Java je ukecaná
Úvod
-
Se statickou metodou jsme se setkali už u úplně prvního programu - Hello, world!
public class Demo {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello World!");
}
}
-
public
reprezentuje viditelnost — metoda je veřejná -
void
reprezentuje návratový typ — nic nevrací -
Co reprezentuje
static
? -
Metoda static v Javě (jinde může být chápáno jinak) říká, že metoda nepotřebuje pro své fungování žádný konkrétní existující objekt, s nímž by pracovala
-
To přesně potřebujeme u
main
, neboť žádný objekt dosud nemáme
Dosud byly nestatické metody a atributy
-
Dosud jsme zmiňovali atributy (proměnné) a metody objektu.
-
Jméno (atribut
String name
) patří přímo jedné osobě -
Metoda
toString
vrátíPerson jméno této osoby
public class Person {
private String name; // name of this person
...
public String toString() {
return "Person " + name; // returns name of this person
}
}
Jak fungují statické metody a atributy
-
Lze deklarovat také metody a proměnné patřící celé třídě, tj. všem objektům třídy.
-
Taková proměnná (nebo metoda) existuje pro jednu třídu jen jednou.
-
Označujeme ji
static
.
Použití statických metod
-
Chceme metodu
max
, která vrací maximální hodnotu dvou čísel -
K tomu žádné objekty nepotřebujeme
-
Uděláme ji jako statickou
public class Calculate {
public static int max(int a, int b) {
if (a > b) return a;
return b;
}
}
Jde i jako nestatická?
-
Ano, takto. Vynecháme
static
.
public class Calculate {
public int max(int a, int b) {
if (a > b) return a;
return b;
}
}
-
Na spuštění
max
budu nyní potřebovat objekt třídyCalculate
Calculate c = new Calculate();
int max = c.max(1, 2); // method needs an object `c`
-
Ovšem ten objekt
c
je tam úplně k ničemu, s žádnými jeho atributy se nepracuje a ani žádné nemá
Řešení
-
Uděláme metodu statickou.
-
Pak metoda patří celé třídě a zavoláme ji názvem třídy bez konkrétního objektu
public class Calculate {
public static int max(int a, int b) {
if (a > b) return a;
return b;
}
}
...
int m = Calculate.max(1, 2);
Zpříjemnění použití statických metod
-
Někdy v kódu často používáme statické metody určité třídy, např. naše
Calculator.max
-
Pro kratší zápis lze pak využít deklaraci
import static
dané metody -
nebo všech metod přes
*
, např.
import static cz.muni.fi.pb162.Calculator.*;
...
int m = max(1, 2);
Typické použití statických metod
-
Velmi často se používají v obdobných situacích, jako výše uvedené
max
-
Tzn. jednoduše pro implementaci funkce, která nevyužívá žádné atributy (data objektu), pouze dostane vstupy a něco vrátí
-
Pak ani logicky žádný objekt nepotřebuje
-
Příklady: metody třídy
java.util.Arrays
Statické proměnné (atributy třídy)
-
Doposud jsem měli pouze proměnné (atributy) patřící konkrétnímu objektu
-
Např. ve třídě
Person
, která reprezentuje člověka, má každý člověk své (obvykle i odlišné) jméno -
Někdy je ale situace, kdy pro celou třídu stačí určitý údaj jenom jednou
-
Příklad: chceme jsi pamatovat, kolik lidí se nám během chodu programu vytvořilo
-
Jak to udělat?
Počítaní lidí
-
Vytvoříme statickou proměnnou peopleCount a každý člověk ji při svém vzniku zvýší o jedna.
public class Person {
private String name;
private static int peopleCount = 0;
public Person(String name) {
this.name = name;
peopleCount++;
}
public static int howManyPeople() {
return peopleCount;
}
}
-
Logicky na vrácení počtu lidí stačí statická metoda
howManyPeople()
Počítaní lidí II
-
Použití bude vypadat následovně
Person.howManyPeople(); // 0
Person jan = new Person("Jan");
Person.howManyPeople(); // 1
Person anna = new Person("Anna");
Person.howManyPeople(); // 2
Více informací: Java tutorial — Class variables |
Voláni statické metody
Můžeme volat statickou metodu nad konkrétním objektem (instancí) dané třídy?
Person anna = new Person("Anna");
anna.howManyPeople();
-
Ano, není to problém.
-
Přes třídu
Person
je to však správnější.
Voláni nestatické metody
-
Můžeme volat nestatickou metodu jako statickou?
Person.getName();
-
Logicky ne!
-
Co by mohlo volání
Person.getName()
vrátit? Nedává to smysl. -
Jde nám přece o jméno konkrétního člověka, tj. atribut v konkrétním objektu
Person
-
Atribut
name
se nastaví až při zavolání konstruktoru
Přístup ze statické metody k nestatickému atributu?
-
Obdobně platí pro atributy, tj. NELZE toto:
public class NonStaticTest {
private int count = 0;
public static void main(String args[]) {
count++; // compiler error
}
}
-
Java ohlásí při překladu chybu: non-static variable count cannot be referenced from a static context.
-
Metoda
main
je statická — může používat pouze statické metody a proměnné.
Přístup k nestatickému atributu
-
Jedině po vytvoření konkrétní instance:
public class NonStaticTest {
private int count = 0;
public static void main(String args[]) {
NonStaticTest test = new NonStaticTest();
test.count++;
}
}
Všimněte si, že ve třídě mohu vytvořit objekt té stejné třídy. |
-
Dalším řešením by bylo udělat
count
statický.
Problémy se statickými metodami? NE
-
Ano, použití
static
není tak prosté, jak jsme dosud prezentovali :-) -
Statické metody většinou problém nejsou
-
Jednoduše slouží k realizaci nějaké činnosti, které stačí předané vstupy (parametry) a která nepotřebuje žádný "svůj" objekt s atributy
-
Důkazem je řada použití statických metod v Java Core API, kde jsou třídy, které mají jen statické metody
-
Takovým třídám se říká utility classes (jakési "účelové" třídy)
Problémy se statickými proměnnými? ANO
-
U statických proměnných je to složitější
-
Jejich použití musí být hodně dobře zdůvodněné
-
Opravdu potřebujeme danou hodnotu pro danou třídu právě jednou???
-
Nestane se dobudoucna, že jich budeme potřebovat více???
Možné řešení — singleton
-
Často je lepší aplikovat návrhový vzor singleton (jedináček)
-
Jedná se běžnou třídu, např.
PersonCounter
, která má své běžné nestatické atributy a metody zajišťující potřebnou funkcionalitu-
Např. metody
void increaseNumPeople()
a atributint peopleCount
zajišťující počítání vytvořených lidí.
-
public class PersonCounter {
private int peopleCount = 0;
public void increaseNumPeople() {
peopleCount++;
}
public int howManyPeople() {
return peopleCount;
}
}
Možné řešení — singleton (pokr.)
-
Singleton ale navíc zajišťuje vytvoření jediné sdílené instance (např. jediného počítadla lidí pro celý systém):
-
Zakáže se volání konstruktoru (např. tak se vytvoří jediný bezparametrický privátní konstruktor)
-
Místo volání konstruktoru se nabídne veřejná metoda
getInstance()
, která zjistí, jestli (jediná) instance již existuje. Pokud ne, vytvoří jí (voláním privátního konstruktoru) a uloží do statického atributu třídy. Pokud již existuje, rovnou se instance vrátí.
-
-
A dále zajišťuje jednoduchý přístup k jediné instanci odkudkoliv:
-
Metoda
getInstance()
je statická, tj. kdokoliv odkudkoliv může zavolatPersonCounter.getInstance().increaseNumPersons()
. -
Pokud chceme automaticky počítat vytvoření instance třídy
Person
z předchozího příkladu, lze toto volání jednoduše přidat konstruktorů třídyPerson
-
Kompletní příklad singletonu
public class PersonCounter {
// here will be the singleton instance (object)
private static PersonCounter counter = null;
private int peopleCount = 0;
// "private" prevents creation of instance via new PersonCounter()
private PersonCounter() {}
// creates the singleton unless it exists
public static PersonCounter getInstance() {
if(counter == null) {
counter = new PersonCounter();
}
return counter;
}
public void increaseNumPeople() {
peopleCount++;
}
public int howManyPeople() {
return peopleCount;
}
}
Import statických prvků
-
Už jsme ukázali výše, že statické třídy i metody můžeme importovat:
import static java.lang.System.out;
public class HelloWorld {
public static void main(String[] args) {
out.println("Hello World!");
}
}
-
relevantní pouze pro statické metody a proměnné
-
vhodně použitelné pro některé věci z Java Core API, např. Math
Více informací: Wikipedia:Static import |
Problémy importu statických prvků
import static java.lang.System.out;
// developer is reading the code
out.println("Hello World!"); // what is out?
// few lines above:
PrintStream out;
// ahh ok, I thought it was System.out
-
Takže někdy pak nevíme, jestli jde o statický import a nebo jen o lokální proměnnou/metodu.
-
A jakmile něco nevíme na první pohled, JE TO ŠPATNĚ! :-)
==