IV064 Informační společnost 31. října 2011 Změny firemních struktur Dopad síťových struktur Změny firemních struktur Použití administrativních informačních systémů • vyžaduje přizpůsobení organizace • není to jen problém úředníků a sekretářek • také problém vedoucích pracovníků • nové pracovní postupy • nové struktury Střední úroveň řízení • bez motivace k dynamice nebo pružnosti • celoživotní zaměstnání • přizpůsobení organizační kultuře • dlouhodobě ohroženi IT nejvíce • nepřinášejí invenci ani originalitu Úpadek středních řídících pracovníků • informační systémy používané jako nástroj zlepšení řízení • informační systémy nahrazují střední řídící pracovníky v jejich úloze zpracování informací • neschopnost rychlého přizpůsobení byrokratických struktur • potřeba flexibility Poruchy organizačních struktur Typické příznaky zahrnují: • pomalost rozhodování • stížnosti zákazníků i pracovníků • vázne předávání informací uvnitř • problémy, které vyžadují multifukční, nasazení nejsou řešitelné Nehierarchické struktury • zpravidla jsou velmi těžko přijímány • odpor k odstraňování jistot • ztráta kariérního postupu („žebříku“) • nejistota o tom, kdo je váš nadřízený • zvýšená odpovědnost Samo zploštění struktury nestačí! Potřeba síťových organizací • globální dosah • lokální odpovědnost • rychlost změn • cena pracovní síly Typické rysy • radikální decentralizace • vysoká úroveň vzájemné provázanosti • náročná vzájemná očekávání • transparentní standardy výkonnosti • distribuované vedení • odstraňování vnitřních hranic Celkové důsledky Eliminace tradičních pracovních zařazení: • tovární operativy • písařek a kancelářských pracovníků • středních úrovní řízení Možné problémy • Nebezpečí vytváření třídní struktury s částmi postavenými mimo. • Ohrožení kariérního postavení a obecných možností uplatnění pro pracovníky v administrativě a velkých společnostech. • Potřeba nových organizačních systémů. Sítě založené na důvěře • Zabezpečené transakce • Efektivní síťová infrastruktura • Virtuální sítě se doplňují s reálnými fyzickými kontakty (podpora důvěry) Snižování transakční ceny • Cena za uskutečněné transakce klesá • Možnost převedení transakční ceny z vnitřních nákladů společnosti na síť zákazníků • Otevřené komunikační systémy • Modularizace • Větší kontakt se zákazníky/dodavateli, větší míra průhlednosti kontaktů Infrastruktura rozšířeného podniku Měnící se struktura firem • Struktura společností určována transakčními náklady • Organizační struktura doplňuje tržní ceny • U jednoduchých transakcí (dodej zboží) je cena efektivně určena trhem • U komplikovaných transakcí (vyhodnocení efektivity práce nebo kvality zboží, kontraktační mechanismy) je cena lépe dána netržními mechanismy (např. vedením, dozorem či koordinací) • Sítě s velkou měrou důvěry umožňují vyšší podíl tržních mechanismů i uvnitř velkých firem (D. Mankin, S. Cohen, T.K. Bikson: Teams and technology, 1996) Měnící se struktura firem - 2 Firma se stabilní hierarchickou strukturou Měnící se struktura firem - 3 Překryvná struktura umožňující částečné sdílení kapacit Měnící se struktura firem - 3 Ad hoc vytvářené síťové struktury Dopad síťových struktur Síťové struktury mění ekonomické parametry • Nízká cena vstupu • Lepší informovanost zákazníka • Efektivnější trh • Tlak na agenty a prostředníky • Nižší distribuční náklady, např. finanční služby, elektronické hry elektronické publikování sex hazard (J.Hagel II, A.G.Armstrong, 1997: Net Gain) Zisk prodejce se zmenšuje ... ... a přesouvá se na stranu zákazníka ... a menší transakční cena rozšiřuje trh • Menší výdaje za reklamu a distribuci zvyšují objem nabídky • Menší transakční náklady stimulují poptávku • Výsledkem je rozšíření trhu s produktem/službou ... a menší transakční cena rozšiřuje trh Dynamika zvyšujících se výnosů Kumulativní působení dynamických zpětných vazeb Vývoj virtuálního síťového trhu Ale … Prodej v počtech kusů vs. tržby z prodeje hudby Erik Brynjolfsson and Adam Saunders, 2009, MIT Sloan Management Review E-commerce ve vybraných zemích E-commerce v jednotlivých odvětvích Vývoj typické síťové společnosti Ekonomika vývoje Microsoftu Důsledky pro ekonomiku dodávek softwaru Efekt zhodnocení sítě s růstem počtu uzlů a hodnota trhu Počet uzlů Hodnota sítě Náklady na síť Internet Predikce vývoje v síťovém prostředí Počet uživatelů (v miliardách) Velké sálové systémy Používání PC Síťové aplikace Aplikace založené na obsahu Rozvoj globálního trhu Jednotlivé domácí trhy Globální masový trh Globální segmenty trhu Globální niky Globální trhy s individuálním přizpůsobením Metody platby • Kreditní karty • SET (secure electronic transactions) • Elektronické peníze Ochrana duševního vlastnictví • Standardní model nevyhovuje • Mikroplatby • Kontrola koncového uživatele Organizace industriálního a informačního období • Důraz na měřitelné výstupu • Vysoká specializace • Individuální zodpovědnost • Jasně diferencované a rozdělené organizační pozice, role a odpovědnost • Lineární myšlení od vstupu k výstupu • Důraz na strategické problémy • Diversita dovedností • Týmová zodpovědnost • Maticové nebo síťové uspořádání – pružná pozice, role a zodpovědnost • Holistická perspektiva (Clarke a Cleggs, 1998)