Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. Speciální pedagogika PSYCHOPEDIE Psychopedie: •Je speciálněpedagogická disciplína, která se zabývá edukací osob s mentálním či jiným duševním postižením, •zabývá se edukací, reedukací, diagnostikou, poradenstvím, rehabilitací, integrací a socializací jedince s mentálním postižením. Cílem psychopedie: •dosažení maximálního stupě rozvoje osobnosti jedince s mentálním či jiným duševním postižením a jeho integrace do společnosti. Mentální retardace (MR): •Je vývojová porucha integrace psychických funkcí postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti - duševní, tělesné i sociální. •Trvale porušena poznávací schopnost - projevuje se v procesu učení. •Je celkové snížení intelektových schopností (schopnost myslet, učit se, přizpůsobovat se svému okolí), dochází k němu v průběhu života jedince. Mentální retardace: •Je stav trvalý: –vrozený –částečně získaný (do 2 let života dítěte) •Zastaralý název pro MR: oligofrenie nebo slabomyslnost. Demence: •proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života. •získaná MR. •Příčiny: nemoc, úraz hlavy (zánět mozku, nádory), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy. •Projevy: poruchy paměti, orientace, úsudku, schopnosti abstraktního myšlení, motivace, pozornosti, emotivity, chování, komunikace. •Dva druhy demencí : –dětská –stařecká •Dále se demence dělí na: –atroficko-degenerativní –ischemicko-vaskulární –symptomatickou. Pseudooligofrenie •= zdánlivá MR, ve skutečnosti se nejedná o MR. (dříve sociální debilita) •způsobena vlivem vnějšího prostřendí, D je výchovně zanedbané, trpí psychickou deprivací, pochází ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí. •IQ nižší o 10 až 20 bodů - hraniční pásmo MR. •Projevy: opož.vývoj řeči, myšlení, schopnosti sociální adaptace, infantilismus, hravost, negativismus, apatie. Motorika nebývá porušena. •Nejedná se o stav trvalý. Klasifikace MR dle 10. revize MKN: •A) Druh postižení: –F 70-79 Mentální retardace •B) Stupeň postižení: –F 70 Lehká MR - IQ 69-50 –F 71 Středně těžká MR - IQ 49-35 –F 72 Těžká MR - IQ 34-20 –F 73 Hluboká MR - IQ 19 a níže –F 78 Jiná MR –F 79 Nespecifikovaná MR •C) Typ postižení: –eretický (nepokojný, dráždivý, instabilní) –torpidní (apatický, netečný, strnulý) –nevyhraněný. Downův syndrom •Chromozomální onemocnění - trizomie 21 chromozomu. •Fyziognomické zvláštnosti: –menší hlava, zadní část je plošší - kulatý vzhled –oční víčka úzká, šikmá, kolmá kožní řasa –malé uši, malá ústa pootevřená, velký jazyk –chybné postavení zubů, opožděný růst –mohutnější krk, 1/2 D-jedna rýha přes dlaň (Opičí rýha) –celková hypotonie (snížený svalový tonus) –vzrůst: muži 147-162 cm, ženy 135-155 cm, obezita –40% srdeční vada, časté smyslové vady –většinou v pásmu středně těžké MR. Edukace jedinců s MR 1): •Předškolní vzdělávání - od 3 do 6/7 let D (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 14/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) –mateřská škola –mateřská škola speciální –speciální třída při mateřské škole •D se vzdělávají podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2007/2008) –vymezuje cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Edukace 2): •Vzdělávání v období povinné školní docházky (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) –základní škola –základní škola praktická –základní škola speciální –třída pro Ž se zdravotním postižením při ZŠ •Základní škola praktická: –Ž v pásmu lehké MR –9 let, 1.stupeň (1.-5.ročník), 2.stupeň (6.-9.ročník) dle nové legislativy od školního roku 2007/2008 - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání upravený pro Ž s LMR Edukace 3): •Základní škola speciální: –Ž s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na ZŠ na na ZŠ praktické, ale umožňuje jim s pomocí sp péče osvojit si základní vědomosti, dovednosti, návyky, potřebné k orientaci v okolním světě –Ž v pásmu středně těžké MR –Vzdělávací program ZŠ speciální –Vzdělávací program přípravného stupně ZŠ speciální –náplň práce tvoří: zvládnutí trivia (čtení, psaní, počítání), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností Edukace 4): •Přípravný stupeň ZŠ speciální: –Ž s těžkou MR, s více vadami, s autismem –délka 1-3 roky. •Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální –Ž s těžkou a hlubokou MR, s autismem a s více vadami –délka 10 let, první stupeň (5 let), druhý stupeň (5 let) –učební plán: rozumová výchova, smyslová V, pracovní a VV, HV, pohybová V, rehabilitační a tělesná V. –2 pedagogové, + 1 asistent pedagoga –2 místnosti –4-6 Ž –alternativní formy komunikace. Edukace 5): •Edukace v rámci profesní přípravy –střední odborné učiliště –odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky) –praktická škola (1 rok a 2 roky) •Další vzdělávání (dospělých): –večerní školy, –kurzy k doplnění vzdělání •SPC pro MR •Ústav sociální péče ÚSP (MPSV ČR)