PŘÍKLADY CVIČENÍ 29.10. Příklad 1 Napište v goniometrickém tvaru komplexní číslo z = — 1 + i a/3. Řešení Číslo bude tvaru z = |z|(cos a + i sin a), sin a = tt, cos a = t4 a = . ftde |z| = —l)2 + (v/3)2, Ted?/ z = 2 cos--+ isin a — V 3 3 Příklad 2 (Moivreova věta) Nechťx = 9 — 2i, y = —3 — 4i, spočtěte (x + y)4. lešení (x + y)4 = (6 — 6i)4 Vyjádříme nejprve z = 6 — 6i v goniometrickém tvaru: z = 6 — 6i = |z|(cos a + i sin a) i- ( 7n 7n = 6v 2 cos--+ i sin — 44 Nyní z4 = (6V2)4 ( cos47ín + i sin 4^ ) = 644( —1 + 0) = —644. Příklad 3 (Moivreova věta) Řešte rovnici z3 = 8i. Řešení 8i v goniometrickém tvaru: n n 8i = 8 ( cos — + i sin — Po odmocnění: r( P, + 2kn n + 2fcii\ / 2mA 2MT '8 cos---+ i sin-- =2 cos l 3 + 3 / Rovnice má 3 řešení: 1 Pro k = 0: z = 2 (cos + i si^n^)) = + Pro k = 1; Pro k = 2: ,'9m /9IT. . z = 2 j cos j — I +1 sin I — ) ) = -2i Příklad 4 (Rotace v rovině pomocí komplexních čísel) Rotujte vektor (2,1) o 30P. Trocha teorie: vektor (x, y) napíšeme jako komplexní číslo x + iy a rotujeme ho o úhel p tak, že toto komplexní číslo vynásobíme tzv. "komplexníjednotkou" (cos p + i sin p) a dostáváme zrotovaný vektor (x', y') Řešení x + iy = (2 + i)(cos 6 + isin ^) = (2cos--sin—)+ i(2sin--+ cos—) (V3 - 2)+ i(1 + ^23) Rotovaný vektor má souřadnice: (a/3 — 2, 1 + ^). Příklad 5 Napište všechny matice A2x2 takové, že A2 = E. Řešení A = ( a \ ( a c d v o i 2 Řešit lze buď rozepsáním těchto rovnic, což je ale zdlouhavé a snadno můžeme udělat chybu (u 6. té mocniny téměř jistě). Nabízí se elegantnější řešení: na A můžeme pohlížet jako na rotaění matici, která vektor (x, y) po dvou vynásobeních zobrazí zpátky na sebe. Z pohledu na jednotkovou kružnici jasně vidíme, že to musí být matice rotace o úhel 180° = n (např. vektor (1,0) se po prvním vynásobení rotaění maticí zobrazí na vektor ( —1,0), ten znova vynásobíme rot.mat. a dostáváme zpět vektor (1,0)J. Takže jedním řešením je rotaění matice cos n — sin n \ _ ( —1 0 sin n cos n J \ 0 —1 Jako každá kvadratická rovnice má ovšem i tato 2 řešení a tím druhým je identita, tedy vektor se zobrazí sám na sebe hned po prvním vynásobením rotaění maticí, tedy i po druhém, po třetím také, po miliontém také,... (1, 0) (1, 0) o 360°, tedy 2n: cos 2n — sin 2n \ / 1 0 sin2n cos2n J y 0 1 (Jak už bylo řeěeno, je to identita, proto nám právem vyšla jednotková matice.) Množinu řešení tedy můžeme pomocí jedné matice zapsat následovně: {( cos kn — sin kn \ I y sin kn cos kn yfc_12í Příklad 6 (Zrcadlení v R2) Zrcadlete bod [2,1] podle přímky a) x = y b) x = 0 (y-ová osa!!!!) y = 0 x Trocha teorie: matice zrcadlení cos 2^ sin 2^ Z = ' sin 2^ — cos 2^ j ' kde je úhel, který svírá osa zrcadlení (nebo chcete-li osa souměrnosti) s osou x. Zrcadlíme-li vektor (x,y), dostaneme "v zrcadle "vektor (x',y') takto: Řešení 3 a) b) x' \ / cos 2 • 90° sin 2 • 90° \ { 2 \ _ { -2 y' ) ^ sin 2 • 90° - cos 2 • 90° J y 1 )\ 1 x' \ _ / cos 2 • 45° sin 2 • 45° \ / 2 \ _ / 1 y' ) ^ sin 2 • 45° - cos 2 • 45° J y 1 j y 2 x' \ _ / cos 2 • 0° sin 2 • 0° \ / 2 \ _ / 2 y' j y sin 2 • 0° - cos 2 • 0° ) \ 1 )\ -1 Pokud by nám osa neprocházela počátkem, museli bychom stejně jako u rotace posunout vektor do počátku, zrcadlit a posunout zpčt. 4