Základy odborného stylu K. Pala pala@fi.muni.cz Centrum zpracování přirozeného jazyka, pracovna A212 FI MU 22.9.2016 Cíl předmětu •Principy pozitivní komunikace •Výchozí axiom: nelze nekomunikovat •Komunikační situace •Ks = {m, p, t, l, o1, …, on} •Komunikační záměry a jejich splňování •Cíl komunikace předpokládá volbu vhodných komunikačních prostředků – vhodný styl •Prostředkem komunikace je přirozený jazyk – jeho zvládnutí na standardní úrovni – jazyková správnost a odborný styl (bc. nebo d. práce) Základní informace •bakalářský stupeň, 4., 5. a 6. semestr •VB000 nedoporučujeme pro studenty 1. a 2. ročníku •6 seminárních skupin (Hlaváčková, Pala, Peňáz, Šmerk) •kapacita seminárních skupin – max. 20 studentů •je potřeba řídit se termíny skupiny, ve které je student zapsán, pro psaní eseje a odevzdávání prací •studijní poradce a vyučující – RNDr. Zuzana Nevěřilová, Ph.D. (xpopelk@mail.muni.cz), •studenti se specifickými nároky – Teiresiás – Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (potvrzení nesmí být starší 2 let, dyslexie, dysgrafie, pecl@teiresias.muni.cz, machacova@teiresias.muni.cz) Další informace … •studenti z jiných fakult – téma písemné práce ve vztahu k bc. práci musí být z informatiky •kdo opakuje – nové téma nebo potvrzení vedoucího o již zadané bc. práci, lze odevzdat už během semestru •studenti ze Slovenské republiky – mohou psát slovensky •studijní materiály v ISu – základní informace, prezentace, vzory, odevzdávárna •omluvy při neúčasti u psaní eseje, při odevzdání písemných prací – omluvenky v ISu •Je potřeba dodržovat termíny odevzdání prací, za pozdě odevzdané práce se srážejí body, což podle zkušeností vede často k hodnocení N Organizace semestru •účast na semináři je povinná, ne na přednášce, ne vše je v Isu •semestr – vychází na cca 13 týdnů •odborný styl, jazyková správnost, stylové rozvrstvení češtiny, typografie, základy pozitivní komunikace •povinnost vypracovat, odevzdat a opravit 2 písemné práce •odborné pojednání (úvaha), výběr z 5-6 témat, píše se klauzurně v říjnu 2016, přesné datum v příštím semináři •část bc. práce (Úvod, Stav – odevzdat v listopadu 2016) •odevzdávání do ISu (odevzdávárna, datum, hodina) •odevzdávání vytištěné práce (úvaha i kap. z bc. práce ) – v hodině, ev. do mé přihrádky v kuchyňce bloku A, 2. patro •práce nesmí obsahovat ani jednu pravopisnou hrubou chybu •ústní prezentace s videonahrávkou – získání chybějících bodů Hodnocení – poznámkový blok •poznámkový blok – esej, úvod k bakalářské práci, celkové hodnocení •celkem – 14–16 bodů •klíčové je odevzdání obou verzí práce včas – 2 body za každou •odevzdání pozdě (do 24 hodin) – sráží se 1 bod •neodevzdání finální verze práce – sráží se 2 body •neodevzdání žádné verze – 0 bodů •max. počet bodů za 1 práci – lze rozepsat podrobněji, ale nepoužívám to •důvodem k hodnocení N je také nedostatečná docházka Hodnocení učitele •V ostatních skupinách kolegové používají: •6 bodů – není nutné práci opravovat •5 bodů – není nutné práci dále opravovat, zůstaly drobné chyby, student může po domluvě opravit a získat další bod •1–2 body – práci je nutno opravit •po opravě je možné získat další 1–3 body •celkem 4 body – práce (oprava) je uznána •prezentace – 1–2 body •podrobnější hodnocení bude doplněno •tento rozpis nepoužívám, kolegové ano •obsahuje-li finální oprava jen 1 hrubou chybu, je v některých případech možné povolit třetí opravu Opravy •pro studenta je jedna možnost opravy u každé práce, učitel opravuje dvakrát •respektovat opravy učitele, při nejasnostech konzultace •neudělat více chyb než v původním textu (dochází k tomu zpravidla při větších opravách textu) •vyvinout při opravách vlastní úsilí, opravit i chyby, které učitel přehlédl, neopravené ch. se počítají ve výsledném hodnocení •použít korektor chyb v editorech, nenechávat hloupé překlepy •kontrolovat (číst) po sobě, při kontrole tisku na papír •dát přečíst text jiné osobě, která dovede mé chyby odhalit •korektorské čtení – slova jako obrázky (prgram, počitač) •pomůcky – Internetová jazyková příručka, Pravidla českého pravopisu, Debdict (slovníky), korektor překlepů a gramat.kor. Psaní odborné úvahy •5-6 témat, finální výběr až při psaní •Témata jsou pro studenty FI zvládnutelná v daném čase (2 x 50 min., cca 600 slov) •Píše se rukou v hodině, tzv. klauzurní psaní •Text napsaný rukou vám okopírujeme, kopii dostanete hned nebo následující den •Kopii přepíšete do elektronické podoby bez jakýchkoli oprav, vytisknete a odevzdáte mi ji •El. verze se současně dává do odevzdávárny •Papírovou verzi opravím: dostanete ji k fin. opr. Část bakalářské práce – formální podoba •titulní list, text, u úvodu seznam použité literatury (min. 3 položky, nejen Wikipedie) •v textu odkazy na literaturu (citace použitých pramenů) •proporcionální patkové písmo, velikost 12 • čitelný výtisk: „camera ready“, 600 dpi •řádkování 1,5 •formátování odstavců •odborný text, cca 500 slov •seznam literatury podle citační normy a instrukcí v semináři •sešité listy •formáty – OpenDocument (.odt), Microsoft Word (.doc), zdrojový LaTeX (.tex + .pdf), zdrojový DocBook (.xml + .pdf) • • Část bakalářské práce … •Zvolit téma reálné bakalářské práce nebo vybrat téma na základě dosavadních zkušeností a znalostí – vazba SBPRU •Lze si vybrat: Úvod k bc. práci nebo Stav zkoumané problematiky (State of the Art) – cca 500 slov •Odborný text, srozumitelný, jazykově správný, stylově konzistentní (zkratky a bez anglicismů (bastardizace)) •Typy bakalářských prací vyskytujících se na FI •práce kompilační – shrnutí, srovnání, analýza – sl. průměr •práce navazující – vlastní přínos – lepší průměr •práce originální – vlastní výzkum a nápady – kvalitní Struktura Úvodu k bc. práci •Úvod k bc. práci musí obsahovat: •uvedení do širšího kontextu •uvedení do užšího kontextu, aktuální stav zpracování v dané oblasti, zdroje informací, odkazy na literaturu •formulace problematiky, kterou se práce zabývá, cíl práce •postup řešení, použitá metodologie •shrnutí výsledků •závěr, využití výsledků práce, cíle do budoucna •přehled kapitol •seznam citované literatury – nejméně 3 citace, Wiki? Stav zkoumané problematiky •Součást bakalářské práce obvykle následující za úvodem •Charakteristika zkoumané problematiky •Stručný popis technik a řešení existujících v dané oblasti •Zatím dosažené výsledky – nezačínáme od nuly •Co nového přinesou vaše výsledky, nová řešení a poznatky? •Vhodné citace a odkazy •Do 500 slov Ústní prezentace •Pokud student nezvládne jednu ze dvou písemných prací: •může se pokusit získat chybějící 2 body ústní prezentací •4:30 min. – mluvená prezentace – téma z Úvodu k bc. práci •Nahrává se na video se zpětným promítnutím (4-5 slidů) •Hodnotí se: - verbální (ústní) projev, dikce, srozumitelnost, rychlost řeči - neverbální chování, pohyb, komunikace s posluchači - obsah textu, jeho jasnost, srozumitelnost, logická struktura výkladu, jazyková správnost (ani jedna hrubá chyba) - grafická podoba slidů, volba barev, fontů, hustota textu - nedodržení časového limitu má za následek hodnocení N •prezentace – obvykle v (před)posledním týdnu výuky • • Ústní prezentace … •Pro ty, kdo nezískali 2 body za esej nebo za Úvod k bc. práci je možnost ústní prezentace •Student připraví na dané téma (použité v Úvodu k bc. práci) slidy, ty prezentuje •Čas prezentace je 4:30, překročení má za následek negativní hodnocení pokusu •Prezentace se snímají videokamerou a zpětně se studentům přehrávají •Přehrávka se využívá pro hodnocení a zpětnou vazbu studentovi Ústní prezentace … (hodnocení) Kritéria hodnocení: •Verbální projev – dikce, srozumitelnost •Neverbální projev – pohyb, gestikulace •Kontakt s publikem •Slidy – grafická podoba (fonty, barvy, hustota) •Jazyková správnost textu na slidech – hrubá chyba znamená negativní hodnocení •Obsahová stránka slidů – struktura a logika výkladu – přehlednost, jasnost Prezentace … •Ukázky •Prezentační nástroje a formáty: •Word – ppt, OO - odp •Nástroj Beamer (LaTeX): pdf •Volba barev ovlivňuje čitelnost a srozumitelnost •Velikost fontů – čitelnost, ne více než 2 fonty •Pro daný účel postačí 4-5 slidů, na víc není čas •Doporučuje se nahrát si prezentaci předem na chytrý telefon, stopnout si čas Prezentace … Nejčastější chyby: •Špatná srozumitelnost, „drmolení“, nedbalá výslovnost, rychlost •Nevhodná gestikulace, postoje jako „urugvajec“ •Upřené zírání na plátno nebo monitor, nekontakt s publikem •Jazykové chyby v textu •Typografické chyby na slidech Prezentace … Bodové hodnocení: •2 body – bezchybný výkon •1 bod – dobrý výkon •0 bodů – prezentace obsahuje kritické chyby: •překročení časového limitu (4:30) •hrubé jazykové a typografické chyby •nízká srozumitelnost, špatná dikce •velmi nevhodná gestikulace