IV064 Informační společnost Jiří Zlatuška 7. listopadu 2011 e-Government 2 e-Government jako transformace on-line úřadů pomocí integrovaných přístupů e-Government Government Online • široká míra užití technologie • tempo určují potřeby firem a nové příležitosti • decentralizace strategie i zdrojů • zdá se to být dobrou myšlenkou ... • pilotní implementace • cena, efektivnost a kvalita • nová centralizace některých strategických a řídících funkcí • samostatné dílčí systémy již nevyhovují • přechod na standardizovanou infrastrukturu • Nový důraz na integraci systémů • Integrovaná správa dat • komplexní služby a aplikace Nákaza Řídicí funkce Počátky Interoperabilita Zralost Sdílení dat Míra pronikání technologie do veřejných úřadů a dopad budovaných služeb Adapted from the Stages of Growth model of Dr R Nolan, HBR 1974 „Dospívání“ e-Governmentu e-Government • e-Communities – občanská sdružení s ICT • e-Adoption – využívání ICT • e-Inclusion – zahrnutí do užívání e-Služeb • e-Exclusion – komunity bez přístupu k ICT • Digital divide – digitální bariéry • e-Procurement – veřejná výběrová řízení EU definuje e-Government ve zprávě COM (2003) 567 „The Role of eGovernment for Europe´s Future“ „ the use of information and communication technologies in public administrations combined with organisational change and new skills in order to improve public services and democratic processes and strengthen support to public policies “ Politiky EU k e-Governmentu • Návrh Directivy na zřízení infrastruktury pro prostorové informace (INSPIRE) COM (2004) 614, • Directiva 2003/98/EC o opakovaném využití informací veřejného sektoru • Directiva 2003/4/EC o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí • eEurope COM(2002) 263 • eGovernment COM(2003) 567 • Akční plán eEurope 2005 vyhlášen na v Seville v červnu 2002 a potvrzen Radou ministrů v lednu 2003 • „cíl vytvořit moderní veřejné služby a zlepšit vztah mezi občany a jejich vládami“ e-Government v EU – výzkum a vývoj Klíčové komponenty eEurope 2005 Bezpečnost Broadband (kabel, bezdrátový), multi-platformové (PC, TV, mobily, …) eGovernment eHealth eLearning eBusiness Evropské programy • i2010 – informační společnost a média, 2005-2009: propagace přínosů ICT ekonomice, společnosti i kvalitě života jednotlivů • Digitální agenda – následník i2010 od roku 2010 – evropská hospodářská strategie zahrnující informační společnost Digitální agenda EU pět reprezentativních hlavních cílů pro členské státy EU • 75 % obyvatelstva ve věku od 20 do 64 let by mělo být zaměstnáno, • 3 % HDP Evropské unie by měla být investována do výzkumu a vývoje, • v oblasti klimatu a energie by mělo být dosaženo takzvaných cílů „20-20-20“, • podíl dětí, které předčasně ukončí školní docházku, by měl být pod hranicí 10 % a nejméně 40 % mladší generace by mělo mít vysokoškolské vzdělání, • počet osob ohrožených chudobou by měl klesnout o 20 milionů. Digitální agenda EU programy zahrnující informační společnsot • Inovace v Unii – přeorientování politiky výzkumu, vývoje a inovací na zásadní výzvy a sbližování vědy a trhu s cílem proměnit invence v produkty. Například díky patentu Společenství by mohly podniky každoročně ušetřit 289 milionů EUR • Digitální program pro Evropu – zajištění udržitelného hospodářského a sociálního přínosu jednotného digitálního trhu, založeného na superrychlém internetu. Do roku 2013 by měli mít přístup k vysokorychlostnímu internetu všichni Evropané. • Program pro nové dovednosti a pracovní místa – vytvoření podmínek pro modernizaci pracovních trhů s cílem zvýšit zaměstnanost a zajistit udržitelnost sociálních modelů EU v době, kdy silné populační ročníky budou odcházet do důchodu. http://ec.europa.eu/eu2020/index_en.htm Východiska a trendy pro Digitální agendu • Zrychlená globalizace, migrace a růst Asie • Růst populace, nová demografie a urbanizace • Nárůst nerovností, rozdílů hodnot a víry • Nová generace – nástup „Net Generation“ • Multipolární svět a centra vládnutí – nástup globální Evropy • Zhoršující se dostupnost přírodních zdrojů – větší zranitelnost planety RAND Europe, červen 2010 Vize zjednodušených služeb • Fáze „online dostupnosti” dosahuje fáze zralosti, • Nová fáze se týká modernizace a inovace veřejné administrativy • ICT je strategickým východiskem umožňujícím koncipovat e-Governement Příklad: Změna procesu získání povolení 1 3 4 Povolení Povolení v 60. letech 2 Informační přepážka 1 Potřeba modernizace 1 3 4 Povolení Povolení v 90. letech 2 Informační přepážka Modernizace využila ICT technologií, ale… … omezená modernizace procesů 1 Povolení Povolení podle “eEurope 2005” Centrum služeb Uživatel v centru pozornosti. ICT jako podmínka modernizace a reorganizace služeb Soustředění na dopad, kvalitu, efektivitu, sociální aspekty… Integrované služby • Uživatelské účty k veřejným službám • Sdružování různých transakcí bez nutnosti ovládat navigaci mezi nimi nebo jejich rozdělení mezi resorty • Rozhraní podporující řešení situací občana, které je vytvořeno nad organizační strukturou vládních nebo správních institucí • Podněty směřující k uskutečnění služby, nikoli na komunikaci s úřady, které se na uskutečnění služby podílejí Re-engineering veřejných služeb • Re-engineering správních a administrativních procesů – nikoli implementace tradičních procesů pomocí ICT, ale • Návrh nové struktury procesů odpovídajících rozsáhlému užití ICT s důrazem na elektronické uskutečnění transakcí v okamžiku jejich zahájení • Neefektivní papírové procesy zůstávají neefektivními i po převedení na web • Není to jen otázka technologie, ale zejména obecného legislativního rámce (přístup k procesům, kombinace dat a služeb, ochrana dat) • Potřeba procesních manažérů vyvíjejících nové aplikace na bázi ICT pro správní/vládní úřady Technologické aspekty • Integrované služby kombinující a propojující správní úřady • Redukce ceny interakce s veřejnými službami • Eliminace vícenásobného vstupu nebo delegování dat • Schopnost sledovat uskutečňování požadované služby tam, kde ji není možné vyplnit hned • Transparentní stuktura správních úřadů • Potřeba IT manažerů vyvíjejících nové IT řešení na základš znalostí nových technologií tak, aby složily a podporovaly koordinovanou architekturu veřejných služeb Služby e-governmentu v EU Deklarace „otevřená Evropa s dostupnou veřejnou správou“ • Otevřená e-administrativa • Snazší přeshraniční pohyb i práce • Hi-tech most mezi oblastmi Evropy • Evropský e-government Do roku 2015: • Občané i firmy mají přístup k e-gov službám • Zmenšování nákladů na administrativu, snižování emisí • Znovupoužitelnost informací z veřejného sektoru (Malmö, 18.11.2009) Dvacet sledovaných základních veřejných služeb v EU Služby pro občany 1. Daně z příjmu 2. Úřady práce 3. Sociální dávky 4. Osobní dokumenty 5. Registrace automobilů 6. Stavební povolení 7. Zprávy pro policii 8. Knihovny 9. Rodný, oddací list 10. Přihlášky na VŠ 11. Změna bydliště 12. Zdravotní služby Služby pro firmy 1. Sociální odvody pro zaměstnance 2. Daně z příjmu právnických osob 3. DPH 4. Zakládání firmy 5. Statistické výkazy 6. Celní prohlášení 7. Agenda dopadu na životní prostředí 8. Veřejné zakázky 1. Oznámení informací on-line 2. Jednostranná komunikace 3. Dvoustranná komunikace 4. Plná on-line komunikace včetně plateb Čtyři úrovně implementace: Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Užívání versus existence služeb pro firmy Europe Digital Competitiveness Report November 2010 Užívání versus existence služeb pro firmy Europe Digital Competitiveness Report November 2010 Rozdíly v užívání služeb e-mailu a e-governmentu (2009, EEA+Chorvatsko) Europe Digital Competitivity Report 2010 Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Srovnání: Rakousko a ČR Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Nedostatky ČR hlavně v oblasti registrace aut, rodných/svatebních listů a změny trvalého pobytu, obecně zaostáváme ve službách pro občany. Daň z příjmu Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Úřady práce, hledání práce Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Sociální dávky Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Osobní dokumenty (OP, pasy) Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Registrace aut Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Stavební povolení Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Komunikace s policií Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Veřejné knihovny Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Rodné listy, oddací listy Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Přihlášky na vysoké školy Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Změna trvalého bydliště Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Zdravotní služby Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Sociální příspěvky na zaměstnance Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Firemní daně Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 DPH Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Založení nové firmy Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Statistická hlášení Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Celní prohlášení Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Agenda dopadu na životní prostředí Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009 Veřejné zakázky Smarter, Faster, Better eGovernemnt, EU November 2009