Kvalitativní výzkum Osnova * kniha: Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 80-551-0904-4. * kniha: Švaříček, Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. ISBN 978-80-7367-313-0 * Zmínit problém hodnotové neutrality výzkumu (která není a nikdy nebude...) Vzhledem ke vztahu badatelů a účastníka není možné získat objektivní přístup. Vždy je výzkum poznamenán tím, čím jsme. Jsem informatik, miluji počítače vycházím z tradice a moje teoretické zázemí je takové a odmítl jsem toho a toho... Odporučuji na kritéria kvality kvalitativního výzkumu. „...je to beletrie psaná pod přísahou, kterou dal autor...“ * Popsat design výzkumu – zda si vyberu zakotvenou teorii nebo etnografii nebo akční výzkum: Není totéž jak metodologie. Metodologie je obecnější. * výstupem výzkumu je ověření určité hypotézy. Kdy postavit hypotézu? Kvantitativní výzkum mlže být čistě despriktivního (popis struktury tréninku) výzkumu a pak nemusím mát hypotézu. Není nutná k popisu deskriptivnímu výzkumu * Popište Lineární model výzkumného procesu: Teorie → Hypotézy → Operacionalizace → Vzorkování → Sběr → Interpretace → Validizace. Je to v kruhu neustálým obměňováním. * nastínit fáze kvalitativního výzkumu Ø stanovení cílů výzkumu o intelektuální-ohromit teorií o praktický-zlepšit situaci sociálně vyloučené skupiny o personální-jdou na obor, protože sami mají ten problém Ø vytvoření konceptuálního rámce Ø definování výzkumných otázek Ø rozhodnutí o metodách Ø zajištění kontroly kvality výzkumu Ø sběr dat a jejich organizace Ø analýza a interpretace dat Ø formulování závěrů do výzkumné zprávy * určit design, metody, analýzu a intepretace dat (nekombinovat více designů): Etnografie (stínovanání), Zakotvená teorie, Případová studie, Biografický design, Akční výzkum * Jak budete provádět analýzu a interpetaci dat, např. pomocí sw ATLAS-ti Ø Rozbít a slepit Ø Otevřené kódování Návodné otázky pro kódování podle Ficka (2006) Co? Co je tématem promluvy? O jakém fenoménu se vypovídá? Kdo? O koho jde? V jakých rolích vystupují Jak? Které vlastnosti jevu jsou zmiňované nebo naopak zamlčované? Kdy? Jak dlouho? Jaký je čas trvání? Kde? V jakém prostoru je dění lokalizováno? Jak moc? Jak silně? Jaká je intenzita jevů? Proč? Jaké jsou příčiny? Kvůli čemu? S jakým záměrem aktéři jednají? Pomocí čeho? Jaké jsou strategie k dosažení cíle?