Masarykova univerzita v Brně Fakulta informatiky Ateliér grafického designu a multimédií FOTOGRAFIE III Návrh cvičení na školní rok 2007-08 Vypracoval: Mgr. Jiří Víšek v Brně 1. 10. 2006, pro nový školní rok upraveno 25. 8. 2007 Seznam ateliérových cvičení: 01 Figura v ateliéru II 02 Montáž – postava na bílém pozadí 03 Světlo II 04 Tabletop 05 Vícenásobná expozice – postava na černém pozadí Seznam samostatných prací: 06 Dokumentární fotografie 07 Ilustrace básní 08 Medailon osobnosti 09 Městská krajina 10 Volná tvorba Organizační připomínky: Konzultační hodina: středa 12,45 – 13,45 Výuka fotografie: pondělí 14,00 – 16,00 a 16,00 – 18,00 Můj mobil: 732 49 00 38 Prakticky se provedou s celou skupinou ukázky ateliérových cvičení: 1 až 5. Pokud bude zájem o samostatná cvičení je nutné předložit explikaci v rozsahu jedné stránky textu na A4 do konce měsíce října. Za splněnou práci na konci semestru považuji nejméně jedna varianta snímků třech ateliérových cvičení na A4, nebo jedno ateliérové cvičení na A4 a jedno samostatné cvičení v rozsahu 5 až 10 fotografií podle obtížnosti. Konzultace před odevzdáním je nutná. Popis odevzdávaných CD: Název cvičení , Fotografie III, AGD a MM, jméno, rok. /nesmazatelným fixem na CD/ Soubor dat bude mít název: jméno, rok, složka: Název cvičení. Na CD může být několik cvičení. Například: 01 Figura v ateliéru II, 08 Medailon osobnosti – Ján Sedal, Fotografie III, AGD a MM, FIMU Jan Novák, 2007 /fixem na CD/ J. Novák 07 /název celého souboru na CD/ Figura v ateliéru II /název první složky/ Medailon - Sedal /název druhé složky/ Neupravené /použité snímky v původní velikosti/ Explikace / u volného tématu - text v rozsahu A4/ Kromě upravených snímků na A4 musí být v samostatné složce i původní neupravené snímky pro tisk ve formátu A2 na další prezentaci. 01 Figura v ateliéru II Vybavený ateliér je k dispozici až tento rok a proto je do tohoto cvičení zahrnuta i modifikace úkolu z Fotografie II – Ležící, sedící a stojící figura. Bude kladen důraz spíše na kreativnost, jako tomu bylo se studenty FAVU v devadesátých letech. U cvičení Hlava jde o výtvarný portrét s více světelnými zdroji světla. Cvičení ruce se uplatnilo na ŠUŘ v Brně už v osmdesátých letech, jde o kompozici více rukou ve formátu snímku. V našem případě půjde o studii tvaru ruky, která drží drobný předmět. Na tento typ cvičení mne upozornil Mgr. Jaroslav Prokop v roce 1998. Zadání: 01 01 Figura ležící, sedící, stojící Figura ležící, širokoúhlý objektiv, nadhled Figura sedící, základní objektiv, přístroj v ose kompozice Figura stojící, teleobjektiv, osa objektivu ve výšce kolenou Kompozice postavy musí být stále na ploše nekonečného šedého pozadí. Neobvyklé polohy postavy k fotografickému přístroji poslouží jako skica pro cvičení Montáž a Vícenásobná expozice 01 02 Ruce Ruka držící bílý míček, ruka držící bílou tužku, ruka držící proužek bílého papíru. Jde o skicu pro reklamní fotografii, kterou v případě úspěchu ocení na fotografickém oddělení Baťovy univerzity ve Zlíně. 01 03 Hlava V předchozím roce nebylo možné realizovat studii hlavy jako výtvarného objektu s více světelnými zdroji s různou teplotou chromatičnosti. Hlava jako tvar není realistickým portrétem, ale studií linií a tvarů postavenou na výrazném detailu s různou barevností světelných zdrojů. Přístroj: Nikon D200 a Mamiya se zadní stěnou, vybavení ateliéru. Světlo: Zábleskové světlo s rozptylnými velkoplošnými zdroji. Rovnoměrné boční nasvícení začneme od stojící figury. Poměr nasvětlené a zastíněné části figury 1 : 1/2 maximálně 1: 1/4 Ruce se nasvítí bočním velkoplošným zábleskovým světlem. Hlava se nasvítí podle potřeby zábleskovým a žárovkovým světelným zdrojem s různými nástavci. Odevzdává se Tři snímky na A4 u Figury a Ruce, dvě varianty na A4 u studie Hlava. Ve složce budou i neupravené snímky. 02 Montáž – postava na bílém pozadí Montáž je v digitální fotografii běžně používanou disciplínou. V klasické fotografii byla fotografická koláž důležitou součástí avantgardní meziválečné fotografie. Jak se ovšem říkalo – koláž není záležitostí lepidla, ale myšlenky. Naším vzorem bude spíše Bauhaus než surrealisté. V našem případě nafotografujeme části postavy na bílém pozadí, které vyjmeme a namontujeme do nové plochy. Montáž musí obsahovat nejméně tři původní snímky. Zadaní: Nafotografujeme části postavy na bílém pozadí, které vyjmeme a namontujeme do nové plochy. Montáž musí obsahovat nejméně tři původní snímky. Před fotografováním předchází vyhodnocení cvičení Figura II a jednoduché nákresy zamýšlené montáže. Přístroj: Nikon D200 s objektivy se základním a delším ohniskem, citlivost 100 ISO, rozlišení nejvyšší, stativa bílé pozadí. Světlo: Hlavní světlo zábleskové s nástavci, které nasvítí rovnoměrně stojící figuru. Dvě zábleskové lampy na pozadí o +1 EV intenzivnější než hlavní světlo. Odevzdává se: Upravená řada snímků v montáži ve formátu A4. Rozlišení 300 dpi, formát JPG. 03 Světlo II Ateliér se šesti zábleskovými exstenzemi a čtyřmi halogenovými lampami nám umožňuje složitější svícení, než u cvičení Světlo I. Budeme mít na paměti, že hlavní světlo je jen jedno a ostatní jsou doplňková a efektová. Cvičení vycházejí ze zadání na FAMU 80. let. Zadání: 03 01 Čtyři světla – portrét Domluvíte návštěvu významné osobnosti z oblasti kultury a zrealizujeme oficiální podobenku, tak jak se fotografovala v dobrých ateliérech po druhé světové válce. Hlavní světlo se základním reflektorem, pomocné světlo s velkoplošným nástavcem, poměr k hlavnímu světlu 1 . 1/4, efektové světlo s komínkem na vlasy, Jas nesmí jít do přepalu, světlo se základním reflektorem a rastry - efekt na šedém pozadí, poměr k hlavnímu světlu 1 : 1/2. 03 02 světlo zábleskové s kontinuálním Na jednoduchém tabletopu použijeme hlavní zábleskové světlo na fotografovaný předmět a průsvit stolu vytvoříme halogenovou lampou s červeným filtrem. Expozici nastavíme tak, abychom získali hodnoty 4s na 22 clonu, jedna varianta snímku bude s úmyslným pohybem kamery během expozice. Přístroj: Nikon D200 s objektivy, stativ. Vybavení ateliéru. Světlo: Zábleskové světlo s rozptylným velkoplošným nástavcem Halogenová lampa s korekcí intenzity světla s filtrem. Odevzdává se: Dva snímky na formátu A4. Rozlišení 300 dpi, formát JPG. Ve složce budou i neupravené snímky. 04 Tabletop Díky prosvětlovacímu stolu můžeme navázat na cvičení Světlo I a II. Zopakujeme si svícení předmětů lesklých, matných a průsvitných s větším počtem světelných zdrojů. Zadání: 04 01 .Kámen a sklo Na prosvětlovacím stole nasvítíme předmět matný neprůsvitný a transparentní. Kameny a technické sklo musí tvořit kultivovanou kompozici nejméně tří předmětů. 04 02 Obuv Půjde o studii bílé lodičky a černé boty. Kromě kompozice procvičíme především správnou expozici a vhodné nasvícení. Přístroje: Nikon D200 a Mamiya se zadní stěnou, stativ, prosvětlovací stůl, odrazné plochy. Světlo: Zábleskové světelné zdroje s různými nástavci. Průsvit stolem Odevzdává se: Dvě varianty jednoho z cvičení na A4. Rozlišení 300 dpi. Uloženo ve formátu JPG. Ve složce budou i původní neupravené snímky. 05 Vícenásobná expozice – postava na černém pozadí Jde o běžný efekt používaný například v simultánním portrétu. V našem případě si ověříme vícenásobný počet záblesků v zatemněném ateliéru, dokud se na černém pozadí neprojeví přesvícení. Možnosti ateliéru v odstupu od pozadí jsou lepší než na FAVU, kde jsme pracovali loni. Půjde také o porovnání s cvičením 02 Montáž. Před pořízením snímku předchází jednoduchý nákres studie figury, abychom se dohodli na konečné kompozici a technice provedení. Zadání: Nafotografujte nejméně dvojexpozicí postavu na černém pozadí. Můžete obraz složit z celé postavy, nebo polocelků a detailu. Snímek musí být vytvořen dílčími záblesky ne montáží jako u předchozího cvičení. Přístroj: Nikon D200 s portrétním ohniskem objektivu. Sloupový stativ. Zastiňující paraván Světlo: Velkoplošný světelný zdroj, který nesmí nasvítit černé pozadí Odevzdává se: Jeden snímek na A4, rozlišení 300 dpi, formát snímku: JPG. Ve složce budou i neupravené snímky. 06 Dokumentární fotografie Zájemce o toto téma předloží svoje dosavadní pokusy o fotografii tohoto žánru. Kromě fotografie koncertu a divadelního představení, snímků ze školního prostředí můžeme pracovat na opravdové reportáži, nebo konkrétním sociálním tématu. Reálnost provedení musí předcházet pracovní snímky, případná žádost o povolení fotografování a konečně explikace v rozsahu textu 1x A4. Zadání: Podle vlastního návrhu. Přístroj: Nikon D 70 s objektivy. Vysoká citlivost, šum není na závadu. nejvyšší rozlišení. . Světlo: Reálné světelné podmínky v daném prostředí. U klasické dokumentární fotografie zákaz používání zábleskového světla. V jiných případech umělé světelné zdroje podle potřeby. Odevzdává se: 10 fotografií bez úprav. V případě fotografování ve formátu RAW bude na CD také složka s fotografiemi ve formátu JPG pro snadné prohlížení. Dále složka s explikací, případně s textem objasňujícím fotografované téma. 07 Ilustrace básní Toto téma zadávané na FAMU se stalo součástí cvičení na fotografických středních i vysokých školách. Většinou má podobu makety knihy i s grafickou úpravou. V našem případě by šlo o přípravu obrazového materiálu pro studenty, kteří současně s Fotografií III absolvují i typografické předměty, kde by mohli práci dokončit. Zadání: Zvolte autora básní, prózy, nebo i textu písní. K tomuto dílu přiřadíte 10 fotografií.. Většinou jde o výtvarnou fotografii. Můžete pracovat v exteriéru, ateliéru. Může jít také o fotografii posunutou pomocí photoshopu do roviny fotografiky. Před odsouhlasením je nutná konzultace. Explikace v rozsahu A4 bude obsahovat ukázku textu autora, pokud jde o neznámého literáta i několik vět o něm a jeden pracovní snímek na A4 jako obrazová příloha k explikaci. Přístroj: Digitální přístroj. Příslušenství a pomůcky podle dostupnosti a potřeby. Snímky by měly být v kvalitě nejméně formátu A4, 300 dpi.. Světlo: Podle potřeby. Odevzdává se: 10 neupravených snímků a explikace na CD. 08 Medailon osobnosti V našem případě by mělo jít o významnou pedagogickou osobnost Masarykovy univerzity. Protože toto téma si v předchozím roce nikdo nezvolil a pro archiv školy je tato práce důležitá, je toto téma zařazeno i na tento rok. Samozřejmě můžete mít vlastní návrh osobnosti z oblasti kultury, vědy, sportu a politiky. Toto cvičení se na fotografických školách chápe jako dokumentární fotografie. Nejde tedy o aranžovanou práci v ateliéru. Můžete si představit, že fotografie osobnosti poslouží jako obrazová příloha v časopisu. Zadání: Po konzultaci zvolíte osobnost a dohodnete termíny fotografování. Před fotografováním můžete potřebovat i žádost o povolení fotografování. Přístroj: Nikon D70 s objektivy a příslušenstvím. Světlo: V případě klasické dokumentární fotografie pracujete bez zábleskového světle. Odevzdává se: 10 snímků bez úpravy a explikace. V které bude mimo technickou stránku i několik vět o fotografované osobnosti. 09 Městská krajina Každé město má svoje charakteristické čtvrtě. Brno je ideální pro naše téma. Můžete zde pracovat v duchu skupiny 42 - chátrandy, někdo zvolí spíše moderní zástavbu na okraji metropole. Někdo zvolí spíše dokumentární polohu práce, někdo spíše výtvarné fotografie založené na detailu. Zadání: Zvolte konkrétní čtvrt města Brna a vyfotografujte první pracovní snímky. V explikaci bude odůvodnění zvoleného tématu, lokality a technika provedení. Práce má ve všech případech především dokumentární rovinu. Proto nejsou povoleny zásahy do hotového obrazu, jako například montáž. Přístroje: Nikon D70, stativ. Světlo: Stávající světelné podmínky. Práce se světlem v exteriéru však není zanedbatelná.. Odevzdá se: 10 neupravených snímků a explikace v rozsahu textu – A4. 10 Volná tvorba .Tuto práci můžeme nazvat výstavním souborem a je na všech fotografických školách nejdůležitější závěrečnou prací, případně nejdůležitější součástí přijímacího souboru fotografií. Představuje vyhraněný, ucelený projev autora a pohybuje se ve všech fotografických žánrech. Explikace kromě odůvodnění volby konkrétního tématu bude obsahovat i odkaz na významného autora, který se obdobným tématem zabýval před vámi. Zadání: Podle konzultace, nejlépe s přiloženými pracovními snímky. Přístroj: Podle potřeby a možností. Světlo: Podle potřeby a možností. Odevzdává se: 5 až 10 fotografií podle obtížnosti provedení. Snímky budou upraveny podle potřeby. Předpokládejte, že jde o výstavní soubor snímků velikosti A2, 300 dpi. Může jít i o maketu knihy A4, objekt, projekci a podobně. Na CD bude i explikace., případně další doprovodné texty.