Digitální znalosti a dovednosti CORE057 Člověk a digitální technologie Mgr. et Mgr. Natálie Terčová Kdo jsem? Digitální dovednosti Digitální dovednosti Schopnost využívat informační a komunikační technologie způsobem, který pomáhá dosahovat prospěšných a kvalitních výsledků v každodenním životě zvýšit výhody používání ICTs snížit potenciální rizika používání ICTs (Helsper et al., 2020; ITU, 2018) Digitální dovednosti DIGITAL DIVIDE „Digitální propast“ -> ekonomická a sociální nerovnost mezi skupinami osob I. LEVEL Přístup k digitálním technologiím DIGITAL DIVIDE Obsah obrázku text, jídelní nádobí, talíř, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky „Digitální propast“ -> ekonomická a sociální nerovnost mezi skupinami osob I. LEVEL Přístup k digitálním technologiím DIGITAL DIVIDE Obsah obrázku text, jídelní nádobí, talíř, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky „Digitální propast“ -> ekonomická a sociální nerovnost mezi skupinami osob Obsah obrázku osoba, muž, stojící, pózování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, stůl, dřevěné, dřevo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky I. LEVEL Přístup k digitálním technologiím Mezery v dovednostech a používání DIGITAL DIVIDE Obsah obrázku text, jídelní nádobí, talíř, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky „Digitální propast“ -> ekonomická a sociální nerovnost mezi skupinami osob 2. LEVEL narození po rozšíření digitálních technologií narození před rozšířením digitálních technologií Digital Immigrants Digital Natives narození před rozšířením digitálních technologií Digital Immigrants Digital Natives narození před rozšířením digitálních technologií Obsah obrázku osoba, muž, stojící, pózování Popis byl vytvořen automaticky Digital Immigrants Digital Natives COVID 19 ● ●COVID-19 donutil společnosti přijmout digitální nástroje, které byly plánovány až za pět let. ● ●Toto rychlé tempo změn prohloubilo digitální propast a tím i sociální nerovnosti. ● ●Zaměstnavatelé mohou tuto propast překlenout tím, že pracovníky rekvalifikují pro udržitelnou budoucnost práce. ● ● (Henderson, 2021) ● COVID 19 Nějaké lepší najít Adobe Systems Obsah obrázku text, snímek obrazovky, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky I. LEVEL 3. LEVEL Přístup k digitálním technologiím Mezery v dovednostech a používání Rozdíly v “outcomes” DIGITAL DIVIDE Obsah obrázku text, jídelní nádobí, talíř, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky „Digitální propast“ -> ekonomická a sociální nerovnost mezi skupinami osob Obsah obrázku text, hodiny, podepsat Popis byl vytvořen automaticky 2. LEVEL Aby bylo možné vysvětlit přetrvávající nerovnosti a rozdíly, začalo se mluvit o tzv. III. Level digital divide, který by měl vysvětlit, jak se nerovnosti v digitálních dovednostech a digitálním zapojení promítají do různých hmatatelných výsledků používání internetu v oblasti vzdělávání, kultury, identity, sociality, zaměstnání a socioekonomického statusu (SES), zdraví a pohody (van Deursen et al, 2017; van Deursen & Helsper, 2018). Jinými slovy, ukázalo se, že digitální dovednosti mají jak online (digitální zapojení), tak offline důsledky (hmatatelné výsledky používání internetu). Výzkum také ukazuje, že samotné používání internetu nejen reprodukuje sociální nerovnosti, ale také urychluje již existující vyloučení (van Deursen & van Dijk, 2014). Individuální charakteristiky e.g., gender, věk, vzdělání + mental health? Sociální vlivy e.g., rodina, kamarádi, škola + country? GENDER a usage Celosvětově používá internet 62 % mužů a 57 % žen. V mnoha nejchudších zemích světa jsou ženy stále digitálně marginalizovány. (ITU, 2021) 62 % 57 % GENDER a skills Chlapci tvrdí, že mají lepší digitální dovednosti než dívky, ale při použití výkonnostních testů se rozdíly mezi pohlavími neprojevují. Obecně však gender neurčuje míru digital skills! Ženy vykazují nižší úroveň zkušeností a dovedností v oblasti digitálních médií pouze v tradičních kulturách a v rozvojových zemích s menšími socioekonomickými příležitostmi. Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky SOCIAL DESIRABILITY Bridging the digital gender divide VĚK a usage (ITU, 2021) 71 % 57 % VĚK a skills Existují přesvědčivé důkazy, že digitální dovednosti dětí se s věkem zlepšují. Zároveň lidé středního a staršího věku překonávají v informačních a strategických digitálních dovednostech mladou generaci (van Deursen & van Dijk, 2014) VZDĚLÁNÍ Věk a vzdělání jsou nejdůležitějšími proměnnými souvisejícími s nerovnostmi v dovednostech. Čím vyšší jsou studijní výsledky dítěte, tím lepší jsou jeho digitální dovednosti. Pokud je ve školách větší dostupnost ICTs, digitální dovednosti dětí bývají lepší. SES ETNICITA Občas jsou pozorovány nerovnosti v dovednostech mezi různými etnickými skupinami. Ve Spojených státech vykazují lidé hispánského, indiánského nebo afroamerického původu nižší úroveň digitálních dovedností než Američané asijského nebo anglosaského původu. Jsou digitální dovednosti spásný všelék? Spoiler: nejsou Lidé s více skills využívají více online příležitostí Lidé s více skills využívají více online příležitostí Ti, kteří tráví více času online, se setkávají s více riziky Lidé s více skills využívají více online příležitostí Ti, kteří tráví více času online, se setkávají s více riziky Více skilled lidé jsou více ohroženi Lidé s více skills využívají více online příležitostí Ti, kteří tráví více času online, se setkávají s více riziky Více skilled lidé jsou více ohroženi Obsah obrázku text, zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky vyšší úroveň digitálních dovedností je spojena s větším vystavením rizikovému a potenciálně škodlivému online obsahu (Donoso et al., 2020) specifické digitální dovednosti by přitom mohly působit jako ochranné faktory proti rizikům (van Deursen, 2020; van Deursen & Helsper, 2017) vyšší úroveň digitálních dovedností je spojena s větším vystavením rizikovému a potenciálně škodlivému online obsahu (Donoso et al., 2020) ÚSKALÍ DOSAVADNÍHO VÝZKUMU (van Deursen et al., 2017; van Deursen & Helsper, 2018) ÚSKALÍ DOSAVADNÍHO VÝZKUMU CREDITS: This presentation template was created by Slidesgo, and includes icons by Flaticon, and infographics & images by Freepik Děkuji za pozornost! ●Castells, M. (2002). The Internet galaxy: Reflections of the Internet, business, and society. Oxford: Oxford University Press. ●Helsper, E.J., Schneider, L.S., van Deursen, A.J.A.M., & van Laar, E. (2020). The youth Digital Skills Indicator: Report on the conceptualisation and development of the ySKILLS digital skills measure. KU Leuven, Leuven: ySKILLS. ● ●Henderson, D. (2021). How skills development can bridge a growing divide among workers. World Economic Forum ● ●International Telecommunication Union (ITU) (2021). Measuring digital development: Facts and figures. Geneva, Switzerland: ITU Publications. ● ●International Telecommunication Union (ITU) (2018). Measuring the Information Society report, Volume 1. Geneva, Switzerland: ITU Publications. ● ●https://www.statistikaamy.cz/2022/12/19/k-internetu-jsou-pripojeni-skoro-vsichni ● ● ZDROJE