Zdravotní tělesná výchova 1 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 Obsah ˇ ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA (ZTV).......................................................................................................2 POJEM ..............................................................................................................................................................................2 ZDRAVOTNÍ SKUPINY.................................................................................................................................................2 ZDRAVÍ (WHO)...............................................................................................................................................................3 CÍLE A ÚKOLY ZTV......................................................................................................................................................4 ŘÍZENÍ A ORGANIZACE ZTV.....................................................................................................................................4 TV PROSTŘEDKY..........................................................................................................................................................5 DIAGNOSTIKA...........................................................................................................................................................5 CVIČEBNÍ JEDNOTKA/VYUČOVACÍ HODINA ......................................................................................................5 ZATÍŽENÍ VE CVIČEBNÍ JEDNOTCE/VYUČOVACÍ HODINĚ...............................................................................6 REAKCE A ADAPTACE ORGANISMU NA ZÁTĚŽ...................................................................................................7 Zdravotní tělesná výchova 2 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 Zdravotní tělesná výchova (ZTV) Pojem Zdravotní tělesná výchova je specifická forma tělesné výchovy (TV) určená pro zdravotně oslabené jedince, tedy jedince zařazené do III. zdravotní skupiny dle zdravotnické klasifikace. Je určena všem věkovým skupinám. ZDRAVOTNÍ SKUPINY Podle směrnice MZ ČR č. 3/1981 a metodického pokynu MZ ČR z prosince 1990 ,,Úprava a výklad směrnice č. 3/1981 MZ ČR o péči a zdraví při provádění TV a sportu" byla naše populace rozdělena do 4 zdravotních skupin: 1. jedinci zdraví, přiměřeně vyvinutí s vysokým stupněm trénovanosti, připraveni k plnému tělesnému zatížení 2. jedinci zdraví, méně trénovaní www.drogy.net 3. jedinci zdravotně oslabení (trvalé nebo dočasné odchylky tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) ­ mají určitá omezení 4. nemocní jedinci Každé této skupině odpovídá příslušná forma tělesné výchovy (Tab. 1) Tab. 1. Formy tělesné výchovy ve vztahu ke zdravotním skupinám Zdravotní skupiny Formy tělesné výchovy Zajištění tělovýchovného procesu I. a II. TV v plném rozsahu, sport bez omezení Učitel TV, cvičitel, trenér III. ZTV, TV s úlevami, sportovní činnost dle druhu oslabení Kvalifikovaný učitel TV (ZTV), cvičitel (ZTV), trenér IV. Léčebná TV (LTV) Fyzioterapeuti Podle uvedených směrnic mají lékaři základní péče posuzovat schopnost a způsobilost k povinné a organizované zájmové TV a sportu. Zařazování žáků do zdravotní TV bylo přesunuto na pracoviště tělovýchovného lékařství. Zdravotní tělesná výchova 3 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 ZDRAVÍ (WHO) ZDRAVÍ je ,,stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody" (rovnováha mezi vnějším a vnitřním prostředím, harmonie živého organismu získaná a zdokonalovaná fylogenetickým vývojem) vliv vnějších faktorů (životní styl ­ výživa, pohybová aktivita, prostředí) vliv vnitřních faktorů (genetické, nervové, endokrinní) Tab. 2. Jednotlivé druhy zdravotního oslabení a možná oddělení zdravotní TV Oslabení Smíšená oddělení Speciální oddělení Hybný systém oslabení trupu oslabení dolních končetin oslabení horních končetin kyfózy lordózy skoliózy vertebrogenní poruchy poúrazové a pooperační stavy ploché nohy vrozené luxace kyčelních kloubů dětská obrna paréza a jiné deformity poúrazové a pooperační stavy dětská obrna a parézy poúrazové a pooperační stavy Respirační systém bronchitidy astma bronchiale stavy po zápalu plic Kardiovaskulární systém srdeční vady a stavy po operacích hypertenze ischemická choroba srdeční (ICHS) stavy po infarktu myokardu (IM) Metabolické a endokrinologické poruchy diabetes obezita endokrinní poruchy I. typu II. typu do 20 % hmotnosti nad 20 % hmotnosti (dle Brockova indexu) Gastrointestinální systém funkční poruchy organické poruchy Gynekologická Gravidita a šestinedělí poruchy menstruačního cyklu zánětlivé stavy stavy po operacích klimaktérium Zdravotní tělesná výchova 4 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 Nervová a neuropsychická nervová oslabení psychické choroby neuropsychická, LMD mentální oslabení stavy po zánětech záchvatovité stavy stavy po mozkových příhodách stavy po operacích chronická onemocnění CNS (RSK, Parkinsonův syndrom) neurózy epilepsie Smyslová poruchy zraku poruchy sluchu poruchy řeči šeroslepost, barvoslepost, zbytky zraku Starší věk osteoporóza, artrózy, oslabení smyslů, poruchy srdečního rytmu CÍLE A ÚKOLY ZTV www.zdravi.cz Cílem ZTV je racionálním způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení a posílit organismus. Vytvořit tak předpoklady pro všestranný harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Poskytnout zdravotně oslabenému možnost sportovního vyžití ve vztahu k jeho schopnostem a zdravotnímu stavu. K uvedenému cíli jsou podřízeny tyto úkoly: zdravotní ­ příznivě ovlivňovat zdravotní oslabení (specifické dle druhu oslabení - udržet, případně zlepšit, nezhoršovat!) vzdělávací - vybavit cvičence základními pohybovými dovednostmi a návyky, prohloubit znalosti o vlastním zdravotním oslabení (vhodné a nevhodné PA, jejich dávkování ....) výchovné - vést k trvalému pohybovému režimu a utvářet pocit sebedůvěry ve vlastní schopnosti (dodržování zásad TV procesu ­ pravidelnost, rozvoj psychických a sociálních schopností ­ vyrovnat se s určitým handicapem, komunikace..) ŘÍZENÍ A ORGANIZACE ZTV oddíly ZTV (TJ, TV organizace..) ­ vyškolený cvičitel (ČASPV) vyučovací předmět ZTV na všech druzích a typech škol - ZŠ, SŠ a VŠ (dle potřeby, často jako TV kroužek), speciální školy, pomocné školy (vyučovací předmět 3-4x týdně), aj. Zdravotní tělesná výchova 5 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 Zaměření ­ specializované oddíly na jednotlivé druhy zdravotního oslabení, nebo smíšené TV PROSTŘEDKY a) obecné: základní gymnastika pohybové hry rytmická gymnastika prvky jednotlivých sportů ­ plavání b) vyrovnávací: Cvičení uvolňovací (uvolnit klouby a svalové kontraktury) Cvičení protahovací (obnovit fyziologickou délku svalů) Cvičení posilovací (zvýšit zdatnost oslabených svalů a svalových skupin) ­ dynamické/statické Cvičení dechová (statické/dynamické, druhy dechu) Cvičení relaxační (význam, polohy, podmínky, druhy) Cvičení vytrvalostní (význam, výběr, měření, Zottova tabulka) Cvičení rovnovážná (statická/dynamická/balancování předmětů) DIAGNOSTIKA je základním zdrojem informací o zdravotním stavu a úrovni funkce pohybového aparátu. Zdroje informací: www.tinex-diagnostika.si od lékaře (úroveň celkového zdravotního stavu, výsledky zátěžových testů, potřebná doporučení) od samotného cvičence (jeho subjektivní potíže, pocity při cvičení, psychický stav, životospráva, aj.) z vlastního pozorování cíleným testováním ­ antropometrické údaje, funkční ukazatele - úroveň tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, úroveň pohybového aparátu CVIČEBNÍ JEDNOTKA/VYUČOVACÍ HODINA je základní organizační formou práce ve zdravotní tělesné výchově. Trvání ­ 45, 60, zřídka 90 minut, frekvence 1- 3x týdně Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny ukazuje tab. 3. www.centrumzdravia.sk Zdravotní tělesná výchova 6 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 Tab. 3. Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny Trvání /minuty Část Obsah 45 minut 60 minut 90 minut ÚVODNÍ cíl, úkoly, obsah, příprava organismu na zátěž 5-8 8-10 10-15 HLAVNÍ ­ vyrovnávací - rozvíjející (kondiční) vyrovnávací cvičení dle druhu oslabení rozvoj pohybových schopností, osvojení si pohybových dovedností 15-20 10-15 20-30 15-20 25-40 20-40 ZÁVĚREČNÁ fyzické a psychické napětí 5-7 7-10 10-15 Obsah cvičební jednotky/vyučovací hodiny a jejich jednotlivých částí se přizpůsobuje: druhu zdravotního oslabení zdravotnímu stavu biologickému věku pohlaví pohybovému rozvoji cvičenců/žáků a jejich předcházející pohybové průpravě funkční zdatnosti cvičenců zájmu cvičenců ZATÍŽENÍ VE CVIČEBNÍ JEDNOTCE/VYUČOVACÍ HODINĚ schematicky se znázorňuje křivkou, kterou získáme měřením srdeční frekvence v jednotlivých částech cvičební jednotky/vyučovací hodiny. Celkově bývá úroveň zatížení organismu u zdravotně oslabených nižší než u zdravých jedinců. Rozlišujeme 3 základní křivky zatížení: www.lifesport.cz jednovrcholová (vrchol je v rozvíjející části) ­ pro oslabení hybného systému dvouvrcholová (2 vrcholy v rozvíjející části) ­ pro astmatiky s vyrovnaným zatížením v rozvíjející části (mírně kolísající zatížení intervalového charakteru) - pro jedince s nadváhou, obezitou a pro kardiaky Zdravotní tělesná výchova 7 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 REAKCE A ADAPTACE ORGANISMU NA ZÁTĚŽ jsou odpovědi organismu na poruchu homeostázy (vnitřního prostředí), která vzniká vlivem některých patologických dějů v souvislosti s jednotlivými druhy zdravotního oslabení. Reakce je okamžitá bezprostřední odpověď na zevní podnět, která je vždy stejná a je geneticky zakotvená. Adaptace je schopnost živé hmoty přizpůsobit se stejnému nebo podobnému podnětu přicházejícímu ze zevního prostředí ­ adaptovat se a snížit tak působení tohoto podnětu a zvýšit schopnost odolat podnětu intenzivnějšímu. Celý soubor adaptačních mechanismů se nazývá adaptační syndrom. Seley (autor této koncepce) rozeznává stresor (intenzivní tělesná zátěž, chlad, horko, hlad aj.) ­ z vnějšku působící faktor a stres ­ děj probíhající v organismu. Definice stresu: je to soubor regulačních mechanismů nastupujících při ohrožení vnitřní homeostázy organismu. 3 fáze adaptačního syndromu: 1. Stádium poplachové reakce ­ mobilizace obranných prostředků organismu ­ vyplavení hormonů ACTH, kortizolu, adrenalinu a noradrenalinu (zvýšuje se srdeční frekvence, stoupá krevní tlak, prohlubuje se dýchání, stoupá hladina glukózy, aj.), provádí se vše, aby organismus stresor zvládl 2. Stádium adaptace ­ postupné přizpůsobování a lepší zvládnutí stresora, což se projeví ve zvýšené odolnosti. Organismus odpovídá zvýšeným vyplavením vyplavování katecholaminů a endorfinů ­ snižují tak vnímání bolesti a vyvolávají pocit uspokojení 3. Stádium destrukce ­ pokud působí stresor nadměrně nastává vyčerpání, nastupuje selhání organismu a smrt. Projevy adaptace: A/ Adaptace pohybového systému zpevnění kosti ve směru tahu a tlaku změnou architektoniky kostní tkáně zvýšené ukládání minerálních solí v kostech zesílení šlach, zvýšení tahové odolnosti zvětšení svalové hmoty pomocí hypertrofie zvýšení účinnosti kontraktilních elementů svalového vlákna při tréninku síly, zvýšení oxidativní kapacity v mitochondriích při tréninku vytrvalosti zmnožení cév a zlepšení mikrocirkulace ve svalu zlepšení svalové koordinace, pohybové techniky Zdravotní tělesná výchova 8 / 8 e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006 zlepšení neuromuskulární adaptace ­ schopnost zapnout současně více svalových jednotek celkové zlepšení svalové hmoty, pevnosti a odolnosti vazivového a kostního systému, zvýšení svalové síly i vytrvalosti B/ Adaptace transportního systému ekonomizace srdeční práce zvýšení myokardiální stažlivosti změny distribuce krve zlepšení ortostatické tolerance ekonomizace svalové činnosti se snížením požadavků na srdeční systém C/ Metabolické adaptace pokles rizikové složky LDL cholesterolu, zvýšení ochranné HDL složky cholesterolu snížení sekrece insulinu zvýšením citlivosti receptorů rychlejší utilizace tuků zvýšením aktivity lipázy snížení sympatikotonie při nízké zátěži, zvýšení sympatikotonie při vysoké zátěži D/ Adaptace neurovegetativní zvýšení šetřícího vlivu parasympatického systému snížení tonu sympatiku E/ Psychická adaptace získání příjemných zážitků při vyšší pohybové aktivitě (vyplavením endorfinů) kompenzace stresových vlivů z běžného života zvýšení sebedůvěry, seberealizace aktivní postoj k vlastnímu zdraví zlepšení vztahů ke kolektivu