(Drsná) Matematika Martin Panák, Jan Slovák ˇ pokus o přiměřeně náročnou přednášku pro studenty informatiky ˇ mozaika obrazů podstatné části matematiky ˇ přehled nástrojů a receptů k jejich využití ˇ má být dostupné pro průměrné, ale zároveň poskytnout dost prostoru i pro mimořádně zdatné Celkem čtyři semestrální přednášky. i ii Nabídka: ˇ dvouhodinová přednáška doplněná podpůrnými materiály na IS a dvouhodinová prezentovaná řešení úloh (méně formání část přednášky) ˇ zadávané sestavy (povinných) úloh k procvi- čení spolu s podporou ve cvičeních po menších skupinách při řešení povinných úloh Povinnosti: ˇ zpracovat a odevzdávat řešení každotýdenních úloh (zadání v úterý, odevzdávka nejpozději na konci cvičení v týdnu následujícím) ˇ absolvovat alespoň 7 cvičení ­ cvičení je uznáno po přiměřeném zvládnutí alespoň 60% zada- ných úloh v daném termínu ˇ dvě písemné práce na 45 min. během semestru (každá s vahou 15% pro celkové hodnocení) ˇ závěrečná písemná zkouška (s vahou 70% pro celkové hodnocení) iii Organizace: ˇ pondělní přednášky ­ většinou Jan Slovák, průběžně se na IS budou objevovat texty a další podklady ˇ úterní prezentovaná cvičení ­ většinou Martin Panák, budou zároveň zadány příklady k odevzdávkám ˇ právo a povinnost průběžné kontroly a konzul- tace řešených příkladů cvičícími ­ neschopnost objasnit odevzdaný příklad zna- mená ,,neabsolvované příslušné cvičení. KAPITOLA 1 Úvod a motivace ,,hodnota, změna, poloha ­ co to je a jak to uchopit? 1. Čísla a funkce ˇ Čísla přirozená ­ N = {1, 2, 3, . . . }, často včetně nuly ˇ Čísla celá ­ Z = {. . . , -2, -1, 0, 1, 2, . . . }. ˇ Racionální, reálná a komplexní čísla ­ Q, R, C 1 2 1. ÚVOD A MOTIVACE Co to je ,,definovat čísla ? Např. N: 0 := , 1 := {}, 2 := {, 1}, . . . , n + 1 := {0, 1, . . . , n}. ­ sčítání a násobení, uspořádání, nejmenší prvky podmnožin 1.1. Vlastnosti sčítání. (a + b) + c = a + (b + c), a, b, c(KG1) a + b = b + a, a, b, c(KG2) 0, a, a + 0 = a(KG3) a (-a), a + (-a) = 0.(KG4) (KG1) ­ (KG4) jsou vlastnosti komutativní grupy. 1. ČÍSLA A FUNKCE 3 1.2. Vlastnosti násobení. (a b) c = a (b c), a, b, c(O1) a b = b a, a, b(O2) 1, a, 1 a = a(O3) a (b + c) = a b + a c, a, b, c.(O4) Poslední vlastnosti (O4) se říká distributivita. Množiny s operacemi +, a vlastnostmi (KG1)­ (KG4), (O1)­(O4) se nazývají komutativní okruhy. Další běžná vlastnost čísel: (P) a = 0, a-1 , a a-1 = 1. Pokud navíc i (P), hovořme o poli (často také o komutativním tělese). Slabší vlastnost: (OI) a b = 0 buď a = 0 nebo b = 0. Hovoříme o oboru integrity. 4 1. ÚVOD A MOTIVACE Skaláry ­ prvky nějaké množiny s operacemi + a splňujícími výše takové vlastnosti. Budeme pro ně vesměs užívat latinská písmena ze začátku abecedy. 1.3. Skalární funkce. Závislosti hodnot na jiných hod- notách ­ funkce. Smyslem matematických úvah bývá z neformálního popisu závislostí najít explicitní formule pro funkce. ˇ s přesným a konečným výrazem ˇ s nekonečným výrazem ˇ s přiblížením neznámé funkce známým odha- dem (většinou s vyčíslenou možnou chybou) ˇ s odhadem hodnot s vyčíslením jejich pravdě- podobnosti ˇ . . . . 1. ČÍSLA A FUNKCE 5 1.4. Příklady. (1) Sčítání přirozených čísel lze vidět jako operačně definovanou skalární funkci: a + b je vý- sledek procedury, ve které k a přičítáme 1 a zároveň odebereme z b nejmenší prvek, dokud není b prázdná. (2) Faktoriál definujeme vztahy f(0) = 1, f(n + 1) = (n + 1) f(n). Píšeme f(n) = n! n! = n (n - 1) 1. 6 1. ÚVOD A MOTIVACE 2. Kombinatorické formule 1.5. Permutace, kombinace a variace. Pořadí n prvků nějaké množiny: pro volbu prvního prvku n mož- ností, další je volen z n - 1 možností atd., až nám na- konec zbude jediný poslední prvek. Na konečné množině S s n prvky je právě n! různých pořadí ­ permutace prvků množiny S. S ztotožníme s množinou S = {1, . . . , n} prvních n přirozených čísel ­ permutace odpovídají možným po- řadím čísel od jedné do n. Tvrzení: Počet různých pořadí na n-prvkové mno- žině je dán známou funkcí n!. Binomická čísla vyjadřují, kolika způsoby lze vy- brat k různých rozlišitelných předmětů z množiny n předmětů. 2. KOMBINATORICKÉ FORMULE 7 Počet kombinací k-tého stupně z n prvků je (samo- zřejmě je k n) c(n, k) = n k = n(n - 1) . . . (n - k + 1) k(k - 1) . . . 1 = n! (n - k)!k! . Záleží i na pořadí vybrané k-tice prvků: variace k- tého stupně. v(n, k) = n(n - 1) (n - k + 1) pro všechny 0 k n (a nula jinak). Binomický rozvoj ­ roznásobení n-té mocniny dvoj- členu. (a + b)n = n i=0 n k ak bn-k a všimněme si, že pro odvození jsme potřebovali pouze distributivitu, komutativnost a asociativitu násobení a sčítání. Klademe n k = 0, kdykoliv je buď k < 0 nebo k > n. 8 1. ÚVOD A MOTIVACE 1.6. Tvrzení. Pro všechna přirozená čísla k a n platí (1) n k = n n-k (2) n+1 k+1 = n k + n k+1 (3) n k=0 n k = 2n (4) n k=0 k n k = n2n-1 . Pascalův trojúhelník ­ každé číslo obdržíme jako součet dvou bezprostředně nad ním ležících sousedů: 0 1 0 0 1 1 0 0 1 2 1 0 0 1 3 3 1 0 0 1 4 6 4 1 0 1 5 10 10 5 1 V jednotlivých řádcích jsou koeficienty u jednotlivých mocnin z výrazu (a + b)n , např. (a + b)5 = a5 + 5a4 b + 10a3 b2 + 10a2 b3 + 5ab4 + b5 . 2. KOMBINATORICKÉ FORMULE 9 1.7. Kombinace a variace s opakováním. Volný výběr prvků z n možností, včetně pořadí ­ variace k- tého stupně s opakováním, V (n, k). Předpokládáme, že stále máme pro výběr stejně možností, např. díky tomu, že vybrané prvky před dal- ším výběrem vracíme nebo třeba házíme pořád stejnou kostkou. V (n, k) = nk . Bez zohlednění pořadí ­ kombinacích s opakovánímC(n, k). Věta. Počet kombinací s opakováním k-té třídy z n prvků je pro všechny 0 k a 0 < n C(n, k) = n + k - 1 k . 10 1. ÚVOD A MOTIVACE 3. Diferenční rovnice Často místo hodnoty sklaární funkce zadáváme její změnu při odpovídající změně nezávislé proměnné. Např. f(n) = n! = n f(n - 1) = (n - 1)!. Modely, které popisují reálné systémy v ekonomice, biologii apod. 1.8. Lineární rovnice prvního řádu. Obecná dife- renční rovnice prvního řádu: f(n + 1) = F(n, f(n)), kde F je známá skalární funkce závislá na dvojicích ska- lárů. Volba f(0) zadává jednoznačně celou nekonečnou posloupnost hodnot f(0), f(1), . . . , f(n), . . . . 3. DIFERENČNÍ ROVNICE 11 Nejjednodušší je tzv. lineární differenční rovnice f(n + 1) = a f(n) + b, kde a, b N. Je-li b = 0, pak f(n) = an f(0) je řešení (a tedy jediné řešení). To je tzv. Malthusiánský model populačního růstu ­ za zvolený časový interval vzroste populace s konstantní úměrou a vůči předchozímu stavu. Obecněji s proměnnými koeficienty a a b: 1.9. Věta. Obecné řešení diferenční rovnice prvního řádu f(n + 1) = an f(n) + bn s počáteční podmínkou f(0) = y0 je dáno vztahem (1.1) f(n) = n-1 i=0 ai y0 + n-1 r=0 n-1 i=r+1 ai br. 12 1. ÚVOD A MOTIVACE 1.10. Důsledek. Obecné řešení lineární diferenční rov- nice s a = 1 a počáteční podmínkou f(0) = y0 je f(n) = an y0 + 1 - an 1 - a b. 1.11. Rovnice druhého řádu. Diferenční rovnice obec- ného řádu k: f(n + k) = F(n, f(n), . . . , f(n + k - 1)) = 0, kde F je známá skalární funkce v k + 1 proměnných skalárních veličinách. Celá posloupnost hodnot f(n) je jednoznačně ur- čena volbou k-tice čísel f(0), . . . , f(k - 1). 3. DIFERENČNÍ ROVNICE 13 Lineární diferenční rovnice druhého řádu: f(n + 2) = a f(n + 1) + b f(n) + c, kde a, b, c jsou známé skalární koeficienty. Dosadíme podobné řešení jako u lineárních, tj. f(n) = n pro nějaké skalární . Dostáváme: n+2 - an+1 - bn = n (2 - a - b) = 0. Proto buď je = 0 nebo 1 = 1 2 (a + a2 + 4b), 2 = 1 2 (a - a2 + 4b). Součet dvou řešení je opět řešením rovnice, proto je obecné řešení f(n) = C1n 1 +C2n 2 kde zadané počáteční hodnoty f(0) a f(1) určí příslušné konstanty C1 a C2. 14 1. ÚVOD A MOTIVACE Příklad: yn+2 = yn+1 + 1 2 yn y0 = 2, y1 = 0. Je tedy 1,2 = 1 2 (1 3) Chceme y0 = C1 +C2 = 2 a y1 = 1 2 C1(1+ 3)+ 1 2 C2(1- 3). To určuje konstanty: C1 = 1 - 1 3 3, C2 = 1 + 1 3 3. 3. DIFERENČNÍ ROVNICE 15 Postřehy: ˇ použitá metoda funguje pro obecné lineární diferenční rovnice bez absolutních členů. ˇ řešení ve formě kombinace mocnin kořenů tzv. charakteristického polynomu rovnice. ˇ nalezená řešení pro rovnice s celočíselnými ko- eficienty vypadají složitě a jsou vyjádřena po- mocí iracionálních (případně komplexních) čí- sel, přestože o samotném řešení dopředu víme, že je celočíselné též. ˇ obecné řešení umožňuje bez přímého vyčíslo- vání konstant diskutovat kvalitativní chování posloupnosti čísel f(n), 16 1. ÚVOD A MOTIVACE 1.12. Nelineární příklad. Rovnice prvního řádu pro Malthusiánský model populačního růstu nemůže být re- alistická pro delší časový interval. Realističtější model bude mít takto úměrnou změnu populace p(n) = p(n + 1) - p(n) jen při malých hod- notách p, tj. p/p r > 0. Při určité limitní hodnotě p = K > 0 populace neroste a při ještě větších už klesá. Předpokládejme, že hodnoty yn = p(n)/p(n) zá- visí na p(n) lineárně. Tj. potřebujeme přímku v rovině proměnných p a y, která prochází body [0, r] a [K, 0]. Proto y = - r K p + r. Dosazením za y dostáváme p(n + 1) - p(n) = p(n)(- r K p(n) + r), tj. diferenční rovnici prvního řádu p(n + 1) = p(n)(1 - r K p(n) + r).