Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace U vod do počítačového zpracování řeči Luděk Bártek Fakulta informatiky Masarykova univerzita podzim 2014 Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Q| Dialogové systémy Q Struktura dialogového systému Q Dialogová komunikace Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Motivace Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace • Dialogový systém - informační systém s dialogovým (hlasovým/textovým) rozhraním. • Přirozenější způsob komunikace pro většinu uživatelů než GUI. • Poskytují nové způsoby komunikace s aplikacemi: • telefon • hlasová komunikace prostřednictvím počítače s náhlavní soupravou (mikrofonem, reproduktory). • Možnost komunikace bez použití končetin. • Zlepšují přístupnost pro uživatele s různými druhy postižení: o zrakově postižení • imobilní uživatelé • ... • Při dobře navrženém dialogovém rozhraní může být komunikace podobně efektivní jako GUI. o grafická komunikace - paralelní o hlasová komunikace - sekvenční Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Historie dialogových systémů • Eliza • počátek 60. let • počítačová simulace rozhovoru s psychoterapeutem • textové komunikace v přirozeném jazyce • Parry • autor K. M. Colby (1963) • simulace paranoidního pacienta - reakce na Elizu • v řadě dialogů nebylo možné jednoznačně určit, zda se jedná o simulaci nebo reálného pacienta Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Historie dialogových systémů Expertní systémy • Pracují se znalostní databází vytvořenou experty v dané oblasti • Znalostní databáze obsahují: • fakta • inferenční pravidla - pravidla pro odvozování závěrů na základě zjištěných faktů. • DENDRAL - expertní systém z oblasti organické chemie • INTERNIST I- expertní systém pro pomoc při diagnostice (1970, University of Pittsburgh Medicíne School) • MYCIN • Stanford University (70. léta) • navazuje na INTERNIST I (jeden z auto společného jednoho z • obsahoval i pokročilá odvozovací pravidla • diagnostika bakteriálních onemocnění • ve 3/4 případů shoda s lidským expertem Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Aktuální stav oblasti dialogových systémů Fl MU • Laboratoře: • LSD (http://lsd.fi.muni.cz/) - Laboratoř vyhledávání a dialogu • vedoucí - doc. Kopeček, prof. Zezula • zaměření - vyhledávání, dialogové systémy, zpracování zvuku, item asistivní technologie, . . . • NLP (http://nlp.fi.muni.cz) - Laboratoř zpracování přirozeného jazyka • Vedoucí-doc. Pala • zaměření - textové korpusy, slovníky, morfologie, syntaktická analýza, sémantická analýza, . . . Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Aktuální stav oblasti dialogových systémů ČR • FIT VUT Brno: • analýza signálu o rozpoznávání řeči • systémy pro automatizovaný záznam a zpracování konferencí • ... • ZČU Plzeň o rozpoznávání řeči • syntéza řeči • dialogové systémy a ... • ČVUT Praha • syntéza řeči • počítačová lingvistika a ... Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Aktuální stav oblasti dialogových systémů Ve světě • World Wide Web Consortium Voice Browser Working Group (http://www.w3.org/Voice/) • vývoj a správa standardů pro tvorbu dialogových rozhraní • vývoj a správa standardů pro tvorbu multimodálních dialogových rozhraní • členové: IBM, Nuance Communication, Lucent Technologies, Motorola, ScanSoft, Telíme Networks, Vocalocity, .. . • MIT • Carnegie Mellon University (CMU) • OGI • EPF Lausane Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Současné oblasti použití • Dialogové informační systémy o dopravních spojeních. • Dialogové ovládání některých systémů v automobilech: o navigace • telefon • ... • Dialogové systémy pro zdravotně postižené - • Vojenské aplikace. • ... Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Základní pojm • Dialogový systém - informační systém disponující dialogovým rozhraním. • Dialogové rozhraní - Ul, které umožňuje uživateli komunikaci s aplikací prostřednictvím dialogu. • Dialog - komunikace dvou účastníků (pro nás člověk -počítač). • Promluva - souvislé sdělení jednoho účastníka dialogu. • Obrat - promluva a reakce druhého účastníka na ni. • Dialogová strategie - určuje ke každé promluvě následníka. • Hodnotící funkce E(L) - přiřazuje dialogu reálné číslo (jeho ohodnoceni). • Dialogová komunikace - uspořádaná čtveřice M = {S1,S2,E1,E2). Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Charakteristické rysy dialogových systémů » Převládající řečová komunikace. • Problémy s rozpoznáváním řeči - řešení: • omezení problémové domény • gramatiky pro rozpoznávání řeči. • Bývá doplněna o vstup pomocí: • DTMF - telefonní aplikace • klávesnice - webové aplikace komunikující dialogem v přirozené řeči. • Tendence ke komunikaci přirozenou řečí s co nejmenšími omezeními. • Vede na rozpoznávání plynulé řeči. • Řešení např. omezením množiny akceptovaných promluv pomocí gramatik. • Snaha o co největší efektivitu a optimalitu komunikace. • Změny dialogové strategie v závislosti na zkušenostech uživatele - lze odhadnou z průběhu komunikace: • zkušený uživatel - průběh dialogu určuje spise uživatel • nezkušený uživatel - DS se snaží uživatele co nejvíce vést Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Komponenty dialogového systému • Rozpoznávání řeči - rozpoznání promluvy • rozpoznání promluvy • ke zvýšení úspěšnosti využívá o lingvistické znalosti • uživatelský profil • Sémantický analyzátor • zjištění významu promluvy a využívá: • uživatelský profil • doménové znalosti • kontext dialogu • Dialogový manažer • na základě známých faktů rozhoduje o dalším kroku dialogu ze strany systému. • Generátor sdělení • generuje sdělení podle požadavků dialogového manažeru. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Informace využívané dialogovým systémem • Lingvistické znalosti - jazykový model, ... • Uživatelský profil - model řečníka, emoční model, ... • Doménové znalosti - informace o oblasti DS použitelné pro interpretaci rozpoznané promluvy, pro rozhodování dialogové strategie, ... • informace od oblasti dialogového systému • použitelné pro: • interpretaci rozpoznávané promluvy • rozhodování o dalším kroku dialogu (dialogovou strategii) • patří sem: • např. jaká data je zapotřebí zadat • Kontext dialogu: • uchovává aktuální stav dialogu • zadané údaje » informace o chybách (nerozpoznané promluvy, chyby v zadávaných údajích) • lze použít např. pro použití vhodné gramatiky pro sémantickou Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Dialogová strategie • Zobrazení UxQ —> UxQ. • U - promluva • Q - stav • Určuje následující krok dialogu v závislosti na stavu dialogu a vstupní promluvě. • Hodnotící funkce dialogu E přiřazuje danému dialogu reálné číslo popisující úspěšnost dialogu z pohledu dané strany. • Dělení dialogů z hlediska hodnotící funkce: • d je kooperativní dialog - Ei(d) — E2(d) • d je nekooperativní dialog - Ei(d) ^ £2(^0 • d je dialog s nulovým součtem - E\(d) — —£2(0/) Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Pravidla pro vedení kooperat ivního dialogu (H. P. Grice) • Autorem Herbert Paul Grice - anglický jazykovědec • Aspekt informativnosti O Bud přiměřeně informativní (ne méně než je potřeba, ne více než je potřeba). • Aspekt přesvědčivosti O Neuváděj nepravdivé informace. O Neuváděj informace, které nelze dokázat nebo doložit. • Aspekt způsobu O Informace v replice by měla být co nejvíce explicitní O Vyhýbejte se nejednoznačnostem. O Usilujte o stručnost. O Buďte disciplinovaní, udržujte v dialogu pořádek. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Pokračování • Aspekt zdvořilosti, empatie a etiky O Minimalizujte nároky vůči komunikačnímu partnerovi, maximalizujte výhody pro něj. Q Minimalizujte nedostatky komunikačního partnera a maximalizujte jeho přednosti. Q Maximalizujte souhlas s partnerem a minimalizujte nesouhlas. O Maximalizujte empatii vůči partnerovi. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Pravidla pro vedení kooperat komunikace člověk počítač ivního dialogu (H. P. Grice) - • Aspekt asymetrie Q Informujte uživatele o všech důležitých charakteristikách, která vybočují z očekávaného normálního průběhu dialogu a která by měl vzít v úvahu k zajištění kooperativity. O Zajistěte stručné avšak dostatečné informování uživatele o možnostech systému a jeho omezeních. Q Informujte srozumitelně a dostatečně uživatele o způsobu interakce ze systémem. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Pravidla pro vedení kooperativního dialogu (H. P. Grice) -komunikace člověk počítač Pokračování • Aspekt znalostí a schopností O Vezměte v úvahu relevantní znalosti uživatele. O Vezměte v úvahu možné uživatelovy chybné analogie. O Rozlišujte mezi začínajícím a zkušeným uživatelem systému. O Vezměte v úvahu legitimní představy uživatele o znalostech a schopnostech systému. • Aspekt vyjasňování a odstraňování chyb O V případě selhání komunikace iniciujte metakomunikaci zajištující odstranění chyby nebo její vysvětlení. O Zajistěte vysvětlující metakomunikaci v případě nekonsistentních nebo nejednoznačných uživatelových vstupních dat. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Aspekty komunikace kooperativního dialogového systému • aspekt informativnosti • aspekt přesvědčivosti • aspekt způsobu • aspekt zdvořilosti, empatie a etiky • aspekt asymetrie • aspekt znalostí a schopností uživatele • aspekt vyjasňování a odstraňování chyb Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Iniciativa v dialog • Další krok dialogu je vždy určen dialogovou strategií jedné z komunikujících stran - jedna strana klade dotazy, druhá na ně odpovídá. • V případě komunikace člověk - počítač lze rozlišit • dialog s iniciativou uživatele • dialog s iniciativou systému • dialog se smíšenou iniciativou. • V reálném nasazení se používají: • dialogy se smíšenou iniciativou • dialogy s iniciativou systému. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Iniciativa v dialogu - příklady • Dialog s iniciativou systému: Systém: Zadejte Vaše křestní jméno Uživatel: Jan Systém: Zadejte Vaše příjmení Uživatel: Novák • Dialog s iniciativou uživatele: Uživatel: Chtěl bych bych si rezervovat knihu XY Systém: Dobře. Uživatel: A film UV. Systém: Dobře. Uživatel: To je vše. Systém: Vaše rezervace knihy XY a fulmu UV byla přijata. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Iniciativa v dialogu - příklady • Dialog se smíšenou iniciativou: Uživatel: Chtěl bych si zaregistrovat předmět PB123. Systém: S jakým zakončením? Uživatel: Zkouška. Systém: Registruji Vám předmět PB123 se zakončením zkouškou. Souhlasí? Uživatel: Ano. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Zpětná vazba v dialogovém systému • Před tím, něž systém předá získané informace k dalšímu zpracování je vhodné provést jejich verifikaci. • chyby rozpoznávání řeči • chyba uživatele • ... • Způsoby ověření získaných dat • sumarizující zpětná vazba • zpětná vazba "echo" • implicitní zpětná vazba • explicitní zpětná vazba. • V případě nesouhlasné reakce uživatele následuje opravný dialog. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Ukázky zpětné vazby • Sumarizující zpětná vazba: Uživatel: Jmenuji se Jan Novák a narodil jsem se 8.8. 1988 v ABC. Systém: Bylo zadáno jméno Jan Novák, datum narození 8.8. 1988 a místo narození ABC. • Zpětná vazba "echo": Systém: Jak se jmenujete? Uživatel: Jan Novák. Systém: Jmenujete se Jan Novák. Kdy jste se narodil. Uživatel: 8.8. 1988 Systém: Narodil jste se 8.8. 1988. Ve kterém městě? Uživatel: ABC Systém: Narodil jste se v městě ABC. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Ukázky zpětné vazby Dokončení » Implicitní zpětná vazba: Systém: Jméno studenta. Uživatel: Jan Novák. Systém: Ve kterém městě se Jan Novák narodil? • Explicitní zpětná vazba: Systém: Zadejte jméno studenta. Uživatel: Jan Novák Systém: Student se jmenuje Jan Novák, je to tak? Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Ukázka opravného dialogu Uživatel: Jmenuji se Jan Horák a narodil jsem se 8.8. 1988 v ABC. Systém: Bylo zadáno jméno Jan Novák, datum narození 8.8. 1988 a místo narození ABC. Uživatel: Ne. Jméno je Jan Horák. Systém: Zadal jste jméno Jan Horňák, datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Uživatel: Ne, jméno má být Jan Novák. Systém: Zadal jste jméno Jan Novák, datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Další aspekty dialogových strategií • Možnost přerušit systém. • Možnost iniciovat korekce a metakomunikaci uživatelem.Nerozumím, mohl byste to prosím zopakovat? • Možnost získání nápovědy.Nevím, co po mě požadujete. • Detekce znalostí a schopností uživatele. • Částečně lze odvodit z předchozího průběhu dialogu. • Uzpůsobení iniciativy dialogové strategie - iniciativa systém vs. smíšená iniciativa. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Další aspekty dialogových rozhraní • Přizpůsobení dialogové strategie - např. uživatel ve spěchu, vystresovaný uživatel, ... • Detekce emocí uživatele: • na základě neverbálních charakteristik hlasu • nutná podpora v modulu rozpoznávání řeči. • Vícejazyčnost (multilingualita): • nutnost podpory na straně použité platformy: • rozpoznávání řeči • sémantická analýza řeči • syntéza řeči. • Možnost pokusit se o automatickou detekci použitého jazyka. • Paralelní rozpoznávání všemi dostupnými rozpoznávací -použije se výstup s maximální pravděpodobností. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Další aspekty dialogových rozhraní • Multimodalita: • Umožňuje paralelní komunikaci více kanály - (obraz, zvuk, hmat). • Zlepšuje přístupnost • Příklady multimodálních rozhraní: • Rozhovor vede avatar (talking head) - vhodné pro uživatele s poruchou slyšení. • Ruce/avatar (celé tělo resp. horní polovina) - provádí tlumočení do znakové řeči. • Alternativní způsoby vstupu - klávesnice, kamera, snímače aktivity mozku, svalů (krk, obličej, ...), různé joysticky, ... • Nutnost synchronizace jednotlivých kanálů. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči Dialogové systémy Struktura dialogového systému Dialogová komunikace Další aspekty dialogových rozhraní Pokračování • Zdvořilost - viz pravidla vedení kooperativního dialogu • Prozódie - určení sémantiky a pragmatiky promluvy: • určení druhu věty (tázací (data/masse-dotaz. wav)/oznamovací (data/masse-ozn.wav)), ... • detekce emocí • ... • Učení se z chyb. • Zapamatování si nerozpoznané promluvy a pokud uspěje opravný dialog (zpětná vazba), pokus o analýzu původní promluvy a přidání typu promluvy do lingvistických znalostí. Luděk Bártek Uvod do počítačového zpracování řeči