Management cestovního ruchu Služby průvodce cestovního ruchu 7. Přednáška Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. idava@mendelu.cz Služby průvodce CR Kvalita průvodce je jedním z měřítek hodnocení standardu služeb CR ¨ Odborná připravenost ¨ Fyzické dispozice ¨ Osobnost Živnostenské oprávnění n dle novely Zákona o živnostenském podnikání z 1.7.2008 ¨ Živnost volná Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu Původně vázané živnosti: Provozování CA, Průvodcovská činnost v oblasti CR, Poskytování tělovýchovných a sportovních služeb Průvodcovská zkouška n Není povinná, lze ji vykonat u vybrané organizace (2001-2008 stanovena vyhláškou 259/2001 Sb.) ¨ Kvalifikační zkouška ¨ Jazyková zkouška n Kurz průvodce CR n Kurz průvodce pro region Norma EU pro služby cestovního ruchu n Vedoucí zájezdu(tour manager) n Doprovod zájezdu(tour escort) n Místní zástupce(local representativ) n Průvodce cestovního ruchu(tourist guide) n Animátor, koordinátor(animateur/activity) n Hosteska(host) n Horský vůdce(mountain guide) n Sportovní instruktor(sports instructor) n Vedoucí okružní plavby(cruise director) Předmět činnosti průvodce CR n Opakovaný doprovod skupin účastníků CR, případně i jednotlivců, n zajištění dodržování dohodnutého programu a sjednaného standardu služeb, n poskytování informací. Funkce průvodce n Organizátor n Informátor n Tlumočník n Zprostředkovatel Příprava průvodce CR na zájezd n Přidělení zájezdu (pobytu) průvodci n Zpracování informačního minima n Topografická příprava n Psychologická příprava n Chronologická příprava n Příprava slovního projevu (výkladu) Pracovní agenda průvodce při převzetí zájezdu n Spolupráce průvodce s CK n Převzetí zájezdu v CK ¨ Seznamy účastníků (zasedací pořádek, struktura ubytování) ¨ Vouchery ¨ Finanční prostředky, jízdenky, vstupenky,.. ¨ Formuláře ¨ Informace o dohodách s partnery ¨ Kontakty ¨ Materiály pro klienty n Osobní vybavení průvodce- mapy, léky,.. Pracovní agenda průvodce v průběhu zájezdu n Manipulace s doklady, peněžními prostředky a pomůckami během zájezdu n Plnění programu n Organizace účastníků (příjezd, odjezd, výlety,..) n Zajišťování realizace služeb n Kontrola rozsahu a kvality služeb n Řešení mimořádných událostí (ztráta dokladů, pojistná událost, stávka, havárie,..) n Poskytování informací Vyhodnocení a vyúčtování zájezdu Ø Písemně Ø Nejpozději do tří pracovních dnů po ukončení akce Ø Závazné poznatky ihned n Vyhodnocení zájezdu n Vyúčtování výdajů n Odevzdání ostatních dokladů a pomůcek n Odměna průvodce Psychologické aspekty v činnosti průvodce CR n Styl práce průvodce n Skupiny účastníků ¨ Formální, smíšená, neformální n Typologie účastníků ¨ Podle temperamentu ¨ Podle individuálních rysů ¨ Podle provenience n Společenský protokol průvodce Asociace průvodců ČR n Vznik roku 2001 jako občanské sdružení průvodců v oblasti cestovního ruchu. n Členy asociace jsou kvalifikovaní průvodci: ¨ doprovázející zájezdy cizích i domácích turistů u nás, ¨ doprovázející zahraniční zájezdy, ¨ místní odborní průvodci, ¨ průvodci v památkových objektech naší země. Kalkulace nákladů na průvodce n Odměna - denní smluvená částka n Stravné(diety)- zákon č.119/1992 Sb., o cestovních náhradách (novela z roku 2004 stravné v ČR při cestě delší než 5 hodin 58-165 Kč) n Vyhláška MF ČR č.435/2003 Sb. o poskytování stravného v cizí měně při služebních cestách do zahraničí ¨ EU 40-45 EUR ¨ Ostatní země 35-60 EUR ¨ Částečné stravování n Snídaně-20% n Oběd nebo večeře-40% Kalkulace nákladů na průvodce n Ubytování průvodce-obvykle každá 21 osoba zdarma n Vstupné do objektů-obvykle zdarma n Akce za pevné ceny-divadlo,.. n Mimořádné jízdné-lanovka, loď,.. n Odměna pro průvodce s licencí