Procesní řízení 1 Workflow Management System Procesní řízení 2 Workflow „Workflow is a buzzword today that means a lot of different things.“ Bruce Silver Workflow je automatizace celého nebo části podnikového procesu, během kterého jsou dokumenty, informace nebo úkoly předávány podle sady procedurálních pravidel. WfMC Procesní řízení 3 Workflow - Automatizuje procesy. - Podporuje tok dokumentů, informací a úkolů od jednoho účastníka ke druhému. - Zprůhledňuje existující podnikové procesy a vede k jejich zjednodušení, zvýšení efektivnosti a zkrácení průběhu. Procesní řízení 4 Typy workflow systémů Administrativní Produkční Kolaborativní Ad hoc Opakovatelný proces Unikátní proces Podpůrný proces Rozhodující proces Procesní řízení 5 Administrativní workflow - Téměř každý v organizaci je účastníkem, proto je důležitá dostupnost systému. - Účastníci jsou příležitostní, workflow není hlavní náplní. - Podléhá občasným změnám. - V jednotlivých organizacích může být značně odlišné. Procesní řízení 6 Ad hoc workflow - Produkty jsou široce přístupné. - Procesy jsou snadno definovatelné. - Často realizuje podpůrné procesy. Procesní řízení 7 Kolaborativní workflow - Účastníci mohou nebo mají pracovat společně. - Charakteristická je dynamická změna definice procesu. - Mělo by umožňovat kreativitu pracovníků. - Musí být pružné, tvůrčí pracovník často využívá předem nedefinované postupy. - Průchodnost nebývá důležitá. Procesní řízení 8 Produkční workflow - Pružnost změn definice procesu není důležitá, protože jejich výskyt není vysoký. - Změna definice procesu není záležitostí koncových uživatelů, ale specialistů, většinou souvisí s rozsáhlejšími změnami. - Vyžaduje integraci s dalšími podnikovými aplikacemi. - Čím kratší je doba mezi jednotlivými kroky procesu, tím je systém produktivnější. Procesní řízení 9 Rozdělení workflow podle technologické infrastruktury Mail - based - založené na elektronické poště, předávání zpráv - e-mailové servery Microsoft Exchange, Lotus Notes, SMTP/POP3 - vhodné především pro kolaborativní a ad hoc WF - nevhodné pro prostředí s mnoha procesy a produkční WF Dokument - based - založené na dokumentech, směřování dokumentů - document flow - předpoklad schopnosti komunikace s externími aplikacemi - vhodné především pro administrativní WF Procesní řízení 10 Rozdělení workflow podle technologické infrastruktury Process - based - založené na procesech, - analýza, automatizace a řízení procesů - vhodné pro produkční workflow - široká škála rozhranní a iterací s jinými aplikacemi - vlastní komunikační mechanismy a databáze Web - based - založené na webu, intranetové (internetové) aplikace, webový prohlížeč - toto prostředí ovlivnilo další rozvoj WF aplikací - současný trend - značné rozdíly v rozsahu nabízených funkcí jednotlivých WF systémů Procesní řízení 11 Rozdělení workflow podle orientace procesů People - centric - účastníci spoléhají především na sebe - předávané informace jsou proměnlivé, nejednotné - cyklus zpracování je dlouhý - průběhy procesů jsou závislé na jednotlivcích Process - centric - systém zaměřený na klíčové procesy - procesy jsou předvídatelné a jsou jádrem aktivit podniku - pevná pravidla, priority, vysoká formalizace - výkonnost je měřitelná - motivace a stimulace účastníků je spíše formální Procesní řízení 12 WFMS – Workflow Management System Procesní řízení 13 Distribuce práce workflow systémem Procesní řízení 14 Obecný model Procesní řízení 15 Rozhraní workflow systému Centralised model Distributed model Procesní řízení 16 Různé implementace worklist handler Procesní řízení 17 Nutnost standardizace - vyšší interoperabilita a kooperace mezi jednotlivými workflow systémy - možnost sestavení WF systému z heterogenních komponent - přenositelnost definicí procesů mezi různými WF platformami - jednotné uživatelské rozhranní Procesní řízení 18 Workflow Reference Model (D. Hollingsworth, 1995) Procesní řízení 19 Workflow Enactment Service Workflow Enactment Service: A software service that may consist of one or more workflow engines in order to create, manage and execute workflow instances. Applications may interface to this service via the workflow application programming interface (WAPI). Workflow Engine: A software service or "engine" that provides the run time execution environment for a workflow instance. Procesní řízení 20 Stavy instance procesu Procesní řízení 21 Stavy instance činnosti Procesní řízení 22 Data Workflow Control Data: Internal data that is managed by the workflow management system and/or workflow engine. Workflow Relevant Data: Data that is used by a workflow management system to determine the state transition of a workflow process instance. Workflow Application Data: Data that is application specific and not accessible by the workflow management system. Procesní řízení 23 Data Procesní řízení 24 Interface 1 - Process Definition Interchange Procesní řízení 25 Interface 2 - Client Application Interface Procesní řízení 26 Interface 3 - Invoked Application Interface Procesní řízení 27 Interface 4 - Workflow interoperability interface Procesní řízení 28 Interface 5 - Administration & Monitoring Interface Procesní řízení 29 WFMS – Workflow Management System Procesní řízení 30 Základní komponenty WFMS - Workflow Enactment Service (WES) - Process Definition Tools (PDT) - Client Applications - Invoked Applications - Administration and Monitoring Tools - Workflow Application Programming Interface (WAPI) Procesní řízení 31 Cvičení - Nalezněte na internetu informace o komerčně nabízených workflow produktech. - Stanovte, pro jaký typ workflow jsou tyto produkty vhodné. - Klasifikujte jednotlivé komponenty těchto produktů dle workflow referenčního modelu. (viz. www.wfmc.org) - Pro každé rozhranní WF referenčního modelu (interface 1- 5) uveďte příklady informací, které se přes ně mohou předávat.