ZÁKLADY VÝTVARNÉ KULTURY I. Přednáška VII. – podzim 2018/2019 Architektura, sochařství a malířství středověku Historické vymezení • Vrcholný a pozdní středověk • Vznikl před polovinou 12.století ve Francii • Od 13.století ovládl západní, střední a částečně jižní Evropu • 15.století severně od Alp - pozdní gotika • V Itálii se v té době již rozvíjela renesance Gotika • Název – něco posměšného, vznikl v renesanci a znamenalo to něco v hlubokém úpadku, připisované barbarským Gótům Církev • Ve 13.století získala hegemonii nad mocí světskou a papežství vytvořilo z církve pevně sjednocenou a centralizovanou organizaci podléhající právu kanonickému • Odpor proti bohatství církve mělo za následek vzniku lidového kacířství a také vznik žebravých řádů Žebravé řády • Minorité (menší bratří, františkáni) zakladatel sv. František z Assisi (1183- 1226) • Dominikáni – zakladatel sv. Dominik (1170-1221) • Oba řády chtěli žít v chudobě a jen s darů Obnova měst • 12. století – růst počtu obyvatel – vytváření městských center; gotické umění úzce spjato s městskou kulturou (x románské) • střed města: katedrála • růst sociální a kulturní role měst; zásobování měst – rozvoj obchodu • obchodní cesty – využívají poutnických cest a cest po moři (rozvoj měst v severní Itálii a jejich námořní převaha); šíření myšlenkových proudů • zakládání univerzit (velké intelektuální soupeření; vzdělanost „opouští zdi klášterů“; řecká filosofie a klasičtí středověcí myslitelé; scholastické a teologické koncepce – idealismus a mysticismus x racionalizace víry a přirozenosti) • náboženství se stává přístupnější lidem • geopolitická roztříštěnost Evropy Hlavní rysy gotického slohu • Umění nesloužilo jen panovníkům a církvi, ale stále více se uplatňuje nová vrstva – měšťané. Objevují se i městské stavební hutě a městské dílny • Gotika je více realistická něž umění románské. Symbolika čísel, geometrická schémata jsou zachována • Umělec se vynořuje z anonymity • Od 14.století vznikají i národní rysy a vznikjí národní umělecké školy Historické souvislosti • Francie získává moc nad dosud rozdrobeným územím • poč. 13. st. – Filip August získává zpět území držená Angličany • panování sv. Ludvíka (1226–1270) znamená vítězství Kapetovců • Německo – nepřehledná situace; 2. pol. 13. st. – úpadek císařské autority; sv. říši římské národa německého vládnou velmožové • hansovní města u Baltského a Severního moře a jejich obchodní partneři a rivalové – města v severní Itálii – velká autonomie, centra obchodu a kultury • Španělsko – rekonkvista vůči islámu Stoletá válka • 1337–1453 – Francie x Anglie • příčina: spor o následnictví francouzské koruny • první válka evropského rozměru • 1348 – morová epidemie; umírá třetina obyvatel Evropy • feudální vztahy nahrazovány moderní koncepcí státu; obyvatelstvo se identifikuje s národem a řadí se po bok panovníka, čímž se popírá autorita papeže • 1309–1377 – papežský exil v Avignonu; město je sice majetkem Království neapolského, ale papež se přesto ocitá pod francouzským vlivem • církevní schizma (vláda dvou a posléze i tří papežů) • oslabení moci církve vůči světské moci • Individualismus a mysticismus v náboženství „Soumrak“ gotické kultury • pol. 15. st. – konec stoleté války, uklidnění politické situace v Evropě • prosazování moderní podoby státu • Francouzské království upevnilo svou moc v boji s vévody burgundskými • Svatá říše zůstává rozdělena • Španělsko ukončuje rekonkvistu dobytím Granady 1492; spolu s Portugalskem revolučně mění evropské pojetí světa, když objevuje Nový svět • Itálie – prosperita a kulturní rozkvět, humanismusa renesance • myšlenky italské renesance si ostatní Evropa osvojuje celé století; středověké umění zde pokračuje až do 16. st. Datace Francie 1.raná gotika - 12.století 2.Vrcholná gotika - 13. a 14.století 3.Pozdní gotika – 15.století Čechy a Morava 1.raná, přemyslovská – 13.století 2.vrcholná, lucemburská – 14.století 3.pozdní, jagellonská – 15.století Druhy architektury • Kostel, klášter • Hrad, tvrz, městský palác a dům • Rozvinul se gotický urbanismus • Dokonalejší fortifikační stavby – obrana proti novým zbraním (střelný prach od 14.století) Konstruktivní prostředky • Lomený oblouk Konstruktivní prostředky • Žebrová klenba křížová Konstruktivní prostředky • Vnější opěrný systém Charakteristické znaky • Dynamismus • Vertikalismus • Odhmotnění • Sjednocení prostoru • Snaha vytvořit sugestivní imaginární prostor Bůh je světlo • přestavba opatství Saint Denis opatem Sugerem = nová architektura • loď – poprvé gotické tvarosloví (vysvěcena 1140) • dvojitý chórový ochoz (vysvěcen 1144) • žebrová klenba, příčný lomený oblouk, • ústup nosné funkce zdí • velká okna, vitaje Saint Denis • První stavba, ve které bylo důsledně použito lomeného oblouku,žebrové křížové klenby a opěrného systému • Objevují se i románské prvky –masivní zdi, hmotné články a abstraktní hlavice • Z původní stavby se zachovalo západní průčelí s dvěma klenebními poli, chórová krypta a krypta Revoluční konstrukce • skeletová konstrukce – budova z kamene a skla (klasická katedrála) • lomený oblouk – spojení dvou kruhových výsečí • výhoda: lze libovolně měnit jeho výšku, může být plošší nebo špičatější • opěrné oblouky s opěrnými pilíři zajišťující stabilitu hlavní lodi (vnější opěrný systém vedený přes střechy bočních lodí) Notre Dame v Paříži • Raná gotická katedrála • Tribuny, okna, masivní sloupy • Umělecké dokonalosti dosáhly katedrály v Remeši (korunovační chrám francouzských králů), v Amiens a v Beauvais Katedrála Notre-Dame, ostrov Île de la Cité, Paříž, 1163–1345 Katedrála Notre-Dame, Amiens, 1220–1259, Robert de Luzarches Beauvais Sainte-Chapelle, Paříž, 1248 Saint Michel, 13.století Papežský palác v Avignonu, 14.století Pozdní gotika • Místo lomeného oblouku se používá stlačený oblouk • Žebrová klenba vyla vystřídána klenbou síťovou, hvězdicovou a vějířovou • Opěrný systém přestal byl konstruktivní uměleckou nezbytností a proměnil se v dekoraci klenby Anglie • Vliv Francie, stavitelé • katedrála v Canterbury • Anglie si našla vlastní styl - dlouhé a široké lodi, horizontalita, dekorativnost, hvězdové a síťové klenby, převýšené lomené oblouky • Vrchol – Katedrála v Exeteru Canterbury Katedrála v Exeteru Kaple sv.Jiří ve Windsoru Itálie • Gotika se nerozvinula vlivem silné umělecké tradice antiky • Horizontalita se prosadila nad vertikalitou • Opěrný systém nepřijali vůbec S.Francesco v Bologni Dóm v Miláně Dóžecí palác v Benátkách Florencie -radnice Sochařství • Funkce: náboženská (propagovat křesťanský názor katolické církve) • Sochařství je spjato s architekturou, umělci vytváří monumentální díla • Volné sochy přenosné – ze dřeva (řezbářství), ale i ze slonoviny a výjmečně z kamene Portál v Saint Denis Katedrála v Chartres, kol. 1144–1230 Portál v Chartres detail Katedrála v Chartres, portál severní příčné lodi, Melchidedech, Abrahám a Mojžíš, 1194 Portál v Amiens Portál v Remeši Claus Sluter, Dijon Německo • Vliv francouzských kameníků • Bamberský jezdec, kolem 1235 Katedrála ve Štrasburku, portál jižní příčné lodi, Smrt Panny Marie, kol. 1230 Katedrála ve Štrasburku, portál jižní příčné lodi, kol. 1230 Veit Stoss, Smrt Panny Marie v Mariánském kostele v Krakově (14477-1489 Michael Pacher, oltář Sv. Wolfganga 1479-1481 Mistr Pavel z Levoče, hl.oltář v kostel sv.Jakuba Niccolo Pisano (1220-1284) Pisano (1295-1348) Malířství • Prosadilo se nejpozději • Zprvu sloužilo církvi a vyjadřovalo náboženské ideje, později se objevuje realismus i světská témata • Stále velmi častá malba na skle • Velmi výrazná byla nástěnná malba • Ve 14.století se prosadila desková malba Saint Chapelles, vitraj Avignon Mistr Honoré 1296, breviář Filipa Sličného Jan Pucelle, Hodinky vévody z Berry, kolem 1350 • Franko-vlámské prostředí • Dvůr vévodů z Berry Bratři z Limburka Mistr z Flémalle Jan van Eyck – Gentský oltář,1432 Rogier van der Weyden (1400-1464) Hieronymus Bosch (1450-1516) Pietro Cavallini (1250-1340) Giotto di Bondone (1266-1337) Kaple Scrovegniu