Přehled dějin evropského umění Evropské umění první poloviny 20. století I. Přednášející: prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc. Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Evropské umění první poloviny 20. století I. Fauvismus, expresionimus, dada a futurismus Předpoklady expresionismu a fauvismu Edvard Munch, Výkřik (1893) – psychická rezonance panické hrůzy se odráží v úzkostné, energickými vlnami drásané „krvavé“ krajině – úzkost osobní, existenciální a úzkost krajiny. Psychické stavy osobní jsou reflektovány v krajině a vice versa. Expresívní poloha v Cézannově tvorbě. Extatičnost a posedlá snaha o vyjádření psychických pocitů u Vincenta van Gogha. Fauvismus „Les Fauves“ – šelmy, 1905 výstava malířů v Podzimním salónu – kritik Louis Vauxcelles – „Donatello mezi šelmami“ – jediný klasický nevýznamný sochař mezi mladými „divokými“ – fauvisty. Henri Matisse, Albert Marquet, André Derain, Maurice de Vlaminck, Othon Friesz, Henri-Charles Manguin, Charles Samoin, Jean Puy, Louis Valtat, Georges Rouault Henri Matisse Přepych, klid a rozkoš (1904-1905) – radost ze života, veselá arkádie, stupňovaná barevnost, slunce, plen-air, barva vyjadřuje prostor, čisté barvy Kontrast barev, alogické kladení barev – zelená, žlutá, modrá v obličeji Dramatičnost a senzualita ve spojení se smyslem pro dekorativnost. 1910-11 – vliv islámského umění - Matisse v Maroku – obdiv pro dekorativní schopnosti islámského umění Exotismus – viz. severní Afrika, islámský Orient, zájem o sochařství černošských národů, ale také např. cikánka Tanec (1909) hudební motiv, arabeska, paralela hudebního rytmu a figurativní arabesky, malba podobně jako hudba má uklidňovat, má být lenoškou André Derain, Tři akty, 1906 Akty chlapců v přírodě – barevné fleky – motiv „zrození“ (jaro) přírody, chlapci – puberta: zrod nového stylu: barevné férie fauvismu. Fauvisté podobně jako impresionisté – záliby v maríny, slunce, jih Maurice de Vlaminck Pouliční houslista, zemědělec, autor románů, profesionální cyklista Malíř instinktu Kees van Dongen Holanďan, fauvismus versus symbolismus (femme fatale) – melancholická nota Georges Rouault Vymyká se fauvistům, malíř zla v člověku, bídy a zkázy, temná stránka Ve třicátých letech náboženská tématika Expresionismus Termín, prvně použil Antonín Matějček 1910 v katalogu výstavy pařížských Nezávislých, označoval tím francouzskou malbu V německém prostředí termín používán až během a po 1. světové válce Často se jím chápalo moderní umění obecně Umění založeném na úzkostném psychickém zdůraznění pocitů autora, evokovaném vesměs čistými, jasnými a někdy až jedovatými barvami a zkratovitou figurativní formou Německo Drážďany - Die Brücke (Most) 1905 – 1913 Fritz Bleyl, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner a Karl Schmidt Rottluff Vyjádřit tíseň, úzkost a psychické tenze ostrými barvami, tvarovou zkratkou, úsečným malířským rukopisem Emil Nolde Člen skupiny jen dva a půl roku Náboženské obrazy Prudké barbarství Barva ohlašuje štěstí, lásku, vášeň, duši, krev i smrt. Vlastní život barev. Ernst Ludwig Kirchner Tematika expresionistů: metropolis s prostory zábavy (nevěstinec, kabarety, varieté, cirkus) Městská ulice s tramvají a davem Během a po první světové válce – válečný invalida Dřevěné sochy – vliv sochařství afrického a oceánského Max Pechstein Grafika, zejména dřevořez Metafora krystalu – Erich Heckel, Bruno Taut Krystal jako symbol nejvyšší duchovnosti Motiv katastrofy a krize – před první světovou válkou – apokalyptické vize (Ludwig Meidner) Max Beckmann Expresionismus druhé generace, vrchol během a po 1. světové válce První světoví válka – narukoval – nervový otřes hrůzyplná imaginace, sociální kritika Mezi kubismem a primitivismem Mnichov Der Blaue Reiter (Modrý jezdec), 1911-1914 Vasilij Kandinskij, Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlenskij, Marianne von Werefkin, Gabriele Münterová, Lyonel Feininger, Albert Bloch, Paul Klee Vasilij Kandinskij Zkušenost s dekorativními principy v ruském lidovém a tradičním umění, zájem o etnografii, expedice do severních oblastí Ruska Barva by měla mít přímý vliv na duši, jako hudba. Paralela k hudbě – hudbu není možné popsat – stejně nepopisné by mělo být malířství Hudební názvy: Improvizace – Kompozice - Imprese Od barevného exotismu Orientu k levitujícím formám, často s biblickými náměty, až k opuštění figury a předmětu v obraze. Malířské tvary – paralela písma Franz Marc Ošklivost lidí versus krása a čistota zvířat Zvíře – univerzální forma – sen o čistším světě Padl na frontě první světové války Paul Klee Sjednocování protikladů – mystika a logika, poezie a matematika, den a noc, svět a podsvětí Umělec je spíše učenec, básník, přírodovědec, filosof Malířství jako soustava znaků (písmo) Rakousko Oskar Kokoschka Psychická introspekce Hrůza a marnost existence Portréty Egon Schiele Rozpad secesního ornamentu do neklidné expresívní formy Mrtvá města – Český Krumlov Akty žen a dívek Erotické a pornografické kresby dívek – souzen a vězněn Richard Gerstl „rakouský van Gogh“ Skončil sebevraždou roku 1908 Divoké mestické portréty a krajiny Dada 1916 Cabaret Voltaire, Curych Hugo Ball, Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco Proti „rozumu“ a „logice“ buržoasní kapitalistické společnosti Principy aktivismu, intervence do společnosti, šokující gesto Chaos, iracionalita, anti-umění Marcel Janco: ztráta důvěry v kulturu, vše musí být zbořeno a vybudováno na čistém stole 1916 Ball recitoval první manifesto 1917 Tzara recitoval druhé manifesto 1918 Francis Picabia, vydavatel časopisu 391 navštívil Curych, odtud do USA Další centrum dada – New York: Picabia, Man Ray a Marcel Duchamp Berlín Revoluční akcent dada, kritika politiky v důsledku vzniku 1. světové války, antiměšťácké a antiburžoazní Politická aktivita, řada umělců komunisty Technika fotomontáže Georg Grosz, Wieland Herzfeld, John Heartfield Raoul Hausmann První mezinárodní výstava Dada- Messe Berlín 1920, asamblážová instalace, koláž Hannah Höchová – koláže, protiklad fragmentů afrického (černošského) těla a evropského (árijského) – kritika nacistické koncepce čísté árijské rasy Hannover Kurt Schwitters Koncepce Merz – Merzbild Náhodné objevení slova Merz vystřižením z novin s nápisem Commerzbank Koláže – kumulace osobních vzpomínek, lístky, vzpomínky apod. Kolín nad Rýnem Max Ernst Futurismus 1909 Futuristický manifest v pařížském listu Le Figaro Filippo Tommaso Marinetti Proti tradici a historii, umění by mělo být nasycené současností krása dynamiky, rychlosti, adorace odvahy a revolty ideál mládí a síly Nacionalismus – regenerace života znamená znovuobnovení slávy Itálie Adorace války, „jediné světové hygieny“, patriotismu, militarismu, destruktivního gesta těch, co přinášejí svobodu (t. futuristů) 1910 manifest malířů: Carra, Boccioni, Russolo, Severini, Balla Zobrazení pohybu, rychlosti, simultaneita dojmů Komplexnost moderního světa „univerzální dynamismus“: prvky v realitě nejsou samostatné, jsou navzájem propojeny a jsou propojeny s okolím. Realita jako univerzální dynamika a prostupnost forem Způsob ztvárnění simultaneity tradiční, neoimpresionistická malba, technika divizionismu (dělené bodové malby) „silové linie“ (energetické linie) výrazem futuristického univerzálního dynamizmu – akční a dynamický charakter malby Témata: moderní svět metropole, hluk, ruch, automobilismus, letectví 1912 futuristický manifest architektů Architekt Antonio Sant'Elia kresby a návrhy pro La Città Nuova (Nové město) (1912–1914). Sant'Elia zabit v první světové válce, Město jako účinná, přesně pracující stroj, skulpturální kvalita architektury Literatura: Foster, Hal et al., Umění po roce 1900. Bratislava Praha 2007 Martinová, Sylvia, Futurismus. Taschen 2007 Elger, Dietmar, Dadaismus. Taschen 2005 Walter, I.F. ed., Umění 20. století, I. díl, Bratislava 2004 Steiner, Reinhardt, Egon Schiele. Taschen 2003 Dempseyová, Amy, Umělecké styly, školy a hnutí. Bratislava Praha 2002 Whitfield, Satan, Fauvism. London: Thames and Hudson 1991 Kroutvor, Josef, Egon Schiele. Praha 1991 Lamač, Miroslav, Myšlenky moderních malířů. Praha 1989 Tomeš, J.M., Oskar Kokoschka. Praha 1988 Gordon, Donald E., Expressionism: Art And Idea. New Haven 1987 Dube, Wolf – Dieter, The Expressionists. New York: Thames and Hudson, 1985 Kundera, Ludvík, Dada. Jazzová sekce Praha 1983 Kallir, Jane, Austrian Expressionism. New York 1981 Richter, Hans, Dada: Art and Anti-Art. New York: Thames and Hudson, 1964 Edvard Munch, Výkřik, 1893 Paul Cézanne, Tři koupající se ženy, c. 1875-1877 Vincent van Gogh, Kavárna v Arles, 1888 Vincent van Gogh, Eugene Boch, 1888 Henri Matisse, Zelený pruh, 1905 Henri Matisse, Přepych, klid a rozkoš, 1904-1905 Henri Matisse, Španělka s tamburínou, 1909 Henri Matisse, Harmonie v červené, 1908 Henri Matisse, Tanec, 1909-1910 André Derain, Tři akty, 1906 André Derain, Suché plachty, 1905 Maurice de Vlaminck, Plachetnice na Seine, 1906 Maurice de Vlaminck, Restaurant de la Machine v Bougival, 1905 Kees van Dongen, Autoportrét, 1905 Kees van Dongen, Femme fatale, c. 1905 Georges Rouault, Starý král, 1937 Emil Nolde, Letnice, 1909 Emil Nolde, V kavárně, 1911 Emil Nolde Tanec kolem Zlatého telete 1910 Emil Nolde Sv. Marie Egyptská mezi hříšníky 1910 Emil Nolde Ukřižování 1913 Emil Nolde Měsíční noc 1914 Ernst Ludwig Kirchner, V nevěstinci, c.1911 Ernst Ludwig Kirchner, Akt, 1910 Ernst Ludwig Kirchner, Ženský poloakt s kloboukem 1911 Ernst Ludwig Kirchner, Varieté, 1912-1913 Ernst Ludwig Kirchner, Voják, 1915 Ernst Ludwig Kirchner, Mužský akt (Adam), 1923 Karl Schmidt-Rottluff, U nádraží, 1908 Max Pechstein Zadní strana almanachu Almanach auf das Jahr 1920 Max Pechstein Na pláži v Nidden 1911 Erich Heckel, Skleněný den, 1913 Bruno Taut, Glashaus, 1912 Ludwig Meidner, Hořící město, 1913 Max Beckmann, Vlastní podobizna s červenou šálou, 1917 Max Beckmann, Berlínská synagoga, 1919 Max Beckmann, Noc, 1918-1919 Vasilij Kandinskij, Mnichov- Schwabing s kostelem sv. Uršuly, 1908 Vasilij Kandinskij,Arabové (Hřbitov), 1909 Vasilij Kandinskij, Kostel v Murnau, 1910 Vasilij Kandinskij, Improvizace 12 (Jezdec), 1910 Vasilij Kandinskij, Snová improvizace, 1913 Vasilij Kandinskij, Dva ovály (Kompozice č. 218), 1919 Franz Marc, Velcí modří koně, 1911 Franz Marc, Srny, 1911 August Macke, Obchod s klobouky, 1914 Paul Klee, Vila R, 1919 Paul Klee, Senecio, 1922 Paul Klee, Insula dulcamara, 1938 Paul Klee Bez názvu, 1940 Oskar Kokoschka, Nevěsta větru, 1914 Egon Schiele, Ukřižování, 1907 Matthias Grunewald, Isenheimský oltář, c. 1515 Egon Schiele, Letní krajina (Český Krumlov), 1917 Egon Schiele, Domy u řeky, 1914 Egon Schiele, Obrácení (Konverze) 1912 Egon Schiele, Rodina, 1912 Egon Schiele, Dvě ženy, 1915 Egon Schiele, Akt, 1910 Egon Schiele, Žena, 1917 Richard Gerstl, Autoportrét, 1908 Richard Gerstl, Akt v zahradě, 1908 Francis Picabia Stroj se točí rychle, 1917 Marcel Duchamp Fontána, 1917 Georg Grosz, Republikánské automaty, 1919 Georg Grosz, ¨Daum si bere svého pedantického automata Georga v květnu 1920, John Heartfiled má z toho radost, 1920 Georg Grosz, Oběť společnosti, 1919 Johannes Baargeld, Velké plasto-diodada-drama, 1920 Hannah Höchová, Mé domácí průpovídky, 1922 Raoul Hausmann, Umělecký kritik 1919-20 Raoul Hausmann Dada vítězné, 1920 Raoul Hausmann, Mechanická hlava (Duch naší doby), 1920 Hannah Höchová, Řez dadaistickým kuchyňským nožem do poslední německé výmarské epochy pivního panděra 1920 Hannah Höchová, Z etnografického muzea, 1925 Hannah Höchová, Hlava, 1924 Pomník I., 1924 Hannah Hochová, Ze sbírek: Z etnografického muzea, 1930 Hannah Höchová, Z etnografického muzea, 1929 Hans Arp, Asambláž, c. 1919 Kurt Schwitters, Merz Bild 183, 1921 Kurt Schwitters, Koláž, 1928 Max Ernst, Plody dlouhé zkušenosti, 1919 Kurt Schwitters, Merzbild Rosefett, 1918-1919 Umberto Boccioni Rostoucí město 1910 Luigi Russolo, Dynamismus automobilu, 1912-13 Luigi Russollo Revolta 1911 Giacomo Balla, Forma křičí Ať žije Itálie!, 1915 Giacomo Balla, Dynamičnost psa na vodítku, 1912 Umberto Boccioni, Hluk ulice proniká do domu, 1911 Umberto Boccioni Jedinečné formy kontinuity v prostoru 1913 Antonio Sant'Elia Nové město (1912-1914)