Cestovní kanceláře a agentury 5. Přednáška Management cestovního ruchu Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. CESTOVNÍ KANCELÁŘ -základní provozní jednotka CR n Zprostředkování n Organizování n Zabezpečování služeb souvisejících s CR Dle charakteru a rozsahu služeb: n Základní cestovní kanceláře n Specializované cestovní kanceláře Příčiny ovlivňující vznik určité specializace 1) Geografická poloha cestovní kanceláře • Přijímající • Vysílající 2) Spojení s jiným, obvykle dodavatelským subjektem 3) Přímou vazbou vlastníka CK ZALOŽENÍ A PROVOZOVÁNÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE n období 1990-2001 n duben 2001: Zákon 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (všechny CK pojištěny) ¨ Příčiny vzniku ¨ Cíle ¨ Obsah ZÁKON O CESTOVNÍM RUCHU Cíle n Ochrana spotřebitele n Definovat práva a povinnosti CK a zákazníka n Skloubit ochranu spotřebitele se zájmy podnikatelských subjektů n Respektovat podmínky implementace právních předpisů ČR a Evropského společenství, směrnice EU č. 90/314/EHS o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy Obsah zákona n Vymezení základních pojmů: ¨ zájezd ¨ zákazník n Vymezení dvou nových živností ¨ Provozování cestovní kanceláře (koncesovaná) ¨ Provozování cestovní agentury (vázaná) n Určení podmínek pro vydání koncesní listiny CK n Definuje pojmy: ¨ Povinné smluvní pojištění ¨ Povinnosti cestovní kanceláře ¨ Cestovní smlouva ZÁJEZD n kombinace minimálně dvou služeb cestovního ruchu n přes noc, déle jak 24 hodin n 2. služba tvoří min. 20 % ceny n B/B ne!!! n Zájezd je i jakákoli kombinace služeb CR sestavená až na základě individuálního požadavku klienta = fortfeity n ZÁKAZNÍK je osoba, která uzavřela cestovní smlouvu ČINNOST CESTOVNÍ KANCELÁŘE (CK) n může prodávat zájezdy n nabízet a prodávat jednotlivé služby CR či jejich kombinace n zprostředkovávat prodej zájezdů či jednotlivých služeb CR či jejich kombinací pro jiné CK nebo CA či jiné osoby n prodávat věci související s cestovním ruchem n CK i CA musí označit provozovnu a propagační materiály určené zákazníkovi slovy „cestovní kancelář“ či „cestovní agentura“ ČINNOST CESTOVNÍ AGENTURY (CA) n nesmí prodávat zájezdy pod svým jménem ani fortfaity n smí nabízet a prodávat jednotlivé služby CR n smí prodávat jednodenní výlety n zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb CR pro jiné CK nebo CA či jiné osoby n smí prodávat věci související s cestovním ruchem n nesmí zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není CK POVINNÉ SMLUVNÍ POJIŠTĚNÍ n Uzavírá pouze CK n Doklady určené zákazníkovi (www.mmr.cz) ¨ Označení pojišťovny ¨ Podmínky pojištění ¨ Způsob ohlášení pojistné události n Pojistná částka sjednána na min 30% plánovaných ročních tržeb z prodeje zájezdů n Pojistná sazba 0,9 – 6 % z plán. tržeb n Spoluúčast CK na pojistné události: min. 2 % z plán. tržeb z prodeje zájezdů Individuální přístup pojišťoven n Nejdůležitější faktory určující výše pojistných sazeb a spoluúčasti na pojistné události: ¨ výsledek finanční analýzy cestovní kanceláře, ¨ velikost cestovní kanceláře dle obratu, ¨ dosavadní zkušenosti s danou cestovní kanceláří, ¨ doba jejího působení na trhu, ¨ velikost spoluúčasti. n Pojišťovací makléřské společnosti POVINNOSTI CK n Uzavřená pojistná smlouva n Koncesní listina n Označení materiálu a provozovny „cestovní kancelář“ n Informovat v katalogu o všech skutečnostech, které mají vliv na rozhodnutí zájemce o koupi zájezdu (zákon přesně stanoví jednotlivé body) n Uzavřít s klientem cestovní smlouvu CESTOVNÍ SMLOUVA n písemná n zákazník – CK n Náležitosti n Zkratky u zájezdu: BB, HB, FB, AI VŠEOBECNÉ ZÁRUČNÍ PODMÍNKY ÚČASTI NA ZÁJEZDECH n Jsou součástí cestovní smlouvy n CK si je stanovují individuálně n Upravují vztah mezi klientem a CK n Informují o rozsahu pojištění zájezdu n Stornovací lhůty n Reklamační služby Podmínky pro získání živnostenského oprávnění n Živnostenský zákon n Všeobecné podmínky provozování živnosti ¨ dosažení věku 18 let, ¨ způsobilost k právním úkonům, ¨ bezúhonnost, ¨ nulové daňové nedoplatky z předchozího podnikání, ¨ nulové nedoplatky na platbách pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ¨ nulové nedoplatky na pojistném na veřejném zdravotním pojištění. Podmínky pro získání živnostenského oprávnění n Odborná způsobilost CK § vysokoškolské vzdělání a 1 rok praxe v oboru, nebo § minimálně vyšší odborné vzdělání a 2 roky praxe v oboru, nebo § úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání a 6 let praxe v oboru, nebo § doklady o uznání odborné kvalifikace. Podmínky pro získání živnostenského oprávnění n Odborná způsobilost CA n vysokoškolské vzdělání a 1 rok praxe v oboru, nebo n úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání a 6 let praxe v oboru, nebo n doklady o uznání odborné kvalifikace. Podmínky pro získání živnostenského oprávnění n Další podmínky pro CK n Zákon č. 214/2006 Sb., který novelizuje zákon č. 159/99 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu (od 1.8.2006) ¨ Pojistná smlouva ¨ Podnikatelský záměr ¨ Prohlášení ¨ Prověření žádosti živnostenským úřadem ¨ Posouzení žádosti MMR Změny v souvislosti s novelou zákona 159/99 Sb. n Zájezd je předem sestavená kombinace alespoň 2 služeb, může být sestavena i na základě "individuální objednávky" n CK jsou i CK z ostatních států EU a EHP n Povinnost CK i CA informovat MMR o zprostředkování prodeje zájezdu pro CK z jiných členských států Změny v souvislosti s novelou zákona 159/99 Sb. n Rozšířen výčet povinností CA ¨ informovat zákazníka, pro kterou CK je prodej zájezdu zprostředkován ¨ před uzavřením cestovní smlouvy předložit doklad o pojištění organizující CK n Uzavřená pojistná smlouva se vztahuje na veškeré zájezdy prodané v době její platnosti n Zákaz používání označení „CK“ jiným subjektům než cestovní kanceláře