Pohybové aktivity pro starší školní věk (10 – 15 let) (v rámci tělesné výchovy nebo sportovních zájmových kroužků) Eliška Hájková Osnova: ☺1. Tělesné a duševní dozrávání a) zrychlení růstu – nerovnoměrné b) neekonomická práce dýchacího a oběhového aparátu při zvýšených nárocích c) nejsilnější fáze vývoje motoriky – vzestup výkonnosti d) diskoordinace, disharmonie e) zvýšení, zkvalitnění fcí mozku, CNS f) vytváření osobnosti ☻2. Pohybové aktivity v období dospívání a) správná volba velikosti zatížení, návyky b) vytrvalostní trénink c) technika pohybů d) kompenzační cvičení, strečink, regenerace e) rozvoj taktiky, logické hry, kolektivní spolupráce f) sportovní a životní vzory (osnova jen ukazuje témata obsažená v práci, témata jsou však řazena tak, jak na sebe logicky navazují, změny – k nim doporučená činnost) ☺1.a) zrychlení růstu – nerovnoměrný vývoj - chlapci - dívky → sekundární pohlavní znaky → disproporce trenér, učitel: taktnost, všímavost, osobní přístup → pochopení ☻2.a) ▪ správná volba velikosti zatížení → růst → nepřetěžovat → X ↑ chrupavek - přetěžování → tělo nemá E na růst → stagnace př. nadměrné posilování → 1. únava X růst → 2. ↑ svalové hmoty X růst →→ posilování max. 2x týdně – s vlastním tělem – pro správný vývin a růst těla př. – chlapci: prsní svaly, bicepsy, zádové svalstvo, stehenní, lýtkové svaly -dívky: břišní svalstvo, boky, hýždě ▪ návyky – vytvořit základní návyky na pohybovou aktivitu → najít oblibu př. pomocí party, zviditelnění se… ☺1. b) neekonomická práce dýchacího a oběhového aparátu při zvýšených nárocích → souvisí s růstem → ↑ vnitřních orgánů - nerovnoměrný ☻2. b) vytrvalostní trénink → klást důraz na ↓ zátěž → rozvoj dechového a oběhového aparátu - při přetížení možnost „zakrnění“ - v oblasti rychlosti (sprinty – atletika, fotbal atd.. klást důraz více na techniku pohybu než na absolutní rychlost) - ve vytrvalosti – dechové návyky a stereotypy → rozvoj kapacity plic př. orientační běhy, výlety – indiánský běh (běh - chůze – běh), cyklistika, běh na lyžích – výlety, plavání ☺1.c) nejsilnější fáze vývoje motoriky - vzestup výkonnosti - nové pohybové dovednosti → rozvoj pohybu v závislosti na rozvoji CNS → chlapci X dívky – rozdělení talentu na pohyb ☻ 2.c) technika pohybů → využití rozvoje motoriky k učení se techniky pohybů v různých sportech → technika se „zažije“ →→ automatizace do dalších let př. chlapci – fotbal – zpracování míče dívky – balet, tanec, gymnastika společné – běh na lyžích, atletika – technické disciplíny, sjezdové lyžování, jízda na koni, šerm… ☺1. d) diskoordinace, disharmonie, disbalance - neohrabaná pohybová činnost, souvisí s nerovnoměrným nebo příliš rychlým růstem, s ↑ CNS - věnování se jedné činnosti – nadměrné zatěžování pouze určitých sval. skupin - v tomto období vede k disbalancím ☻2. d) kompenzační cvičení, strečink, regenerace - vytvořit krom návyků sportovních také návyky zdravotní - růst → potřeba strečinku → stažené svaly znemožňují růst kostí a vývin orgánů - nerovnoměrný růst → kompenzační cvičení ☺1. e) zkvalitnění fcí mozku a CNS - lepší soustředěnost - občasná labilita - znaky logického + abstraktního myšlení - vznik hlubokých intelektuálních zájmů - nevyrovnanost, náladovost ☻2. e) rozvoj taktiky, logické hry, kolektivní spolupráce → využití rozvoje CNS a mozku – zažití → automatizace - pocit rozumnosti – nové poznatky → využití: pravidla her skupinových → pochopení → motivace zkusit to →→ motivace pro pohyb hl. u týmových her – taktika, logická hra př. hokej, fotbal, florbal, baseball, softball, basketbal, rugby… ☺1. f) vytváření osobnosti - samostatnost - vlastní názor - účast na společenském životě - rozpor mezi tělesnou a duševní dospělostí - silná potřeba napodobovat dospělé mimo okruh své rodiny - snaha o kritické hodnocení ☻2. f) sportovní a životní vzory - velice těžké získat důvěru → pomocí vzorů – př. známých osobností → → potřeba pomoci nalézt kvalitní vzory . sám trenér, učitel vzorem - brát i přes vnitřní rozpory žáky jako dospělé jedince - psychologická práce trenéra, učitele → důležitá je motivace - vše vysvětlovat - osobní přístup k jednotlivým problémům Zdroje: Studijní materiál z předmětu Tělesná sportovní příprava na sportovním gymnáziu, vlastní zkušenost.