Psychologie koučování Doporučená literatura Hošek, V. Psychická odolnost při neúspěšné činnosti. 2. vyd. Praha: UK, 1979. 123 s. Hošek, V. Psychologie odolnosti. 2. vyd. Praha? Karolinum, 1999. 138 s. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 279 s. Macák, I., Hošek, V. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 1. vyd. Praha: St. Ped. Nakl., 1989. 221 s. Machač, M., et al. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: SPN, 1985. 283 s. Machač, M., Machačová, H. Psychické rezervy výkonnosti. 1. vyd. Praha: UK vydav. Karolinum, 1991, 123 s. Pormannová, R. Hry pro posílení psychické odolnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 103 s. Slepička, P. Psychologie koučování. 1. vyd. Praha: Olympia, 1988. 176 s. Vaněk, M., et. Al. Formování výkonové motivace. 1. vyd. Praha: UK, 1982. 218 s. Vaněk, M. et. Al. Psychologie sportu. 2. vyd. Praha: SPN, 1984. 200 s. Psychologie koučování • aplikovaná vědní disciplína psychologie sportu • vedení sportovce v soutěži, odstraňování příčin psycholog. selhání • působení trenér (kouč) ó sportovec Trénink X Soutěž • trénink = příprava – fyzická – technická – taktická – psychologická • trénink – zátěž fyzická soutěž – zátěž psychická Trenér X Kouč • trenér – fyzická stránka – technická stránka – taktická stránka • kouč – psychologická stránka – taktická stránka Úkoly kouče příprava na soutěž • prevence psychologického selhání • získání psychické odolnosti vedení sportovce v soutěži • bezprostřední příprava na soutěž (závod, utkání) – regulace předstartovních stavů • při soutěži (závodě, utkání) – regulace postartovních stavů – reakce na aktuální situace • po skončení soutěže (závodu, utkání) – regulace posoutěžních stavů (např. po neúspěšné činnosti) Činnost kouče • poznávací činnosti – vnímání sportovce, soupeře, situace a dalších podmínek • orientačně hodnotící činnosti – analýza situace – analýza činnosti sportovce – očekávání určitého chování – citová složka • přetvářecí činnosti Schéma činností kouče (Steiner, 1981 in Slepička, 1988) Dyadická interakce (Slepička, 1988) Omezení činnosti kouče • v průběhu celé soutěže (box, tenis, sportovní hry…) • před a po soutěži (plavání, motorismus, parašutismus, potápění, sjezdové lyžování…) • kombinace dvou předchozích (cyklistika, gymnastika…) prostor pro koučování jen v omezené míře – v přestávkách mezi sestavami na nářadí, mezi rozjížďkami u dráhových cyklistů Vlastnosti kouče • senzitivita – citlivost, schopnost poznávat nové problémy • flexibilita – schopnost měnit způsoby a východiska myšlení při řešení situací a problémů • originalita – schopnost nalézt a formulovat nápaditou odpověď • elaborace – schopnost vypracovat plán realizace, převést nová řešení do praktické podoby Jaké kouč získává informace • obecné – vnější a vnitřní charakteristika sportovce (osobnost sportovce včetně jeho charakterových vlastností, dimenzí temperamentu apod.) • specifické – popisují jedince ve vztahu ke konkrétní činnosti (specifická motivace k určitému výkonu apod.) • operativně regulační – získávány v průběhu soutěže (informují o obecném chování sportovce v průběhu soutěže) è pozorování è psychometrika – psychodiagnostika è rozhovor Prostředky kouče • verbální prostředky – rozhovor, skupinový rozhovor, psychologické regulační prostředky apod. • taktilní prostředky – signály, gestikulace, smluvené symboly apod. • individuální přístup – sportovec – charakter soutěže Shrnutí • PK je aplikovaná disciplína psychologie sportu. • Kouč reguluje předstartovní a soutěžní stavy. • Po soutěži kouč ovlivňuje sportovce zejména při psychologickém selhání. • Trenér pečuje o sportovce v přípravném období, připravuje jej po fyzické stránce. Kouč pečuje o sportovce především v závodním období a připravuje jej po psychické stránce. • Sociální interakci mezi koučem a sportovcem nazýváme dyadická interakce. Děkuji za pozornost