Výhody:
relativně nízká energetická náročnost
vhodné pro přepravu hromadných substrátů.
Nevýhody:
nižší přepravní rychlost
nutnost značných investic lodního parku
nutnost značných investic do údržby vodní cesty
znečištění povrchových vod zejména ropnými látkami
možnost havárií s úniky těchto látek
Pro ČR má ekonomický význam především nákladní říční doprava , osobní doprava má spíše mimoprodukční funkce (zábava, volný čas). Lodní doprava v ČR sleduje podobný osud jako železniční doprava s tím, že lodní doprava byla ještě více závislá na (nyní utlumované) přepravě surovin a paliv (typicky uhlí do elektráren - např. Chvaletice). Pokud jde o dopravu námořní, ČR přišla o flotilu námořních lodí kuponovou privatizací.
Celkově představuje v ČR lodní doprava téměř zanedbatelný zlomek přepravních výkonů, v určitých odvětvích a lokalitách má však nezastupitelný význam.