Vzdělávací program ZÁKLADNÍ ŠKOLA V souladu s vývojovými předpoklady a s individuálními zvláštnostmi žáků směřuje vyučovací úsilí učitele a učební činnost žáků v tělesné výchově k těmto cílům: o osvojit si pohybové dovednosti, kultivovat svůj pohybový projev a správné držení těla a usilovat o optimální rozvoj zdravotně orientované zdatnosti; o orientovat se v základních otázkách vlivu pohybových aktivit na tělesné a duševní zdraví; o zvládnout základní organizační, hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti; o kladně prožívat osvojované pohybové činnosti a využívat je k překonávání aktuálních negativních tělesných a duševních stavů i jako prostředek dlouhodobější zdravotní prevence; o uvědomovat si sociální vztahy a role ve sportu a jiných pohybových aktivitách a využívat je k vytváření hodnotných, meziosobních vztahů Tyto naznačené cíle by měly ústit do: Pozitivního vztahu žáka k pohybovým aktivitám ve vlastním denním režimu jako k přirozené a nezbytné součástí zdravého životního stylu moderního člověka. Přístupy k obsahu a organizaci výuky Učivo povinného předmětu tělesná výchova je členěno do samostatných na sebe navazujících etap. 1. a 2. ročník (vstup do školy, adaptace na pracovní režim a zátěž, utváření elementárních pohybových dovedností, základní zdravotně pohybové, hygienické a organizační návyky). 3. – 5. ročník (předpoklady pro bouřlivý rozvoj nových pohybových dovedností, pro uplatnění obratnostních a rychlostních předpokladů, nárůst zájmu o pohybové aktivity). 6. – 9. ročník (nástup puberty, zvyšující se uplatnění silových a vytrvalostních předpokladů, vyhraněné členění dívčích a chlapeckých zájmů a jejich individualizace, soutěživost, větší samostatnost a možnost zapojení do řízení výuky). Obsah předmětu TV je převážně vyučován v koncentrovaných tematických blocích – proto jsou i osnovy členěny do tematických celků. Učivo je předkládáno jako ucelený soubor námětů a výstupů pro výše uvedené vzdělávací etapy a není děleno do ročníků. Rozlišováno je učivo: · základní – podle tohoto programu učitel nabízí všem žákům, aby zajistil naplnění vzdělávacího standardu a konkrétních vzdělávacích cílů · rozšiřující (nezávazné), které má možnost v případě rozšířené časové dotace předmětu, vyšší pohybové úrovně žáků a lepších podmínek školy nabídnout celé třídě, skupinám žáků nebo jednotlivcům. Výběr základního i rozšiřujícího učiva je plně v pravomoci učitele. Ten také vytváří konkrétní vzdělávací program pro jednotlivé ročníky (třídy, skupiny). · Z hlediska formálního členění osnov je základní učivo vyšší etapy rozšiřujícím pro etapu nižší. (Pro 6. – 9. ročník je rozšiřující učivo vymezeno samostatně). · Také opačně – základní učivo nižší etapy je automaticky součástí základního učiva vyšší etapy. Učitel ho využívá k opakování, ke zkvalitnění pohybových dovedností nebo jako průpravu pro nácvik náročnějších činností. Základní učivo jednou osnované se v další etapě neopakuje. Tematické celky, vyžadující zvláštní materiální, prostorové nebo klimatické podmínky (plavání, lyžování, bruslení, turistika a pobyt v přírodě), jsou do výuky řazeny v případě vhodných podmínek školy ve formě kurzů, soustředěné výuky nebo v jiných organizačních formách. Výuka do 5. ročníku probíhá zpravidla koedukovaně, od 6. ročníku odděleně. Pro některé činnosti je však vhodné žáky spojovat i na 2. stupni základní školy (např. při lyžování, turistice, tancích aj.). Přehled tematických celků Poznatky z TV a sportu, komunikace, organizace, hygiena a bezpečnost v TV a sportu Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení Gymnastika Rytmické a kondiční gymnastické činnosti s hudbou, tanec Úpoly Atletika Pohybové hry a netradiční pohybové činnosti Sportovní hry Plavání Bruslení Lyžování Turistika a pobyt v přírodě K jednotlivým tématickým celkům: Sportovní hry – basketbal, házená, fotbal, volejbal. Škola vybírá podle podmínek minimálně dvě hry. Doporučují se i softball, korfbal, ringo, florbal,lední hokej, ringet, tenis, stolní tenis, lakros aj. Kde se vyžadují ochranné pomůcky, je jejich používání povinné. Plavání – učivo tohoto tematického celku je zpravidla zařazováno ve 4. ročníku ve formě kurzu. V případě vhodných podmínek se doporučuje zařazovat plavání i v ostatních etapách vzdělávání. Bruslení – učivo je zařazováno do výuky v případě vhodných podmínek pro bruslení. Lyžování – učivo je zařazováno do základního vzdělání zpravidla v 7. ročníku ve formě týdenního kurzu. V případě vhodných materiálních a klimatických podmínek je možné zařazovat činnosti na sněhu a lyžování i v ostatních etapách vzdělávání. Turistika a pobyt v přírodě – učivo tohoto celku je zpravidla realizováno při činnostech v přírodě. Je vhodné ho však při příznivých podmínkách vkládat do výuky i v jiné formě. Osvojování učiva v tomto tematickém celku navazuje na poznatky a dovednosti z jiných předmětů. V podstatě jde o jejich aplikaci a spojení s pohybovými činnostmi v přírodním prostředí. Při přesunech do přírody a pobytu v přírodě jsou podmínkou: bezpečná znalost trasy, přepravy, terénu, zdrojů pitné vody, možných nebezpečí, umístění zdravotních zařízení apod.