Adobe Systems Online rizika pro dospívající prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Interdisciplinární výzkum internetu a společnosti http://irtis.muni.cz Adobe Systems Vývojové hledisko -Děti na internetu od 5 i méně let … -Děti versus dospívající versus mladí dospělí versus dospělí -Jaké jsou (vývojové) potřeby dané věkové skupiny? -Proč a jak daná věková skupina internet používá? -Propojení offline a online světů -Chování online odráží vývojové potřeby dětí a dospívajících (Subrahmanyam & Šmahel, 2011) Adobe Systems Rizika versus příležitosti Online aktivita Rizika Přínosy Dopady používání ICT Adobe Systems iMEW model (Smahel et al, 2022) Obsah obrázku text, Paralelní, Písmo, diagram Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems iMEW model (Smahel et al, 2022) Obsah obrázku text, Paralelní, Písmo, diagram Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems EU KIDS ONLINE Data z projektu EU Kids Online: •Data sebraná ve 25 zemích v roce 2010, dále sebraná v 19 zemích od 9/2017 do 8/2019 •Reprezentativní vzorky 1000+ dětí •Data v letech 2017-19 sebraná v domácnostech nebo na předem vybraných školách •Děti 9 až 17 let (zde většinou 9 – 16 let nebo 12 - 16) • EU Kids Online report: Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo Denní online aktivity dětí 9-16 let Here‘s a list of online activities and how often children endorsed partaking in them daily. It‘s ordered from most popular on average to least (left to right) Entertainment uses of the internet seem to reign supreme with the countries on the top being Lithuania and serbia, and Germany and slovakia on the bottom Denní online aktivity dětí 9-16 let Here‘s a list of online activities and how often children endorsed partaking in them daily. It‘s ordered from most popular on average to least (left to right) Entertainment uses of the internet seem to reign supreme with the countries on the top being Lithuania and serbia, and Germany and slovakia on the bottom Denní online aktivity dětí 9-16 let Here‘s a list of online activities and how often children endorsed partaking in them daily. It‘s ordered from most popular on average to least (left to right) Entertainment uses of the internet seem to reign supreme with the countries on the top being Lithuania and serbia, and Germany and slovakia on the bottom Denní online aktivity dětí 9-16 let Here‘s a list of online activities and how often children endorsed partaking in them daily. It‘s ordered from most popular on average to least (left to right) Entertainment uses of the internet seem to reign supreme with the countries on the top being Lithuania and serbia, and Germany and slovakia on the bottom Čeští adolescenti na mobilech Obsah obrázku text, diagram, řada/pruh, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, řada/pruh, diagram Popis byl vytvořen automaticky Blahošová, J., Lebedíková, M., Tancoš, M., Plhák, J., Šmahel, D., Elavsky, S., Tkaczyk, M., & Sotolář, O. (2023). Jak čeští adolescenti používají své mobily? Analýza dat z chytrých telefonů. Brno: Masarykova univerzita. Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Jaké znáte či jaké jste zažili online rizika? - -Kyberšikana -Nenávistné obsahy -Setkávání s cizími lidmi z internetu -Expozice materiálů se sexuálním obsahem -Online závislosti -Sexting (posílání zpráv se sexuálním obsahem) -Online soukromí (hesla, ukradené účty …) -Online komerce -Nebezpečné stránky – např. s agresivním obsahem -Stránky či diskuze podporující poruchy příjmu potravy (či sebepoškozování) - … Online rizika Celková viktimizace a agrese In the PAST YEAR, has anyone EVER treated you in such a hurtful or nasty way? In the PAST YEAR, have you EVER TREATED someone else in a hurtful or nasty way? (Base: All children 9–16 who use the internet.) Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Frekvence viktimizace online a offline (9-16) offline victimisation online victimisation Considering that experience of bullying victimisation is not very common, age and gender differences are only very small (below or equal to 5 percentage points). Ublížení po online viktimizaci (9 – 16 let) Thinking of the LAST TIME someone treated you in a hurtful or nasty way ONLINE, how did you feel? Base: All children 9–16 who use the internet and who reported being victimized online at least a few times. Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Expozice nenávistným obsahům online Viděl/a jsi NĚKDY v POSLEDNÍCH 12 MĚSÍCÍCH na internetu nenávistné nebo ponižující zprávy či komentáře zaměřené proti lidem nebo určitým skupinám lidí? (Mohlo to být například proti muslimům, přistěhovalcům, Romům atd.)? (děti 12 až 16 let) Report: Machackova, H., Blaya, C., Bedrosova, M., Smahel, D., & Staksrud, E. (2020). Children’s experiences with cyberhate. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.zenkg9xw6pua Expozice nenávistným obsahům online Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Bedrošová, M., Dufková, E., Dembytska, N., Geržičáková, M., & Dědková, L. (2022). Kybernenávist v českých rodinách: Jaké jsou zkušenosti dospívajících a co o nich vědí jejich rodiče a pečovatelé? Brno: Masarykova univerzita. Expozice nenávistným obsahům online Bedrošová, M., Dufková, E., Dembytska, N., Geržičáková, M., & Dědková, L. (2022). Kybernenávist v českých rodinách: Jaké jsou zkušenosti dospívajících a co o nich vědí jejich rodiče a pečovatelé? Brno: Masarykova univerzita. Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Expozice nenávistným obsahům online Bedrošová, M., Dufková, E., Dembytska, N., Geržičáková, M., & Dědková, L. (2022). Kybernenávist v českých rodinách: Jaké jsou zkušenosti dospívajících a co o nich vědí jejich rodiče a pečovatelé? Brno: Masarykova univerzita. Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, Paralelní Popis byl vytvořen automaticky Expozice sexuálním obrázkům (věk 9 – 16) V POSLEDNÍM ROCE jsi asi viděl/a spoustu různých obrázků, fotek nebo videí. Některé obrázky, fotky nebo videa mohou být sexuálního charakteru, např. mohou zobrazovat nahé lidi nebo osoby, které mají sex. Možná jsi nikdy nic takového neviděl/a, ale možná jsi něco takového viděl/a na mobilu, v časopise, v televizi, na DVD nebo na internetu. Následující otázky se tě na tyto věci budou ptát. Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Expozice sexuálním obrázkům Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Reakce na expozici sexuálním obrázkům Teď si prosím vzpomeň na to, když jsi NAPOSLEDY viděl/a něco takového. Jak jsi se přitom cítil/a?  Byl/a jsem rád/a  Nebyl/a jsem rád/a ani rozhozený/á  Byl/a jsem trochu rozhozený/á  Byl/a jsem dost rozhozený/á  Byl/a jsem hodně rozhozený/á  Nevím  Nechci odpovědět Going into more detail and asking how often have these things happened to them we however see that these experiences are relatively rare and have at most happened „ a few times“. In general, when kids get upset by online experience, they talk about it with either parents or their friends. Adobe Systems Setkávání s cizími lidmi z internetu (12-16) Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Proč se mladí setkávají z lidmi z internetu Výřez obrazovky Výřez obrazovky Adobe Systems Proč se mladí setkávají z lidmi z internetu Výřez obrazovky -očekávání dospívajících ohledně druhé osoby. -mnohem pravděpodobnější bylo, že setkání bude nepříjemné, pokud na něj přišel někdo jiný -když vzhled nebo chování druhé osoby neodpovídalo očekáváním dospívajícího, byla pravděpodobnost příjemného setkání menší a nepříjemného větší. -ne všechna nepříjemná setkání jsou pro dospívající riziková nebo škodlivá. -při některých nepříjemných setkáních mohl být dospívající pouze zklamán tím, že druhá osoba nesplnila jeho očekávání. https://irtis.muni.cz/cs/pro-media/proc-se-cesti-adolescenti-setkavaji-tvari-v-tvar-s-lidmi-z-inter netu Zkuste dát doporučení mladým ohledně: - setkání s cizím člověkem z internetu - co má dělat, když viděl kyberšikanu spolužáka Adobe Systems Bavení se o ICT v rodině Výřez obrazovky V ČR: 50 % rodičů se baví s dívkami 40% rodičů s chlapci Adobe Systems Mediace ICT Výřez obrazovky Adobe Systems Rizikové faktory -Vyšší věk (Zhu et al, 2021) -Pohlaví (Zhu et al, 2021) -Online chování (včetně počtu online aktivit) (Zhu et al, 2021) -Emocionální problémy (depresivita) (Kvardova et al, 2021) -Vyhledávání vzrušení (Sensation seeking) (Kvardova et al, 2021) -Úzkostnost (anxiety) (Fumero et al, 2020) -Impulzivita (Fumero et al, 2020) -Interpersonální vztahy (Zhu et al, 2021) Zhu, C., Huang, S., Evans, R., & Zhang, W. (2021). Cyberbullying among adolescents and children: a comprehensive review of the global situation, risk factors, and preventive measures. Frontiers in public health, 9, 634909. Kvardova, N., Smahel, D., Machackova, H., & Subrahmanyam, K. (2021). Who is exposed to harmful online content? The role of risk and protective factors among Czech, Finnish, and Spanish adolescents. Journal of youth and adolescence, 50(12), 2294-2310. Fumero, A., Marrero, R. J., Bethencourt, J. M., & Peñate, W. (2020). Risk factors of internet gaming disorder symptoms in Spanish adolescents. Computers in human behavior, 111, 106416. Adobe Systems Protektivní faktory -Kvalita rodinného prostředí (Kvardova et al, 2021) -(Dobré) vztahy s rodiči (Zhu et al, 2021) -Empatie a emocionální inteligence (Zhu et al, 2021) -(Pozitivní) školní klima (Zhu et al, 2021) -Sociální podpora (Wang & Zhang, 2020) -Rodičovské mediace – fungují? -Restriktivní mediace: omezeně funguje, nicméně snižuje digitální znalosti -Aktivní mediace: funguje spíše u mladších dětí, ale může být asociována i s riziky - Zhu, C., Huang, S., Evans, R., & Zhang, W. (2021). Cyberbullying among adolescents and children: a comprehensive review of the global situation, risk factors, and preventive measures. Frontiers in public health, 9, 634909. Kvardova, N., Smahel, D., Machackova, H., & Subrahmanyam, K. (2021). Who is exposed to harmful online content? The role of risk and protective factors among Czech, Finnish, and Spanish adolescents. Journal of youth and adolescence, 50(12), 2294-2310. Fumero, A., Marrero, R. J., Bethencourt, J. M., & Peñate, W. (2020). Risk factors of internet gaming disorder symptoms in Spanish adolescents. Computers in human behavior, 111, 106416. -Mnohá rizika jsou současně příležitosti – záleží na podmínkách a kontextu (např. věku, pohlaví, vlastnostech dítěte, sociálním okolí, rodině, spolužácích atd.) -Některé „riziko“ je současně vývojová potřeba dospívajícího a bude se realizovat online či offline -Není dobrá cesta používání ICT zakazovat či výrazně omezovat -Rizikové faktory jsou „offline“ – na internetu se problémy z běžného světa spíše „zrcadlí“ či dokonce zesilují -Mediace rodičů a školy - - Závěry