhovující prezentaci si skupinka připraví nové téma a bude ho prezentovat na poslední hodině. Za odborné zdroje jsou považovány články z odborných recenzovaných časopisů nebo kapitoly – k vyhledání použijte: http://scholar.google.cz/ nebo dostupné elektronické zdroje: http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=31&podsekce=55 - vhodné publikace naleznete především v databázi EBSCO. Obsah samotné prezentace: 1. Představení tématu obecně – co je potřeba říct, aby posluchači a posluchačky byli „v obraze“. 2. Čeho jste si Vy sami všimli, co Vás zaujalo, překvapilo na vybraném tématu? 3. Příklady pro ostatní – tak, aby mohli všichni do dané oblasti alespoň částečně proniknout. Kde se s tématem lze na internetu setkat, například ukázky SW, stránek, blogů… 4. Co Vás napadá, pokud se nad Vámi zvoleným tématem zamyslíte z pohledu informatiky – jak se dají informace využít v praxi? Témata seminářů: 1) 20.2 Úvodní hodina a organizace kurzu. Představení témat kurzu. Diskuze o náplni semináře. 2) 27.2 Komunikační teorie a specifika online komunikace. Představení základních konceptů v kontextu online komunikace: anonymita, disinhibice, sebeotevření. 3) 6.3 Soukromí ve virtuálním světě a online rizika. Motivy sdílení osobních informací na internetu v různých prostředích, obavy o zachování/ztrátu soukromí a zneužití osobních dat. 4) 13.3 Phising. Psychologická perspektiva na využívané principy; prevence. Téma na prezentaci: Spear phishing 5) 20.3 Online závislosti: Vznik pojmu a definice online závislosti, základní terminologie, prevalence, jak poznat online závislost, souvislosti online závislosti a výsledky aktuálních výzkumů. Téma na prezentaci: Závislost na internetu a design SW 6) 27.3 Metodologie výzkumu online komunikace: jak zkoumat online prostředí a uživatele ICT, představení základních typů metodologie a jejích postupů. Téma na prezentaci: Online soukromí a metody výzkumu online soukromí 7) 3.4 Zdraví a internet: eHealth a mHealth aplikace, představení oblastí eHealth, SW a funkce v oblasti eHealth a mHealth, výsledky experimentů. Téma na prezentaci: Důvěra v mHealth aplikace 8) 10.4 Mediace používání internetu a software: základní principy mediace používání internetu v rodinách, role SW v této mediaci, základní typy SW a možnosti vývoje. Téma na prezentaci: Rodičovské mediace používání internetu a používání SW 9) 17.4 Dodržování bezpečnostních pravidel uživateli. Co ovlivňuje dodržování pravidel na úrovni uživatele, instituce (např., zaměstnavatel). Password management. Téma na prezentaci: Motivace uživatelů (ne)mít bezpečná hesla 10) 24.4 Experimentální výzkum online bezpečnosti: Jak zkoumat online bezpečnost, úskalí a výsledky aktuálních výzkumů na téma online bezpečnosti. Téma na prezentaci: Vnímání online bezpečnosti uživateli (security perceptions) 11) 15.5 Závěr a shrnutí kurzu. Literatura: boyd, d.m., Ellison, N.B. (2008). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210–230. Derks, D., Fischer, A. H., & Bos, A. E. (2008). The role of emotion in computer-mediated communication: A review. Computers in Human Behavior, 24, 766-785. Gilson L. L. et al (2014). Virtual teams research 10 years, 10 themes, and 10 opportunities. Journal of Management. Grawemeyer, B. & Johnson, H. (2011) Using and managing multiple passwords: A week to a view. Interacting with Computers. Volume 23, Issue 3, 256–267. Gundu, T. & Flowerday, S.V. (2012). Ignorance to awareness: Towards an information security awareness process. SAIEE Africa Research Journal. Volume 104, Issue 2, 69-79. McKenna, K. Y. A., & Bargh, J. A. (1999). Causes and Consequences of Social Interaction on the Internet: A Conceptual Framework. Media Psychology, 1(3), 249. Mesch, G. S. (2009). Social context and communication channels choice among adolescents. Computers in Human Behavior, 25, 244-251. Postmes, T., & Spears, R. (2002). Behavior online: Does anonymous computer communication reduce gender inequality? Personality and Social Psychology Bulletin, 28(8), 1073-1083. Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 18, 119-146. Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2010). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York : Springer. Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7(3), 321-326. Suler, J. (2004). The Psychology of Cyberspace. Dostupné na: http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/psycyber.html Tidwell, L. C., & Walther, J. B. (2002). Computer-mediated communication effects on disclosure, impressions, and interpersonal evaluations: Getting to know one another a bit at a time. Human Communication Research, 28(3), 317-348. Tyler, J. M., & Feldman, R. S. (2004). Truth, lies, and self-presentation: How gender and anticipated future interaction relate to deceptive behavior. Journal of Applied Social Psychology, 34(12), 2602-2615. Turkle, S. (1997). Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet, New York: Simon & Schuster. Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2008). Adolescents' identity experiments on the Internet: Consequences for social competence and self-concept unity. Communication Research, 35, 208-231. Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. The Journal of Adolescent Health, 48, 121–127. Valkenburg, P.M., Schouten, A.P., & Peter, J. (2005). Adolescents’ identity experiments on the internet. New Media & Society, 7, 383-402. Walther, J. B., & D’Addario, K. P. (2001). The impacts of emoticons on message interpretation in computer-mediated communication. Social Science Computer Review, 19(3), 324-347. Walther, J. B. (1996). Computer-mediated communication impersonal, interpersonal, and hyperpersonal interaction. Communication research, 23, 3-43. Whitty, T. M. (2002). Liar, liar! An examination of how open, supportive and honest people are in chat rooms. Computers in Human Behavior, 18, 343-352.