Algebra I – podzim 2015 – vzor písemky Všechna svoje tvrzení precizně zdůvodněte. 1. (10 bodů) Rozhodněte, zda . . . je pologrupa/monoid/grupa/okruh/obor inte- grity/těleso. (například Rozhodněte, zda (Z, ∗), kde ∗ je operace definovaná předpisem a ∗ b = a + b − ab pro všechna a, b ∈ Z, je pologrupa a zda je to grupa.) nebo Rozhodněte, zda . . . je podpologrupa/podmonoid/podgrupa/normální podgrupa/ podokruh/ideál v . . . . nebo Rozhodněte, zda předpis . . . definuje homomorfismus pologrup/monoidů/grup/ okruhů . . . . 2. (10 bodů) Určete podmonoid monoidu T ({1, . . . , ?}) generovaný prvky . . . . (například f, g ∈ T ({1, 2, 3}) definovanými f(1) = 2, f(2) = 1, f(3) = 2, g(1) = 2, g(2) = 3, g(3) = 3) nebo Určete všechny prvky přechodového monoidu automatu . . . . nebo Určete podgrupu grupy S? generovanou permutacemi . . . . 3. (15 bodů) Určete, které známé grupě je izomorfní grupa (G, ·)/H. například (G, ·) =        1 0 0 0 a 0 b c 1   | a ∈ Q \ {0}, b ∈ C, c ∈ R    , ·   H =      1 0 0 0 a 0 bi c 1   | a ∈ {−1, 1}, b, c ∈ R    4. (10 bodů) Rozložte polynom . . . na součin nerozložitelných polynomů nad C, R, Q a Z (případně víte-li, že . . . ). (například polynom x8 − 3x7 + 4x6 + 2x5 − 10x4 + 12x3 − 8x + 8, víte-li, že má dvojnásobný kořen 1 + i) 5. (10 bodů) Určete minimální polynom čísla . . . nad Q. nebo Určete stupeň rozšíření tělesa Q(. . .) nad Q. (číslo může být například 1 + 3 √ 2 − 1 · i, √ 3 + 3 √ 3 + 3, 3 √ 9 − 3 √ 3 + 3) 6. (15 bodů) Spočtěte inverzi čísla . . . v tělese . . . . (například 4 √ 2 · i + √ 2 + 1 v tělese {a + b 4 √ 2 · i + c √ 2 + d 4 √ 8 · i | a, b, c, d ∈ Q}) nebo Vyjádřete číslo 1 ... bez použití jiných než racionálních čísel ve jmenovateli. 7. – 9. (3 × 5 bodů) Dejte příklad pologrupy/grupy/okruhu/homomorfismu daných vlastností. Pokud takový . . . neexistuje, zdůvodněte proč. (například grupy, která obsahuje prvky všech řádů nebo nekonečné grupy a její podgrupy indexu 10 nebo homomorfismů grup ϕ, ψ: G → H takových, že ϕ(G) a ψ(G) jsou disjunktní) 10. (5 bodů) Definujte . . . . 11. (5 bodů) Formulujte tvrzení . . . . 12. (5 bodů) Dokažte . . . . V příkladech 10. – 12. se může vyskytnout pouze to, co se probíralo na přednášce.