Marketing služeb cestovního ruchu Marketing destinace 8. Přednáška Ing. Ida Vajčnerová, Ph.D. idava@mendelu.cz Odlišnosti služeb od výrobku — Nehmotný charakter služeb (nehmatatelnost). — Charakter výroby (proměnlivost). — Pomíjivost. — Distribuční cesty. — Podmíněnost nákladů. — Vztah služeb a provozovatele (vázanost). Základní specifika služeb CR — Kratší expozitura služeb. — Vliv psychiky a emocí. — Význam „vnější stránky“. — Důraz na úroveň a image. — Závislost na komplementárních firmách. — Snazší kopírování služeb. — Důraz na propagaci mimo sezóny. Typické přístupy k MRK v CR Marketingový mix používá více než jen „4P“ : · PRODUCT / VÝROBEK · PRICE / CENA · PLACE / DISTRIBUCE · PROMOTION / PROPAGACE · PEOPLE / LIDÉ · PARTNERSHIP / SPOLUPRÁCE · PACKAGING / BALÍČKOVÁNÍ · PROGRAMMING / PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE Segmentace Zdrojový trh destinace je nutno rozdělit na jednotlivé segmenty. Klasická segmentační kriteria: Demografické Geografické Psychografické Behaviorální — význam pro strategický diferencovaný marketing — segment – produkt – marketingový mix PRODUKT — Uspokojení potřeb a požadavků turistů, — různá úroveň komplexnosti – balíčky služeb, — turistický produkt je komplexní zážitek od chvíle opuštění domova až do doby návratu, — symbióza materiálních a nemateriálních zdrojů, — zacílení na konkrétní zákaznické skupiny, — dostatečná atraktivita, přístupnost, — cena, kterou je zákazník ochoten akceptovat, — soulad se skutečnou nabídkou destinace. DISTRIBUCE (PLACE) Distribuční kanály – sítě CENA (PRICE) Hlavní cenové strategie: — cena nákladová — dle poptávky — dle konkurence — dle cílů podniku — dle fáze životního cyklu: — průniková cena, — strategie sbírání smetany — psychologické ceny, jednotné ceny typu „all inclusive“ — slevy (časové, hromadné, věrným klientům) — diferenciace cen CENA JE SIGNÁL PRO KUPUJÍCÍ O PRODUKTU A JEHO ZAŘAZENÍ NA TRHU Tvorba cen Před kalkulací ceny je třeba znát: — ceny služeb jednotlivých dodavatelů, — min. počet účastníků akce, — předpokládaný devizový kurz (při zahraniční spolupráci). Předběžná cena X výsledná cena. Tvorba cen — Náklady na jednoho klienta (ubytování, stravování,..), — rozpočitatelné náklady (doprava, průvodce, přednáška,..), — režijní náklady, — provize, — zákonné pojištění CK. PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX — Přímé komunikační nástroje: — osobní prodej — přímý marketing — Nepřímé komunikační nástroje: — reklama (letáky, internet, orientační tabule, reklamní spoty,..) — publicita, public relations — podpora prodeje (cenové zvýhodnění, dárky,..) PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX — GO (Regiontour) v Brně, Holiday World v Praze — Czechtourism — propagace České republiky v zahraničí — zahraniční centra — podpora domácího cestovního ruchu Značka Vytvoření značky destinace nebo značky produktu — šetří klientovi čas, — vyjadřuje základní informaci o destinaci, — je výrazem kvality a konkurenceschopnosti, — klient je ochoten zaplatit za značkový produkt více. LIDÉ (PEOPLE) Zaměstnanci X Zákaznický mix SPOLUPRÁCE (PARTNERSHIP) — Partnerství jednotlivých poskytovatelů služeb. — Partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem. NABÍDKA BALÍKU SLUŽEB (PACKAGING) — Kombinace vhodných služeb pro jednotlivé segmenty trhu = přidaná hodnota produktu = konkurenceschopnost destinace Příklady balíčků služeb hotelového zařízení v horské oblasti 1 Segment: Rodiny s dětmi — Rodinné pokoje — Zvýhodněné ceny pro děti — Dětské menu — Dětský koutek — Dárek na uvítanou, např. pastelky a blok — Nabídka akcí ve spolupráci — Karneval na lyžích — Lyžařská škola — Hlídání dětí Příklady balíčků služeb hotelového zařízení v horské oblasti 2 Segment: Lyžaři — Ubytování s možností výběru stravování (snídaně nebo polopenze) — Permanentka — Ski bus — Volný nebo zvýhodněný vstup do sportovního centra — Uvítací drink Příklady balíčků služeb hotelového zařízení v horské oblasti 3 Segment: Gurmáni, požitkáři — Ubytování s možností výběru stravování (polopenze nebo plná penze) — Večeře s výběrem národních kuchyní včetně láhve vhodného vína — Wellness aktivity (bazén, sauna, masáž) — manikůra, kadeřník — Láhev sektu na pokoji při příjezdu PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE (PROGRAMMING) — Časový plán produktů (termíny, svozy,..). — Programování interních činností, pracovní postupy řízení destinace, rezervační a prodejní manuály.