PB001, Úvod do informačních technologií, 9. 2. 2012 Skupina G 1 Uveďte, co rozumíte pod pojmem von Neumannova architektura počítačů a stručně tuto architekturu popište. (13 bodů) 2 Jakou strukturu a jaké vlastnosti očekáváte od vnitřní paměti počítače? (12 bodů) 3 Co jsou a k čemu slouží API (Aplikační programové rozhraní)? (12 bodů) 4 Co je autentizace? A co je to autorizace? Uveďte jednu autentizační metodu, používanou na počítačích či v počítačových sítích. (14 bodů) 5 Jaké problémy činí výplň ploch na rastrových displejích? Jak se tyto problémy řeší (stručně)? (14 bodů) 6 Jak je v grafických systémech zobrazována barva (a jak ji popisujeme v software)? Uveďte jeden způsob kódování barvy. (10 bodů) 7 Jak jsou reprezentována v počítači ,,reálná‘‘ čísla (tedy čísla s desetinnou částí)? Na které části má vliv přesnost zobrazení? (14 bodů) 8 Co rozumíte pod pojmem přerušení? Kde se s ním setkáváme? Popište základní principy jeho zpracování. (14 bodů) 9 Popište strukturu adres v Internetu. Víte, jak souvisí adresa a jméno uzlu? Umíte z adresy zjistit jméno uzlu (jak to uděláte)? (10 bodů) 10 Co je to TCP (Transmission Control Protocol), kde a na co se používá a jaké má vlastnosti? (14 bodů) 11 Popište základní vlastnosti peer to peer systémů. Uveďte příklad vlastnosti, v níž je p2p systém lepší než klient/server model. (13 bodů) 12 Kde a jak může informatika pomoci vědeckému bádání (myšleno bádání v neinformatických oborech)? (10 bodů) PB001, Úvod do informačních technologií 9. 2. 2012 Skupina G Jméno: UČO: 1 (13) 2 (12) 3 (12) 4 (14) 5 (14) 6 (10) 7 (14) 8 (14) 9 (10) 10 (14) 11 (13) 12 (10) Σ(150)