Management cestovního ruchu 2. Přednáška Materiálně technická základna CR Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. idava@mendelu.cz Materiálně technická základna CR — stravovací služby — ubytovací služby — doprava Stravovací služby v cestovním ruchu Závodní, školní stravování x restaurační stravování x Catering Potřeby hladu a žízně = stravování lze uspokojit: – naturální výrobou a naturální spotřebou – individuálním nákupem v maloobchodní síti, příprava pokrmů v domácnostech – soustavou společného stravování Společné stravování — činnost spojená s hromadnou výrobou, prodejem a spotřebou jídel a nápojů pro velké skupiny lidí. Funkce — základní — doplňkové (společensko-zábavné, ubytovací – přechodné ubytování) Dle druhu poskytovaných služeb rozlišujeme: 1) restaurace • bary Zvláštní nabídka stravovacích služeb u ubytovacích zařízení: · ubytování se snídaní (B/B) · polopenze (H/B) · plná penze (F/B) · all inclusive Základní formy cateringu — banket — recepce — raut — koktejl — piknik Franchising (1954, McDonald´s) Franchising - druh obchodní činnosti, kdy nabyvatel licence je oprávněn provozovat specifickou podnikatelskou činnost pod obchodním názvem nebo ochrannou známkou náležející poskytovateli licence a podle nichž poskytovatel kontroluje, jak nabyvatel podniká a poskytuje mu pomoc a radu. Franchising je licence na podnikání po určitou dobu, v určité geografické oblasti, pod názvem poskytovatele a s užitím jeho obchodní známky a loga. nabyvatel (franšízant) X poskytovatel (franšizor) Franchising — obchodní činnost — celkový obchodní koncept — zaškolení nabyvatele v provozování fr. podniku — tzv. „zajišťovací služby“: ◦ propagační služby, marketing, poradenství, průzkumu trhu, administrativa, účetnictví — úvodní investici, % z dosaženého obratu — franchisingový podnik vlastní nabyvatel, který podniká na vlastní riziko a se svým podnikem nakládá dle svého Ubytovací služby ◦ hotel ◦ hotel garni ◦ motel ◦ penzion ◦ botel ◦ kemp ◦ chatová osada ◦ turistická ubytovna ◦ ubytování v soukromí CERTIFIKACE Jednotná klasifikace ubytovacích zařízení dle vybavenosti, úrovně a rozsahu jimi poskytovaných služeb. — klasifikace řeší ROZSAH vybavení nikoliv KVALITU nabízených služeb, je dobrovolná *TOURIST **STANDARD ***KOMFORT ****FIRST CLASS *****LUXUS Udělování certifikace AHR ČR Asociace hotelů a restaurací ČR UNIHOST Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR (hotel, hotel garni, motel, penzion) Svaz podnikatelů ČR ve venkovské turistice a agroturistice (ubytování v soukromí) Kempy a chatové osady ČR (kemp a chatová osada) Klub českých turistů (turistické ubytovny) Způsoby provozování hotelů — Nezávislý hotel — Rezervační systém (např. Top International Hotels, Key System, Utell apod.) — Rezervační a marketingový systém, síť (např. Best Western) — Franšízový systém (např. Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, InterContinental) — Smlouva o řízení (např: Marriott Prague, SAS Radisson Alcron Praha, Mövenpick Prague) — Hotely vlastněné hotelovými skupinami — Hotely pronajaté hotelovými skupinami Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) — zvýšení tržního podílu, omezení podnikatelského rizika (know-how) — mezinárodní obchodní jméno, mezinárodní hotelová značka — označení kvality produktu — garance standardu kvality (globální důvěryhodnost) — růst image a povědomí o hotelu (globální zviditelnění) — přímý vliv na hodnotu hotelu Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) — použití marketingového, prodejního a distribučního systému — napojení na GDS (Global Distribution systems) – Amadeus, Galileo, Worldspan, Systém one, Abacus, rezervační systém leteckých společností apod. — odborné konzultace a poradenství — pomoc při reklamní kampani (veletrhy, workshopy, webové prezentace, elektronický obchod…) — registrace v důležitých hotelových přehledech a databázích např. American Express Vybrané ekonomické ukazatele v hotelnictví — průměrná rentabilita ubytovacích zařízení (optimální využití kapacity cca 70%) — cena a příjem na disponibilní pokoj — průměrný stav pracovníků na jeden pokoj (Evropský průměr je okolo 0,9) YIELD management Cíl: — Překonání kolísavosti, nevyrovnanosti poptávky — Rovnoměrnější využití stávající kapacity — Optimalizace využití stávající kapacity, optimalizace hospodářských výsledků s využitím detailních informací o vývoji poptávky — Maximalizace příjmu z každého prodaného sedadla či pokoje v závislosti na elasticitě poptávky a nabídky YIELD management Definice: — „Soubor technik, které s cílem dosáhnout maximálních výnosů kolektivně určují, kterou rezervaci přijmout a kterou odmítnout.“ — „Prodej správných sedadel správným zákazníkům za správné ceny.“ — „Účtování si rozdílných sazeb za stejnou službu různým zákazníkům.“ YIELD management Podmínky: — Relativně vysoký podíl fixních nákladů na celkových nákladech firmy — Předpovídatelná poptávka — Pomíjivost produktu — Možnost segmentovat trh — Produkt je prodáván předem Dopravní služby v CR Podle použitého dopravního prostředku: • pozemní (železniční, silniční) • letecká • vodní Podle oblasti dopravy: • vnitrostátní • mezinárodní Podle jízdního řádu • služby pravidelné dopravy • služby nepravidelné dopravy Železniční doprava Hlavní znaky dopravních služeb — hromadnost, plynulost, bezpečnost — nízká závislost na přírodních jevech, na ročním období — pohodlnost (V ČR zatím neplatí) — malá pružnost — v cest. ruchu nejméně využívaná — nepravidelná: zvláštní, rekreační vlaky (přeprava kol, lodí) — zvláštní nabídky slev v železniční dopravě u nás LETECKÁ DOPRAVA — nejbezpečnější a nejrychlejší — částečně ovlivněna povětrnostními vlivy — užívaná tam, kde pozemní doprava přesáhne 2-3 hodiny — relativně vysoká cena — související služby na letišti — nízkonákladové společnosti — charterové linky — Elektronické letenky SILNIČNÍ DOPRAVA — pružnost, cenová dostupnost — částečná závislost na počasí — plynulost (hustota silničního provozu, havárie…) — Základní formy ◦ Služby autodopravců (pravidelná X nepravid. vnitrost., zahraniční linky) ◦ Individuální mototuristika (rent a car) CK: ◦ Vlastní vozový park ◦ Outsourcing VODNÍ DOPRAVA — atraktivní, pomalá, nepružná, — lodní lístky dle tříd — v ČR se téměř nevyužívá — v přímořských a ostrovních státech velmi rozvinutá, v cestovním ruchu vyhledávaná Typy: vnitrozemská X námořní hromadná X individuální — Hromadná: ◦ výletní lodě ◦ trajekty ◦ okružní plavby Další druhy dopravy Základní formy — MHD, říční doprava, taxislužba — Vnitrostředisková doprava (vertikální doprava) Druhy vertikální dopravy (osobní horská dopravní zařízení) — pozemní kabinové lanovky — lyžařské vleky, visuté lanovky sedačkové apod.