Obsah obrázku text, hodiny Popis byl vytvořen automaticky Název prezentace v zápatí 1 PA181 – Service Systems, Modeling and Execution Business and Service Models Obsah obrázku text, hodiny Popis byl vytvořen automaticky Název prezentace v zápatí 2 Business Model Canvas for Service Science - for project in IBM Services - Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Two different planets 3 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 4 Název prezentace v zápatí Business Model versus Business Plan Business Plan A single diagram of your business Business Model A document investors make you write that they don’t read Business Model Canvas – Template Key Partners Key Activities Value Propositions Write directly to the canvas… Or use the post-it™ note …or both Customer Relationships Customer Segments Key Resources Channels Cost Structure Revenue Streams http://www.businessmodelgeneration.com Business Model Canvas - Key Partners Key Activities Value Propositions Customer Relationships Customer Segments Key Resources Channels Cost Structure Revenue Streams Social & Environmental Cost Social & Environmental Benefit http://www.businessmodelgeneration.com C:\Documents and Settings\coxj\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\K8D8XAL1\MC900014715[1].wmf C:\Documents and Settings\coxj\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\K8D8XAL1\MC900437338[1].jpg Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 8 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 9 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 10 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 11 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 12 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 13 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 14 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 15 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 16 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 17 Název prezentace v zápatí Business Model – Lean Canvas Lean Canvas.png Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky The prescribed order Lean sequence.png 19 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Problem and Customer Segments problem customer.png 20 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Unique Value Proposition ̶Unique Value Proposition ̶Why you are different and worth buying/getting attention 21 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Unique Value Proposition UVP.png 22 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Solution solution.png 23 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Channels 24 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Channels channels.png 25 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Revenue Streams and Cost Structure 26 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Revenue Streams and Cost Structure Revenue and Cost.png 27 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Key Metrics Find the key number that tells you how your business is doing in real time, before you get the sales report How do users find you? Do users have a great first experience? Do users come back? How do you make money? Do users tell others? Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Key Metrics key metrics.png 29 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Unfair Advantage 30 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Unfair Advantage unfair advantage.png 31 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Model of 4-diamonds 1.Stanicek, Z: SSME Manuscript, http://is.muni.cz/el/1433/jaro2013/PV202/um/SSMEstar_manuscript.pdf (2009) 2.WALLETZKY, L., L. CARRUBBO a M. GE, 2019. Exploring complex service design: Understanding the Diamonds of Context. In: Naples Forum on Service. 2019 Salerno. 3.WALLETZKÝ, L., L. CARUBBO a M. GE, 2019. Modelling Service Design and Complexity for Multi-contextual Applications in Smart Cities. In: 23rd International Conference on System Theory, Control and Computing. Bucharest: ICSTCC, s. 101-106. 4. Diamond of Attention Focusing See Diamond of Cognitive Elements Recognize Diamond of Agent- Team Organization Organize Diamond of Predictive Behaviour Do Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Goals •What goal is fulfilled by a service? •Are there any sub-goals that need to be taken into the account? Are they part of the main goal GBS ? •Who is the establisher of the goal? Who is the follower? Contexts •In what contexts is the service able to provide a value? Which context is the main one? •Are there any contexts influenced by the service? How? • Is the service sustainable in all contexts? Actions •What necessary actions must be done to create/ maintain/ cooperate on the service? •Are there any actions that take part in other context? And how? Requirements •What requirements are important for service design? •What goals are they born from? •Are all requirements in the same context? • Endowment •What resources are necessary to create and maintain the service? •What are the necessary inputs from other services? Flows •What flows are affected/newly defined by the service? •In what contexts do they appear and how? Agents •What groups of stakeholders are involved into service? •Are there any special groups of agents that must be mentioned? • What is their role in the GBS/ Actions/ Flows? Use-cases •Are there any practical applications of the similar service? •How they are designed? •What aspects can we use? Activities •What activities do the actions and flow contain? •What roles do they play in other contexts? Actors Resources Institutional arrangement Co-creation Value co-creation •How the value is co-created? •How does each agent contribute on the value co-creation? •How the service is linked to other services? •What is its role in the value co-creation chain? Value proposition •How is the value proposition formulated? •Who are addressing and addressed agents? •How is their response evaluated? Measures (KPI) •What are defined indicators to monitor quality and the level of value provided? •How is the innovation level monitored? •Are the effects of the service monitored in all contexts? Smart Service Canvas 33 Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Case Study ̶The application of immuni (ITALY) ̶First, the value of current application is analyzed ̶Second, the design of „an ideal application“ is suggested with the examples of the value 34 Název prezentace v zápatí Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Public App store (for free) Automatic tracking (contact tracing) Risky contacts (tested positive person) Warning with notifications Call for competent local support Data privacy guaranted Population reached (activated) Infection trends monitoring WHERE IS VALUE? 1 3 2 1. Few downloads can tackle the final aim 2. Not using the App (even if installed) reduces the solution’s validity 3. Not ‘engaged’ people doesn’t help enough Anonymous users 16.1 (in Millions) 27% (on the total) Local Area Alert (not in Italy) QR check-in (not in Italy) Application Immuni 35 Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky PARTIALLY-CHECKED Goals Requirements Agents Value co-creation Contexts Endowment Use-cases Value proposition Actions Flows Activities Measures (MPI) 1.To monitor a spread of covid-19. 2.To prevent covid-19 infection. 3.To help people to get oriented. 4.To protect non-infected people​ 5.To enable normal life CHECKED 1.To inform about the contacts ​ 2.To provide information about current situation ​ 1.Inhabitants 2.Medical institutions 3.Sanitary stations PARTIALLY-CHECKED MISSED 1.Medical – the key is to prevent the congestion of hospitals 2.Social – people need to understand why the must be isolated PARTIALLY-CHECKED 1.Information about test results PARTIALLY-CHECKED 1.Are All Covid -19 applications CHECKED 1.To be informed about the possible infection 2.To know what to do PARTIALLY-CHECKED 1.Send warning – this actions happens if the user is infected. The users who were in contact with him/her will be warned. ​ 1.To monitor surrounding ​ 2.To receive positive test information ​ 1.No of installations ​ 2.No. of informed users ​ 1.Detect all close devices ​ 2.Send information to sanitary station ​ 3.Receive information about positive contacts​ PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky 2.Get the status – get the current health status from register​ 3.Connect to register – connect to the register of test and vaccination​ PARTIALLY-CHECKED Goals Requirements Agents Value co-creation Contexts Endowment Use-cases Value proposition Actions Flows Activities Measures (MPI) 1.To monitor a spread of covid-19. 2.To prevent covid-19 infection. 3.To help people to get oriented. 4.To protect non-infected people​ 5.To enable normal life CHECKED 1.To inform about the contacts ​ 2.To provide information about current situation ​ 1.Inhabitants 2.Medical institutions 3.Sanitary stations PARTIALLY-CHECKED MISSED 1.Medical – the key is to prevent the congestion of hospitals 2.Social – people need to understand why the must be isolated PARTIALLY-CHECKED 1.Information about test results PARTIALLY-CHECKED 1.Are All Covid -19 applications CHECKED 1.To be informed about the possible infection 2.To know what to do PARTIALLY-CHECKED 1.Send warning – this actions happens if the user is infected. The users who were in contact with him/her will be warned. ​ 1.To monitor surrounding ​ 2.To receive positive test information ​ 1.No of installations ​ 2.No. of informed users ​ 1.Detect all close devices ​ 2.Send information to sanitary station ​ 3.Receive information about positive contacts​ PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED PARTIALLY-CHECKED 3.To link to register of tests and vaccination​ CHECKED 4.Business entities – will use the app to confirm the person health status CHECKED 1.The interaction based on information sharing (the confirmation about healthy status)​ 2.The control on the vaccination and testing CHECKED 3.Economic – to enable economy to run CHECKED 2.Information about the vaccinations 3.Control of private data CHECKED 3.To get proper date and place for tests and vaccination​ CHECKED CHECKED 3.To monitor the validity of test and vaccination CHECKED 4.Get the information about new test or vaccination CHECKED 3.No. of tests linked with app​ 4.No of vaccinations linked with app​ 5.No. of questions​ CHECKED Obsah obrázku interiér, světlo Popis byl vytvořen automaticky Conclusion ̶Business model vs Business plan ̶Business model Canvas ̶Business model Lean Canvas ̶Smart Service Canvas 38 Název prezentace v zápatí