ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 2 TEORETICKÁ ČÁST Technika jízdy v přímém směru těžnice protíná podstatu v minimálně třech bodech nestabilita velký poloměr sinusoid gyroskopický efekt kola pomalá x rychlá jízda Ekonomické šlapání je podmíněno uvolněným pohybem nohou ve všech kloubech a jejich kontinuálním tlakem po obvodu kružnice (viz.obr. 1-4). Střed pedálu je pod přední částí chodidla. Další podmínkou je volba optimálního převodu. Frekvence (kmitočet) šlapání je individuální (60-100 otáček/min), lehčí převody nezatěžují klouby a oddalují únavu svalstva. Technika a frekvence šlapání obr. IX/1, 2 ­ poloha nohy na pedálu poloha chodidla na pedálu účinost šlapání tangenciální způsob šlapání volba optimálního převodu a frekvence šlapání Účinnost šlapání ne - přímočarý pohyb pedálu - hlavní směr síly je svislý ano - směr tečny k přední části kružnice, tah pedálů vzhůru obr. IX/3, 4 ­ analýza pohybu převodníku Volba optimálního převodu a frekvence šlapání počet otočení o 360 st/min. sklon a povrch terénu, směr a síla větru lehčí převod - všší frekvence, terén x silnice, 90-60 ot/min. těžší převod - nižší frekvence, stoupání, 60-50 ot/min. ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 3 echnika řazeníT rozdíly řazení silničního a MTB kola itípočet převodů a jejich pratické využ vlastní technika řazení k specifikům terénu kála možností řazení převodů je v horské cyklistice velmi široká(viz.obr. elmi lehké převody umožňují horskému cyklistovi zdolávat i ta nejprudší přesouvá těžiště dovat terén a přizpůsobit mu rychlost jízdy. volba řazení vzhledem Š 5,6). Jejich výhodou je zachování stálé frekvece šlapání při různém profilu terénu. V neznámém prostředí usnadňuje jejich rychlou změnu kontrola aktuální volby, která je umístěna přímo na řídítkách. Nedoporučují se převody, při nichž je řetěz příliš vychýlen a kříží se. Teoretický počet možných převodů je v praxi nepoužitelný. Teprve po zautomatizování techniky řazení ve známém terénu je cyklista připraven zvládnout plynulou jízdu na cykloturistickém kurzu v cizím prostředí, kdy se vyplatí volit spíše lehčí převody, zejména v nepřehledných partiích trasy tak, aby jízda byla plynulá a jezdec nezatěžoval systém řazením v záběru. V stoupání v sedle. Při jízdě ze sedla se uleví namáhaným svalům, cyklista využívá své hmotnosti a udržuje lépe rovnováhu. Přiblížením těla k trupu a aktivní prací paží zatěžuje cyklista rovnoměrně obě kola. Ve sjezdech jsou pedály rovnoběžné s podstavou, jezdec vzad a dolů a brzdí oběma brzdami současně, ale nikdy plnou silou. Při prudkých a rychlých sjezdech v neznámém terénu je nutné sle obr. IX/5,6 ­ Řazení převodů se změnou terénu ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 4 Technika výjezdů a strmá stoupání řazení lehkých převodů správná pozice jezdce jízda v sedle x ze sedla jízda v různých typech terénu energie soustavy a její optimalizace Při jízdě na MTB velmi časté nerovnosti, prudké sjezdy nebo strmá stoupání jsou situace, kdy je vhodné opustit sedlo a do pedálů si stoupnout. Na dolních končetinách tak spočívá celá jezdcova hmotnost, ty pak spolu s rukama reagují na terénní nerovnosti (ohýbáním v kolenním a loketním kloubu) a kolo kopíruje terén (viz.obr. 7,8). Důležité je pevné sevření řídítek a bezpečné uchycení chodidla na pedálu. obr. IX/7,8 ­ Poloha jezdce při výjezdech ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 5 Technika sjezdů aktivní spolupráce celé soustavy, poloha těžiště, double vision, kontrola rychlosti Při prudkých a rychlých sjezdech v neznámém terénu je nutn terén a přizpůsobit mu rychlost jízdy. (viz.obr.10,11) K základům zvládnutí techniky patří zvládnutí jízdy v přímém sm rovinatém povrchu. Jízda by měla být plynulá a přímá, bez zbyte é sledovat ěru a po čných pohybů trupu a s pevným, ale ne křečovitým stiskem ř sestavená z mnoha sinusoid velmi se přibližujících přímce. Jezdec vnímá cestu před sebou tzv. ,,dvojím viděním"- sleduje situaci terénu těsně před sebou a při tom si vybírá dopředu vhodnou stopu (asi 5-6m) (viz.obr.9). ídítek. Stopa kola je obr. IX/9 ­ Double vission obr. IX/10,11 ­Technika sjezdů ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 6 Technika jízdy v zatáčkách mírné x ostré zatáčky načasování brždění poloha pedálů hmotnost cyklisty poměr C a T Ostré zatáčky se projíždějí po přerušení šlapání a po přibrzd na vnitřní straně oblouku je v nejvyšší poloze, koleno vnitřní nohy vyto dovnitř oblouku. Na širokých cestách je dostatek prostoru n oblouk projetí zatáčky, na úzké cestě nebo ve vysokých rych ění kola. Pedál čeno ajet si ideální los mi těžké ru, do kterého se musíte a poloměr o určitou míru, olo více než, oto, abyste strý náklon kola, přitom vaše horní část těla zůstává více Ten p zi začátečníky, kteří mají strach z pádu na bok dezorientovaní, když ponechají své tělo více vzp e ka je doporučována některými závodníky a trenéry, pro e t zvládnout smyk(viz.obr.12,13). tech se volí prudká změna směru těsně před zatáčkou. Nasazený oblouk je vel v průběhu zatáčení měnit. Naklánění v zatáčkách Abyste na kole zatočili, musíte se naklonit dovnitř, ve smě zatáčíte. Čím rychleji jedete a čím ostřejší zatáčka je, tím více naklonit. V tomto případě nemáte na výběr, pro danou rychlost zatáčení se musí těžiště kola/cyklisty posunout do strany jinak by kolo nebylo stabilní. Co však rozhodně můžete ovlivnit je volba, jestli nakloníte k méně než anebo stejnou měrou, jakou nakloníte své tělo pr dostali těžiště tam, kam patří. O vzpřímená to řístup je populární me a kteří se cítí méně řím né. Tato techni tož poskytuje možnos br. IX/12,13 ­ Ostrý náklon kolao ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 7 n horní části vašeho těla, přitom vaše kolo zůstává t zatáčky na volnoběh. Tato technika protože poskytuje možn Ostrý náklo více vzpřímené Tento přístup je populární mezi jezdci, kteří mají obavu, že škrtnou pedálem o silnici. Toto je zvlášť významná obava jezdců na kolech s převody s trvalým záběrem, protože nemůžou projíždě je také doporučována některými závodníky a trenéry, ost zvládnout smyk. (viz.obr.14) on kola, kolo zůstává více vzpřímenéobr. IX/14 ­ Ostrý nákl klánění horní části těla a kola společně, při zachování jejich to ověřit sami, pokud si provedete pokus navržený Jobstem něním svého těla a je to samé, co dělají způsobu motocyklistů tečnosti pracuje proti ně vycentrovaná nad atěžuje kolo stranově a d není silnici hladká. é obtížnější. silnici a stůjte přitom ejistě drží kolo stopu. V protikladu k tomu, když pojedete přesně v rovnováze vycentrovaní nad kolem, můžete jet i bez držení perfektně přímo po takto nerovné silnici. Když se z kola vykloníte, nebudete moci udržet pěknou stopu na silničních nerovnostech, zejména v zatáčkách. Pro nejlepší možnou kontrolu nad kolem proto zůstávejte pěkně vycentrovaní nad svým kolem." Na vzájemné polohy v jedné linii stejně, jako při jízdě přímo Tato technika má výhodu v tom, že osa řízení, plochy styku pneumatiky s vozovkou a těžiště zůstávají v jedné rovině. Tím jsou zachovány správné charakteristiky ovládání kola a smyk je méně pravděpodobný(viz.obr.15). Můžete si Brandtem: "Někteří jezdci věří, že vystrčením kolena, nebo vyklo mimo kolo si pomohou při zatáčení. Vystrčení kolen jezdci bez klipsen, když vystrčí nohu do strany, po jedoucích na prašné cestě. Je to neužitečné gesto rádoby pro vyšší bezpečnost, které však, na nerovných silnicích, ve sku vám. Jakákoli část tělesné váhy, která není přes kolem (při naklonění kola, nebo vystrčení kolena) z tyto boční zátěže způsobují rušivé řídící síly, poku Zvednutí se ze sedla je při takových manévrech tak Abyste si to ověřili, jeďte dolů po přímé, ale nerovné na jednom pedálu s nakloněným kolem a všimněte si, jak n ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 8 obr. IX/15 ­ Jedna linie naklonění Technika brždění počáteční rychlost a délka brzdné dráhy brzdné systémy a jejich účinnost charakter a okamžitý stav terénu brždění přední brzdou pozice jezdce a konstrukce rámu kontrolovaný smyk nácvik správné techniky Při cykloturistice na MTB je pro bezpečnost účastníků důležité správné zvládnutí techniky brždění. Celková brzdná dráha je u každého kola jiná, závisí na technickém stavu a počáteční rychlosti. Na rozdíl od silničních kol se brzdí oběma brzdami zároveň, přední brzda zaujímá 80% z celkového podílu brzdné síly(viz.obr.16). obr / vá více vzpřímené Jeli - na každou ruku jednu - je nutné, abyste v něji zastavit, věnovali pozornost oužívat. Selský rozum radí použít obě brzdy sou n brá rada pro začátečníky, kteří se ještě . IX 16 ­ Ostrý náklon kola, kolo zůstá kož vaše kolo má dvě brzdy situacích, kdy potřebujete co nejbezpeč tomu, jak každou z nich p čas ě. Toto bude nejspíš do nenaučili správně používat svých brzd, ale pokud se nepřehoupnete přes toto stádium, nebudete nikdy umět bezpečně zastavit na krátké vzdálenosti jako cyklista, který se naučil používat samostatně přední brzdu. ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 9 aximální zpomalení - zastavení v nouzi že se ět k u ení činek a ě, řeletí čili ovládat účinek přední brzdy. starosti až do chvíle, než se dostane do kritické situace a pak v panice chňapne za nejistou přední brzdu stejně jako za zadní, aby docílil zvýšení brzdného účinku. Toto může způsobit klasický pád spojený s "přeletem píše silným bržděním bez toho, že by jezdec použil své paže a zapřel se jimi proti zpomalení: kolo se zastaví, jezdec se pohybuje dál, dokud se již nenese váhu jezdce, seM Nejrychlejší způsob, jak zastavit jakékoli kolo s běžnou vzdáleností os kol je stisknout přední brzdu tak silně, že zadní kolo jen tak tak, nezdvihne ze země. V takovéto situaci nemůže zadní brzda přisp brzdnému účinku, jelikož nemá možnost přenosu síly(viz.obr.17). Se zadní brzdou si vystačíte v situacích, kdy je špatný přenos síly ve styk kolo podložka, nebo když vaše přední pneumatika praskne, ale k zastav na suché silnici přední brzda sama o sobě dodá maximální brzdný ú to jak v souladu s teorií, tak i v praxi. Pokud si na to uděláte čas a naučíte se používat přední brzdu správn budete bezpečnějším cyklistou. Mnoho cyklistů se obává používání přední brzdy kvůli strachu, že p přes řídítka. Toto se skutečně stává, ale hlavně lidem, kteří se nenau Cyklista, který se spoléhá při běžném brždění na zadní brzdu nebude mít přes řídítka". Jobst Brand má vcelku přijatelnou teorii, že typický pád způsobený "přeletem přes řídítka" není ani tak způsobem příliš silným bržděním, ale s jeho stehna nezarazí o řídítka a kolo, které převrhne. obr. IX/17 ­ Poloha jezdce při prudkém brždění amotnou přední brzdou a tak je spoléhání se na zadní brzdu Toto se nemůže stát, pokud používáte výhradně zadní brzdu, protože jakmile by se zadní kolo začalo zvedat, skončil by též veškerý jeho přenos brzdné síly. Bohužel však trvá dvakrát tak dlouho zastavit samotnou zadní brzdou, než s nebezpečné pro cyklisty, kteří jezdí rychle. Je důležité, abyste se svými pažemi bezpečně zapřeli při silném brždění, aby se vám to nestalo. Skutečně, správná technika jízdy vyžaduje, abyste se posunuli na sedle co nejvíce, jak pohodlně můžete, dozadu, proto abyste udrželi těžiště co ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 10 obě brzdy. Jestliže použijete obě brzdy naráz, můžete způsobit mýkání podobné pohybu "rybího ocasu". Pokud dostanete smyk na zadní mít tendenci alovací síla pohybovat ě, že zadní astane, oužívání , nebo jiném bezpečném ístě a to tak, že budete brzdit oběma brzdami naráz, přitom většinu síly udete dávat do přední brzdy. Šlapejte při brždění, aby vám mohly nohy ní brzdou pravděpodobně v 95% ípadů, ale jsou situace, kdy je lépe použít zadní brzdu: nejvíce vzadu, jak je to jen možné. Toto platí vždy, ať už používáte přední, zadní nebo s kolo a přitom též brzdíte přední kolo, zadek kola bude předběhnout předek, protože na předku se uplatňuje větší zpom než na zadku. Jakmile se zadní kolo jednou smekne, může se do stran stejně snadno jako dopředu. Jak se naučit používat přední brzdu Maximální brždění se docílí, když stisknete přední brzdu tak siln kolo jen tak tak, že se nezdvihne ze země. Jakmile toto n sebemenší přibrzdění zadní brzdou způsobí smyk zadního kola. Pokud jezdíte na obvyklém kole, nejlepší způsob, jak zvládnout p přední brzdy je natrénovat si to na parkovišti m b ihned sdělit, kdy se zadní kolo začíná smýkat. Trénujte razantnější a razantnější zastavování, až se to stane, tak si zvyknete na pocit prudkého zastavení, na hranici, kdy se vám začne zdvihat zadní kolo. Někteří cyklisté rádi jezdí na kole s trvalým záběrem, tj. na kole, které neumožňuje jízdu na volnoběh. Když na takovém kole prudce zabrzdíte přední brzdou, převody vám poskytnou dokonalou zpětnou vazbu o přenosu síly na zadním kole (to je jeden z důvodů, proč jsou převody s trvalým záběrem upřednostňovány při jízdě v zimě). Pokud pojedete na kole s trvalým záběrem jen s přední brzdou, vaše nohy vám přesně sdělí, kdy jste docílili maximálního brzdného účinku přední brzdy. Jakmile vás toto vaše převody s trvalým záběrem naučily, dokážete zastavit jakékoli kolo lépe, s použitím pouze přední brzdy. Kdy použít zadní brzdu Vyspělí cyklisté brzdí samotnou před př Kluzké povrchy. Na dobrém, suchém chodníku (silnici) je obvykle m do smyku. Avšak na kluzkýchnemožné uvést přední kolo brždění površích to možné je. Je téměř nemožné ustát smyk předního kola, proto, pokud existuje vysoké riziko smyku, bude lépe, když budete snižovat vaší rychlost zadní brzdou. Skákavé povrchy. Na nerovných površích se mohou vaše kola ve skutečnosti odrážet až do vzduchu. Pokud toto hrozí, nepoužívejte přední brzdu. Pokud byste stiskli páku přední brzdy ve chvíli, kdy je kolo ve vzduchu, zablokovalo by se a věřte, dopad na zablokované kolo je skutečně špatný. Defekt na přední kolo. Pokud vám praskne přední duše, nebo pomalu ztrácí tlak, měli byste použít pouze zadní brzdu pro bezpečné zastavení. Brždění kola, které má vypuštěnou duši může způsobit, že se pneumatika svlékne z ráfku a velmi pravděpodobně způsobí pád. Přetržený bowden... nebo jiná porucha přední brzdy. ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 11 dy. otocyklisté vždy ovládají pravou pákou přední brzdu, takže cyklisté, kteří dávají přednost tomuto uspořádání. Kterou brzdu na kterou stranu? Existuje značná neshoda v názoru, kterou brzdu napojit na kterou páku: Někteří cyklisté tvrdí, že nejlepší je používat silnější pravou ruku (za předpokladu, že jste cyklista pravák) pro ovládání zadní brz M jsou též motocyklisty často Také lze pozorovat trendy národní: V zemích, kde se jezdí vpravo, je obvyklé uspořádání brzd tak, aby přední brzda byla ovládána levou pákou. V zemích, kde se jezdí vlevo, je obvyklé nastavit brzdy tak, že přední brzda je ovládána pravou pákou. rie, která se mi jeví jako nejpravděpodobnější říká, že tyto národní zvyklosti vzešly z obavy, aby byl cyklista sch Teo open dávat znamení o změně my brz Z t př zvyklostem ve Spojených státech. l ovl Stá směru jízdy a zároveň aby stále dosáhl na primární brzdu. Tato logická šlenka je, bohužel postavená na mylném předpokladu, že zadní brzda je dou primární. ohoto důvodu si já sestavuji svá vlastní kola tak, že pravá ruka ovládá ední brzdu, což nijak neodpovídá Dě ám to tak také proto, že jsem pravák a přeji si, aby má zručnější ruka ádala kritičtější brzdu. ní v pedálech (viz.obr.18) krátkodobé, dlouhodobé přejíždění nerovností sjezdy, výjezdy, kliky vodorovně těžiště dozadu vyrovnání otřesů a pohybů zadního kola hmotnost na dk pracují jiné svaly, % i absolutně obr. IX/18 ­ Stání v pedálech ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 12 Tec i ných podmínkách ima, bláto, listí, kameny, písek, brody (viz.obr.19 - 21) hn ka jízdy v obtíž vítr, déšť, sníh, vedro, z obr. IX/19 - 21 ­ Technika jízdy v obtížných podmínkách ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 13 Technický t k správné technikyrénink, didaktické hry pro nácvi stání na místě poskoky zvedání předního, zadního kola jízda smykem, drifting pády překonávání překážek Překonávání překážek běžné překážky klacky, kameny, prohlubně, muldy velké překážky skoky pecifikem jízdy v terénu je překonávání nerovností a překážek(viz.obr.22) kořeny, klacky, kameny, atd.). To je efektivnější, ale také riskantnější při yšších rychlostech.Základem je volba kvalitních pneumatik a správného aku vzduchu. Na překážky se najíždí přímo kolmo, a nebo se přeskočí. ři skoku je nutné zachování přímého směru i po dopadu a pevné pevnění nohou v pedálech. Jezdec je přitom v poloze ze sedla. S ácvikem přejezdu se začíná na malých překážkách v přiměřené rychlosti adhozením předního kola a následným zvednutím i zadního kola. Jezdec ři tom přenáší váhu nejdříve dozadu a pak dopředu, aby došlo k ostupnému odlehčení obou kol. S ( v tl P u n n p p obr. IX/22 ­ jízdy v obtížných podmínkách (Hrubíšek, 1999) Kolo se v případě nutnosti vede z levé strany, kde je méně překážejících Technika součástí, za řídítka, ve stoupání pravou rukou za sedlo. Při uchopení dolní rámové trubky lze kolo nadhodit nad pravé rameno a nést jej. Pravá ruka drží kolo za dolní rámovou trubku a levá je volná. Pro přesun na kole je možné umístění zavazadel přímo na kolo. V případě cykloturistického kurzu je na zvážení každého pedagoga, jak přistoupí k této variantě. Při tom je nutné si uvědomit, že přílišná námaha a špatná ovladatelnost kola s nákladem může pomoci děti od tohoto druhu turistiky odradit. ÚÚkkooll čč..99 -- MMTTBB -- ddoovveeddnnoossttii 14 čí se správnému použivání techniky vádání MTB a jízdních dovedností. PRAKTICKÁ ČÁST Studenti absolvují MTB výjezdy a u o Literatura a zdroje 1. Sheldon Brown- Přední brzda , přeloženo z angličtiny, převzato z Harris Cyclery Home Page,přeložil Zbyněk Křesťan) 2. HRUBÍŠEK, I. Horské kolo od A do Z. 4.vyd. Praha: Sobotáles, 1999. 296s. 3. MANDYS, F. Českomoravská vrchovina. 1.vyd. Praha: Olympia, 1986. 323s 4. SOULEK, I., MARTÍNEK, K. Cyklistika. 1.vyd. Praha: Grada, 2000. 112s. 5. VAN DER PLAS, R. Horské kolo know-how. 1.vyd . Praha: Trango, 6. ŠAFRÁNEK, J. Kolo pro děti a jejich rodiče. 1.vyd. Praha: Portál, 1995. 119s. 2000. 211s. 7. BÍLEK, F. Turistika mládeže. 3.vyd. Praha: Olympia, 1978. 255s.