Obecný výklad ontogeneze motoriky, zákonitosti ontogeneze, věková období v průběhu života dochází k vývoji motorických projevů člověka. Vývoj motoriky souvisí s vývojem biologickým a mentálním. Pohybová činnost je důležitou činností pro rozvoj člověka a souvisí s nemocností – civilizační choroby z nedostatku pohybu. Čím je člověk mladší, tím má motorické projevy velmi podobné – až s věkem se začíná odlišovat – souvisí to s výchovou a genetickými předpoklady. Rozvoj prenatální:- před narozením člověka. V 1. měsíci je už nastartováno tělíčko člověka ( i svalové skupiny, první pohyby). Od 4. měsíce intenzivnější pohyby – stupňují se. Cefalokaudální vývoj – první pohyby provádí dítě hlavičkou a postupně se učí pohyby trupu a končetin – vývoj od hlavy dolů ke kaudě. Sekulární trend – výška i věk člověka se neustále zvyšují. Věková období: - 0-1 nemluvně, batole – I. Dětství - 3 – 6-11 – předškolní věk, prepubescence, pubescence – II. Dětství - 15-20 – postpubescence ( adolescence) – Hebetické období - 30- životní stabilizace a vyvrcholení – Adultium - 45 – střední věk – Intervium - 60-75 stáří - Senium Motorický vývoj v 1. roce dítěte = novorozenec – do 1. roku. Po narození má páteř kyfotický tvar – mírně zaoblený oblouk, na těle jsou rudimenty – zbytky fylogenetického vývoje, např kostrč § reflexy: - reflexy pro udržení života, mimino si je neuvědomuje o sací reflex o Robinsonův reflex- ( uchopovací reflex) o Reflex chůze – ucítí – li dítě na chodidlech tlak, začne šlapat nožkama začne intenzivně pohybovat nohama, rukama o Reflex plavací – ve vodním prostředí o Šíjový reflex- otáčí hlavu na stranu natažené ruky, druhou krčí – „šermíř“ Postnatální reflexy – trvají 3 – 4měsíce, pak vyhasínají Od 3. měsíce začíná dítě vnímat své okolí, už si uvědomuje pohybovou činnost. - Cefalokaudální vývoj - 1. měsíc zvedá hlavičku - 2.3 měsíc pozoruje okolí, pase koníčky - 4. měsíc – lozí - 6. měsíc- sed - 8.-9. měsíc staví se, nejdřív s pomocí - 10. – 12. měsíc – umí stát, první kroky, krůčky na plných chodidlech - začíná se formovat krční lordóza, hrudní kyfóza – sedem, a bederní lordóza. Vyvíjí se esovitý tvar páteře 29. Motorický vývoj v období 1 – 6 let - batolecí věk 1 – 3 roky: zpočátku při chůzi padá, ale ne nebezpečně. Lokomoce se zdokonaluje, ve 3. letech umějí děti chodit jistě. a) prvky chůze: - -2 roky – po špičkách , ještě přísunná chůze do schodů - 3 roky –střídavá chůze po schodech, poskoky - 2 – 3 rok cupitavý běh, ale neumí spojit běh se skokem ( rozběhne se, zastaví a pak teprve skočí). Špatný odhad, velká odvaha, nepružné skoky a) házení a chytání - jemné pohyby se učí cefalokaudálně ( loket – zápěstí – prsty) - přeleze překážku do pasu, umí chodit, běhat, ale rádo se dítě ještě vrací k zemi – rádo si hraje v sedě na zemi - předškolní věk 3 – 6 roků: dále se rozvíjejí základní pohybové dovednosti. Běh se rozvíjí, učí se skoku a hodu. Má rádo míčové hry, zdokonalování v chytání a hodech- - základy některým sportovním disciplínám – 5.rok prvky gymnastiky, lyžování,plavání, bruslení, jízda na kole Biologický vývoj: · dále se formuje tvorba páteře · dbát na správné držení těla · cvičení – napodobování nějaké činnosti nebo zvířátka · páteř a kosterní systém jsou pružné- možnost tvarování a vytvoření návku Motorický vývoj v prepubescenci a pubescenci prepubescence – 6 – 11 let. Po biologické stránce ji dělíme na: a) mladší školní věk b) starší školní věk Ada) Mladší školní věk – tzv. II: dětství - školní docházka – znamená pro dítě určité pohybové omezení - biologická zralost pro školní docházku – FILIPÍNSKÁ míra = dítě si má dosáhnout na boltec ucha protilehlé ruky - zdokonalují se pohybové dovednosti, rozvíjí se obratnost a koordinace - učíme základní sportovní dovednosti – herní činnost, skoky, přeskoky, přelézání překážek….s náčiním, rovnováha… Adb) Starší školní věk – 8 – 11 let - zlepšení celého vývoje motoriky - zahajuje se většina sportovních disciplín - nemají schopnost se soustředit dlouho na jednu činnost - příprava by měla být co nejvšestranější – všestranný pohybový rozvoj pubescence – 11 – 15 let · biologické změny · největší rozdíl v přírůstku tělesné výšky · u dětí, které nesportují – vznikají problémy s koordinací · koncem 14 roku dochází ke stagnaci v motorice · zpevnění kostí – osifikace, držení těla · většinou na vrcholu výkonnosti – obratnostní sporty, plavci 31. Motorický vývoj v postpubescenci a dospělosti postpubescence – dokončení tělesného vývoje chlapci – do 19 let, dívky do 15 let, pak stagnace výkonnosti · stabilizuje se psychický vývoj · chuť ke sportu se zvyšuje · přemýšlejí o sportu – pravidla… · před 20.rokem max. výkony · nutnost všestranného rozvoje dospělost – největší rozdíly v motorice mezi jednotlivci – populace nesportující x sportující · začátek snižování výkonů – stagnace · nárůst tělesné hmotnosti 20.- 30. r. na vrcholu v silových a vytrvalostních sportech intervium, střední věk – některé sporty – cyklistika, hráči hokeje mají formu i po 30. roku · po 30.roku – anticipace = dlouholetá zkušenost kompenzuje fyzický výkon · nutno se udržovat v pohybu i po skončení sportovní kariéry Období stáří – dochází k značným změnám v motorice, projevující se poklesem tempa pohybů, strnulostí a neplynulostí pohybů, ztrátou pohybové harmonie. Tyto znaky tzv. stařecké motoriky lze vhodnými formami tělesné aktivity oddálit často až do 8. decenia. Období kmetství – pokles motoriky je již nevyhnutelný, rozdíly mezi trénovanými a netrénovanými jedinci mizí. dělení podle Příhody