UČO 1. K funkcím hospodářského mechanismu patří a) usměrňovat potřeby podle dostupnosti zdrojů b) usměrňovat zdroje vzhledem k potřebám společnosti c) zabezpečit, aby všechno co se vyprodukuje bylo spotřebováno d) nutit spotřebitele k efektivnímu chování e) omezovat potřeby vzhledem ke zdrojům f) soukromé vlastnictví a peníze 2. K prostředkům cenové konkurence patří a) podmínky prodeje b) značka c) jméno firmy d) kvalita produktu e) reklama f) snižování nákladů 3. Pokud došlo k poklesu ceny statku A a) neprojeví se to na změně nakupovaného množství statku A b) spotřebitel bude nakupovat větší množství všech statků c) spotřebitel bude nakupovat méně statku A a více statku B d) spotřebitel bude vychýlen z rovnováhy e) spotřebitel pouze omezí nakupované množství statku A f) spotřebitel nebude schopen dosáhnout rovnováhy 4. Substituční efekt u tržní poptávky po výrobku A a) je možno ilustrovat posunem poptávkové křivky po výrobku A b) znamená, že od statku A přecházíme ke spotřebě jiného statku c) se neprojevuje u výrobků, které jsou substituty d) je možno ilustrovat posunem po poptávkové křivce statku A e) je vyvolán změnou ceny výrobku A f) je vyvolán změnou ceny statku B 5. Mezní náklady vyjadřují a) přírůstek celkové tržby dosažený realizací dodatečné jednotky produkce b) nejnižší náklady, které firma může uhradit, aby dosáhla zisku c) co nás stojí v průměru jednotka produkce d) nejvyšší náklady, které firma může uhradit, aby dosáhla zisku e) za kolik můžeme prodat dodatečnou jednotku produkce f) přírůstek celkových nákladů vyvolaný výrobou dodatečné jednotky produkce 6. Při rovnovážné ceně trhu a) se nabízené množství prodá b) kupující nakoupí méně než kolik jsou ochotni nakupovat c) výrobci omezí výstup d) výrobci nebudou měnit chování e) každý, kdo je ochoten za tuto cenu nakupovat, nakoupí f) je vyrovnána nabídka s poptávkou 7. V podmínkách dokonalé konkurence musí platit a) tržní podíl každého z výrobců je zanedbatelný b) mezi výrobci jsou řádové rozdíly v kapacitních možnostech výrob c) existuje volný vstup do odvětví d) výrobky jsou dokonalé substituty e) e) existují alespoň dva výrobci f) produkce musí být různorodá 8. Zapište podmínku, spotřebitel je v rovnováze: 9. Zapište podmínku vyjadřující, že pro firmu bude výhodné výrobu rozšířit: 10. Znázorněte graficky, co se označuje jako převis poptávky nad nabídkou