PV156 – Digitální fotografie Fotoaparáty Tomáš Slavíček / Vít Kovalčík FI MU, podzim 2013 2 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” 3 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” V.K. 4 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” T.S. 5 (Ne)důležitost techniky ● Poučka říká: – „Fotografii tvoří z 50 % světlo, z 40 % fotograf a z 10 % technické vybavení” ● Dodatek: – „Těch 10 % je někdy docela podstatných.” ● Proč? T.S. 6 (Ne)důležitost techniky 7 (Ne)důležitost techniky foto: Daniel Vojtěch, www.danvojtech.cz 8 Typy přístrojů ● Camera obscura (dírková komora) 9 Typy přístrojů ● Camera obscura (dírková komora) – postupné přidávání soustavy čoček, vytvoření světlocitlivého materiálu (až film, snímač) Filmové a digitální přístroje – oba dva druhy mají své výhody a nevýhody 10 Filmová vs. digitální fotografie Tři hlavní výhody digitální fotografie? 11 Výhoda 1 – ISO citlivost ● Okamžitá možnost změnit„citlivost” snímače (kratší časy, zhoršené světelné podmínky, sport, wildlife...). ● Ve skutečnosti nezvyšuji citlivost snímače, ale násobím signál (a šum). ● Obrovská výhoda vůči filmu. Proč? (ext./int.) ● Může být i nevýhoda: – kvalita závislá na fotoaparátu – záleží na kvalitě odšumovacích algoritmů – někdy nejde odšumování vypnout 12 Výhoda 1 – ISO citlivost ● Míra šumu ● Kompakt / DSLR ● Nejhorší (obvykle) modrý kanál ● Proč křivka ke konci klesá? 13 Výhoda 1 – ISO citlivost ● DSLR vs. DSLR Sony Alfa A100 Nikon D80 T.S. 14 Výhoda 1 – ISO citlivost ● DSLR vs. DSLR T.S. Nikon D80, ISO 1600 Nikon D700, ISO 1600 15 Výhoda 1 – ISO citlivost ● Míra šumu ● Odšumovací alg. ● Něco za něco – šum vs. ● rozlišení ● dynamický rozsah ● ostrost 16 Výhoda 1 – ISO citlivost ● Back-illuminated, gap-less micro lenses, ... 17 Senzor zblízka ● ifixit.net, D600, 3500x zvětšeno 18 Výhoda 1 – ISO citlivost ● Šum roste – zmenšením snímače – (+ CMOS lepší než CCD) – zvýšením ISO – časem expozice – teplotou – zesvětlením tmavých míst na PC 19 Výhoda 2 – White Balance ● Vnímání bílého předmětu za různého osvětlení – člověk vs. fotoaparát. (bílý papír je přece bílý) ● Teplota světelného zdroje? ● RAW ...a WB řeším až pak. 2500 K žárovka 3500 K východ/západ slunce 6000 K sluneční světlo/blesk 7000 K zataženo 8000 K stín 20 Výhoda 2 – White Balance ● U filmu se řeší (řešilo) nasazením konverzních filtrů. (nebo upravil fotolab a běžný uživatel nic nepoznal – obdobně i nyní s digitálními snímky) ● Focení s bleskem a filtry. ● U digitálu WB až po expozici, firmware doladí barvy podle nastavení WB. ● Nejhorší situace pro podání správného vyvážení bílé? 21 Výhoda 2 – White Balance ● Automatická WB – přes den ok, při západech slunce horší, v místnostech ruleta automatické WB ruční WB 22 Výhoda 2 – White Balance ● Správné WB (hlavně?) kvůli pleťovým odstínům automatické WB ruční WB T.S. 23 Výhoda 3 – Rychlost publikování ● Namotat film, vytáhnout, vyvolat, uschnout, zvětšovat... NEmusím. ● Ihned mám „výsledek” a publikovat jej můžu „okamžitě”. ● Digitálně – snadná, okamžitá úprava, retuš, vytváření (identických) kopií, vytváření variant, snadné třídění a vyhledávání (metadata, klíčová slova), menší fyzický prostor... a další výhody. ● (Kdo ví, jestli za půl století budeme schopní přečíst dnešní záznamová média...) 24 Nevýhody digitální fotografie ● Pořizovací cena – Foťák, počítač, SW, tiskárna ● Energetická náročnost ● Zpracování většího množství fotografií (pořízení jednoho snímku „nic” nestojí) ● Každý fotí a chce fotit (zaplavení digitálními snímky) 25 Nevýhody digitální fotografie ● Snímač nemohu měnit tak jako film – slabý článek přístroje – jednoho dne zkrátka odejde – každý film je svým způsobem charakteristický, z digitálu dostávám vždy stále stejné snímky (což je však pro technickou fotografii výhoda) 26 Zpět k typům foťáků... ● Camera obscura (dírková komora) – postupné přidávání soustavy čoček, vytvoření světlocitlivého materiálu (až film, snímač) Filmové a digitální přístroje – oba dva druhy mají své výhody a nevýhody 27 Výrazně různá velikost snímače ● fullframe = = kinofilmové pole = 36 x 24 mm 28 Kompaktní fotoaparáty ● Plusy – Rozměry – Váha – Cena (vyjma „šperků”) – Nenápadnost ● Minusy – Malý (nebo žádný) hledáček – Provozní rychlost – Obrazová kvalita (malý snímač) – Často chybí plný manuál – Další příslušenství chybí – Pro spoustu nastavení musíte do menu 29 Pokročilé kompakty ● Plusy – Lepší fyzické vlastnosti než ultrakompakty – Více ovládacích prvků na těle – Obrazová kvalita – Mají režimy P, S, A, M – Možnost další příslušenství ● Minusy – Provozní rychlost – Obrazová kvalita – Často chybí plný manuál 30 Zrcadlovky (SLR, DSLR, TLR) ● Plusy – Obrazová kvalita (I když...) – Výměnné objektivy – Pohotovost – Optický hledáček – (DSLR a SLR vidím přesně co fotím) – RAW (mají i některé kompakty) ● Minusy – Výměnné objektivy – Rozměry a hmotnost – Cena 31 Rangefinders ● +/- pohled a ostření mimo hlavní objektiv ● Plusy – menší – tišší – pohled za hranice fotky ● Minusy – zoomové objektivy – makro – (cena) 32 „Bezzrcadlovky“ (mirrorless) ● Plusy – Obrazová kvalita – Rozměry – Váha – Výměnné objektivy – Režimy P, S, A, M – Nenápadnost ● Minusy – (Hledáček) – (Provozní rychlost) – Cena 33 „Bezzrcadlovky“ s pevným objektivem ● Je to bezzrcadlovka nebo pokročilý kompakt? ● např. Fuji X100s, objektiv 23/2.0: 34 Středoformátové přístroje ● Plusy – Práce s hloubkou ostrosti – Rozlišení snímače (desítky Mpx) – Ideální pro ateliérovou a reklamní fotografii ● Minusy – Cena (---) – Šum? – Rozměry a hmotnost 35 Další ● Large format ● Lomo, Holga ● Panoramatické s úhlem záběru 120° i více – Hasselblad XPan, Noblex, Horizon... ● Podomácku vyrobené 36 Další ● V digitálním věku méně známé ● Plus – Netradiční fotografie ● Minusy – Technická kvalita výstupu T.S. 37 Podrobněji: DSLR ● Proč tak složitě? Ostření, hledáček 38 Odbočka: TLR ● SLR = Single Lens Reflex – (DSLR = Digital SLR) ● TLR = Twin Lens reflex – průhled jiným objektivem než fotícím – kouká se obvykle shora – jednoduchá konstrukce 39 Podrobněji: Bezzrcadlovka 40 Podrobněji: Bezzrcadlovka ● = mirrorless ● Ze začátku navrhovaný název Electronic Viewfinder, Interchangeable Lens – výrobcům se to nějak nezdálo ● zatím menší senzory, ale 16.10.2013 první full frame – Sony Alpha 7/7R 41 Podrobněji: Bezzrcadlovka ● Menší než zrcadlovka – Panasonic GM1 (bajonet Micro Four Thirds, crop 2x) foto: Imaging-resource.com 42 Ostření: Jednoduchý kompakt ● Contrast detection – čte se obraz přímo z hlavního čipu – pohybuje se s ostřícím mechanismem objektivu – hledá se místo s největším kontrastem ● jezdí sem a tam – algoritmy se zlepšují 43 Ostření: DSLR ● Phase detection (DSLR) – speciální modul – podívá se na scénu ze dvou krajů objektivu – zjistí rozdíl (fázi) – posune ostření daným směrem o daný kus ● často zaostří napoprvé 44 Ostření DSLR ● Problémy DSLR? – zvednuté zrcátko znamená, že přijdeme o Phase detection (točení videa nebo tzv. Live View) ● Některé DSLR začínají mít část senzoru nahrazenou ostřícím modulem pro Phase detection – přijdeme o pár pixelů – poměrně rychlé ostření je zpět – novinka v září 2012 45 Hybrid - SLT ● Single-Lens Translucent (jen Sony Alpha) ● elektronický hledáček ● ale i polopropustné zrcátko, zabudované napevno, pro odklon světla do ostřícího senzoru – rychlé ostření vždy, i při videu – méně světla na senzor 46 Ostření: F.D. na hlavním senzoru ● Proužky pro fázovou detekci na hlavním senzoru – (září 2012) – Přijdeme o pár pixelů, obraz se doplní z okolí – Nikon V1/J1 – Fujifilm (jednoduché zablokování polovin pixelů) – ... 47 Ostření: F.D. na hlavním senzoru ● Každý pixel na senzoru - levá a pravá polovina – Canon 70D (Dual Pixel AF) – červenec 2013 ● hlavně pro video a live view 48 Typy hledáčků ● žádný (jen displej) 49 Typy hledáčků ● průhledový – pozor na paralaxu 50 Typy hledáčků ● EVF (Electronic Viewfinder) 51 Typy hledáčků ● Optický, TTL 52 Typy hledáčků ● DSLR – pentaprism, pentamirror 53 Snímací prvky ● Milióny světlocitlivých buněk uspořádaných v matici ● První snímač v roce 1969 – První digitál 1974 (5?) ● Typy snímačů – CCD (Charge-Coupled Device) – CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) – Super CCD (Fujifilm) – Foveon (Sigma) – plenoptic field (Lytro) 54 Snímací prvky ● CCD (byly tady dřív, donedávna na špici, lepší dyn. rozsah, odečítání po řádcích), ● CMOS (levnější výroba, lepší využití energie, pomalu i lepší vlastnosti, odečítání pro každou buňku zvlášť) ● CCD i CMOS dávají excelentní obrazovou kvalitu ● CCD – přetékání pixelů – (ale lepší pro nahrávání videa než CMOS) 55 Snímací prvky ● CCD, CMOS ● Typicky Bayerova mřížka RGBG (ale i CYGM) – Barvy konkrétního pixelu – interpolací (matice, nejbližší soused, bilineární, bikubická ...) 56 Problém - moiré ● Typická vada jen u digitálů -> antialiasový filtr T.S. Nikon D70 Nikon D200 57 Snímací prvky – Fujifilm X-Trans obrázek: Fujifilm Bayer X-Trans 58 Snímací prvky – SuperCCD ● Diagonální uspořádání – jiná interpolace – (navýšení počtu Mpx) 59 Snímací prvky – Super CCD ● (HR = High Resolution, SR = Super dynamic Range) 60 Snímací prvky - Foveon ● Obraz není interpolován – (ne způsobem jako u RGBG rozložení mřížky) ● První verze s malým rozlišením, současné mnohem lepší 61 Snímací prvky - Foveon ● Založen na absorbci světla křemíkem 62 Snímací prvky - Lytro ● plentoptic light field camera ● únor 2012 ● zatím nízké rozlišení ● ukládá „hloubku“ ● možno zaostřit fotku později ● viz web 63 Velikosti senzorů ● Větší senzor znamená – menší šum – menší hloubku ostrosti (při stejné šířce záběru) 64 Snímače – různé konstrukce ● antiprachový filtr, IR filtr, (antialiasový filtr,) snímač, stabilizátor, ... 65 Zásobník ● Než se data uloží na paměťovou kartu, prochází přes zásobník (dočasně uložené), na způsobu přístupu k zásobníku (a také jeho kapacitě) závisí dávkové snímání (rychlost a maximální počet snímků v sérii). ● Proč tam je zásobník (RAM)? 66 Zásobník 1) Zásobník za zpracováním obrazu 2) Zásobník před zpracováním obrazu 67 Zásobník 3) Chytrý zásobník 68 Formáty / standardy ● Kinofilmový standard 3:2 ● 35 × 24 mm, přejali D-SLR T.S. 69 Formáty / standardy ● Dynamický poměr 16:9 ● Panasonic řady LX T.S. 70 Formáty / standardy ● Středoformát - 6 × 4,5, 6 × 6, 6 × 7... – často se ořezává ● Panorama T.S. 71 Crop factor ● APS-C zrcadlovky – Přepočet ohnisek na ekv. kinofilmu (FF) – Relativní prodloužení ohniskové vzdálenosti – ...a co to znamená? T.S. 72 Charakteristiky – přenos rozlišení ● Rozlišení + lokální kontrast = ostrost. ● K ostrým fotografiím plným detailů chceme, aby celkové rozlišení bylo co největší – (vazba na použitý objektiv) 73 Charakteristiky – dynamický rozsah ● Mají digitální fotoaparáty skutečně malý dynamický rozsah? 74 Charakteristiky – dynamický rozsah ● Snímače jsou náchylnější na přesnost expozice (podobně jako diapozitiv). ● (Negativní film je na tom lépe – pružnější, snese nepřesnost.) ● Jak tedy exponovat? – S pomocí histogramu (živý nebo náhledový) – Případně sledovat indikaci přepalů. 75 Charakteristiky – dynamický rozsah ● D.R. není ovlivněn jen technickými možnostmi a firmware. ● Ale také volbou ISO citlivosti, zapnutím některé další funkce kontroly obrazu jako D-lighting (prosvětlení stínů), Picture Control. 76 Charakteristiky - šum ● na filmu zrno (estetické třeba u čb fotografie) ● obvykle zhoršuje kvalitu obrazu (a nebo jsme si na něj ještě nezvykli) T.S. 77 Charakteristiky - šum ● roste s citlivostí snímače (ISO) – ale často je to nutné pro zkrácení doby expozice ISO 100 ISO 800 T.S. 78 Charakteristiky - šum ● roste s délkou expozice 79 Charakteristiky - šum ● roste s teplotou 80 Charakteristiky - šum ● roste při zesvětlení tmavých oblastí na PC T.S. 81 Vadné pixely ● trvale svítící (barevné, bílé) ● odumřelé ● všechny digitály ● jak zjistím jejich přítomnost? ● mapování pixelů ve fotoaparátu 82 Prach na snímači ● přístroje s výměnnými objektivy ● jak zjistím jeho přítomnost? ● co s ním? 83 Purpurové kontury hran ● jiná chyba než chromatická vada objektivu 84 Stabilizace – IS, OIS, VR, ... ● Bez stabilizace: Člověk je schopen „z ruky” udržet časy odpovídající 1/ohnisková vzdálenost s. Tedy s 200mm objektivem bych neměl používat časy delší 1/200 s. ● Pohybová neostrost ● Co stabilizace umí a neumí? ● Stabilizace ve fotoaparátu – pohybem snímače (nevidím účinek v hledáčku) – elektronicky (pouze navýšení ISO citlivosti) 85 Stabilizace T.S. OS vypnuta OS zapnuta 86 Stabilizace 87 Stabilizace ● Canon 70-200/2.8 IS 88 Stabilizace ● Canon 55-250/4-5,6 IS 89 Stabilizace 90 Stabilizace ● panning – vypínání jedné osy ● stativ + stabilizace ● Pentax K-3 (říjen 2013): Antialias on/off 91 LiveView T.S. ● Živý náhled – kompaky a EVF samozřejmost, u DSLR až „nedávno“ – přiblížení, možnosti ostření, záznam videa 92 Zdroje ● Zdroje obrázků – archiv Tomáše Slavíčka (T.S.) – en.wikipedia.org – dpreview.com – Tvůrčí fotografie : praktická ilustrovaná příručka – Mistrovství práce s DLSR – Fotografujeme v noci a za slabého osvětlení – výukové materiály prof. Ing. Ivo Serby – archiv Víta Kovalčíka (V.K.)