Etika a IT: Organizace předmětu Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. foltynek@fi.muni.cz 1 Osnova první přednášky ̶ Organizační informace ̶ Představení přednášejícího ̶ Vaše očekávání od předmětu ̶ Předběžná osnova předmětu ̶ Požadavky na ukončení ̶ Základní pojmy ̶ Etika, morálka, hodnoty, ctnosti ̶ Morální dilema ̶ Diskuse o morálních dilematech ̶ Dilemata programátorů autonomních vozidel Tomáš Foltýnek – CV ̶ 2003: Mgr. vzdělání ̶ Fakulta Informatiky MU ̶ 2006: Ph.D. vzdělání ̶ PEF MENDELU ̶ 2004 – 2022: Odborný asistent ÚI PEF MENDELU ̶ 2021 – dosud: Letor KTP FI MU ̶ Působení v zahraničí ̶ 2005: 1 semestr Universidad Politécnica de Madrid, Španělsko (studentská stáž Erasmus+) ̶ 2013: 1 měsíc Coventry University, UK ̶ 2018: 6 měsíců Universität Konstanz, Německo (vědeckovýzkumná stáž) ̶ 2018-19: 1 rok Bergische Universität Wuppertal, Německo (pracovní poměr) Etika a IT 3 Mé zkušenosti s akademickou etikou ̶ Projekty zaměřené na prevenci plagiátorství ̶ 2010 – 2013: Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe ̶ 2015 – 2016: South-East European Project on Policies for Academic integrity ̶ 2017 – 2018: Project on Academic Integrity in the Caucasus, Kazakhstan and Turkey ̶ 2017 – dosud: Předseda sdružení European Network for Academic Integrity ̶ Organizace a spoluorganizace konferencí ̶ Plagiarism across Europe and Beyond ̶ European Conference on Academic Integrity and Plagiarism ̶ Mendelova univerzita v Brně ̶ 2017 – 2021: Koordinátor pro akademickou etiku na PEF MENDELU ̶ 2017 – 2018: Člen Etické komise MENDELU ̶ Zástupce ČR v platformě ETINED při Radě Evropy ̶ Pan-European platform for Ethics, Transparency and Integrity in Education ̶ 2021 – dosud: Místopředseda Pracovní komise pro etiku v pedagogické a vědecké práci ̶ Rada vysokých škol Etika a IT 4 Specifika předmětu o etice ̶ Nelze tvrdit, že lektor ̶ Je morálně čistší než jeho studenti ̶ Dokáže řešit etické problémy lépe než studenti ̶ Role lektora je ̶ Klást vhodné otázky ̶ Pomoci studentům systemizovat poznatky ̶ Pomoci studentům identifikovat hodnoty, které jsou v konfliktu ̶ Rozdíly oproti odborným (matematickým) předmětům ̶ Odpověď nebývá jednoznačná, lze (a je vhodné) o ní diskutovat ̶ Záleží na úhlu pohledu a dalších okolnostech Etika a IT 5 Varování: Pokus na lidech J ̶ Toto je první běh předmětu ̶ Obsah, forma a požadavky nejsou vyladěné ̶ Uvítám zpětnou vazbu ̶ K náplni předmětu i k metodám výuky ̶ Uvítám náměty ̶ Na témata, kterým byste se chtěli věnovat ̶ Na organizaci výuky pro 100+ studentů Etika a IT 6 Zdroj obrázku: DangerSigns Vaše očekávání? ̶ Jaká je vaše motivace pro zápis tohoto předmětu? ̶ Jaká jsou vaše očekávání? ̶ Co byste si rádi z předmětu odnesli? ̶ Která témata vás zajímají? ̶ Obsah a forma předmětu jsou silně inspirovány předmětem Ethics and Information Technology na University of Michigan Etika a IT 7 Etika a IT: Předběžná osnova předmětu I. ̶ 16. 2. Úvod do etiky ̶ Základní pojmy, Morální dilema, Diskuse o morálních dilematech: Debata a dialog ̶ 23. 2. Etické nakládání s daty ̶ Jak produkovat a shromažďovat data eticky? Kdo je vlastníkem dat? Kapitalismus dohledu ̶ 2. 3. Zkreslení informací v algoritmech ̶ Etické aspekty transformace dat na informace a znalosti, Etické aspekty prezentace dat ̶ 9. 3. VOLNO ̶ 16. 3. Mediální manipulace a dezinformace na internetu ̶ Důsledky nekvalitního, zavádějícího a nenávistného obsahu na internetu, Jak mohou informační technologie předcházet či omezovat šíření dezinformací? ̶ Filtrování informací a cenzura. Kdy lze filtrování informací považovat za etické? Nová Velká Čínská zeď, Právo na zapomnění v EU ̶ 23. 3. Etické aspekty sociálních médií a zpravodajských serverů ̶ Pozitivního a negativní obsah a jeho atraktivita, Pay-per-click a společenská odpovědnost Etika a IT 8 Etika a IT: Předběžná osnova předmětu II. ̶ 30. 3. Crowdsourcing znalostí; Wikipedia ̶ Proč věřit a proč nevěřit Wikipedii? ̶ 6. 4. Internet a autorská práva (zvaná přednáška Mgr. Ing. Jiří Marek – ÚVT MU) ̶ „Remixová“ kultura, Volné dílo a licence Creative commons, Problematika plagiátorství ̶ 13. 4. Přístup k vědeckým výsledkům a jejich využití ̶ Open access a open data, Predátorské časopisy, jejich souvislost s open access a důsledky pro vědu, Možné důsledky využívání vědeckých výsledků laiky ̶ 20. 4. Anonymita v online prostoru ̶ Anonymita, pseudonymita, Zneužití anonymity k obtěžování, Anonymní platby ̶ 27. 4. Informační technologie pro prevenci a detekci neetického jednání ̶ Detekce plagiátorství, Proctoringové systémy, Blockchain ̶ 4. 5. VOLNO ̶ 11. 5. Profesní etika v IT ̶ Co znamená „být dobrým informatikem“?, Etické otázky při návrhu a vývoji IT Etika a IT 9 Požadavky na ukončení předmětu ̶ Předpokládá se zájem o téma ̶ Požadavek pro zisk kolokvia: 60 bodů ze 100 možných ̶ 40 bodů: Aktivní účast na přednáškách ̶ 10 x 2 body: Odpovědníky k zadaným článkům ̶ 10 x 2 body: Zapojení do diskuse ̶ 10 bodů: Online aktivita ̶ Tipy na zajímavé články do předmětové diskuse v IS / Teamsech ̶ Příspěvky na sociálních sítích, blogu, atd. ̶ 40 bodů (nebo 2 x 20 bodů): Vlastní zpracování zvoleného tématu ̶ Buď esej na dané téma ̶ Nebo prezentace tématu na přednášce ̶ 10 bodů: Kritická zpětná vazba k eseji někoho jiného Etika a IT 10 Požadavky na esej ̶ Smyslem je důkladné porozumění zvolenému tématu ̶ Rozebíraného v rámci předmětu à Zpracování do větší hloubky ̶ Jiné související téma ̶ Případová studie ̶ Rozsah 3000 – 4000 slov (nebo 2x 1500 – 2000 slov) ̶ Dodržování zásad akademického psaní ̶ Stavění vlastních myšlenek na tom, co bylo publikováno dříve ̶ Oddělit vlastní myšlenky od cizích ̶ Pečlivé odkazování na použité zdroje ̶ Jazyk: čeština, slovenština, angličtina Etika a IT 11 Před psaním doporučuji… J ̶ FOLTÝNEK, Tomáš et al. Jak se vyhnout plagiátorství [online]. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4790-6. Dostupné z: https://karolinum.cz/knihy/foltynek- jak-se-vyhnout-plagiatorstvi-24022 ̶ K dispozici je i audio verze a verze ve znakové řeči Etika a IT 12 Požadavky na zpětnou vazbu ̶ Přečíst esej někoho jiného ̶ Sepsat: ̶ Co se mi líbilo a co se mi nelíbilo ̶ S čím souhlasím, s čím nesouhlasím a proč ̶ Co v eseji na dané téma chybělo či přebývalo ̶ Rozsah: 500 – 1000 slov ̶ Jazyk: čeština, slovenština, angličtina ̶ Může se lišit od jazyka eseje Etika a IT 13 Termíny ̶ Aktivní účast na přednáškách do 15. 5. ̶ Online aktivita do 31. 5. ̶ Přepočet průběžně udělovaných bodů do intervalu <0; 10> ̶ Odevzdání esejů do 5. 6. ̶ Za každý den zpoždění penalizace 2 body ̶ Odevzdání zpětné vazby do 26. 6. ̶ Uzavření hodnocení předmětu do 30. 6. Etika a IT 14 Akademická etika ̶ Očekává se přístup k výuce a ke studiu v souladu se základními hodnotami akademické etiky ̶ Poctivost, důvěra, férovost, respekt, zodpovědnost, odvaha ̶ Co si pod těmito hodnotami představujete? ̶ Jak kokrétně se projevují ve vašem přístupu ke studiu? Etika a IT 15 Dilemma Game ̶ Nainstalujte si aplikaci, budeme ji využívat na každé přednášce ̶ https://www.eur.nl/en/about-eur/policy-and-regulations/integrity/research-integrity/dilemma-game Etika a IT 16