IB015 Neimperativní programování Ukázky funkcionálně řešených problémů Jiří Barnat Libor Škarvada Sekce Prohledávání a prořezávání Problém n dam IB015 Neimperativní programování – 08 str. 2/26 Problém n dam Problém n dam Rozestavit n šachových dam na pole čtvercové šachovnice n × n tak, aby se žádné dvě dámy navzájem neohrožovaly. Všechna řešení pro n = 4 Pozorování V každém řádku/sloupku šachovnice může být nejvýše jedna dáma (jinak se ohrožují), a zároveň musí být alespoň jedna dáma, jinak bychom jich neumístili n. IB015 Neimperativní programování – 08 str. 3/26 Problém n dam – kodování pozice Kódování pozice Očíslujme 1 až n řádky šachovnici směrem seshora dolů a sloupce šachovnice směrem zleva doprava. Řešení budeme kódovat seznamy čísel a to tak, že čísla v seznamu určují pozice dam v odpovídajících sloupcích. [3,1,4,2] [2,4,1,3] Úkol Naprogramujte funkci damy :: Int -> [[Int]] , která pro zadané n vrátí seznam všech možných řešení. IB015 Neimperativní programování – 08 str. 4/26 Problém n dam – myšlenka řešení Postupné rozšiřování šachovnice Zavedeme funkci da m n :: Int -> Int -> [[Int]] , která bude počítat všechna řešení pro obdélníkovou matici s m sloupky a n řádky (m < n). Nová funkce bude řešení počítat rekurzivně, a to s využitím řešení pro šachovnici s (m − 1) sloupky a n řádky. Šachovnice s nula sloupky, má jedno triviální řešení: [] , tj. da 0 n = [[]] . Cesta k celkovému řešení damy :: Int -> [[Int]] damy n = da n n IB015 Neimperativní programování – 08 str. 5/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−1 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. hrozba vrátí seznam ohrožených pozic. n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [4, , , ] [4, , , ] [4, , , ] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [4, , , ] [4, , , ] [4, , , ] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[4, , , ] [5, , , ] [3, , , ] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [ ,4, , ] [ ,4, , ] [ ,4, , ] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[ ,4, , ] [ ,6, , ] [ ,2, , ] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [ , ,4, ] [ , ,4, ] [ , ,4, ] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[ , ,4, ] [ , ,7, ] [ , ,1, ] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [ , , ,4] [ , , ,4] [ , , ,4] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[ , , ,4] [ , , ,8] [ , , ,0] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [6,1,3,5] [6,1,3,5] [6,1,3,5] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [6,1,3,5] [6,1,3,5] [6,1,3,5] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[6,1,3,5] [-,3,6,-] [5,-,-,1] n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – pomocná funkce Účel Rozhodnout, které pozice při rozšíření o jeden sloupek jsou při stávajícím rozložení dam nevyhovující. hrozba :: [Int] -> [Int] hrozba = p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] Princip Předpokládejme stávající šachovnici, kterou rozšíříme zleva o jeden sloupek. [6,1,3,5] [6,1,3,5] [6,1,3,5] +[1,2,3,4] -[1,2,3,4] –––––––––––––––[6,1,3,5] [-,3,6,-] [5,-,-,1] Platné volné pozice: 2 a 4. n ... 4 3 2 1 2 ...1 m−10 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 6/26 Problém n dam – řešení type Reseni = [Int] damy :: Int -> [Reseni] damy n = da n n da :: Int -> Int -> [Reseni] da 0 _ = [[]] da m n = [ k:p | p <- da (m-1) n, k <- [1..n], nh k p] where nh k p = k ‘notElem‘ ( p ++ zipWith (+) p [1..] ++ zipWith (-) p [1..] ) Backtracking, Prožezávání Backtracking – rekurzivní generování všech možných řešení. Prořezávání – časná eliminace neplatných řešení (zde realizováno funkcí nh k p ). IB015 Neimperativní programování – 08 str. 7/26 Problém n dam – efekt prořezávání (n=4) IB015 Neimperativní programování – 08 str. 8/26 Sekce Nejmenší nepoužité přirozené číslo (Richard Bird: Pearls of Functional Algorithm Design) IB015 Neimperativní programování – 08 str. 9/26 Nejmenší nepoužité přirozené číslo Zadání Pro konečný seznam přirozených čísel zjistěte nejmenší přirozené číslo, které se v seznamu nevyskytuje. Řešení 1. Ze seznamu přirozených čísel "odečteme"zadaný seznam. Nejmenší číslo výsledného seznamu je hledané číslo. minfree :: [Int] -> Int minfree s = head ([0..] ‘listminus‘ s) Pro odečtení jednoho seznamu od druhého si definujeme pomocnou funkci: listminus :: Eq a => [a] -> [a] -> [a] listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u IB015 Neimperativní programování – 08 str. 10/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] 1 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] 2 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] 3 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] length v v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] length v+1 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] length v+2 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] length v+3 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] length v + length v-1 v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] ... v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – kvadratické Funkce listminus listminus u v = filter (‘notElem‘ v) u u = [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...] v = [9,8,7,6,5,4,3,2,1,0] Vlastnosti řešení Délka výpočtu: length v + length v-1 + length v-2 + length v-3 + ... V nejhorším případě kvadratická časová složitost. Otázka Je možné problém řešit s lineární časovou složitostí? IB015 Neimperativní programování – 08 str. 11/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [True ,True ,True ,True ,True ] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,True ,True ,True ,True ] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,True ,True ,False,True ] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,False,True ,False,True ] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,False,True ,False,False] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,False,True ,False,False] [0,3,1,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 minfree – lépe než kvadraticky Pozorování Nejmenší číslo bude vždy v rozsahu 0, length(v) . Idea lepšího řešení Uvažme tabulku, ve které je (length v + 1) hodnot True . Pro každé číslo v zadaném seznamu přepíšeme na pozici určené tímto číslem hodnotu True na False , poté pozice prvního nepřepsaného True určuje hledané číslo. [False,False,True ,False,False] [0,3,1,4] Předpoklady Konstantní operace pro přístup k hodnotám omezeně dlouhého seznamu. IB015 Neimperativní programování – 08 str. 12/26 Sekce Haskell efektivně, aneb od seznamů k polím IB015 Neimperativní programování – 08 str. 13/26 Pole v Haskellu Pole Seznam/tabulka adresovatelných míst pro uložení dat. Klíčovou vlastností je časově konstantní operace pro přístup k hodnotě na zadané adrese. Důležitá datová struktura v imperativním světě. Poznámka: Přístup k n-tému prvku seznamu je možné realizovat funkcí (!!) :: [a] -> Int -> a (!!) (x:s) 0 = x (!!) (_:s) n = (!!) s (n-1) Časová složitost operace (!!) ale není konstatní. IB015 Neimperativní programování – 08 str. 14/26 Pole v Haskellu Použití Pole jsou definována v modulu Data.Array . import Data.Array Typový konstruktor Array Binární typový konstruktor: Array :: *->*->* Array I A je typ všech polí, která jsou indexovaná (adresovaná) hodnotami typu I a obsahují prvky typu A. Typ použitý pro indexaci musí být instancí typové třídy Ix . Příklad hodnoty a typu array (1,4) [(1,’a’),(2,’b’),(3,’a’),(4,’b’)] :: (Num i, Ix i) => Array i Char IB015 Neimperativní programování – 08 str. 15/26 Pole v Haskellu – indexace Typová třída Ix Instance typové třídy Ix umožňují efektivní implementaci pole. class (Ord a) => Ix a where range :: (a,a) -> [a] index :: (a,a) -> a -> Int inRange :: (a,a) -> a -> Bool Meze pole Uspořádaná dvojice indexů tvoří meze pole. Všechny hodnoty uvnitř mezí pole jsou platné pro indexaci. range : Seznam platných hodnot daného rozsahu. inRange : Test zda je daný index v uvedených mezích. index : Pozice daného indexu v rozsahu uvedených mezí. IB015 Neimperativní programování – 08 str. 16/26 Pole v Haskellu – meze (příklady) Instance třídy Ix Předdefinovanými instancemi třídy Ix jsou typy Int, Integer, Char, Bool a jejich kartézké součiny (se sebou samým). Příklad 1 array (’D’,’F’) [(’D’,2014),(’E’,1977),(’F’,2001)] :: Num e => Array Char e Příklad 2 range (5,9) ∗ [5,6,7,8,9] range (’a’,’d’) ∗ "abcd" range ((1,1),(3,3))) ∗ [(1,1),(1,2),(1,3),(2,1),(2,2),(2,3),(3,1),(3,2),(3,3)] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 17/26 Pole v Haskellu – přístup k prvkům Přístupy k prvkům pole Uvažme pole arr :: Array I A a index do pole i :: I , pak arr!i je prvek uložený v poli arr pod adresou i . (!) :: Ix i => Array i e -> i -> e (//) :: Ix i => Array i e -> [(i, e)] -> Array i e Příklady přístupů k prvkům array (5,6) [(5,"ANO!"),(6,"NE!")] ! 5 ∗ "ANO!" array (’D’,’E’) [(’D’,2014),(’E’,1977)] ! ’D’ ∗ 2014 array (1,2) [(1,1),(2,2)] // [(1,3),(2,3)] ∗ array (1,2) [(1,3),(2,3)] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 18/26 Pole v Haskellu – Opearace s poli Meze pole bounds :: Ix i => Array i e -> (i,i) Seznam indexů pole indices :: Ix i => Array i e -> [i] Převody mezi poli a seznamy elems :: Ix i => Array i e -> [e] listArray :: Ix i => (i,i) -> [e] -> Array i e Převody mezi poli a seznamy dvojic assocs :: Ix i => Array i e -> [(i,e)] array :: Ix i => (i,i) -> [(i,e)] -> Array i e IB015 Neimperativní programování – 08 str. 19/26 Pole v Haskellu – accumArray accumArray Knihovní funkce haskellu. Vytváří pole z asociativního seznamu a navíc akumuluje (funkcí foldl) prvky seznamu se stejným indexem. accumArray :: Ix i => (e -> a -> e) -> e -> (i, i) -> [(i, a)] -> Array i e Je-li akumulační funkce konstantní, pracuje v lineárním čase. Příklady accumArray (+) 0 (1,2) [(1,1),(1,1),(1,1)] ∗ array (1,2) [(1,3),(2,0)] accumArray (flip(:)) [] (1,2) [(2,’e’),(1,’l’),(1,’B’),(2,’b’)] ∗ array (1,2) [(1,"Bl"),(2,"be")] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 20/26 Sekce Nejmenší nepoužité přirozené číslo II (Richard Bird: Pearls of Functional Algorithm Design) IB015 Neimperativní programování – 08 str. 21/26 minfree – lineárně Postup minfree s ∈ 0, length(s) s = [1,2,6,2,0] Nebudeme uvažovat čísla mimo očekávaný rozsah. (filter (<=n) s) where n = length s ∗ [1,2,2,0] Vytvoříme asociační seznam (příprava na konverzi do pole). t s = (zip (filter (<=n) s) (repeat True)) where n = length s t s ∗ [(1,True),(2,True),(2,True),(0,True)] Vytvoříme pole a odstraníme duplicity tak, aby nepoužité indexy ukazovaly na False . checklist :: [Int] -> Array Int Bool checklist s = accumArray (||) False (0,length s) (t s) Mezivýsledek checklist s ∗ array (0,5) [(0,True),(1,True),(2,True),(3,False),(4,False),(5,False)] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 22/26 minfree – lineárně (pokr.) Postup pokračování V seznamu typu Array Int Bool najdeme nejmenší index odkazující na False . search :: Array Int Bool -> Int Nejprve převedeme pole na seznam hodnot typu Bool elems (checklist s) ∗ [True,True,True,False,False,False] Ze seznamu ponecháme pouze jeho prefix s hodnotami True (takeWhile id . elems) (checklist s) ∗ [True,True,True] Index prvního False určíme jako délku tohoto prefixu. search = length . takeWhile id . elems search (checklist [1,2,6,2,0]) ∗ 3 IB015 Neimperativní programování – 08 str. 23/26 minfree – lineárně (řešení) Řešení minfree = search . checklist search :: Array Int Bool -> Int search = length.takeWhile id . elems checklist :: [Int] -> Array Int Bool checklist s = accumArray (||) False (0,n) (zip (filter (<=n) s) (repeat True)) where n = length s Složitost algoritmu checklist , search – lineární minfree – lineární IB015 Neimperativní programování – 08 str. 24/26 Sekce Lineární řazení některých seznamů (Richard Bird: Pearls of Functional Algorithm Design) IB015 Neimperativní programování – 08 str. 25/26 Lineární řazení čísel z omezeného rozsahu Pozorování Jsou-li čísla v seznamu z omezeného rozsahu, je možné tento seznam setřídit v lineárním čase. Algoritmus max = 1000 countlist :: [Int] -> Array Int Int countlist s = accumArray (+) 0 (0,max) (zip s (repeat 1)) sortBoundedList s = concat [ replicate k x | (x,k) <- assocs (countlist s) ] Příklad sortBoundedList [3,3,4,1,0,3] ∗ [0,1,3,3,3,4] IB015 Neimperativní programování – 08 str. 26/26