LOGO LOGOTYP (z řeckého logos – slovo, řeč, nauka, zákon, pojem, typos – výraz, znak) je originálně graficky upravený název společnosti, který neobsahuje piktogram (obrázek). Ryze český ekvivalent k tomuto slovu neexistuje. PIKTOGRAM je obrazový symbol, který funguje buď samostatně, nebo doprovází textovou část loga. Někdy se v této souvislosti užívají i následující pojmy: symbol, emblém, ikona. LOGO je grafické ztvárnění názvu organizace, společnosti, firmy nebo instituce obohacené o piktogram. Tento pojem odpovídá českému výrazu grafická značka. IDENTIFIKACE S LOGEM ORIGINALITA Značka by měla být nezaměnitelná s jinou značkou. Originalita je vlastnost natolik důležitá, že je zákonem definovaná jako nutná podmínka pro registraci značky. ROZPOZNATELNOST Značka by měla být snadno rozpoznatelná. Rozpoznatelnost je ovlivněna zejména vizuální složitostí. Čím je značka tvarově složitější a také barevně pestřejší, tím horší je její rozpoznatelnost. ZAPAMATOVATELNOST Značka by měla být snadno zapamatovatelná. K zapamatovatel­nosti značky přispívá její výraznost, jednoduchost a také výjimečnost řešení a grafická nápaditost. NÁPADITOST Nápaditost je kořením dobré značky. Nápaditost může spočívat např. v sekundárním významu či vtipu. ČITELNOST Čitelnost je velmi důležitá. Pokud je schopen pozorovatel značku snadno přečíst, je schopen si ji snadněji zapamatovat. Komplikací může být v tomto ohledu špatně zvolené či nejednoznačné písmo. LOKALIZOVATEL­NOST Značky, které jsou vytvářeny jako nadnárodní, by měly být snadno převoditelné do různých jazyků a kultur. Dobrá značka by měla respektovat kulturní odlišnosti. VÝZNAM LOGA NÁZEV Vhodné pojmenování je základem pro vizuální ztvárnění značky. Se značkou se můžeme setkat i v situacích, kdy ji nemůžeme vidět (například v řeči), proto jsou název, jeho vyslovitelnost a význam v daném jazyce velmi důležité. Na grafické ztvárnění má vliv zejména délka názvu, doporučují se spíše názvy kratší (jednoslovné). SROZUMITELNOST Výklad symbolů závisí na kulturním kontextu oblasti, ve kterém se značka používá. Značka by měla zaručovat vhodný a správný výklad u všech spotřebitelů. Comissão da Juventude Arquidiocesana da Igreja Católica VZTAH K OBORU Značky jednoho oboru působení (tzv. branže) často mívají společné znaky, které odkazují na oborovou příbuznost. Tento fakt obvykle vychází ze společných funkčních požadavků či požadavků na aplikaci těchto značek (automobily, potravinářské zboží, hodinky, banky apod). EMOTIVNÍ HODNOTA Emotivní hodnota značky je důležitá proto, že motivace zákazníka jsou nejen racionální, ale velmi často také pocitové. ESTETIKA LOGA KVALITA STYLIZACE Značka by měla být „výtvarně čistá“. Jde zejména o sladění jednotlivých částí značky do vizuálně homogenního celku. MÍRA STYLIZACE Míra abstrakce symbolu v logu musí být vyvážená, aby si logo zachovalo originalitu a zároveň nebylo formálně a významově složité. VOLBA BAREV A PÍSMA ATRAKTIVITA Atraktivita značek bývá často zvyšována užitím módních trendů. Pokud chceme logo nadčasové, je potřeba jim však příliš nepodléhat. ZOBRAZENÍ LOGA (TECHNOLOGIE) REPRODUKOVATELNOST Dobrou reprodukovatelnost značky ovlivňuje: Její dostatečná minimální velikost Kvalita provedení detailů značky Používané technologie pro tisk či zobrazení Materiály ve kterých bude provedena Barevné systémy kterými bude reprodukována SVĚTELNÉ PODMÍNKY Důležitou roli hrají i různé světelné podmínky. Obecně se dá říct, že by měla mít značka dostatečný kontrast vůči pozadí, na kterém se bude nejčastěji vyskytovat. LOGO+ https://www.google.com/doodles https://perkybros.com/portfolio/run-mfg/ https://bpando.org/2017/09/06/branding-kisume/ https://www.youtube.com/watch?v=-2F8ZkJIMq8