Vážení studenti, následující text obsahuje okruhy k problematice narušené komunikační oblasti. Nejedná se o kompletní studijní materiál. Speciální pedagogika Kapitoly ze základů etopedie Etopedie z Speciálněpedagogická disciplína -zabývá se edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s rizikem poruch emocí nebo chování a s poruchami emocí nebo chování. z Předmětem její teorie i praxe je proces edukace. z Hledá odpovědi na otázky týkající se vzájemných souvislostí mezi edukací ve smyslu naplnění potenciality dítěte - žáka, studenta s poruchou emocí a chování, která vytváří bariéry v přístupu ke vzdělanosti. Současné pojetí poruchy emocí a chování zohledňuje: z celkovou životní a sociální situaci dítěte ycelkové chování - sociální, osobnostní, životní situace, zkušenosti z potencialitu dítěte yzvažuje dopad poruchy emocí a chování do vzdělávání, míru znevýhodnění. Nedostatečné vzdělání ovlivňuje kvalitu života i v dospělosti z Základní cíle výchovně-vzdělávacího procesu specifikované rámcovým vzdělávacím programem ycíl motivace k celoživotnímu vzdělávání - zkvalitní životní podmínky, prac.uplatnění, reagovat na změny život.situací. Praxe etopedie - tři fáze: z1. prevence: ve školách a škol.zařízeních směřuje na tři skupiny dětí: ynemají výraznější problémy v chování ymají rizikové chování - preventivní opatření, diagnostika, poradenská práce ymají problémy/poruchy chování a emocí - těžiště v diagnostice a poradenství z2. intervence: sp působení ve školách a škols. zařízeních, těžiště je v zařízeních preventivně-výchovné péče. Dvě sk.dětí: ymají rizikové chování ymají problémy chování, poruchy emocí a chování z3. rehabilitace (resocializace): sp působení ve škol.zařízeních pro výkon ÚV a OV: yzávažnost poruchy emocí a chování neumožňuje realizaci reedukace v přirozením sociálním prostředí; yvýznam diagnostiky ve fázi rehabilitace: xpoznání jedince v jeho osobnostních, sociálních a edukačních souvislostech xzpětnovazební funkce pro pedagoga. yvzdělávání k profesní orientaci jedince. Cíle speciálněpedagogického procesu etopedie z Optimalizase životních perspektiv jedince s poruchou emocí a chování, z efektivita výuky podle rámcového vzdělávacího programu (stupně vzdělávání - předškolní, základní, střední), z efektivní výuka předchází vytváření bariér v dosažení odpovídajícího vzdělání, z předpoklad dobré kvality života Současné názvosloví z Problémové chování ynežádoucí chování přechodného rázu z Riziková mládež (ohrožená mládež) ymládež ohrožená rizikem kriminálního chování yMatoušek (1996): mladí lidé, zakopávající na prahu dospělosti z Dispozice k poruchám chování ybio-psycho-sociální model života člověka yosobnostní faktory zvyšují vnímavost dítěte k rizikovým vlivům z jeho sociálního okolí. „Soft“ terminologie v zahraniční literatuře: zpotíže, problémy v chování (Behavioural Difficulties), zprovokující žák (Challenging Pupil), znápadné chování (Verhaltensauffälligkeiten) zPerspektiva změny a odpovědnosti sociálního okolí dítěte, podmínky pro edukaci, které: yzastaví nežádoucí vývoj chování, yeliminují nežádoucí vlivy v okolí dítěte - stabilizují jeho sociální (edukační) situaci, yovlivňují žádoucí a perspektivní změny v jeho chování. zVysoce náročná pedagogická práce s dětmi s poruchami emocí a chování zumožňuje ovlivňovat změny v chování d. zPedagog: ypracuje s dětmi dlouhodobě, yv přirozeném sociálním prostředí yk ovlivňování chování může využívat činnosti, které jsou pro děti přirozené. Podmínky edukace dětí s poruchami emocí a chováním Rámcové vzdělávací podmínky pro společné vzdělávání z Děti z rodin. prostředí s nízkým sociálně-kulturním postavením, ohrožené sociálněpatologickými jevy: yVzdělávány v běž. školách, za podpory a doprovodu SVP z Děti s nařízenou ústavní či uloženou ochrannou výchovou: ysoudem yz důvodů sociálních v běž. školách yd.s poruchami chování-v zařízeních s ÚV, OV - malotřídní školy Stát nahrazuje rodinnou péči institucionální formou, zajišťuje výchovu i vzdělávání z pro neschopnost rodičů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte, z porucha chování ohrožuje zdárný vývoj dítěte; porušování zákonných norem; chování - jako trestný čin, z dítě porušuje zákonné normy a je trestně odpovědné - ÚV a OV je alternativní trest, z dítě mezi 12-15 rokem v důsledku poruchy chování porušuje zákonné normy - dospělému by byl uložen výjimečný trest. Ústavní výchova zNařizuje ji soud dětem do 18 let podle: yZákona o rodině yZákona o soudnictví ve věcech mládeže zDůvody: výchovné a sociální ypo dobu nezbytně nutnou- do dosaž.zletilosti, yo zrušení rozhoduje soud-kdykoliv na žádost zákon.zástupců, pokud splnila výchovný účel, yprodloužena do 19 let - dokončení vzdělávání se souhlasem jedince. Ochranná výchova zNařizuje se jedincům od 12-18/19 let podle: yZákona o soudnictví ve věcech mládeže. zDůvody: ydítě mezi 12-15 let - soud nařizuje za čin spáchaný, za který lze dle trest.zákona uložit výjimečný trest; ymladistvý mezi 15-18 lety-pokud bude mít větší efekt než uložení trestu odnětí svobody. zVe speciálních škols. výchov. zařízeních. Školská zařízeni - od 3-18/19 let, poskytují výchovu a vzdělávání z A) diagnostický ústav z B) dětský domov z C) dětský domov se školou z D) výchovný ústav Diagnostický ústav z krátkodobý pobyt - 8 týdnů, děti s ÚV a OV z provádí komplexní diagnostiku - na jejím základě umístění do škols.zařízení z na žádost rodičů - preventivně-výchov.péče yplní úkoly: diagnostické, vzdělávací, terapeutické, výchovné a sociální, organizační a koordinační z navrhuje „program rozvoje osobnosti“-umísťuje dítě do B), C), D) z každé dítě (mimo dětí bez závažných poruch chování) Dětský domov z Děti 3-18 let - s nařízenou ÚV, nemají závažné poruchy chování z ze sociálních důvodů (rodiče nemohou/neumí se postarat o dítě z plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální z rodinné skupiny 6-8 dětí z pro nezletilé matky spolu s jejich dětmi. Dětský domov se školou zOd 6 let do ukončení povinné š. docházky zedukace pro děti: ys nařízenou ÚV, závažné poruchy chování, duševní porucha - vyžadují výchovně-léčebnou péči ys uloženou OV ymatky s dětmi s poruchami chování, duševní poruchou. Výchovný ústav zPro děti od 15 let se závažnou poruchou chování (s ÚV a OV) zzařízení plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální zsoučástí je základní škola, popř. střední š. zÚmluva o právech dítěte 1991, čl. 3: ystát plní povinnost „zajistit dítěti takovou ochranu a péči, jaká je nezbytná pro jeho blaho“ Literatura: Pipeková, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0