Management cestovního ruchu 4. Přednáška Materiálně technická základna CR Dopravní služby Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. idava@mendelu.cz Dopravní služby — Podmínka rozvoje CR — Vzájemná závislost — Služby související ◦ Informace o spojení ◦ Rezervace ◦ Prodej dopravních cenin ◦ Úschova a přeprava zavazadel ◦ Doplňkové služby Dopravní služby v CR Podle použitého dopravního prostředku: • pozemní (železniční, silniční) • letecká • vodní Podle oblasti dopravy: • vnitrostátní • mezinárodní Podle jízdního řádu • služby pravidelné dopravy • služby nepravidelné dopravy Železniční doprava Hlavní znaky dopravních služeb — hromadnost, plynulost, bezpečnost — nízká závislost na přírodních jevech, na ročním období — pohodlnost (V ČR zatím neplatí) — malá pružnost — v cest. ruchu nejméně využívaná — nepravidelná: zvláštní, rekreační vlaky (přeprava kol, lodí) — zvláštní nabídky slev v železniční dopravě u nás SILNIČNÍ DOPRAVA — pružnost, cenová dostupnost — částečná závislost na počasí — plynulost (hustota silničního provozu, havárie…) — Základní formy ◦ Služby autodopravců (pravidelná X nepravid. vnitrost., zahraniční linky) ◦ Individuální mototuristika (rent a car) CK: ◦ Vlastní vozový park ◦ Outsourcing LETECKÁ DOPRAVA — nejbezpečnější a nejrychlejší — částečně ovlivněna povětrnostními vlivy — užívaná tam, kde pozemní doprava přesáhne 2-3 hodiny — relativně vysoká cena — související služby na letišti — nízkonákladové společnosti — charterové linky Prodej a distribuce letecké přepravy Proces zahrnující poskytování informací o letech, vytváření rezervací, vystavení dokladů a zajištění plateb. Vysoká náročnost na přesnost a spolehlivost (denně převezeno na pravidelných linkách cca 6 milionů cestujících). — Existuje několik distribučních kanálů: - - Prodej prostřednictvím vlastních distribučních kanálů leteckých dopravců - - Prodej prostřednictvím cestovních agentur a internetových portálů - - Zvláštním typem je prodej charterových letů, který je řešen smlouvami přímo mezi dopravcem a objednavatelem přepravy (většinou cestovní kanceláře). Rezervační systémy - Centrální rezervační systémy leteckých společností (CRS) - nejdříve jednoduché systémy v rámci každé letecké společnosti. Od 70.let 20.st. rozvoj CRS umožnil zapojení do prodeje i cestovní agentury, které tak získaly přístup k informacím a naopak letecké společnosti získaly přístup k široké veřejnosti. Agentury získávaly provizi z prodeje a tedy měly stejný zájem jako letecké společnosti – prodat co nejvíce za co nejvyšší ceny. — Globální distribuční systémy (GDS) - nabízí základní propojení mezi prodejními agenturami a leteckými společnostmi, hotely i půjčovnami aut. Postupný přechod od centrálních rezervačních systémů (CRS) jednotlivých leteckých společností na GDS umožňuje nabídku letů nezávisle na leteckých společnostech. Jsou naplňovány z databází letových řádů, kapacit, cen a dalších požadavků leteckých společností. — Nejznámější GDS jsou AMADEUS a GALILEO IATA (International Air transport Association) – Mezinárodní sdružení leteckých dopravců — IATA agentury – organizace IATA zavedla proces akreditace agentur, které dodržují provozní standardy, zajišťují profesionální úroveň a finanční spolehlivost. Tyto agentury obdrží při splnění podmínek stanovených IATA akreditaci k prodeji a vystavování letenek. — Non-IATA agentury - nemají oficiální akreditaci pro prodej letecké dopravy, ale zabývají se touto činností. Mají GDS a dělají rezervace, ale pro vystavení letenek musí spolupracovat s nějakou IATA agenturou. Prodej letenek přes internet — www.csa.cz — www.click4sky.cz — www.ryanair.com — www.skyeurope.com — www.smartwings.com — www.easyjet.com — www.aerlingus.com — www.airberlin.com — www.kralovna.cz — www.Prg.aero Obnovení vlastních prodejů leteckých společností Výhody: ◦ nízké náklady ◦ rychlé přiblížení ke konečnému spotřebiteli ◦ podchycení spotřebitelů do vlastní databáze ◦ zrychlený tok peněz Nevýhody: ◦ omezení jen na jednoho dopravce ◦ nemožnost kombinace linek více dopravců ◦ nedůvěra zákazníků k prodeji a platbám přes internet Nezávislé internetové portály — realizováno cestovními agenturami — výhodou je nabídka různých dopravců — zatraktivnění těchto prodejů se zavedením elektronických letenek Základní přepravní dokumenty Letenka – je přepravní smlouva mezi cestujícím a dopravcem. Plné znění této smlouvy je zveřejněno na tištěných letenkách, bývá uvedeno i na elektronických letenkách. Při nákupu přes internet je nutno potvrdit seznámení a souhlas s podmínkami smlouvy. Základní údaje letenky: letecká společnost, jméno cestujícího, vystavující kancelář nebo agentura, letiště pro jednotlivé úseky letu, kód dopravce a číslo linky, datum a čas odletu, rezervační status, typ tarifu, povolená váha zavazadel, cena, jednotlivé taxy a poplatky připočítané k tarifu, doplňující údaje. Charterové letenky Elektronická letenka Další přepravní doklady — Palubní vstupenka - doklad po odbavení proti prezentaci letenky, opravňuje ke vstupu do tranzitního prostoru a k nástupu do letadla. Obsahuje vždy: jméno cestujícího číslo letu čas počátku nástupu do letadla a čas odletu místo nástupu (gate) číslo sedadla — Zavazadlový lístek - potvrzení o přijetí zavazadla k přepravě, slouží jako doklad pro vyzvednutí na letišti příletu a jako identifikace při případném hledání. Nárok cestujícího na přepravu zavazadel uveden na letence - vyjádřen jako váhový (23kg) nebo kusový (PC) Charterové smlouvy — Pravidelná x nepravidelná letecká doprava na objednávku - provozuje letecký dopravce, ale místa jsou nabízena objednavatelem. Obchodní riziko za využití kapacity nese objednavatel. Příklad smluvní kapacity charterové smlouvy: — a) Typ letadla: B 737-800 aa) počet míst v letadle: 42 PAX PVK-BRQ-OSR-PVK b) Let na trase: Preveza – Brno – Ostrava – Preveza ab) Dny letů: cykly 10/11, úterý/pátek od 3.6.– 26.9.2008 3.6., 13.6., 24.6., 4.7., 15.7., 25.7., 5.8., 15.8., 26.8., 5.9., 16.9., 26.9. c) Čísla letu a letový řád: — 3.6. – 26.9.08, QS 489/8 — PVK 0910–1010 BRQ 1110–1145 OSR 1245–1550 PVK /LT/ — Cena za jeden otáčkový let PVK-BRQ-OSR-PVK 184.506,-Kč. — Cena nezahrnuje letištní a bezpečnostní taxy. VODNÍ DOPRAVA — atraktivní, pomalá, nepružná, — lodní lístky dle tříd — v ČR se téměř nevyužívá — v přímořských a ostrovních státech velmi rozvinutá, v cestovním ruchu vyhledávaná Typy: vnitrozemská X námořní hromadná X individuální — Hromadná: ◦ výletní lodě ◦ trajekty ◦ okružní plavby Další druhy dopravy Základní formy — MHD, říční doprava, taxislužba — Vnitrostředisková doprava (vertikální doprava) Druhy vertikální dopravy (osobní horská dopravní zařízení) — pozemní kabinové lanovky — lyžařské vleky, visuté lanovky sedačkové apod.