IB111 Úvod do programování Úvod kurzu 2016 Úvodní dotazník 1 programátorské zkušenosti A (téměř) žádné B dílčí zkušenosti, ale nepříliš kvalitní C dobré zkušenosti 2 programovací jazyk Python C, C++, C# Java Pascal PHP jiné Úvodní dotazník očekávání o využití programování A intenzivní, profesní B nějak určitě, otázka jak moc C spíš ne Dnešní přednáška o předmětu organizace, ukončení pojmy – algoritmus, programování motivace, širší kontext představení Pythonu, rychlé demo více o samotném programování až příště Cíle předmětu zvládnutí základních programátorských konstrukcí (proměnné, funkce, if, for, while, . . . ) obecné principy použitelné v řadě programovacích jazyků úvod do programátorského a algoritmického stylu myšlení Programovací jazyk Python Úvod do programování skrze Python nikoliv Úvod do programování v Python Python je používán pro ilustraci pojmů a příkladů, na cvičeních důraz na obecné koncepty, cílem není detailní zvládnutí Pythonu záměrně neprobíráme specifika Pythonu zvládnutí konkrétního jazyka – trénink a praxe Programátorská kultura Programy by měly být nejen korektní, ale i „pěkné . Co čekat: příklady výpočty: faktoriál, prvočísla, odmocnina, náhodná čísla obrázky: želví grafika, „textová grafika , bitmapy jednoduché hry: hádání čísla, jednorozměrné piškvorky zpracování dat: statistiky dat ze souboru Forma předmětu 2h přednáška, nepovinná, ale velmi doporučená Radek Pelánek / Nikola Beneš hodně „příkladový styl slidy nemusí být pochopitelné bez komentáře, obsahují i záměrné chyby (pro ilustraci) záznamy dostupné, ale plátno nepříliš čitelné na cvičení často algoritmy z přednášky 2h cvičení, povinné programování v jazyce Python více skupin, cvičících speciální cvičení 01 Komunikace řešení problémů, nestandardní situace, . . . cvičící spíše než přednášející osobně (po cvičení, přednášce) spíše než elektronicky diskuzní fórum spíše než mail Hodnocení předmětu závěrečná písemná zkouška: 200 bodů (50 %) zkouší se principy, algoritmy, pojmy test s výběrem možností, podobné průběžným Odpovědníkům průběžná zkouška u počítače: 80 bodů (20 %) programování v rámci jednoho cvičení úkoly – variace na příklady ze cvičení domácí úkoly: 120 bodů (30 %) 6 za semestr bodování: 15, 15, 15, 25, 25, 25 výjimečné bonusové body Hodnocení předmětu – minimum pro ukončení účast na cvičení (max. 2 neomluvené hodiny) odevzdání všech 6 domácích úloh (alespoň 1 bod za každou) alespoň 80 bodů za domácí úlohy alespoň 100 bodů ze závěrečné písemky alespoň 220 bodů celkově Domácí úkoly – organizace skupiny: rámcově stejné zadání, odlišné detaily přesné zadání, termín odevzdání – kompetence cvičících Domácí úkoly – neúplná řešení pokud nezvládnete úlohu kompletně, zkuste alespoň něco (za méně bodů) – jasně označte: částečné řešení pozměněná (zjednodušená) úloha převzatá část řešení (z webu) a doplněna vlastní úprava pokud řešení není úplné, uveďte v komentáři „známé nedostatky Opisování pracujte samostatně opisování se trestá zápornými body a disciplinární komisí neřešíme, kdo opisoval – nesdílejte svoje řešení Speciální cvičení skupina 01 pro ty, kdo již mají programátorské zkušenosti bez pravidelných cvičení a domácích úloh 3 projekty, osobní prezentace Stránka předmětu http://www.fi.muni.cz/IB111/ harmonogram přednášek, cvičení, úkolů výukové materiály doplňující informace Studijní materiály v ISu Relevantní agendy z ISu pro tento předmět: Učební materiály – slidy z přednášek Organizační pokyny – archiv zaslaných mailů Odpovědníky – tréninkové testy, dobrovolné, doporučené Odevzdávárny – odevzdávání domácích úloh Poznámkové bloky – počet bodů z úloh Diskuse – nejasnosti, tipy na zajímavé zdroje, ... Sbírka příkladů http://www.fi.muni.cz/IB111/sbirka/ interaktivní webová stránka příklady ze cvičení procvičení nad rámec cvičení Doplňkové zdroje – knihy Python Programming: An Introduction to Computer Science, J. M. Zelle. Introduction to Computing and Programming in Python, A Multimedia Approach. M. Guzdial, B. Ericson. Programátorská cvičebnice, R. Pelánek. Jak to vyřešit, R. Pelánek. Doplňkové zdroje – web Učíme se programovat v jazyce Python, http://howto.py.cz/index.htm http://interactivepython.org – interaktivní učebnice dokumentace k Pythonu https://www.hackerrank.com/ – příklady, řešení (a opravování) v prohlížeči Coursera, Udacity kurzy např. Learn to Program: The Fundamentals, An Introduction to Interactive Programming in Python sdílejte užitečné zdroje v diskusním fóru předmětu Předpoklady základní počítačová gramotnost středoškolská matematika (např. faktoriál, prvočíslo, logaritmus) logické spojky (and, or, ...) angličtina (alespoň pasivně, základní porozumění) rychlotest: Kahoot Osvěžení základů tutor.fi.muni.cz Binární křížovka Robotanik Matematické pexeso Náročnost předmětu ... závisí na vstupních dovednostech A žádné programátorské zkušenosti ⇒ náročné, nezbytné věnovat průběžně čas nad rámec přednášek a cvičení B dílčí programátorské zkušenosti ⇒ není těžké, pokud se předmětu průběžně poctivě věnujete C dobré programátorské zkušenosti ⇒ celkem snadné, ale nepodcenit (především 2. polovinu kurzu a závěrečnou zkoušku) Motivační úloha převozník, loďka uveze jen 1 další kus nákladu náklad: vlk, koza, zelí bez dozoru: vlk žere kozu koza žere zelí jak dostat vše bezpečně na druhou stranu Motivační úloha převozník, loďka uveze jen 1 další kus nákladu náklad: vlk, koza, zelí bez dozoru: vlk žere kozu koza žere zelí jak dostat vše bezpečně na druhou stranu Jak řešit úlohu algoritmicky? Co to znamená? http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IB111/vkz/ Algoritmus návod/postup, jak „mechanicky vyřešit určitý typ úlohy/problému příklady: rozklad na součin prvočísel nalezení nejkratší cesty mezi dvěma městy vygenerovat zadání Sudoku Žádoucí vlastnosti algoritmu má jasný vstup a výstup obecný (nejen pro omezenou třídu instancí) deterministický (vždy jednoznačné, jak postupovat) konečný, efektivní Programování za algoritmus můžeme považovat i recept, návod programování – zápis algoritmů pro počítače počítače jsou „hloupé – zápis algoritmu musí být opravdu přesný (srovnej „osolíme přiměřeně ) nutnost vyjadřovat se přesně: otrava – náročný zápis bonus – nutnost myslet přesně Programování: motivace Proč pořádně zvládnout základy programování? základ pro další studium užitečnost profesní občasná elegance, kreativita, „síla Programování: způsoby využití (příklady, rozhodně ne kompletní klasifikace) aplikace programování pro web vestavěné systémy vědecké výpočty skriptování každé důraz na něco jiného, sdílí ale základní principy „informatického myšlení , námi probírané základní konstrukce jsou potřeba všude Aplikace „samostatné aplikace pro stolní počítače, mobilní zařízení příklady: kancelářský software editace grafiky, zvuku, videa hry důraz na interakci s uživatelem využití knihoven, práce s operačním systémem Programování pro web příklady: informační systémy e-obchody prezentace firmy široká škála: drobné úpravy existujících systémů (CMS) vytváření vlastních rozsáhlých systémů práce s databázemi, integrace různých prostředků (Python/PHP, JavaScript, CSS, HTML, ...) důraz na soukromí – přístupová práva v IS, elektronické platby Vestavěné systémy příklady: kuchyňské spotřebiče, GPS, mobil, foťák dopravní prostředky zdravotnické přístroje nízko-úrovňové programování, ovladače úzké propojení s konkrétním hardwarem bezpečnost, práce s limitovanými zdroji (paměť, energie) Vědecké výpočty příklady: simulace počasí, klimatu bioinformatika (protein folding, analýza genomu, ...) vymýšlení algoritmů (urychlení výpočtu, distribuované výpočty) propojení informatiky a matematiky (příp. jiných disciplín) zpracování rozsáhlých dat uživatelské rozhraní a interaktivita jsou jen malá část Skriptování příklady: převod dat mezi různými formáty rychlá analýza dat prototypy, experimenty drobné úpravy systému (např. správce sítě) malý rozsah, specifický účel často jednorázové aplikace „programování pro běžný život Programování v malém / ve velkém programování v malém desítky až stovky řádků kódu nezávislé na „ostatních tento předmět programování ve velkém tisíce až milióny řádků závislosti, souvislosti, návrh, testování, ... další předměty (OOP, softwarové inženýrství, ...) Programování v malém: motivace nutná prerekvizita pro kvalitní programování ve velkém trénink myšlení prakticky užitečné, i když nejste programátor na plný úvazek Praktické programování v malém: příklady tvorba studijního katalogu vytvoření interaktivní webové úlohy pro systém Tutor zpracování botanických dat vytváření šifer pro Tmou obrázky do knihy Hlavolamikon pokud neovládáte X, pak vás často ani nenapadne, že by se vám X mohlo hodit Obrázky do knihy ”0102010902050302030703080401040304090507060606100701...; 3131313113:3131231213-;10” 3 1 3 1 3 1 3 1 1 3 3 1 3 1 2 3 1 2 1 3 Doporučené cvičení rutinní činnost na počítači ⇓ programátorské cvičení Nejen užitečnost ... programování je zajímavé i samo o sobě elegantní myšlenky radost z objevování, experimentování tvoření, kreativita „síla – pár stisků klávesnice a vytvoříte něco nového a zajímavého Elegance Mandelbrotova množina, 25 řádků kódu Programovací jazyky zdrojový kód (program) překladač strojový kód vstupy výstupy běžící program zdrojový kód (program) vstupy výstupyinterpret kompilovaný program interpretovaný program Programovací jazyky: klasifikace I nízko-úrovňové kompilované nutnost řešit specifika konkrétního systému explicitní práce s pamětí náročnější vývoj (nízká efektivita práce) vysoká efektivita programu vysoko-úrovňové interpretované nezávislé na konkrétním systému využití abstraktních datových typů snadnější vývoj (vysoká efektivita práce) nižší efektivita programu nikoliv dvě kategorie, ale plynulý přechod; zjednodušeno Programovací jazyky: klasifikace II zjednodušená klasifikace a použití nízko-úrovňové C, FORTRAN, ... vestavěné systémy, rychlé výpočty objektové C++, Java, C#, ... klasické aplikace, rozsáhlé systémy skriptovací Python, PHP, JavaScript, Perl, ... programování pro web, skriptování, prototypy deklarativní Prolog, LISP, Haskell, ... umělá inteligence více na samostatné přednášce na konci semestru Python vysoko-úrovňový – velká míra abstrakce, „spustitelný pseudokód interpretovaný – pomalejší než kompilovaný, ale větší volnost pedagogický – byl tak navržen, dnes již dominantní výukový jazyk moderní a široce používaný – patří mezi přibližně 5 nejpoužívanějších jazyků volně a snadno dostupný na všech platformách široká nabídka knihoven Původ jazyka a názvu autor: Guido van Rossum konec 80. let název podle: Monty Python’s Flying Circus https://xkcd.com/353/ https://www.explainxkcd.com/wiki/index.php/353 Příklad aplikace: Slepé mapy Python, Django, JavaScript, řada dílčích knihoven Data id;user;place_asked;place_answered;type;inserted;response_time;place_map;language;options;ip_country;ip_id 10101829;124252;124;124;2;2015-05-21 07:39:18;3107;231;0;[124, 214];CZ;45280 10101830;124242;1304;1304;1;2015-05-21 07:39:19;4225;225;0;[];CZ;10877 10101831;124252;127;127;1;2015-05-21 07:39:22;3878;231;0;[73, 127];CZ;45280 10101832;123553;604;;1;2015-05-21 07:39:25;10790;126;0;[];CZ;45110 10101833;124242;1016;1017;1;2015-05-21 07:39:30;9887;225;0;[];CZ;10877 10101834;124242;1300;;1;2015-05-21 07:39:33;735;225;0;[];CZ;10877 10101835;124252;112;111;2;2015-05-21 07:39:36;13422;231;0;[54, 169, 111, 112, 214, 186];CZ;45280 10101836;124239;151;151;1;2015-05-21 07:39:39;4346;227;1;[];US;35999 10101837;123553;450;445;1;2015-05-21 07:39:40;12790;126;0;[];CZ;45110 10101838;124239;224;224;1;2015-05-21 07:39:43;2896;227;1;[];US;35999 10101839;124252;134;134;1;2015-05-21 07:39:43;4297;231;0;[134, 214, 127];CZ;45280 10101840;124239;183;183;1;2015-05-21 07:39:47;2719;227;1;[];US;35999 10101841;124239;180;180;1;2015-05-21 07:39:50;3007;227;1;[];US;35999 10101842;124252;218;207;1;2015-05-21 07:39:54;5732;231;0;[];CZ;45280 10101843;124239;87;87;1;2015-05-21 07:39:54;3145;227;1;[];US;35999 ... http://www.fi.muni.cz/adaptivelearning/?a=data Analýza dat Python, NumPy, SciPy, Pandas, matplotlib, Kartograph, networkx, . . . Programování v tomto kurzu důraz na obecné principy, nikoliv specifika Pythonu většina konceptů snadno a velmi podobně realizovatelná v jiných jazycích používáme Python 3 (zpětně nekompatibilní s Python 2) minimální použití rozšiřujících knihoven Osnova I: Základy Základní konstrukce (proměnné, výrazy, řídicí struktury, funkce) Programy pracující s čísly (číselné typy, jednoduché ukázky, dělitelnost, náhoda) Řetězce a seznamy (a kryptografické odbočky) Vyhledávání a řazení (práce se seznamem, binární vyhledávání, řadicí algoritmy, základy složitosti) Osnova II: Důležité věci detailněji Datové typy a jejich užití (seznam, zásobník, fronta, slovník, množina) Rekurze (rekurzivní funkce, příklady) Práce se soubory, správa paměti (proměnné podrobněji) Složené datové typy, objekty v Pythonu Práce s textem Osnova III: Aplikace, praxe Příklady aplikace datových struktur Obrázky (reprezentace, generování, úpravy) Vývoj programů (návrh, dekompozice problému, dokumentace, testování; případová studie) Programovací jazyky (přehled jazyků a jejich užití), praktické postřehy Hlavní návaznosti IB002 Algoritmy a datové struktury I PB161 Programování v jazyce C++ PB162 Programování v jazyce Java IB015 Neimperativní programování PB007 Softwarové inženýrství I Odpadá 2. přednáška samostudium, podklady e-mailem proměnné typy (číslo, řetězec, bool) print (funkce pro výpis) výrazy, operátory (aritmetické, logické) podmínky (if/else) cykly (for, while) bloky kódu funkce Závěrečný příklad na zamyšlení: Vězni a karty Albert dostane 5 karet ze standardního balíčku 52 karet vybere jednu z nich zbylé čtyři poskládá do zvoleného pořadí a dá je Bedřichovi Bedřich musí určit, jaká je ta pátá odstraněná karta Jaký systém si mají Albert s Bedřichem domluvit?