ALGORITMY UZLŮ TEORIE UZLŮ PATŘÍ TOPOLOGII Studium uzlů vychází z abstrakce uzlového vlákna (provazce). Zobrazení uzlu předpokládá znalost geometrie osy vlákna - struktury zapletení. Pro realistické zobrazení uzlu použijeme metod počítačové grafiky. Poznámka: Praktické aplikace modelují vlákno pomocí teorie pružnosti a pevnosti s různou výpočetní náročností (smotek struny.....textilní úplet). Střípky Z teorie UZlŮ ( Robert G. Scharein, 1998, KNOTPLOT) Matematickým uzlem (knot) rozumíme jednoduchou uzavřenou křivku umístěnou v třídimenzionálním Euklidovském prostoru R3. Uzlem je i spojka (link). Některé uzly mají lokální jména: čtvercový uzel babiččin uzel Poznámka: Např. Čeština zná pletení, proplétání, zaplétání, splétání, oplétání, vplétání, ... uzly, smyčky, kličky, spojky, svazky, šňůry, pletence, copy ... 3 $ DEKORATIVNÍ UZLY, SPOJKY A PLETENCE Díky své strukturální komplikovanosti vytvářejí uzly esteticky zajímavé kreace. První úlohou matematiky (resp. topologie) je rozhodnutí o ekvivalenci dvou uzlů. Dva obrazy jednoho uzlu: Diagram uzlu Projekce uzlu do roviny vytvoří jednoduchou prezentaci - planární graf, tzv. diagram uzlu. Vrcholy grafu budou body křížení provazcu a popíšeme je + (nad) a - (pod) podle dohody. Provazce vytvoří hrany grafu. K. Reidemeister v r. 1935 dokázal, že dva uzly jsou ^^^^ ^/^t stejné tehdy a jen tehdy, mají-li stejné uzlové diagramy. Resp. tehdy, je-li možné přetransformovat jeden diagram v druhý bez přerušení provazce. Pro tento převod definoval tři typy transformací (pohybů): fi-A E-X KX Minimální projekce uzlů Projekcí daného uzlu do roviny je mnoho a proto matematikové hledají projekce s nejmenším počtem křížení. Nelze-li již uzly dělit na jednodušší elementy, nazývají se prvouzlv (prime knots) a autoři je pak zařazují do katalogů uzlů (od r. 1927). Katalogové prvouzly : O io /s^ öl Uŕ"\ii. öl ^tto» S],L^ ^15—«. ^16^^ 8i7^~ äiäj«. Si9 S211 Sil _ $ ® @ ® <§•<§> (Si ^ (i? atd. Př. Efekt transformací Lissajousovy parametrické uzly y(t) - cot>(nyt + y) z(/) = cosier + <£,) Podobně katalogové spojky: n2 72 1 (b) (c) Jsou-li h a v nesoudělná čísla, je uzel tvořen jedním provazcem, mají-li společného dělitele, tvoří uzel několik provazců (uzel je spojka). Uzel je definován prvním (startovním) křížením (+,-). 34 Zavedení překážek (viz dřívější neprůchozí stěny buněk) (a) (a) (b) (c) (d) 36 Umístění překážek má několik omezení: Překážky se nesmějí protínat. Spojují horizontálně či vertikálně sousední body ve své mřížce. Př. Uzel (5,4) — —p-----------_ - - - - - -r - - (d) («0 (f) Hadovité uzly přes hadovité mozaiky Náhodně otáčená dlaždice: Sebastian Truchet - 1657 -1729 Jedna z kreací A. Glassnera : 'rgřSSffiíŘ íf^ffSffiíí: Glassnerovy buňky X a T Zavedení buněk typu X (spojování protilehlých průchodů buněk, tj. křížení) a typu T (spojování průchodů přilehlých stěn) dovolí vytváření „hadů". T=> Pater Sébastien Truchet bunk I I buňky T Záměna X-T <: A W :> G ft } G ft D ^? €) 1 D Orientované (směrované) skelety. Glassner hady přirovnává k hadicím s proudící vodou. v^~ Náhrada X za T mění směr toku, který musí zůstat v uzlu jednosměrný a nepřerušený. =ö ^ Př. Konstrukce „hada". zelená: měněná buňka modrá: vynucená konfigurace šedá: změněná buňka Síť nemusí být čtvercová, stačí, má-li buňka čtyři stěny. síť 2 sít'1 Př. Uzel konstruovaný kruhové obálce. Výsledný tvar je definován startovací buňkou: o o o 42 výsledky různých startů Př. Keltský uzel („neúplný had") c J( t ~-\ r { Jr ■> r Jr -- > \ ■} t > C -> Jr )r ^ e Jr \ \ ) V \ > ) '■- 1 Jr ) '■,. > v r L ^ J r J r J c \ t >i r ■ \ "\ r { <~ S \ \ t •s L \ \ Ý >) e | r ■ P K { \ J v \ Jr J v. 1 > q 0 O \-J Vj ^ t_ =% Glassner vytvořil pomocné programy - KnotAssistant pro strojový návrh a ruční dokončení uzlů. f Vytvořil i mozaikový systém se zámkovými dlaždicemi, 0 Systém je modifikací uvedené X-T výměny buněk Aplikací sítě buněk na rozvinutý plášť vhodného tělesa vytvoříme efektní 3D uzel: čtyřstěn krychle Samostatnou skupinu tvoří např. uzly na toroidu a další. Uzel jako mozaika (a naopak)! Cíle dosaženo? Abbottův program Knots3D (výstup 2D) ■Mssmsi File Custom Help JU|*I -Basic Kxiol Chaia NX NY FF r z-MiiiBi cl eristic s------ Square-Square -Square-Triangrj Hexagonal Circular Octagonal ^\ r 2D Val jes------ 1st Col ■ Width \r Scale j 35 Swish |30 Smooth \Š~ Stretch \r~ New Grid Old Grid | 2D Create 3D 2D View 3D View | Random 1 W Show grid with knot \7 Show crossings -3D Save Format iŤ iPÜVi r VRML2 r OBJ r DXF r STL w Abbottův program Knots3D (vstupní graf uzlu) ebsehzei ThrtafijPhifi) JD]X| NX NY WW T Z-Mirrcr ia r act eristic s------ Square-Square» Square T riangrj Hexagonal Circular Octagonal ZA ■2D Val. 1st Col Width Smooth 2 Stretch H" Create Create 10 |7 Show grid with knot 3 Show crossings 10.95 ka 10.30 kdjs,| 1100 ks|0.5 N flÖ" r 3D Valu es------ Sides W Points W Radius w Smooth w Zfacl», w No. Polygons 1 -3D Save Format í* POV r VRML2 r OBJ r DXF r STL Abbottův program Knots3D (výstup 3D) EBEMEI 1 st Col Width I Smooth [g Stretch V\~ New Grid Old Grid | Create 2D Create 3D 2D 3D Random ■/ Show grid with knot [7 Show crossings kd |0 95 ka 10.30 kdjst|l100 ks|0.5 N fTÖ" r 3D Values------ Sides W Points W Radius w Smooth w Z-iado, w No. Polygons |2304 p 3D Save Format CÍ POV r VRML2 c DBJ r DXF c STL