UČENI ZAZNAMENÁVÁNÍM PŘÍťADÚ Lze použít v případech, kdy není možné vytvořil dohry mode!. Knttfiistp.Hční heuristika: používá se k odhadování neznámých vlastností nových případů porovnaním s případy z líz n a men any mi: Kdykoliv je zapotřehí odhadnout vlastnost nejakého objektu a iv n í k dispozici nit:, ne/ soubor zaznamenaných referenčních případů, postupuje se tak. že se najde nejpodobnější případ, jehož vlastnosti jsou známy. O neznámé hodnote atributu se pak předpokládá, zeje stejná jako u podobného, jiz zaznamenaného případu. Podobnost se určuje vhodně zvolenou metrikou. Příklad: v paměti jsou uloženy údaje o osmi kvádrech různé velikosti a barvy. Jsuu-lí u noveno, dosud nezaznamenaného kvádru (případu) známy rozměry n není známa barva, pak — není-ti k dispozici jiné vodítko — se určí stejná barva jako u již zaznamenaného kvádru rozměrově nejpodobnějšího, červen* ^žlulá 4 imiitrii <* ? |> LI l|lLir[> VC| oraníoví í ii r vend fialtwi 2 ÍLlLlíl 4 r, Sirka červen:! í|ulá liiirpwrírvťí 4 modři ' o ■'" ■■*■ ca .M ä " ■" ^n ^b ^b ^k ^h ^h am — ■í- f 2 !■ ŕ liiniiiŕuvji *» * a c »oní červena fialová 0 2 4 6 K " Šířka A ■ červená ž1lllÄ 4 ™ T ™ "7 -Ť -K 1 * 1 zelenú Cüivcn.i w finlnva 4 6 S äiŕkíi tá .červena mod r á r> ° iŽl isté purpurová oranžovú [) fialová 2 4 Ätíltíllá Ěíf k a Kvádr neznámé barvy je klasifikován jako modrý, nebul" je modrému vzorku nejhlíže kvou výškou a šířkou. * Konsistenčitíheuristika: umožňuje řešil obtížné dynamické problémy: y v/////////4wmmmwMfc Mode] ramene robotu, přenášejícího míček, lze sestavit pomocí di-teiienciálních rovnic, kde točivé momenty motoru v kloubech JSOU funkci" ťihlu 0 a délek ramen /. Problém reálného s véla je však zcela jiný: požadované mementy závisejí ve skutečností na rychlostech {v jejích mocninách a součinech) a zrychleních pohybu ramen, což zahrnuje Corioltsovy a dostředivé síly a dále proměnné vzájemná závislé setrvačné tu o me n ty. I kdyby se podařilo zachytit v rovnicích v/tahy mezi vSerm atributy, výsledky a řízením reálného ramene robota nebudou uspokojivé a neposkytnou vysvetlení, jak je schopno biologie ké rameno dobře vrhat míček — exiluje príiLš mnoho faktorů jež jif nutní) uvažovat ĺi příliš mnoho veličin, jež je nutno přesně měřit, ■ Metodu« ejblifSiho sou sada umožňuj e praktická řeSení podobných problému. L/e např. nechal více-iuénč náhodné konat rameno pokusné pohyby a zaznamenávat do tabulky hodnoty momentu, úhlů, rychlostí alp. Chceme-I i, aby byl míček dopraven po konkrétní trajektorii, pak jt rozdílíme na malé úseky a na tabulku budeme hledčt jako na m noha rozměru y prostor různých řešení. Pro každou pozici blízko požadované trajektorie zjistíme, které hodnoty parametrů (úhly. rychlosti, zrychlení ...) jí odpovídají a interpolací mezi nimi najdeme potřebné momenty odpovídající žádaně dráze. Tabuíka ovšem nebude často dostatečně hustě vyplněná (tj. prostor řešení bude vyplněn řídce příslušnými body). Praktickým řešením je nechat udělal první pokus, kletý bude nejspíš Spalný- Po několika dalších pokusech (a lim i zápisu nových údajů do tabulky) začne docházel ke zlepšování — nové vstupní údaje budou lepší než staré a pohyb bude nakonec uspokojivý: po prvním poku.su ________________________________________________________... ■ / \ .-------------------------------------------------------------------------------------------------.--------------------i------------------------!■-------------- po druhém pokusu po několikátém pokusu • Hledání nejbližšího sousedu — lze buď sekvenčně noho paralelně. * Sekvenční: spočítá se vzdálenost Od ostatních připadli íi zvolí se nejbližší případ. Pro u ostatních případů existuje n výpočtů vzdáleností a n-J porovnání Ičchto hodnot. Přímočarý postup je použitelný pro malá n í napi. 1 OK ale ne napr pro n=\ O6. Problém velkého počtu operací lze vyřeSit použitím rozhodovacích stm/tiii, ktiy je počet operací úmčmý log,n místo ti. Pro príklad kvádrů lze postupovat takto: kvádry se rozdělí na dvě množiny napf. podle výšky (menší než nejaká hodnota a větší) rak, aby obě části mely stejný počet prvku. Dále .se každá tato množina podobuč rozdčlí podle Sirky, pak zase podle výšky aid. Výsledkem je izv. k-d strom (k-dimensional trče): k-d strom je reprezentace rozhodovacího stromu, v němž; > soubor možných odpovědí se skládá z. bodů, z nichž jeden může být nejbližším .sousedem daného bodu; • každý test specifikuje souřadnici, práh a neutrální zónu v okolí prahu, která neobsahuje rádné body; ► každý tesi dělí soubor bodů na dvě části v sou ladu s tím, na které straně prahu každý bod le- 7.1. Nalezení nejbližšího kvádruje tedy pouze záležitostí sledování příslušné cesty v rozhodovacím stromu, která reflektuje způ-soh,jak jsou objekty rozdělovány do podmnožin. Obecně platí, že má-li rozhodovací strom faktor rozvetvení 2 a hloubku d, pak bude mít lú listu. Má-li být identifikováno n objektu, musí být splněno, že 2J > n. Logaritmováním obou stran dostáváme, že počet porovnání - logjti* I modr;i ILxi vci)flll|>Livpur žlutá Paralelní: Kdybychom mcii k dispozici masivně-paraklní počítač, kde pro každý případ by byl jeden procesor, pak není zapotřebí uvedene důmyslně hledaní. Ka/dé měření vzdálenosti by slo provést paralelně. Samozřejmě vSechay výsledky musí být nějak porovnány, aby byla stanovena nejmenší vzdálenost atributu s neznámou hodnotou. Bylo by napr. možné používat sousední procesory k porovnání jejich výsledků. Kazde takové d1* ouprocosorové minimum by opcí bylo porovnáno se soused uíiii dvoupíocesorovým minimem. Tento postup by nakonec dal globální minimum po počni sekvenčních kroku řádu logjitt kde/(je počet porovnávaných vzdáleností. Existují ovšem ]ep-fií způsoby jak najít minimální vzdálenost v konstatním čase na paralelním počítači. Algoritmu* r o/.dolování případů do množin: ► je-li jen jeden případ. STOP: ► jde-!i o prvnídelení, zvol pro srovnávání vertikální osu, jinak zvol osu různou od osy použité na nejhližíí vyssí úrovni: *■ vzhledem k ose delení, najeli polohu mezi dvěma prostředními objekty a ikizvj kilo po/ici práh; vytvoř teM rozhodovacího stromu j ľ ni porovnává neznámé objekty v uč i prahu; zaznamenej pozici obou prostředních objektu na nse srovnání a nazvi tytu pozice spadni a Storni luanicc; ► rozdej väeehny objekty na d v; t pod so li hory podle toho, na klené stranS střední pozice leží; ľ rozděl objekty v každé v, obou množin a vytvoř tak podstrom pro každou ? nich ?ti použití výše uvedené procedury. Algoritmus k-íiprocedury pro hledáni': * urči. zda existuje pouze jediný element v uvažovaném souboru: *■ pokud ano. zaz name nej j ej. jinak *■ porovnej klasifikovaný objekt na ose porovnání vůči s oč tísnému prahu uzlu: výsledek určuje množinu podobných objektů; * použitím Léto procedury najdi v určené množine nejbližšího souseda; *- urči, zda vzdálenost k nejbližšímu sousedovi v množině <, vzdálenost ke druhé hnniei munži- ny níi ose porovnávaní: ►■ pokud ano. zaznamenej nejbližšího souseda v této množine, jinak *■ otestuj dn.íhuu množinu touto procedurou; j^tko výsledek vrať bližšího z obou blízkých sousedů v o b öle množinách. Heroda* k-t/A) č/béa^y {**-H , tt&yfc&£i J4a,4&ůJ PteiéLkď mír&M&tS \& u-H&vi fw - á(*i *i) = i 2 («* J^ j& ■ih&toisfuasc-t ťn*4tn,wyts ťíéjjb&vZSt k Xf • +■ ^~ tsP\k^><^dCi fiťe.rtQV&'Ct ttttjoiZ***.), áJ^tMs^UAy Ohi&ftscA he* i-icfl^ Ol/Í tówowéŕro i hdiuUh,vif\\ ih^ehöwcHi^ wre^cofft^ pen-í'i'Ajt-voA/ pn» pť?/owj?í [£ ŕi cfispo^ooK, qfe&+iiksT&ti útCŕfrovizsc-t&tt ťrf&é* p+o vyfoťř&u^t faypef-eZy ^áJit£