PV 083Tvorba značky + grafický manuál 1 3 4 2 FIREMNÍ IDENTITA CORPORATE IDENTITY MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE CORPORATE COMMUNICATION PRODUKT PRODUCT Jednotný firemní styl VIZUÁLNÍ STYL FIRMY CORPORATE DESIGN FIREMNÍ KULTURA CORPORATE CULTURE Michal Kotyza a Ondřej Kafka: Corporate identity set, ISBN 978-80-254-1835-2 Corporate identity (CI) Peter Behrens Ladislav Sutnar Značka Značka obrazová angl.: mark, brand, sign, symbol Značka vs. logotyp Značka typografická = LOGOTYP angl.: logotype Značka vs. logotyp Značka kombinovaná Značka vs. logotyp Značka vs. logotyp Písmová varianta značky (verze značky v grafickém manuálu) > > Redesign značky Redesign značky Obálka a obsah 01 Grafický manuál 00. Obsah 01. Úvod 02. Značka a její varianty 03. Barevnost 04. Typografie 05. Merkantilní tiskoviny 06. Tištěné materiály 07. Multimediální aplikace 08. Formuláře 09. Orientační systém 10. Vozidla 11. Další speciální aplikace –  Přílohy NTK manuál: Babák – Laboratoř Obálka grafického manuálu NTK manuál: Babák – Laboratoř / Duhová energie ČEZ: Studio Najbrt / Skaut manuál: Studio Najbrt Obálka grafického manuálu Eligo manuál: Studio Šejdl / Grafický manuál hlavního města Prahy: Studio Najbrt / Obálka grafického manuálu Richard Danne redesign z roku 1974. Obálka grafického manuálu Obálka grafického manuálu Studio Marvil Obsah grafického manuálu Obsah Vstupní část manuálu tvoří obsah. Zdánlivě se jedná o formální položku díla, ale správná forma obsahu zásadně ovlivňuje funkčnost celého manuálu. Rychlá orientace v publikaci bude podporovat používání manuálu v každodenní praxi. Důležitým bodem je systém číslování. Je vhodné rozdělit manuál na logické celky – kapitoly. Tyto kapitoly je třeba očíslovat, stejně jako jednotlivé strany uvnitř kapitol. V praxi se velice osvědčilo označovat např. 4. stranu ve druhé kapitole číslem 2.4. Nejedná se o úzus, ale o praktické řešení. V případě, kdy je třeba manuál doplnit dalšími aplikacemi, snižuje se riziko přečíslování celého manuálu. Obsah grafického manuálu Obsah grafického manuálu Obsah grafického manuálu Obsah grafického manuálu Značka 02 Představení značky V kapitole o značce vypadá dobře krátký text o konceptu vzniku samotné značky. Definice elementů, ze kterých se značka skládá. Základní barevná, černobílá, písmová a negativní varianta Barevnost značky Barevnost značky Barevnost značky Barevnost značky Barevnost značky Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Psychologie barev Konstrukce značky Konstrukce a kodifikace značky Konstrukce a kodifikace značky Konstrukce a kodifikace značky Ochranná zóna značky Ochranná zóna značky / umístění na mřížku Minimální velikost značky Minimální velikost značky Zakázané varianty Zakázané varianty Písmo 03 Definice základního a doplňkového písma Definice základního a doplňkového písma Definice základního a doplňkového písma Merkantilní tiskoviny 04 Vizitka Vizitka a hlavičkový papír Dopisní obálky pro běžnou komunikaci se používají nejčastěji ve formátech: DL s okénkem nebo bez okénka (220 x 110 mm), C6 (162 x 114 mm) C5 (229 x 162 mm) C4 (324 x 229 mm) Při návrhu designu obálek je třeba vzít v potaz poštovní předpisy, týkající se především definování míst k možnému potisku. Identita je na obálce obsažena zpravidla v potisku zadní strany, na které je značka a adresa odesílatele. Zcela bezproblémové místo pro značku a adresu odesílatele je vlevo nahoře. Jednotným způsobem by měl být řešen i zápis adresáta dopisu. To se dá řešit pomocí elektronické šablony. V některých případech, zvláště u velkých společností, se prvky vizuálního stylu umísťují i do vnitřní části obálky. Takové obálky se ale musí vyrobit celé na zakázku (potisk, následný výsek a slepení). Dopisní obálka Obálka brožury, výroční zprávy Obálka brožury, výroční zprávy Propagační tiskoviny a prezentace značky www.behance.net Propagační tiskoviny a prezentace značky www.behance.net Propagační tiskoviny a prezentace značky www.behance.net Webové aplikace 05 Grafický návrh responzivních webových stránek Grafický návrh responzivních webových stránek Animovaná značka 06 https://cz.pinterest.com/pin/547046685969711255/ https://cz.pinterest.com/pin/78742693462100353/ https://cz.pinterest.com/pin/488851734544863976/ https://cz.pinterest.com/pin/211739619955125308/ https://cz.pinterest.com/pin/142215300714135914/ https://cz.pinterest.com/pin/547046685972959120/ https://cz.pinterest.com/pin/44332377565365561/ https://cz.pinterest.com/pin/547046685969404574/ https://cz.pinterest.com/pin/557179785133732062/ https://cz.pinterest.com/pin/294422894380705626/ https://cz.pinterest.com/pin/307159637077180650/ Odkazy na animované značky Současné trendy + Generované a variabilní značky Generované a variabilní značky Generované a variabilní značky Generované a variabilní značky Spojování bodů Siluety / tahy štětce Násobení linií Křížení linií Křížení linií Překrývající, barevné linie Třpitící se elementy Trojúhelníkové kompozice Vybarvování plochy / omalovánky Použití ilustrace Body Stíny v typografii / 3D písmo Kruhy Negativní prostor Linie Lettering a kaligrafie Geometrie Logotypy SUTNAR, Ladislav, Ladislav Sutnar – Praha – New York – design in action. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2003. 389 s. ISBN 8071010502. ZÁRUBA, Alan, CI.CZ 1990-2007: firemní styl v České republice. Praha: CI.CZ,s.r.o., c2008. 234 s.: ISBN 9788025418352. 16. mezinárodní bienále grafického designu: plakát, firemní styl, propagační grafika. Brno: Moravská galerie v Brně, 1994. 240 s. ISBN 80-7027-031-4. info 18th International Biennale of Graphic Design: poster, corporate identity, information and advertising graphics: Uměleckoprůmyslové muzeum, Pražákův palác, Místodržitelský palác, 24.6.-27.9. 1998 (Souběž.): 18. mezinárodní bienále grafického designu :. info 20th International Biennale of graphic design Brno 2002: poster, corporate identity, information and advertising graphics: Brno capital of visual communication 2002 (Souběž.): 20. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2002: plakát, firemní, inf. info 22nd International Biennale of Graphic Design in Brno 2006 :poster/corporate identity/information and advertising graphics: 13.6.-15.10.2006. Brno: Moravská galerie v Brně, 2006. 220 s. ISBN 80-7027-150-7. info SVOBODA, Václav. Corporate identity: učební text. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004. 67 s. ISBN 80-7318-106-1. info -). LIDWELL, William. Univerzální principy designu: 125 způsobů jak zvýšit použitelnost a přitažlivost a ovlivnit vnímání designu. Brno: Computer Press, 2011. 272 s. ISBN 9788025135402 FIELL, Peter, Graphic design for the 21st century: grafikdesign im 21. jahrhundert le design graphique au 21 siécle: 100 of the world’s best graphic designem. Köln: Taschen, c2003. 637 s. ISBN 3822816051 American corporate identity 2003. Edited by David E. Carter. New York: Harper Collins International, 2002. 320 s. ISBN 0-06-008125-2. info Japanese graphics now!. Köln: Taschen, c2003. 607 s. ISBN 3822825891 The rise of asian design. Hong-Kong: HKDA Awards, c2005. 483 s. ISBN 9889705478 WLASSIKOFF, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera: Gingko Press, c2005. 399 s. ISBN 158423220X New logo: a collection of corporate identities. Singapore: Page One Publishing, c2004. 320 p. ISBN 9812451226 Logomania: italien signs. Modena: Red Publishing, 2006. 287 s. ISBN 8888492054 Short’N’Strong: taste the real italian corporate identity! Modena: Red Publishing, 2008. 312 s. ISBN 9788888492100 Reviewing graphics in Britain. Barcelona ; New York: Actar, c2010. 288 s. ISBN 9788496954786 STOKLOSSA, Uwe. Advertising: new techniques for visual seduction. London: Thames & Hudson, c2007. 270 s. ISBN 9780500513408 EVAMY, Michael. Logo. London: Laurence King Publishing, c2007. 352 s. ISBN 9781856695282 MORGAN, Conway Lloyd. Logos: logo, identity, brand, culture. Crans-Pres-Celigny: Rotovision, c1999. 160 s.ISBN 2880463289 MOLLERUP, Per. Marks of excellence: the history and taxonomy of trademarks. London: Phaidon Press Limited, c1997. 240 s. ISBN 0714838381 Logo 5: an international collection of logo design. New York: Graphis, c2001. 255 s.ISBN 1888001542 The best in world trademarks :corporate identity: brand identity. Seoul: Millim Publishing Company, 2000. 295 s. ISBN 89-951198-1-0. info The best in world trademarks :corporate identity: brand identity. Seoul .: Millim Publishing Company, 2000. 295 s. ISBN 89-951198-2-9. info WHEELER, Alina. Designing brand identity: an essential guide for the entire branding team. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, c2009. 310 p. ISBN 9780470401422 MYERSON, Jeremy. Rewind forty years of design & advertising. London: Phaidon Press Limited, c2002. 512 s. ISBN 0714842710 Stationery design now! Stationery all over the Word. Köln: Taschen, c2010. 383 s. ISBN 9783836518970 Mini graphics: Maximum impact in a mini format. Barcelona: Promopress, c2010. 372 s. ISBN 9788492810123 Big format advertising. Barcelona: Instituto Monsa de Ediciones, c2010. 223 s. ISBN 9788496823778 Branding logo: from the first sketch final trademark. Barcelona: Monsa, 2011. 191 s. ISBN 9788415223092 Doporučená literatura