Ekologická opatření na olympijských hrách 6. července 2002 Mezinárodní olympijský výbor vypracoval systém opatření, jejichž cílem je věnovat větší pozornost životnímu prostředí, chránit ho a usilovat o jeho zlepšení. Tato opatření mají rozhodující vliv při výběru kandidátských měst pro olympijské hry i při vlastní realizaci zimních i letních olympijských her. Promítají se ale i do dalších činností, na jejichž realizaci se olympijské hnutí podílí. Patří sem například široká problematika otázek sportu a volného času včetně jeho organizačního a institucionálního zajištění, činnost sportovních klubů, sponzorů a výrobců sportovního zboží. Nejvíce patrné je však úsilí Mezinárodního olympijského výboru o ekologizaci sportu při výběru hostitelských měst pro olympijské hry. Organizační výbory kandidátských měst musí mít zpracovány ekologické koncepce pro organizaci zimních i letních olympijských her. Poprvé bylo předložení ekologických plánů vyžadováno od všech kandidátů usilujících o přidělení zimních olympijských her pro rok 2002. Jejich dodržování v průběhu příprav her po přidělení kandidatury je pak průběžně sledováno Mezinárodním olympijským výborem. Tímto způsobem bylo monitorováno dodržování všech úkolů daných „Environmental Guuidelines“ pro olympijské hry v Sydney 2000 i pro Salt Lake City (2002)a stejný postup se předpokládá pro Atény (2004) a pro všechna další olympijská města. Jaké jsou hmatatelné, pozitivní výsledky stále náročnějšího rozhodování a průběžného monitoringu ekologických aspektů organizace olympijských her ? To se pokusíme znázornit v následujícím přehledu, kde shrneme ekologická aktiva organizačních výborů olympijských her chronologicky od roku 1994, kdy úsilí Mezinárodního olympijského výboru o to, aby sport probíhal v souladu s životním prostředím, začalo. Lillehammer 1994 6. července 2002 Zimní olympijské hry v Lillehammeru byly prvními olympijskými hrami, kde se organizační výbor záměrně věnoval otázkám životního prostředí. S výsledky svého úsilí seznámil organizační výbor veřejnost a hry vstoupily do historie jako „zelené hry“ nebo „hry přátelské k životnímu prostředí“. K pozitivním výsledkům patří : Environmental management systém · Organizační výbor definoval ekologické aspekty realizace olympijských her · Byly vytvořeny nástroje k ekologickému plánování velkých projektů · Vytvořena koncepce ekologické administrativy (Green office) a ekologického zásobování (Green purchasing), která byla později přijata v celém Norsku · Vyžadovány ekologické audity projekce i výstavby Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · Projekty výstavby silniční sítě se snahou o zlepšení životního prostředí Podpora ekologické technologie · Podpora použití stavebního materiálu a technologií, které šetří přírodní zdroje, zákaz užití a výroby výrobků škodlivých životnímu prostředí Výchova veřejnosti · Intenzivní podpora veřejné dopravy pro diváky, sdělovací prostředky i oficiální hosty · Ekologické informace se staly součástí všech oficiálních publikací, programů i vstupenek · Vzrůstající pozornost ,místních obyvatel k ekologické problematice Hospodaření se zdroji · Snížení spotřeby energie ve všech velkých zařízeních o 30 % Zapojení podnikatelů · Spolupráce mezi Organizačním výborem olympijských her, ministerstvem životního prostředí, místním zastupitelstvem a ekologickými organizacemi · Podpora projektům trvale udržitelného cestovního ruchu (Green tourism, Green hotel) Hospodaření s odpady · Podpora snížení množství odpadu, jeho znovuužití a recyklace – do chodu byl v regionu uveden systém recyklace a kompostování · Od dodavatelů vyžadováno zboží s minimem obalů a s možností recyklace · Další využití dočasných zařízení – například kiosků jako ošetřoven pro Červený kříž Atlanta 1996 6. července 2002 Atlanta dosáhla řadu úspěchů v ochraně životního prostředí a ukázala některé nové přístupy a technologie, přestože organizační výbor olympijských her nepokládal ekologii za prioritní cíl. Pozitivní výsledky byly dosaženy: Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · V Lake Lanier, kde probíhaly soutěže v kanoistice a ve veslování bylo zabráněno pokácení břežních porostů a erozi břehů tím, že místa k sezení pro 14.000 diváků byla umístěna na plovoucích prámech · Při výstavbě olympijského parku byl zkvalitněn městský park výsadbou 650 stromů · Byla věnována pozornost ochraně stanovišť s původní vegetací, která by po skončení olympijských her měla mít lepší podmínky než před nimi · Americká agentura pro ochranu životního prostředí konstatovala 30 –50 % snížení atmosférických emisí v průběhu olympijských her Hospodaření se zdroji · Solární systém s 2856 panely a výkonem 340 kilowatů byl umístěn na střeše olympijského centra pro vodní sporty . Tento největší solární systém na světě pokryl 40 % energetické spotřeby tohoto centra. Druhý solární systém ohříval většinu vody pro toto zařízení · Na většině vnitřních i zastřešených sportovišť bylo instalováno energeticky úsporné osvětlení Doprava Úsilí přesvědčit místní obyvatele i návštěvníky her, aby používali hromadnou dopravu bylo úspěšné – denně 1,3 milionu osob použilo autobusů a podzemní dráhy, což bylo 4 krát víc než v období před olympijskými hrami · Pro zlepšení kvality ovzduší bylo použito hromadné dopravy s elektrickým pohonem uvnitř olympijské vesnice a dále byl zvýšen počet autobusů a dodávek pro městskou hromadnou dopravu Hospodaření s odpady · Větší využití recyklace a kompostování v průběhu olympijských her znamenalo snížení množství odpadu o 50 % a v průběhu 8 nejúspěšnějších dnů olympiády až o 82 % · Bylo recyklováno více než 10 milionů plechovek a lahví · Bylo recyklováno 500.000 dřevěných palet a 50.000 kg kovového odpadu · Kompostovaný organický materiál byl věnován městskému podniku Nagano 1998 6. července 2002 Organizátoři zimních olympijských her v Naganu si vybrali jako stěžejní cíl svého úsilí „ respekt ke kráse a různorodosti přírody“. Výsledkem jejich snažení bylo: Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · Posouzení vlivu na životní prostředí (E.I.A.) bylo detailně zaměřeno na ponechání všech ekosystémů stanovišť v původním stavu včetně navezení původní půdy, vysazení vegetace a původních druhů dřevin · Vliv sportovních zařízení na životní prostředí se zásadně snížil tím, že byla omezena výstavba nových zařízení pro olympijské hry maximálním využitím stávajících. Při nové výstavbě pak byla využita všechna opatření k ochraně rostlin a živočichů · Některá plánovaná sportoviště byla přesunuta, aby se tak předešlo nežádoucímu vlivu na faunu a floru · Mužský sjezdový závod byl zkrácen, protože původní místo startu by mohlo poškodit 1.zónu národního parku Výchova veřejnosti · Velká pozornost ekologické výchově a větší vnímavosti k otázkám životního prostředí včetně zapojení místních obyvatel do akcí pro zkrášlení okolí a vysazování stromů Doprava · Použito 104 vozidel konstruovaných pro snížení spotřeby energie a redukci emisí v kombinaci s přednostním využíváním veřejné dopravy Zapojení podnikatelů · Sponzoři a dodavatelé byli vyzváni, aby věnovali největší možnou pozornost životnímu prostředí Hospodaření s odpady · Pro pořadatele a organizátory her byly vyrobeny novou technologií uniformy schopné úplné recyklace · Talíře a misky používané v restauracích a kavárnách v průběhu her byly vyrobeny z recyklovaného papíru a jablečné šťávy. Je možné je kompostovat nebo recyklovat zpět na papír nebo pevný odpad · Vyvinuta nová metoda chlazení pro bobové a sáňkařské soutěže s využitím čpavku, který nahradil chladící média poškozující ozónovou vrstvu. Celkové množství chladícího média – 800 kg - je 1/60 množství použitého v Lillehammaru · V průběhu her věnována pozornost recyklaci a učiněna opatření, aby po skončení her byl v maximální míře odpad recyklován a znovu využit Sydney 2000 6. července 2002 Ze všech olympijských her skončených i plánovaných byly ekologické cíle organizátorů her nejambicióznější. Státní Olympijský koordinační výbor (OCA) a organizační výbor her (SOCOG) připravili a uvedli do praxe obsažný program formulovaný jako „Environmental Guidelines“. Ten dal pořadatelům na všech sportovištích rozsáhlou pravomoc postupovat v souladu se zásadami ochrany životního prostředí Environmental management systém · Fungující Environmental management systém (EMS) a z něho vyplývající podmínky byly vyžadovány i od hlavních dodavatelů (Environmental Tender Specifications) · Ekologické cíle her formulované v „Environmental Guidelines“ byly vytvořeny na základě koncepce trvale udržitelného rozvoje · Uplatněna politika směřující k tomu „ aby se olympijské hry a další velké sportovní události staly novým standardem ekologické dokonalosti“ · Vytvořeny skupiny ekologicky vzdělaných profesionálů jak pro Olympijský koordinační výbor (OCA), tak pro organizační výbor olympijských her (SOGOG) · Učiněna opatření, aby zásady trvale udržitelného rozvoje byly uplatněny při projektování a výstavbě sportovních zařízení · Stanoveny zásady ekologického zásobování Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · Široký rozsah náhrady kontaminované a degradované zeminy včetně likvidace škodlivých látek · Ochrana ohrožených původních druhů · Ochrana a zlepšení životních podmínek stanovišť se zaměřením na vysazování původních druhů trav a dřevin · Olympijský program péče o krajinu představoval vysazení 4 milionů stromů na více než 500 stanovištích Podpora ekologické technologie · Ukázka inovace materiálu, technologií a techniky včetně přirozených forem větrání a chlazení, přirozeného způsobu osvětlení, použití alternativních zdrojů energie a užití náhradních materiálů místo plastů Výchova veřejnosti · Úsilí o informaci prostřednictvím médií a publikací Hospodaření se zdroji · Ochrana vodních zdrojů, opatření k opakovanému využití vody Zapojení podnikatelů · Vzrůstající pozornost k ekologickým otázkám a vytváření partnerských vztahů mezi všemi organizacemi a podnikateli, kteří se podílejí na realizaci olympijských her (státní orgány všech stupňů, sponzoři, dodavatelé atd.) · Vzájemná podpora a informace mezi vládními i nevládními ekologickými organizacemi, mezi místní komunitou a expertními skupinami · Aplikace ekologických zásad ve vztahu ke sponzorům a dodavatelům a vytváření vzájemně výhodných společných iniciativ Doprava · Podpora hromadné dopravy, snaha nahradit těžká kolejová vozidla a autobusy dopravou, která je poháněná přírodním plynem a která produkuje méně emisí Hospodaření s odpady · Význačné snížení produkce odpadů a jejich likvidace prostřednictvím oficiálního sponzora pro hospodaření s odpady – Olympic first · Rozsáhlé využití stávajících zařízení a recyklace stavebního materiálu Salt Lake City 2002 6. července 2002 Salt Lake City bylo prvním hostitelským městem olympijských her, které muselo splnit ekologická kritéria Mezinárodního olympijského výboru. Organizační výbor vypracoval 12-bodový program péče o životní prostředí, který se stal základem pro následné aktivity. Nejvýznamnějšími opatřeními budou: Ekologické zhodnocení a monitorování · Ekologické studie byly vypracovány pro všechna potenciální sportoviště · Každoročně je vypracována zpráva o stavu životního prostředí Environmental management systém · Vytvořen poradní výbor pro otázky životního prostředí s pracovními skupinami, které se zabývají specifickými ekologickými problémy. Výbor je konzultačním orgánem Organizačního výboru olympijských her · Ekologický program se soustřeďuje na 3 oblasti: administrativu, ekologické posouzení jednotlivých sportovišť a jejich řešení, ekologické iniciativy · Všechna města, kde se uskuteční olympijské soutěže mají vlastní ekologické plány · Jednotlivé pracovní skupiny radí v konstrukčních otázkách, ekologických rozhodnutích a při výstavbě zařízení Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · Učiněno rozhodnutí, aby Velký a Malý Cottonwood kaňon nebyl součástí olympijských soutěží · Rozsáhlé úpravy sportovišť obnovením vegetačního krytu a vysázením stromů · Projekty na obnovu mokřadů a stanovišť · Olympijský projekt vysazování stromů (má být vysázeno 100.000 stromů) Hospodaření se zdroji · Uzavřená sportoviště budována s energeticky úsporným režimem s důrazem na denní světlo a vytápění přírodním plynem Výchova veřejnosti · Vypracován program ekologické výchovy · Vypracovány ukázkové projekty pro dopravu a energii · Vytvořeno ekologické centrum Zapojení podnikatelů · Vytvořen partnerský vztah mezi iniciativou „Zelené hotely“ (Green hotel) a dalšími ubytovateli ·Spolupráce mezi vládními orgány a sportovními a ekologickými organizacemi při výběru místa konání jednotlivých soutěží olympijských her (např. výběr Soldier Hollow pro biatlon a běžecké soutěže) Hospodaření s odpady · Cílem hospodaření s odpady je „neprodukovat žádný odpad“ Atény 2004 6. července 2002 Atény jsou postaveny před úkol řešit některé ekologické problémy. Sem patří zejména čistota ovzduší, jakost vody, ochrana přírodních a kulturních památek, doprava a hospodaření s odpady. Při projednávání kandidatury se organizátoři zavázali všechny tyto otázky řešit. Po schválení kandidatury se organizační výbor olympijských her ve shodě se svým ekologickým programem začal angažovat na řešení následujících problémů: ¨ Prvořadým problémem je řešit problém dopravy. Pořadatelé se zavázali snížit exhalace z dopravy o 35 %. Značný vliv na to bude mít omezení použití soukromých vozidel. Předpokládá se zlepšení hromadné dopravy (tramvaje, vlaky, metro). Pro zlepšení dopravy v metru byla uvolněna částka 1,5 miliardy US dolarů. Po 45 letech se do Atén vrací tramvajová dopravy, jež by měla mít v době konání her délku 23,6 km. 32 km délky bude mít nové vlakové spojení aténského letiště s centrem (S-bahn). Jedním z důvodů proč nebylo pořadatelství OH svěřeno Aténám v době 100letého výročí založení novodobých olympijských her v roce 1996 byla nedostatečná kapacita letecké dopravy. Dnes už disponují Atény novým letištěm 30 km od centra s kapacitou 10 milionů pasažérů ročně. ¨ Použití solární a energeticky úsporné technologie. Solární a větrná energie bude použita pro ohřev vody v olympijské vesnici. ¨ Vypracování environmentální studie pro ekologicky citlivé oblasti – jmenovitě pro pobřeží Faliron, kde budou probíhat soutěže ve veslování a kanoistice. ¨ Použití stávající infrastruktury, ochrana volného prostoru ¨ Ekologická technologie a materiály ¨ Ochrana proti hluku ¨ Recyklovací programy ¨ Šetření vody a její recyklace, snížení dusičnanů Turín 2006 Vybrané hostitelské město pro olympijské hry – Turín – předložil ekologický plán, jehož záměrem je zlepšení městského prostředí a ochrana horských údolí i vrcholových partií pohoří Piedmontu. Cílem organizačního výboru je uchovat krásu přírodních zdrojů, minimalizovat negativní dopady nové infrastruktury a prosadit dodržování zásad trvale udržitelného rozvoje do všech stávajících zařízení. Posouzení vlivu na životní prostředí a monitoring · Studie, kterou vypracují společně WWF (Světový fond ochrany přírody) a Univerzita Turín se bude zabývat vlivem sportu a rekreačních aktivit na zasněžené plochy · Posouzení vlivu olympijských her na životní prostředí posoudí Ministerstvo životního prostředí · U všech stávajících i plánovaných zařízení bude posouzen jejich vliv na životní prostředí a bude provedeno srovnání ekologických nákladů · Bude monitorováno znečištění ovzduší (zvláště u komunikací vedoucích do města), vodních toků a změny krajiny Environmental management systém · Ekologické cíle olympijských her jsou v souladu se zásadami vytýčenými Mezinárodní komisí pro ochranu Alp (CIPRA), Programem OSN pro životní prostředí a rozvoj (UNEP) a ekologickým plánem města Turín · Bude akceptováno doporučení Agendy 21 pro olympijské hry, které se týká hospodaření s odpady , vodou a energií · Limitující pro přijetí programů spotřeby energie, hospodaření s odpady, městskou dopravu a limity znečištění, hlukové emise a znečištění vody bude dodržování regionálních, provinčních a místních ustanovení Ochrana životního prostředí a jeho zlepšení · Všechny soutěže ve sjezdovém lyžování budou uskutečněny na stávajících tratích · Není plánováno rozšíření silniční sítě · Kácení stromů bude omezeno na minimum a holá místa budou zalesněna · V projektech výstavby nových zařízení budou začleněny i parky a zelené plochy · Olympijská vesnice bude postavena na místě zrušené průmyslové zóny s použitím technologií trvalé udržitelnosti a bude znamenat zlepšení městského prostředí Výchova veřejnosti · Plánováno zapojení veřejnosti do ekologických aktivit · Bude k dispozici veřejný informační servis s údaji monitoringu o vodních zdrojích a o změnách, k nimž došlo v ekosystémech městského i venkovského osídlení Úspora energie · Olympijská vesnice bude mít nízkou energetickou náročnost a pro venkovní osvětlení bude použito alternativních zdrojů Zapojení podnikatelů · Integrace místních záměrů a programů pro trvale udržitelný rozvoj · Pečlivý výběr dodavatelů Doprava · V průběhu her bude upřednostňována hromadná doprava, v době olympijských soutěží to bude jediná možnost jak se dostat na jednotlivá sportoviště · Vozidla s nízkou a nulovou produkcí emisí budou mít přednost · Olympijská vesnice je vyhrazena pouze pro pěší, cyklisty a vozidla s elektrickým pohonem · Všem sportovcům budou k dispozici jízdní kola na cestu mezi městem a olympijskou vesnicí Sport a životní prostředí v olympijském hnutí V srpnu 1994 se v Paříži uskutečnil XII. olympijský kongres věnovaný blížícímu se 100. výročí založení novodobých olympijských her. Poprvé v historii se kongres zabýval i otázkami vztahu sportu a životního prostředí. Účastníci kongresu se shodli na tom, že je symbolické, že právě kongres oslavující sto let existence olympijského hnutí definoval nový vztah mezi sportem a prostředím a v tomto směru změnil i celkové zaměření práce MOV. Kongres rozhodl zřídit komisi MOV „Sport a prostředí“ a dále rozhodl o pravidelném pořádání konferencí "Sport a prostředí", z nichž první se konala v červenci 1995 v Lausanne , druhá 1. - 2. listopadu 1997 v Kuwaitu, třetí 21.- 24. října 1999 v Riu de Janeiro a čtvrtá 3.- 4.11.2001 v Naganu." Konference v Riu de Janeiro na podzim 1999 byla významná v tom, že schválila Agendu 21 olympijského hnutí jako základní dokument při uplatňování ekologických zásad ve sportu. Tento materiál je rozpracováním „Agendy 21“ pro oblast sportu a tělesné výchovy. („Agenda 21“ byla schválena jako základní dokument poslední světovou konferencí OSN o životním prostředí a rozvoji, která se konala v roce 1992 právě v Riu de Janeiro. Byla podepsána zástupci 178 zemí včetně ČR a jsou v ní vytýčeny úkoly lidstva v oblasti trvale udržitelného rozvoje pro příští století). Tím dalo olympijské hnutí najevo jaký význam přikládá péči o životní prostředí. Mnohokrát bylo od té doby opakováno, že životní prostředí se stalo třetím rozměrem olympijských her - vedle sportu a kultury. Snahou Mezinárodního olympijského výboru je, aby všechna sportovní střetnutí probíhala v duchu filozofie trvale udržitelného rozvoje. Trvale udržitelný rozvoj byl v roce 1987 definován ve zprávě Světové komise pro životní prostředí a rozvoj, která zasedala pod předsednictvím norské ministerské předsedkyně Brundtlandové, jako „plnohodnotné zajištění potřeb současné generace, aniž tím dojde k omezení možnosti příštích generací uspokojovat jejich potřeby budoucí“. Mezinárodní olympijský výbor vypracoval systém opatření, jejichž cílem je věnovat větší pozornost životnímu prostředí, chránit ho a usilovat o jeho zlepšení. Jsou shrnuty v publikaci Manual on Sport and the Environment Tato opatření mají rozhodující vliv při výběru kandidátských měst pro olympijské hry i při vlastní realizaci zimních i letních olympijských her. Promítají se ale i do dalších činností, na jejichž realizaci se olympijské hnutí podílí. Patří sem například široká problematika otázek sportu a volného času včetně jeho organizačního a institucionálního zajištění, činnost sportovních klubů, sponzorů a výrobců sportovního zboží. Nejvíce patrné je však úsilí Mezinárodního olympijského výboru o ekologizaci sportu při výběru hostitelských měst pro olympijské hry. Organizační výbory kandidátských měst musí mít zpracovány ekologické koncepce pro organizaci zimních i letních olympijských her. Poprvé bylo předložení ekologických plánů vyžadováno od všech kandidátů usilujících o přidělení zimních olympijských her pro rok 2002. Ale už předtím pořadatelé olympijských her usilovali o to, aby olympijské hry byly ukázkou toho, jak lze dodržovat ekologické zásady ve sportu. Ekologická opatření na olympijských hrách jsou shrnuta v našem dalším odkazu. Také Český olympijský výbor přikládá otázkám sportu a životního prostředí velký význam a proto adresuje všem sportovcům i široké sportovní veřejnosti výzvu Sportuj a chraň životní prostředí . Při ČOV pracuje Pracovní skupina "Sport a životní prostředí", jejímž cílem je prosazovat myšlenky dodržování ekologických zásad ve sportovní činnosti. Výzva ČOV - Sportuj a chraň životní prostředí 14. dubna 2001 Olympijské hnutí se v posledních letech stále intenzivněji zajímá o nejrůznější aspekty vztahu sportu a životního prostředí. (Olympijská charta, kapitola 1, bod 2, odstavec 13 – Stanovy Českého olympijského výboru článek 2, odstavec 3, bod 3-7). Všem, kdo v dnešním světě ještě soudně přemýšlejí – věřím, že mezi sportovci takových lidí není málo – dochází, že přes nesporný pokrok, anebo možná právě proto, jsme svědky ohrožení životního prostředí a života vůbec. Lze se za této situace tvářit, že se nás to netýká ? Každý z nás se na úsilí o zlepšení životního prostředí může podílet. Pokud každý z nás udělá jen málo, může to dohromady přinést velký efekt. Český olympijský výbor se proto obrací na sportovce, trenéry, funkcionáře, učitele, diváky a všechny ostatní příznivce sportu s výzvou „Sportuj a chraň životní prostředí!“ Zkusme se nad následujícími slovy zamyslet a pokusme se alespoň některé náměty uplatnit ve své sportovní praxi. MUDr. Milan Jirásek předseda Českého olympijského výboru Hospodaření s vodou · Ve sportovních zařízeních a jejich příslušenstvích, které vlastníš nebo využíváš, užívej vodu racionálně (nenechávej vodu zbytečně odtékat při mytí, při sprchování nech vodu téci co nejkratší dobu) · V těchto zařízeních zabraň zbytečnému unikání vody (kapající kohoutek může způsobit ztrátu až 2000 litrů ročně, obrovské ztráty působí netěsnící splachovací nádržka na WC) · Při vodních sportech a při pohybových aktivitách v přírodě udělej všechna opatření k tomu, aby nedocházelo ke znečišťování vodních zdrojů · Při zálivce sportovišť v maximální možné míře využívej dešťové a užitkové vody · V létě redukuj zalévání sportovišť v době horka, aby se omezilo odpařování, zálivku prováděj v nejchladnější hodině denního cyklu Energetické úspory · Ve sportovních zařízeních a jejich příslušenstvích, které vlastníš nebo využíváš, používej úsporných žárovek, zejména ve veřejných nebo průchozích prostorách, kde se svítí trvale · Uvnitř sportovního objektu udržuj odpovídající teplotu (v tělocvičně 15-20^o C, šatny 20^o C, umývárny 20-25^o C). Překročení optimální teploty o 1^o C znamená zvýšení nákladů až o 6 % · Sniž intenzitu vytápění na nejmenší možnou míru, pokud je objekt mimo provoz · Aby nedošlo k energetickým ztrátám, větrej krátkodobě a intenzívně Hospodaření s odpady a snížení emisí látek škodících životnímu prostředí ·Minimalizuj množství odpadu, který vzniká při sportovní události nebo provozem sportovního zařízení tím, že omezíš množství obalové techniky po dohodě s dodavateli · Při nákupu potravin pro sportovní událost dej přednost ekologickým výrobkům · Vyhýbej se zboží a obalům z plastů · Dej přednost recyklovanému papíru · Zajisti třídění odpadu · Zajisti, aby na venkovních sportovištích bylo využíváno méně umělých hnojiv a sprejů · Při nákupu sportovního zboží, výzbroje, výstroje i potravin preferuj výrobky s označením ekologické kvality („Ekologicky šetrný výrobek“) · Nadměrný hluk škodí zdraví – proto usiluj o snížení hlučnosti při sportovní činnosti Doprava · Organizuj tréninky a soutěže tak, aby co nejvíce účastníků nemuselo použít osobního auta · Pokud je nezbytná doprava motorovými vozidly, zajisti kolektivní dopravu · Při výstavbě nových sportovních zařízení dej přednost jejich umístění co nejblíže bydliště nebo přihlédni k dostupnosti veřejnými dopravními prostředky, aby se tak zmenšily exhalace způsobené dopravou · Zajisti možnost bezpečného zaparkování nebo uskladnění jízdních kol v místě sportovní události nebo v tréninkovém areálu, aby se tak snížil počet diváků a sportovců, kteří cestují autem · Respektuj dopravní zpřístupnění centrálních odstavných ploch a parkovišť v oblastech sportovně rekreačního využívání území Výstavba sportovních objektů · Před započetím nové výstavby zvaž její potřebnost z hlediska stávajících sportovních zařízení. Maximální využití starších zařízení je ekologičtější než stavba nových, jejichž využití je problematické · Usiluj o dohodu o vzájemném využití a společné údržbě sportovních zařízení s místními školami a dalšími vlastníky sportovních objektů · Výstavbu zařízení pro sportovně rekreační aktivity zabezpečuj koncepčně a ve vazbě na územní plány obcí a měst s ohledem na ochranné podmínky chráněných území · Dbej o to, aby sportovní zařízení byla přizpůsobena stávajícímu osídlení, reliéfu krajiny a přírodě · Při výstavbě sportovních zařízení a při jejich provozu ekonomicky využívej přírodní zdroje · Omezuj znečištění prostředí a množství odpadu při výstavbě sportovních objektů i při jejich provozu · V nejvyšší možné míře požívej stavebních materiálů opatřených známkou „Ekologicky šetrný výrobek“ (izolační a nátěrové hmoty, kotle na vytápění, pračky a prací prostředky atd.) Ochrana přírody · Při tréninku a závodech v přírodním prostředí omezuj počet účastníků akcí a dej přednost menší sportovní akci před masovými podniky · Respektuj pokud možno značené tratě a turistické cesty · V chráněných oblastech uprav sportovní činnost v duchu návštěvního řádu · Zejména v chráněných krajinných územích se řiď pokyny pracovníků ochrany přírody a státní správy a sportovní akce plánuj po vzájemné přátelské dohodě · Posiluj vnímavost k otázkám ochrany přírodního prostředí mezi sportovci a trenéry Pracovní skupina Sport a životní prostředí Od ledna 1999 pracuje v rámci ČOV pracovní skupina „Sport a životní prostředí“. Tato skupina je ochotna pomoci a/ při zajištění prezentace ekologické problematiky v rámci školení cvičitelů a trenérů b/ při řešení aktuálních problémů vztahu sportu a životního prostředí (skupina je schopna zajistit ekologické audity, pomoci při jednání s orgány ochrany přírody atd.) Komise pracuje v tomto složení : Předseda doc. Tomáš Doležal UK FTVS Architekt doc. Ing. arch. Arnošt Navrátil ČVUT FA Sociologická a společenskovědní problematika doc. Anna Hogenová UK PF ochrana přírody RNDr. Bohumil Kučera Agentura pro ochranu přírody a krajiny RNDr. Jan Flašar Správa CHKO Blanský les Tělovýchovný lékař doc. MUDr. Jan Heller UK FTVS Ministerstvo pro místní rozvoj ing. Rostislav Hošek MMR ČR Ministerstvo životního prostředí ing. Martina Pásková MŽP ČR Český olympijský výbor PaedDr. Vladimír Dostál ČOV