Poruchy motoriky Vývojové motorické poruchy Jsou poruchy, které se v různé míře vyskytují u člověka během ontogenetického vývoje, a to jak vlivem prostředí, tak genetickou determinací. ˙ Snížené pohybové nadání (motorická debilita) -- jedná se o deficit motorických schopností (především koordinačních), který omezuje schopnost motorického učení na úroveň dítěte mladšího školního věku ( 6 -- 9 let). Projevuje se zejména v nejistých a nekoordinovaných jemných pohybech. ˙ Motorický infantilismus -- je projevem výrazné pohybové retardace, kdy dítě školního věku vykazuje pohybové vzorce jako batole, či kojenec. Dochází k ustrnutí vývoje na ranném stupni vývoje. Výše uvedené motorické poruchy (motorická zaostalost obecně) souvisí zpravidla s mentální retardací -- 98% mentálně postižených je postiženo i motoricky. Druhy poruch 1. Nervové ˙ Periferní -- svalová atrofie (ochabnutí svalstva), lokální obrny, svalové dysbalance, křečovité pohyby, hypomobilita ˙ Centrální -- hemiplegie (jednostranné vertikální ochrnutí - paraplegie (ochrnutí dolní části těla) - hyperkinéza (zvýšená mimovolní pohybová činnost) - ataxie (porucha koordinace pohybů) 2. Somatické ˙ Získané -- skolióza, hyperlordózy, hyperkyfózy, poúrazové stavy, amputace, deformity ˙ Vrozené -- anomálie -- menší odchylky ( kyfózy, chybějící prst,....) - deformity -- velké odchylky (kratší, nebo nevyvinuté končetiny, velké skoliózy,...) Odstraňováním, nebo mírněním motorických poruch se zabývá lékařský obor -- REHABILITACE (kinesioterapie), využívající nejrůznější formy zdravotní péče, avšak současně může plnit tuto funkci i ZDRAVOTNÍ TV ve školách. Při rehabilitaci jde především o : ˙ Reedukaci -- obnovení, navrácení hybnosti a funkce postižené části těla ˙ Kompenzaci -- nahrazení funkce prostřednictvím jiných částí těla (zapojením jiných svalů), nebo podporu pomůckami V rámci zdravotní TV sledujeme dvě tendence péče o pohybově postižené ˙ Zapojování dětí do normální TV s úlevami, nebo individuálním plánem, přináší sociologický a psychologický efekt (oboustranný -- jak pro postižené dítě, tak pro zdravé děti) ˙ Samostatné skupiny ZTV (sestavené s ohledem na formu postižení)