Management Literatura nČáslavová, E. Management sportu. Praha: EWPC, 2000. nVeber, J. Management. Praha: Management Press, 2005. nBělohlávek, F. Management. Olomouc: Rubico, 2001. nDaňhelová, Š. Vybrané kapitoly z ekonomiky. Brno: Paido, 2002 Management nVznik managementu obecně je spjat s řízením lidské práce, a to především kolektivní. Objevuje se tedy již v počátcích vzniku lidské civilizace. Teorie managementu, tak jak je známe dnes, se začínají objevovat na počátku 20. století, a pocházejí především z USA. V češtině odpovídá pojmu management slovo řízení Definice managementu nK managementu můžeme přistupovat z pěti různých hledisek nManagement je vedení lidí, tzn. vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných nManagement jsou funkce, které vykonávají vedoucí pracovníci, činnosti, které vykonává manažer nManagement jsou lidé, kteří s pověřením vlastníků organizace vykonávají podnikatelské funkce. Jedná se o pracovníky ve vedoucích funkcích podniků !!!! nManagement je věda, která usiluje o optimalizaci využití lidských materiálových a finančních zdrojů k dosažení cílů podniku. Věda, která stanoví postupy jak dosáhnout nejlépe vytyčených cílů !!!! nEmpirické chápání managementu spočívá v umění řídit lidské činnosti a v rozhodování n n n Definice managementu nnejpoužívanější definice: nManagement je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování, který směřuje k dosažení cílů organizace (Stearns, 1987) nSouhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace (Veber a kol., 2005) Manažerské aktivity nVšechny manažerské aktivity jsou nedílnou součástí procesu řízení a jsou vzájemně propojeny nPlánování je rozhodovací proces zahrnující stanovení organizačních cílů, výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení a definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni nOrganizování znamená přidělování úkolů členům nebo útvarům organizace a koordinaci jejich činností, přidělování a distribuci zdrojů, které jsou nezbytné k úspěšnému vykonávání těchto úkolů. Organizování by mělo každému členu organizace vyjasnit jeho místo v procesu řízení a osobní přínos k úspěšnému plnění úkolů Manažerské aktivity nVedením rozumíme motivování a ovlivňování aktivit podřízených pracovníků. K otázkám správného vedení patří styl vedení, způsob chování vedoucího, individuální přístup k motivování pracovníků nKontrolováním rozumíme proces včasného a hospodárného zajištění stavů, rozbor a přijetí závěrů k odchylkách, které v procesu řízení vznikly mezi skutečným stavem a původním záměrem. Typy řízení nDo oblasti řízení firem bývá dále zahrnováno: nStrategické řízení nKrizové řízení nŘízení změn nMarketing nFinanční řízení nŘízení lidských zdrojů nŘízení informací nŘízení kvality Další základní pojmy nManažer – samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření či ustavení nebo zmocnění realizuje aktivně řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi nVrcholová úroveň řízení – někdy lze najít také pod pojmem top management – nejvyšší řídící pracovníci organizace, jejich postavení a kompetence obvykle specifikují statutární dokumenty organizace. Jsou obvykle nejmenší manažerskou skupinou. Odpovídají za celkovou výkonnost organizace. Jsou to generální ředitelé, odborní ředitelé, ředitelé divizí nebo náměstkové. n Další základní pojmy nStřední úroveň řízení – middle management – řídící pracovníci štábních útvarů či nižších útvarů Odpovídají za řízení manažerů liniových, případně řadových pracovníků organizace nZákladní úroveň řízení – lower management – někdy jsou nazýváni také jako linioví manažeři, působí na nejnižší úrovni řízení, kdy manažer již řídí výkonné pracovníky. Jedná se o mistry ve výrobní jednotce, dispečery v dopravě, vedoucí administrativního oddělení apod. Jejich úkolem je vykonávat kontrolu, napravovat chyby nebo řešit problémy, které se vyskytují v provozu. n Manažerské role nManažeři se ve své práci zabývají tím, že vystupují v několika typech vztahů vůči nadřízeným, podřízeným, spolupracovníkům, klientům či veřejnosti. Jejich chování v různých vztazích se řídí odlišnými pravidly a principy nInterpersonální role nInformační role nRozhodovací role Interpersonální role nV mezilidských vztazích vystupuje manažer v několika rolích - jako představitel, vedoucí a spojovatel. Jako představitel reprezentuje organizaci navenek. Ve funkci vedoucího vystupuje ve vztahu k podřízeným, jejichž prostřednictvím realizuje cíle organizace. Jako spojovatel vystupuje v kontaktech s jinými manažery na horizontální úrovni nebo mimo organizaci. Informační role nInformační role vycházejí z informací, které manažer získává v interpersonálních vztazích a které dále přenáší. Působí jako pozorovatel, šiřitel a mluvčí. V roli pozorovatele vyhledává informace ohledně chodu organizace. Dále je šiřitelem informací. Jako mluvčí reprezentuje svůj útvar, vytváří image vůči veřejnosti Rozhodovací role nManažer rozhoduje v rolích podnikatele, řešitele rušivých událostí, distributora zdrojů a vyjednavače. V roli podnikatele vymýšlí, podněcuje a projektuje změny. V roli řešitele rušivých událostí musí reagovat na neočekávané skutečnosti, které ohrožují dosažení cílů. Jako distributor zdrojů hospodaří se zdroji, jako jsou peníze, lidé, čas, moc, zařízení. V roli vyjednavače se projevuje v různých typech jednání s jednotlivci, útvary i jinými organizacemi