‹#› PRINCIPY PRÁVNÍHO MYŠLENÍ PRÁVNÍ A PRÁVNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ ‹#› 2 nSnímky slouží k orientaci posluchačů přednášek na k činění si poznámek. n Nenahrazují přednášky, učebnice ani cvičebnice. n n n n n n n nverze 1.2 (2007) n© Ivo Telec, 2007 ‹#› 3 n„Učitele kanonických knih snadno potkáš, n učitele života potkáš ztěží.“ n n Kronika C’-č’ tchung-ťien od S’-ma Kuana n (1017 – 1086). Lexikon čínského mudrosloví. n Praha 1999, s. 331. Překl. Hejzlarových. ‹#› 4 n j0397612 ‹#› 5 TEMATICKÝ OBSAH 1.filozofie vzdělávání 2.právní průprava 3.východiska a cíle vzdělávání v právu 4.studijní programy a struktura 5.právně didaktické metody 6.vady právního a právnického vzdělávání ‹#› 6 FILOZOFIE VZDĚLÁVÁNÍ ü duchovní zrání prožitím dějů ü osobnostní vlastnosti výchovou ü rozumové znalosti výukou ü profesní návyky tréninkem ü nE filozofie vzdělávání ‹#› 7 n „lidská důstojnost vyžaduje, aby se šířily n kultura a vzdělání ke spravedlnosti, svobodě n a míru“ n n preambule Úmluvy, jíž se zřizuje Organisace Spojených národů pro výchovu, vědu a osvětu (1945) n(č. 196/47 Sb.) ‹#› 8 CO SE MÁ PRÁVNĚ UMĚT? n nò nvzdělávací priorita: n v vyřešit různé životní situace, n osobní nebo majetkové, z hlediska n spravedlivého uspořádání poměrů (práva) ‹#› 9 KDO TO MÁ UMĚT? 1.právník 2.právní laik (i právník): a. rozhodce (arbitr) b. prostředník (mediátor) c. insolvenční správce d. likvidátor právnické osoby e. správce dědictví f. jiný člověk, např. úředník - neprávník ‹#› 10 VÝZNAM PRÁVNÍHO MYŠLENÍ n Právní filozofie n n Právní věda n n Právní a právnické vzdělávání ‹#› 11 PRÁVNÍ PRŮPRAVA 1.právní filozofie Ø cit spravedlnosti; životní hodnotový postoj n a etika právnických povolání 2.právní věda Ø metodika, topika, systematika n argumentace: logika a rétorika 3.právní a právnické vzdělání Ø odbornost a profesní zdatnost (um) n ‹#› 12 JAK VZDĚLÁVAT V PRÁVU? 1.důraz na právní metodologii n a argumentační strukturu n r pouze dogmatika abstraktních pojmů n a pouze legální definice n 2.soustředění na právo hmotné n srv. komunitární právo hmotné n r právo procesní (formální) 2. ‹#› 13 ï 3.soustředění na právo srovnávací n n r uzavírání jen na právo vnitrostátní 4. Eobecně uznávané trvalé právní principy Esvětově ustálená právní metodologie n r detaily pomíjivých legálních úprav n ‹#› 14 img182 ‹#› 15 VÝCHODISKA ð 1.filozoficko-hodnotový (životní) základ 2. 2.účeloslovně-hodnotová právní věda 3. 3.obecná a právní metodologie ‹#› 16 VÝCHOVNĚ FILOZOFICKÝ CÍL nSvětonázorové přesvědčení 1.životní vůbec 2.právní (o spravedlnosti), n založené na vědění o působení objektivních n přirozených zákonitostí a na jeho věcném n zkoumání n r pouhá slepá víra v něco nebo někoho nZměna přesvědčení, srv. a. z. n 1. ‹#› 17 ï nŽivotní zdatnost n Øprávní zdatnost jako dílčí výchovně filozofický cíl n = schopnost obstát při nalézání n spravedlnosti a jejím uplatňování n n ‹#› 18 VZDĚLÁVACÍ CÍL 1.rozvoj vlastního ducha věcným n zkoumáním dějů a míry věcí; n prožíváním dobra spravedlnosti Ø poměr práva v lidském životě Ø spravedlnostní význam životní n situace konkrétního člověka n ‹#› 19 ï 2.světový profesní standard právní zdatnosti Ø schopnosti a dovednosti (hlavní výsledek): n např. chápavost, argumentace, eristika, n metodika (technika), rétorika, přesvědčivost, n obhajitelnost, srozumitelnost, tvůrčí psaní, n vědecká rozprava (racionální diskurs) nI nprávní paměťové vědomosti n(vedlejší výsledek) n ‹#› 20 ï 3.ochrana před nadbytkem právních informací jejich vlastním výběrem Øvyhledání a třídění právních informací (údajů) Øochrana před zahlcením informacemi, n před „právně informačním smogem“ Øvýběr profesně významných informací n ‹#› 21 n j0299171 ‹#› 22 ð OSOBNOSTNÍ PROFIL nVlastnosti: 1.spravedlivost 2.přirozenost 3.smysluplnost 4.svědomitost, srv. nejlepší vědomí a svědomí 5.věcnost, srv. vystižení podstatného 6.rozhodnost 7.nezávislost a nestrannost, srv. soudce ‹#› 23 ï nSchopnosti: 1.vnímavost, srv. životní situaci 2.vcítěnost; srv. u osoby blízké 3.chápavost 4.schopnost metodického dosažení n odůvodněného a přezkoumatelného názoru nNaučenosti: 1.dovednosti, např. právně tvůrčí psaní 2.znalosti, např. právně pojmové n ‹#› 24 n„Die Schulen sollen nicht nur Wissen und Können nvermitteln, sonderch auch Herz und Charakter bilden.“ n n„Školy nemají zprostředkovat pouze vědění a znalosti, nale obzvlášť mají zušlechťovat srdce a charakter.“ n nčl. 131/1 Ústavy Svobodného státu Bavorsko (1946). ‹#› 25 TEORETICKÝ ZÁKLAD 1.světový a evropský výzkum práva n srv. evropský výzkumný prostor 2.vědecké poznatky světové právní vědy 3.formulace a obhájení vlastního názoru n n r mechanické učení se nazpaměť n bez pochopení podstaty a smyslu n práva ‹#› 26 OTEVŘENÝ PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVACÍ SLUŽBĚ n Tradiční otevřenost vysokých škol n v českých zemích a Československu n do ak. roku 1948/1949 n n Event. talentová přijímací zkouška n srv. Law School Admission Test (LSAT) ‹#› 27 PRÁVNICKÉ STUDIJNÍ PROGRAMY n Bakalářský studijní program n Právní základ nebo Právní specializace n Magisterský studijní program n Právo a právní věda; navazující n Doktorský studijní program n Teoretické právní vědy; navazující ‹#› 28 STRUKTURA PRÁVNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ nProstupnost: 3 + 2 + 3 n 1.tříletý studijní program Bc. Právní základ n „tvrdé jádro“ platného práva 2.dvouletý studijní program Mgr. Právo a právní věda n doplnění a rozvinutí + mimoprávní aplikace 3.tříletý studijní program Ph.D. Teoretické právní vědy n nSamostatnost: 2 - 3 1.dvou až tříletý studijní program Bc. Právní specializace ‹#› 29 PROGRAMY CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRÁVU a.profesní (výkon povolání) n např. právo průmyslového vlastnictví n b.zájmové, např. U3V n i.v rámci akreditovaných studijních programů ii.jiné nE osvědčení o absolvování studia účastníka n r diplom studenta vysoké školy ‹#› 30 ï n „Insolvenční správce je povinen se soustavně n vzdělávat a prohlubovat své odborné znalosti n pro řádný výkon činnosti insolvenčního správce.“ n n§ 23 z. č. 312/06 Sb. ‹#› 31 METODY PRÁVNĚ DIDAKTICKÉ 1.metoda řešení modelových situací, n (řešení fiktivního případu), (moot) 2.metoda případových studií, n řešení skutečného případu (case study) 3.právně klinická metoda 4.metoda procesní simulace (právnické divadlo), (moot court) 5.metoda odborných stáží 6.metoda právně tvůrčího psaní 7.doktrinárně paměťová metoda 8. ‹#› 32 KONTROLA A ODPOVĚDNOST nKontrola üvypracování klausurních právně situačních řešení r zkouška paměti n nOdpovědnost za vzdělávání 1.právní: a. soukromoprávní, zejm. pracovní b. veřejnoprávní, zejm. akademická 1. ‹#› 33 ï 2.morální za obecnou úroveň právní kultury a právnické, kupř. soudcovské, vzdělanosti 3.politická, srv. školskou a vědní politiku ‹#› 34 n img205 ‹#› 35 n img218 ‹#› 36 VADY PRÁVNÍHO A PRÁVNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ 1. Chorobný (přepjatý) formalismus L a. upřednostnění formy práva n před jeho účelem a obsahem n např. důraz na procesní formalismus, n nežli na hmotněprávní argumentaci n o podstatě sporu a o jeho spravedlivém n vyřešení n ‹#› 37 ï b.upřednostnění pouhého slovního znění n (literárního vyjádření, textového sdělení) n právní normy před všestranným výkladem její podstaty a smyslu L n = záměna nosiče právní normy n za normu samu n ‹#› 38 ï Øprávní dogmatismus n = uzavřená myšlenková soustava s předem n danou „kanonizovanou“ (mocensky n chtěnou) jedinou odpovědí Øprávní pozitivismus n = statické převyprávění politicko (mocensko) n volní právní normy bez ohledu na její n životní (přirozený) smysl pro lidi Ø n Ø ‹#› 39 ï Øprávní formalismus n = např. posedlost formálně bezvadným n označením smluvních stran n či účastníků řízení bez ohledu na možný n jiný způsob ztotožnění osob n srv. město r městský úřad ‹#› 40 ï v Vadná právní výchova k otrocké víře n v nutnost poslušnosti státní moci za každou n cenu a v nutnost formální bezchybnosti n bez ohledu na podstatu a smysl spravedlnosti n (viz Malý). v Politická výchova studentů práva aj. oborů n v Československu 1948 – 1989 ‹#› 41 ï 2.Didaktické vady metodické L 3. n např. záměna forem výuky, n nejasnost dosažení vzdělávacího cíle n z hlediska použitých metod n n ‹#› 42 n IMG_4171 ‹#› 43 LITERATURA VŠEOBECNÁ nBrezinka, Filozofické základy výchovy. Praha 1996. nDawson, Krize západní vzdělanosti. Praha 1992.2 nChlup, Pedagogika. Praha 1948.3 nPalouš, Čas výchovy. Praha 1991.2 nVízdal, Případová studie jako metoda výuky. n In: Humanitní vědy v období globalizace. Brno 2002. n ‹#› 44 LITERATURA ZVLÁŠTNÍ nBejček, K obsahovým otázkám právnického studia. n Práv. rádce, 1996/11. nBobek, O (ne)reformovatelnosti studia práv v Čechách. n Práv. rozhl., 2005/10, 12, 14, 16. nBystřina, K otázkám zlepšení vysokoškolské výchovy n právnických kádrů v SSSR a u nás. Právník, 1956, s. n 139 an. Za novou socialistickou výchovu právníků. Právník, 1949, s. 428 an. nCepl, Jaká společnost, taková práva. MF Dnes, 28. 5. 05, n příl. nDohnal, Právní kliniky – vzdělávací model pro 21. století? n Práv. fórum, 2005/2. nFiala, Týč (eds.), Výuka práva na počátku 21. století. Brno n 1999. n ‹#› 45 ï nHajn, K přípravě právníků pro podnikovou sféru. Vysoká n škola, 1978/79/4. Poznámky k rozvoji právních n dovedností. Socialist. zákonn., 1982/8. nHurdík, Ad: O didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi, 1998/4. nK reformě studia právnického. Hovorna. Právník, 1927, passim. nKalab, Katedry, hlavní článek přestavby našich vysokých n škol. Právník, 1951, s. 193 an. n n ‹#› 46 ï nKlokočka, Koncepce právnické fakulty v Brně. Právník, n 1969, s. 684 an. n n nKroupa (ed.), Aktuální problémy vysokoškolského n právnického vzdělávání v České republice. Brno 1996. nMachalová, Ohlas na to, co bylo jen něčím navíc. Čas. n pro práv. vědu a praxi 1999/2. nMalý, Poznámky ke stavu studia na právnické fakultě n a potřebě jeho reformy. Právník 2003/7. n n ‹#› 47 ï nPatakyová et al., Itinerár budúceho právnika - profesionála. n Bratislava 2004. nPavlíček, Koncepce reformy vzdělávání na Právnické n fakultě Univerzity Karlovy ve společenských n souvislostech. Právník 1991/2. nPosluch (ed.), Právna kultúra a význam právnického n vzdelávania na Slovensku. Bratislava 2002. nSalyková, Koncepce vysokoškolského právního vzdělání. [Diplomová práce.] Praha: Univ. Karlova 2004. ‹#› 48 ï nStaša, Vysokoškolské vzdělávání jako předmět činnosti právnických osob soukromého práva. Právo a podnik., 1999/2. nRáth, Slávnostná reč profesora Dr. Augustína Rátha. n In: Právníci na Univerzite Komenského v Bratislave. n Bratislava 1996. nSchorm, Právnická fakulta Burgundské univerzity v Dijonu. n Práv. praxe,1993/10. n n ‹#› 49 ï nTelec, Jak studovat právo a uchovat si zdraví? n Univerzit. nov., 2001/11. Ještě o didaktice českého n občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi 1999/1. n O didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. n vědu a praxi, 1998/1. nTomsa, O filosofické výchově právníka. Bratislava, 1927, n s. 394 an. nTýč, Právnické studium: potřeba dalších změn. Čas. n pro práv. vědu a praxi 1994/6. nZitta, Úvahy o novém studijním řádu právnického diplomového studia v Rakousku. Praha 1996. n n n ‹#› 50 n n n% ‹#› 51 n n n n n n n nFoto: nSloní ostrov, Siamský záliv, Thajsko 2549 (2006)