www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Jak vydělat na internetu www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Agenda • Stručně o Seznamu • Pohled na současný internet v ČR • Monetizace internetu • Odkazy a zdroje pro samostudium www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Vize Seznamu „Pracujeme na tom, aby internet byl nejsilnější české médium a na něm Seznam.cz místem první volby“ www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! 14 let Seznam.cz na českém internetu (1/2) • 1996 – Na internet je připojených cca 50.000 počítačů v ČR – Ivo Lukačovič zakládá Seznam (vyhledávání i první reklamní proužek) • 1997 – Seznam dosahuje obratu 10 mil Kč • 2000 - 2001 – Přístup k internetu má cca 20-25% populace (12+) • 1 mil. uživatelů/měsíc na tehdy top 24 serverech – na Seznamu je přes 1 mil. registrovaných emailových schránek • 2002 – Penetrace dosahuje cca 25-30% (věk 12+, pouze ale 19% má přístup doma, vede dial-up připojení) – Seznam.cz přiláká týdně více než 1 mil. uživatelů • 2003 – Penetrace internetu je 28% u lidí ve věku 16+ – Seznam přiláká 2 mil. unikátních uživatelů za měsíc www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! 14 let Seznam.cz na českém internetu (2/2) • 2004-2005 – Penetrace internetu v ČR je 32% – Seznam poprvé navštíví 1 mil. uživatelů denně – Zisk portálu Seznam.cz se meziročně zvyšuje o 360% • 2007 – na internetu je již téměř 4,5 mil. lidí (listopad 2007) – Seznam nasazuje video a více začíná rozvíjet služby do mobilu • 2008 – Otevřena vývojová pobočka v Brně – Většina služeb Seznam.cz je dostupná v mobilní verzi u všech operátorů. • 2009 – Překonána hranice 5 mil. uživatelů internetu v ČR (duben) – Seznam Homepage používá téměř 2,5 mil uživatelů denně – z krize vychází Seznam.cz posílen s meziročním navýšením v obratu o 10%. • 2010 – Překonána hranice 5,5 mil. uživatelů internetu v ČR (květen) – Očekává se další růst příjmů www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Hlavní stránka Seznam.cz • Hlavní stránka Seznam.cz s adresou www.seznam.cz je nejnavštěvovanější stránkou českého internetu • Denně se zobrazí v průměru 35 milionkrát • Počet zobrazení za měsíc je větší než 1 miliarda • Zhruba 2,5 milionu reálných uživatelů se na ni podívá alespoň jednou denně • cca 4,5 milionu reálných uživatelů jde na Seznam HP alespoň jednou za měsíc www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Agenda • Stručně o Seznamu • Pohled na současný internet v ČR • Monetizace internetu • Odkazy a zdroje pro samostudium www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Top 10 českého měřeného internetu Zdroj: Netmonitor, 40.týden, 2010 www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Růst je pozvolný a máme již sezónnost Zdroj: Netmonitor 0 1 000 000 2 000 000 3 000 000 4 000 000 5 000 000 6 000 000 prosinec07 leden08 únor08 březen08 duben08 květen08 červen08 červenec08 srpen08 září08 říjen08 listopad08 prosinec08 leden09 únor09 březen09 duben09 květen09 červen09 červenec09 srpen09 září09 říjen09 listopad09 prosinec09 leden10 únor10 březen10 duben10 květen10 červen10 červenec10 srpen10 Reální uživatelé (RU) z ČR Internetová populace v ČR Seznam Centrum Holdings Mafra CME Media Services (CET 21) ImpressionMedia ARBOinteractive www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Někteří rostou, ale ne tolik na úkor jiných… Zdroj: Netmonitor 0,00% 10,00% 20,00% 30,00% 40,00% 50,00% 60,00% 70,00% 80,00% 90,00% 100,00% listopad07 prosinec07 leden08 únor08 březen08 duben08 květen08 červen08 červenec08 srpen08 září08 říjen08 listopad08 prosinec08 leden09 únor09 březen09 duben09 květen09 červen09 červenec09 srpen09 září09 říjen09 listopad09 prosinec09 leden10 únor10 březen10 duben10 květen10 červen10 červenec10 srpen10 Share návštěvnosti z ČR Seznam Centrum Holdings Mafra CME Media Services (CET 21) ImpressionMedia ARBOinteractive www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! …protože roste míra užívání Zdroj: Netmonitor 0 1 000 000 000 2 000 000 000 3 000 000 000 4 000 000 000 5 000 000 000 6 000 000 000 7 000 000 000 8 000 000 000 9 000 000 000 listopad07 prosinec07 leden08 únor08 březen08 duben08 květen08 červen08 červenec08 srpen08 září08 říjen08 listopad08 prosinec08 leden09 únor09 březen09 duben09 květen09 červen09 červenec09 srpen09 září09 říjen09 listopad09 prosinec09 leden10 únor10 březen10 duben10 květen10 červen10 červenec10 srpen10 Počet zobrazení v ČR Internetová populace v ČR Seznam Centrum Holdings Mafra CME Media Services ImpressionMedia ARBOinteractive www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! …což se promítá i do příjmů z reklamy • 2007* - 1,1 mld. • 2008* - 1,6 mld. • 2009* - 2,0 mld. • 2010* - 2,5 mld. * pozn.: pouze display reklama, období leden až srpen (hrubé investice tj. před slevami atd.) 38% 19% 15% 7% 3% 3% 2% 2% 2% 2% Podíly za display reklamu* - Admonitoring Seznam.cz Centrum Holdings MAFRA Nezapojená média CET 21 AdMarket.cz Mladá fronta Ringier ČR Finance media Economia Business Media ARBOinteractive Impression Media Sanoma Magazines Praha Internet Info AliaWeb AdMarket Neris Zdroj: Admonitoring, *leden - srpen 2010 www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Podíly ve vyhledávání pár let zpátky Zdroj: http://www.iinfo.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/navrcholu-google-v-cesku-roste/ www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Podíly ve vyhledávání v roce 2009 0,00% 10,00% 20,00% 30,00% 40,00% 50,00% 60,00% leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Seznam.cz Google (.cz, .com) Zboží.cz Firmy.cz Centrum.cz Bing.com Zdroj: http://www.iinfo.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/navrcholu-vyhledavace-2009/ • Prosinec 2009: 4,95% hledání na internetu bylo na • Seznam fulltext: > 500 requestů každou vteřinu www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Více jak 90% české internetové populace se pohybuje v prostoru Seznam.cz 90,17% všech uživatelů. Služby Seznam.cz za měsíc květen 2010 navštívilo 5 022 089 reálných uživatelů*. Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, květen 2010 www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Měsíčně s námi stráví uživatel skoro celý den Hodiny zobrazují průměrně strávený čas jedním uživatelem v daném měsíci ve vybraných internetových prostorech. Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, květen 2010 Internet 27:53:12 Seznam.cz 22:22:07 www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! A navštíví skoro 900 stránek na Seznam.cz • 5 mil. RU • Cca 4,4 mld PV • Průměr 880 PV/1 RU www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Agenda • Stručně o Seznamu • Pohled na současný internet v ČR • Monetizace internetu • Odkazy a zdroje pro samostudium www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Seznam.cz umí vydělávat peníze lépe než Facebook  • Facebook.com – 500.000.000 uživatelů – odhadovaná hodnota 25 mld. USD – čistý zisk 2009: cca 800 mil USD • Seznam.cz – 5.000.000 uživatelů – odhadovaná hodnota 1 mld. USD – zisk 2009: cca 500 – 600 mil Kč • Proč má FB pouze 25x vyšší hodnotu firmy, když má 100x vyšší počet uživatelů než Seznam.cz? www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Kde se na internetu berou peníze? Kdo a za co mi na internetu zaplatí? Uživatelé platí za Firmy platí za zboží služby zábava informace efektivní reklamu efektivní distribuci Seznam.cz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Peníze se generují díky přidané hodnotě • Marketing – 4 P – Product » Uživatelé - unikátní internetový produkt/služba (hodnota) » Firmy – produkt díky němuž vydělají, ale sami ho neumí – Price » Uživatelé – zaplatí mi, když díky internetu ušetří » Firmy – zaplatí za zvýšení své marže – Place (distribuce) » Uživatelé – pohodlnější získání výrobku/služby » Firmy – efektivnější distribuci svých výrobků/služeb – Promotion (reklama) » Uživatelé - ?? » Firmy – efektivní reklama (vyšší prodej, povědomí o značce etc.) www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad první: eshopy – Produkt » zboží a služby většinou k dostání i v kamenných obchodech – Příklad: » Elektronika » Parfémy » Zájezdy – Jak provozovatel vydělá? » Platba od zákazníků za zboží » Úspory z rozsahu (objemové slevy u dodavateů – zboží, doprava) – Seznam.cz » www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad druhý: placený obsah – Produkt » Unikátní obsah » Kvalita informací, za jaký jsou uživatelé ochotni platit » Ukrácení dlouhé chvíle – Příklad: » Placené zpravodajství » Gambling, erotika » Počítačové hry – Jak provozovatel vydělá? » Předplatné za vstup » Mikroplatby za jednotlivé akce (příhoz, stáhnutí, upgrade nějakého „gadgetu― apod.) – Seznam.cz » Nemá a s největší pravděpodobností mít nikdy nebude www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad třetí: inzerce uživ., bazary a aukce – Produkt » Umožnit nabídce a poptávce potkat se a uzavřít obchod » Dříve noviny, dnes internet - nižší tzv. transakční náklady – Příklady: » Použité i nové zboží » Reality » Autobazary » Nábor zaměstnanců – Jak provozovatel vydělá? » Provize z uskutečnění transakce » Platba za vložení inzerátu » Platba za příhoz v aukci – Seznam.cz: www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad čtvrtý: srovnávače, agregátory – Produkt » „všechny― nabídky na jednom místě (zboží i služby) » pohodlné „online― sjednání – Příklad: » Zboží a služby » Cestování – zájezdy, letenky » Finanční služby (hypotéky, pojištění) » Mobilní operátoři – Jak provozovatel vydělá? » Konverze - provize za zprostředkování » Při velké návštěvnosti možnost i prodej reklamy – Seznam.cz » Sdovolená.cz (v přípravě), www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad pátý: vyhledávače a portály – Produkt = brána do internetu » Vyhledávání zdarma » Katalog firem zdarma » Email zdarma, zpravodajství zdarma » Zábava (video, seznamka apod.) zdarma – Jak provozovatel vydělá? » Prodej reklamního prostoru » Reklama ve vyhledávání » Zápis v katalogu » Speciální projekty s partnerskými firmami – Seznam.cz » Bannerová reklama, » Hledání – více než 500 dotazů za 1 sec. » Rekl. proužky – 21.000.000.000/měsíc (ve špičce 17.000/sec.) www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Příklad šestý: nákupní aliance – Produkt » V ČR boom v roce 2010, v USA #1 www.groupon.com » Spíše služby s vyšší marží (prostor pro slevy) » Přidaní hodnota pro uživatele = velká sleva – Jak provozovatel vydělá? » Provize za zprostředkování » „reklama― – Příklady z ČR: » www.slevomat.cz » www.vykupto.cz » www.nebeslev.cz » www.cupolis.com » www.slevomania.cz » a další viz. www.skrz.cz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Přivýdělěk pro každého: partnerský web – Produkt » Web(y) o tom, co vás baví či zajímá » Kvalitní obsah přiláká návštěvníky – Jak vyděláte » Zapojení do reklamního systému (Seznam Sklik, Google) či partnerské sítě velkého provozovatele (e-shop apod.) » O prodej reklamy se postarají oni » Platba za přivedení zákazníka na cílový web – Příklady z ČR: » Seznam Sklik (> 800 partnerských webů, desítky denně) » Google AdSense » www.betfair.com - sázky www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Ještě jednou: peníze na internetu díky 4P Marketing – 4 P – Product » Umím s pomocí internetu sám vytvořit unikátní produkt? » Nebo převzít existující zvýšit jeho přidanou hodnotu? – Price » Umím díky internetu dosáhnout nižší ceny pro uživatele a smluvit si výhodnější cenu u „výrobce―? – Place (distribuce) » Umím díky internetu usnadnit sjednání transakce? » Zaplatí mi za to uživatel a nebo výrobce? – Promotion (reklama) » Mám dostatek uživatelů? Můžu nabídnout prodej reklamy? » Umím prodávat reklamní prostor? www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Agenda • Stručně o Seznamu • Pohled na současný internet v ČR • Monetizace internetu • Odkazy a zdroje pro samostudium www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Některé zdroje – reklama na internetu • www.spir.cz – Sdružení pro internetovou reklamu • www.netmonitor.cz – měření návštěvnosti a analýzy českého internetu • Petr Stuchlík, Martin Dvořáček: Reklama na internetu (Grada) • IAC 2009 – http://iac.spir.cz/index.php?option=com_docman&Itemid=47 • IAC 2010 – • http://blog.h1.cz/category/marketing/ - blog internet. poradenské společnosti H1 • Steve Krug: Nenuťte uživatele přemýšlet (www.sensible.com) • http://www.starmedia.cz/ - pro reklamožrouty • Časopisy: – Trend Marketing (Economia) http://trendmarketing.ihned.cz/ – Marketing&Media (Economia) http://mam.ihned.cz/ – Strategie http://www.strategie.cz/ www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Další zdroje • J. Goldsmith, Tim Wu: Kdo řídí internet? (Iluze o světě bez hranic) • D.H. Freedman, E. Abrahamson: Báječný chaos (Skrytý půvab nepořádku) • Randall Stross: Planeta Google • http://www.tyinternety.cz/reklama/video-the-google-story-338 • M. Hughes: Buzzmarketing • D. Tapscott, Anthony D Williams: Wikinomics (How Mass Collaboration Changes Everything) • M. Gladwell: Bod zlomu (O malých příčinách s velkými následky) www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! A něco pro ty, co na sobě chtějí pracovat • Stephen R. Covey : 7 návyků skutečně efektivních lidí • Jim Collins: Jak z dobré firmy udělat skvělou (Good to Great) • Tom Peters: Hledání dokonalosti • Jaro Křivohlavý: Konflikty mezi lidmi • Tomáš Sedláček: Ekonomie dobra a zla • Malcolm Gladwell: Mimo řadu • Gary Kasparov: Jak život napodobuje šachy • Steven D. Levitt, Stephen J. Dubner : Freakonomics (Hidden side of everything) – http://freakonomics.blogs.nytimes.com/ • Dalai Lama: The Leader’s Way • D. E. Beck: Spiral Dynamics (Mastering Values, Leadership and Change) • Edward de Bono: Six Thinking Hats • Tim Harford: Undercover Economist • K. Blanchard, P. Zigarmi, D. Zagirmi: Leadership and the One Minute Manager: Increasing Effectiveness Through Situational Leadership • P.Babiak, R. de Hare: Snakes in Suits - When Psychopats Go to Work www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Hodně štěstí při studiu Martin Picek martin.picek@firma.seznam.cz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Back-up www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Vize a mise Seznam.cz • Vize – Pracujeme na tom, aby internet byl nejsilnější české médium a na něm Seznam.cz místem první volby • Mise – Jsme a budeme česká společnost s orientací na český trh. – Naši zaměstnanci se podílejí na tvorbě výjimečných internetových řešení, naše služby jsou užitečné, jednoduché a spolehlivé. – Uživatelům nabízíme kvalitní bezplatné služby, pomáháme jim nalézat řešení a orientovat se na internetu. – Efektivní reklamou pomáháme našim klientům a podporujeme podnikání v ČR. – Nabízíme informace, zábavu i komunikační možnosti na internetu, který prosazujeme jako bezpečný a bezbariérový. www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Dosažené úspěchy a ocenění • Dobrá značka - v roce 2010 získal Seznam.cz již posedmé ocenění čtenářů Reader´s Digest jako nejdůvěryhodnější česká IT firma • Czech Open Source 2010 – na serveru Root.cz byl veřejností zvolen Seznam.cz Firmou roku • Czech TOP 100 – v letech 2009, 2007, 2005 se Seznam.cz umisťuje v první stovce nejúspěšnějších českých firem • Křišťálová lupa – v letech 2009, 2008, 2007, 2006 jsme získali ocenění v kategoriích e-mail, fulltext, zábava, blog, projekt roku, osobnost českého internetu • Rhodos – cenu za firemní imag jsme získali v roce 2007 a 2005 • Podnik Fair Play 2006 • Podnikatel roku 2006 www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Umístění na Seznam Homepage vás vynese do první ligy v návštěvnosti 0 200000 400000 600000 800000 1000000 1200000 1400000 1600000 prozeny.cz www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Key learnings pro komunikaci firem na netu 1. Customers are in control. Work with them and learn from them. 2. Real conversations are two-way. 3. Think before you talk—but always be yourself. 4. Address any form of dissatisfaction head on. 5. Conversation can become global at any time. 6. Size doesn't matter—relevance does. 7. Don't be afraid to apologize. 8. Develop direct links to customer community. 9. One customer is part of many communities. 10. No shortcuts are possible. Insights gained from Menchaca's presentation Oct 25 2007, San Jose, California „Teamwork, transparency and frequent consistent communication are keys in this new world.“ www.seznam.cz … najdu tam, co neznám ! Jak šířit „epidemii“? • Křivka šíření resp. přijímání inovací • Jak zaručit, že se inovace rozšíří? • 3 základní předpoklady pro šíření: – Malý počet správných lidí – Faktor chytlavosti – Síla kontextu • Co dává u inovace smysl EA nedává moc smysl EM • mít „překladatele― mezi EA a EM • Paradox epidemií: „Abyste vytvořili jedno nakažlivé hnutí, musíte vytvořit nejdříve mnoho malých hnutí.― (Malcolm Gladwell)